Nu Online
Momenteel zijn er 53 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Beperking aantal decibels

  20-7-2013 19:24:24
Dag iedereen,

We hebben een optie op een zaal
Nu staat er in het reglement van die zaal dat de DJ maar tot 80 decibel mag gaan.
De DJ gebruikt hierbij een speciaal stopcontact, ALS hij of zij boven de 80 decibel gaat gaat er een lichtje branden en heb je een minuut de tijd om je aantal decibel te minderen, zo niet gaat de muziek uit....

Nu was mijn vraag: is 80 decibel voldoende? of is dit te stil? Wat is jullie ervaring...

Ik heb er zelf geen idee van...

Alvast bedankt!

S.

S
21-6-2014
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1659


Cosi
6-7-2013
 Meld misbruik20-7-2013 19:42:11

hallo, 80 decibel is echt wel weinig!! Dat is niet genoeg om de sfeer erin te krijgen. Bij 90 decibel hoor je zelfs nog het stappen met de voeten bij het dansen!! En er is niets zo ambetant dan dat er de muziek uit gaat tijdens het dansen! Groetjes Cosi.



Melissa
8-8-2015
 Meld misbruik20-7-2013 19:47:12

http://eastwoodamps.com/geluid%20en%20decibel.html

Gewoon in je adresbalk kleven, maar 80 is inderdaad ongelofelijk weinig!


(Dit is een site die de decibels vastamakt aan alledaagse klanken, zodat je het kan inschatten




sarah
31-8-2013
 Meld misbruik20-7-2013 19:47:16

Bij onze zaal gaat het tot 90 db. Dat is idd ambetant. Bij ons gaat de dj 4 speakers plaatsenzodat het geluid wat verdeeld wordt. Ik hoop dat dit helpt :-(



LB.

 Meld misbruik21-7-2013 9:02:26

80 is weinig, zeker als het piekwaarden betreft. Als het de gemiddelde dBA is dan valt het nog enigszins mee.

Verschillende luidsprekers plaatsen zodat je minder luid moet spelen is inderdaad een optie.
Ik heb een soortgelijk feest meegemaakt en dan moet je als dj gewoon met 1 oog op het zwaailicht draaien. Eens het licht aangaat ... timen en op tijd volume even terugtrekken of je breaks goed timen.

Grootste probleem zal echter zijn dat het volk ook lawaai maakt ... als je kan draaien met pieken van 90-95 dB dan kan je al lekker doorblazen, als er echter ballonnen in de zaal liggen, die door je gasten kapot getrapt worden, dan slaat de dB meter uit naar pieken van 105 dB, ook 50 mensen op een dansvloer die even meebrullen of een welgemeende whoop whoop loslaten, heeft een soortgelijk effect.



WWW.DISCOVIDEO.BE

 Meld misbruik21-7-2013 11:18:15

Je zegt dat je een optie hebt op de zaal....dan kun je dus nog altijd een andere kiezen.
Ik ken ook zo'n gelijkaardige zaal. Ik ga er gewoon niet meer draaien, voor mij hoeft niet meer. Op een feestje gisteren kwam de zaaleigenaar me vragen om nog een tandje bij te steken...en het stond al aardig luid, that's the spirit...drop that beat.
grtz



Francis
27-7-2013
 Meld misbruik21-7-2013 12:59:06

Een goede DJ weet er zo ook de sfeer in te krijgen met 80 dB (met af en toe een piekje erdoor). Probleem is dat de meeste DJ's al niet te goed meer horen zelf van altijd in teveel geluid te staan, meteen ook de belangrijkste reden waarom er die beperking is... . Ik kom nog op te veel feesten waar de muziek zo loeihard staat dat alles overstemd wordt, en de mensen wegvluchten van de speakers. 4 speakers, of zelfs meer, goed uitgelijnd en je hebt een prachtig geluidsveld op de dansvloer, terwijl de mensen aan de tafel niet hees van het roepen en met koppijn van het lawaai naar huis gaan. Vraagt wel iets meer kennis en moeite dan de plaatselijke gigolo die DJ geworden is.

En als je echt een goede DJ hebt, vraag je gewoon welk frequentieveld ze meten in de zaal. Geef deze tip aan je DJ en hij zal wel weten wat te doen.



WWW.DISCOVIDEO.BE

 Meld misbruik22-7-2013 1:43:48

Beste Francis, heb jij enig idee hoeveel decibels 250 gasten produceren...zonder muziek?
80dB is het equivalent van een wekker die afloopt, een toilet wat doorspoelt, een deurbel,...Sommige feestzaaleigenaars zetten gewoonweg hun alarm af (wanneer er nog geen muziek speelt) omdat het steeds in werking treedt.
Indien jij deze 250 personen dan ook nog eens op de dansvloer wilt krijgen met theoretische frequenties die bagger klanken, 4 speakers (waarvan je mag hopen dat de feestzaal met jou als dj rekening houdt en je een plaats zal reserveren....not),....

