Nu Online
Momenteel zijn er 147 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Geen recht op dag klein verlet?

  24-4-2013 8:12:09
Goedemorgen,

mijn zus belde gisteren dat haar man geen dag verlof krijgt op de dag van ons huwelijk. Hij moet werken die zaterdag en heeft een dag verlof aangevraagd maar is gisteren geweigerd (gaat het nu hogerop proberen om toch nog vrij te krijgen die dag)

Ik dacht dat hij altijd recht had op een dag 'klein verlet', maar volgens hem blijkbaar niet omdat hij niet meer statutair maar nu paritair is...

Klopt dit? Als dit niet klopt, weten jullie waar ik dat kan vinden zodat hij dat kan voorleggen aan zijn bazen?

(op de websites die we vinden spreken ze over contractuelen, statutaire, maar niet over een paritair..)

Debbie
25-5-2013
Meld misbruik



Reacties: 18 | Gelezen: 3171


Patrick

 Meld misbruik24-4-2013 8:27:13

http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwCAO_nl/FE86C8EC29FC9...

Hallo, bovenstaande link zou toch van toepassing moeten zijn of heb ik het mis?



smili
29-6-2013
 Meld misbruik24-4-2013 9:04:51

statutair, contractueel, bediende,arbeider, ...
iedereen heeft recht op een dag klein verlet bij huwelijk van zus, broer,schoonzus, schoonbroer, kind, ....

je kan altijd naar acv bellen om zeker te zijN??



Sophie
18-5-2013
 Meld misbruik24-4-2013 9:18:35

Het is de eerste keer dat ik het woord "paritair" hoor, maar aangezien er in de openbare sector maar twee vormen van tewerkstelling kunnen zijn (contractant of statutair) is hij contractant (als hij geen statutair is). Waar werkt hij? Hij kan best eens kijken naar de rechtpositieregeling van zijn overheidsdienst.
Normaal worden er in de overheidssector trouwens geen CAO's gesloten (met enkele uitzonderingen), dus de benaming "paritair" (verwijzend naar een paritair comité) vind ik sowiso wel vreemd...
Als hij gesyndiceerd is kan hij natuurlijk altijd polsen bij zijn vakbond.



Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik24-4-2013 9:33:36

Verlof kan geweigerd worden, klein verlet niet.



Nadia
5-10-2013
 Meld misbruik24-4-2013 10:00:59

Ik snap niet dat daar zoveel verschil op kan zitten... De ene krijgt 4 of 5 dagen, de andere 2, ... Maar voor zover ik het van mijn vakbond begrepen heb, heb je ALTIJD recht op 1 dag - wat voor contract je ook hebt...
Ik kan het misbegrepen hebben natuurlijk, maar zoals reeds aangehaald: informeer eens bij de vakbond! Ook al ben je niet aangesloten, normaal helpen ze je wel verder met dit soort zaken... Dat was bij mij toch het geval :-)



Marieke
18-5-2013
 Meld misbruik24-4-2013 11:32:52

Een getuige krijgt het enkel als die familie is, niet als dat een vriend of vriendin is maar als schoonbroer heb je wettelijk recht op een dag.

Op je strepen staan dus. Ik begrijp niet waarom ze daar zo lelijk over doen. Ze kunnen het je niet verbieden.
@Nadia het verschil in dagen is enkel voor het bruidpaar. Ik kreeg er drie maar ik ken mensen die er maar 1 kregen. Afhankelijk onder welk sociaal secretariaat je valt. Heel raar inderdaad.



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik24-4-2013 11:48:52

Nee hoor, Marieke, dat verschil is er niet enkel voor het bruidspaar zelf. Mijn papa heeft maar liefst drie dagen gekregen voor mijn huwelijk, da's er zelfs een meer dan ik kreeg
En het heeft niets te maken met het sociaal secretariaat, maar wel het paritair comité waaronder je valt (dat vind je terug op je loonbrief). Daarnaast kan er (enkel in positieve zin) vanaf geweken worden door een CAO of zelfs binnen de onderneming.

En Debbie, je schoonbroer heeft wel degelijk recht op een dag klein verlet, wat zijn statuut ook is. Dit is de website van de overheid zelf (dit is algemeen voor elke werknemer): http://www.werk.belgie.be/detaila_z.aspx?id=30568
Opgelet, als je zus feitelijk samenwonend is (dus niet getrouwd of wettelijk samenwonend), geldt dat niet.



frida
6-2-2010
 Meld misbruik24-4-2013 11:57:57

Hey, ik zou even naar de vakbond bellen met je vraag!



Bea
6-7-2013
 Meld misbruik24-4-2013 14:20:07

Mijn schoonzus is ook heel bang om het te vragen. Ze werkt in een kledingszaak en het is op de eerste zaterdag van de solden. Ze heeft momenteel nog geen vast contract en heeft echt schrik dat dat invloed zal hebben. Maar recht heeft ze er wel op. Je hebt op het gemeentehuis wellicht een papier gekregen dat jullie trouwen misschien moet hij dat aan zijn werkgever afgeven. Op zich moet hij het dus niet aanvragen maar melden met de juiste papieren. (een begrafenis vraag je ook geen maand op voorhand aan).



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik24-4-2013 14:46:07

Bea, het klopt niet wat je zegt. Je mag niet zo maar wegblijven van je werk en nadien een papiertje afgeven. Je moet dit tijdig melden, en best zo snel mogelijk. Het is voor de werkgever makkelijker als hij/zij dit zo snel mogelijk weet zodat er maatregelen kunnen genomen worden om bijvoorbeeld permanentie te voorzien.
En ik snap dat je schoonzus er tegenop ziet om dit te vragen, maar ze kan het echt best zo snel mogelijk doen. Haar baas zal het waarschijnlijk niet appreciëren als ze daar pas op het laatste moment mee afkomt. Ten slotte weet je dat meestal al een tijd op voorhand als je (schoon)zus/broer trouwt. Als haar baas tevreden is van haar werk, gaat dat echt geen invloed hebben hoor, dat ze een dag klein verlet heeft.



Bea
6-7-2013
 Meld misbruik24-4-2013 15:23:46

@ Gitte: Je hebt natuurlijk gelijk! Ik zelf zou het ook zo snel mogelijk zeggen. Ik dacht dat misschien in Debbie haar geval haar schoonbroer verlof had aan gevraagd ipv klein verlet gemeld had. Mijn schoonzus krijgt normaal in mei haar vast contract en ze wacht daarop om het te zeggen. Ze is cassière en niet veel meisjes kunnen haar vervangen en het is die periode natuurlijk alle hens aan dek.



Iris
25-5-2013
 Meld misbruik24-4-2013 16:47:41

Hey, Dacht ook da je sowieso klein verlet kreeg bij trouw van familie, maar bij ons opt werk bleek dat ook niet te zijn. Toen mijn broer vorig jaar trouwde op een zaterdag vroeg ik het ook aan. Omdat ik als verpleegkundige vaste weekends werk (en hij dus trouwde in mijn werkend weekend) kon ik geen KV krijgen. Moest