De gemiddelde dj's die ik ontmoet gaat verstandig om met zijn volume. Op een bepaald moment is het babbelmoment op een trouwfeest echter onherroepelijk ten einde en is het tijd voor party en moet je inderdaad wegvluchten van de speakers. Toch had ik onlangs enkele gasten die te muziek te luid vonden, terwijl ze op 40 cm oorhoogte vanaf een speaker lekker stonden te keuvelen. Dit waren universiteitsprofs, waarbij je jezelf natuurlijk afvraagt hoe die hun diploma's verzameld hebben.



LB.

 Meld misbruik22-7-2013 9:37:10

Om het geluid te centraliseren op de dansvloer heb ik al meermaals voorgesteld een carré truss te plaatsen met een monitor in elke hoek ... Eventueel 2 extra monitors op een ander geluidscircuit richting de tafels omdat anders tijdens de speeches het geluid niet ver genoeg rijkt.

Probleem 1 : niet elke zaal is daar op voorzien
Probleem 2 : zaaleigenaars die steigeren als ze plaats moeten voorzien voor dit soort constructies in hun etablisement, aangezien ze teveel tafels moeten plaatsen in hun eigenlijk te kleine zaal.
Probleem 3 : het prijskaartje van de geluidsinstallatie gaat exponentieel de hoogte in.



carmen
13-6-2015
 Meld misbruik22-7-2013 12:26:22

Het probleem is niet zo echt dat de dj maar 80db mag benutten.

Het probleem is dat er vanaf de moment dat er veel aanwezigen zijn , deze personen ook geluid maken of wat meezingen en harder praten door de muziek deze db moet je er ook nog eens bijrekenen. want hier reageert de meter ook op.



S
21-6-2014
 Meld misbruik6-8-2013 22:01:15

Enorm bedankt voor de vele reacties!
Wij hebben ondertussen het zekere voor het onzekere genomen en een zaal gekozen zonder db beperking.... :)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Feestzaal nodig?
Kursaal Oostende Trouwen met zicht op zee! in Oostende
Het is opvallend & apart, romantisch & groots maar ook historisch & prestigieus. Je huwelijk krijgt een unieke en onovertroffen allure. Trouwen in Kursaal is een dag zonder zorgen in volle stijl! Meer info
Zalen 138b Beleef uw feest met zalen 138b! in Harelbeke
Zalen 138b biedt u een perfecte locatie voor allerlei evenementen. Van trouwparty's, feesten en recepties tot productpresentaties. Een feest in zalen 138b gaat over meer dan organiseren. Het gaat over samenzijn en fun! Vrij van drank en traiteur. Meer info
Hof Ten Bosse Stijlvol kader, fijne keuken, zorgvuldige bediening in Destelbergen
Wanneer u kiest voor Hof ten Bosse, dan opteert u voor een stijlvol kader, een fijne keuken en een vlotte en zorgvuldige bediening. Wij werken op de meest correcte manier, waardoor u niet voor financiele verrassingen komt te staan. Meer info
Feestzaal SCALA BVBA Feesten in een uniek decor... in Beveren
Wie op zoek is naar een verrassende locatie voor een huwelijk, familiefeest of bedrijfsevent, kan niet om Scala in Beveren heen: een unieke bioscoopzaal met heel wat troeven. Meer info
Den Orchidee Vakmanschap, motivatie, creativiteit en versheid van de producten zijn ten huize onze sterkste troeven! in Lokeren
In Den Orchidee is ieder feest een nieuw totaal evenement waar gelet wordt op de kleinste details, volgens de wensen van de klant. Wij doen maar 1 feest per keer opdat u kan genieten van een perfecte service. Meer info
Hof Van De Putte Uw feest ... onze zorg ! in Zegelsem-Brakel
Langs hobbelige kasseien, kronkelend door de ongerepte Vlaamse Ardennen, ligt de authentieke 16de eeuwse hoeve 't Hof Van De Putte. Verwen er uw gasten in het nostalgische Zegelsem waar Herman Teirlinck inspiratie vond voor zijn 'Maria Speermalie'. Meer info
Feestzaal Liefmans Catering with a heart in Oudenaarde
Ook op zoek naar eens iets "anders" ? Gelegen langs de Schelde te Oudenaarde is onze feestzaal, verbonden aan de brouwerij Liefmans, een unieke lokatie voor uw huwelijksfeest ! Elk feest is maatwerk en volledig naar uw wens. Meer info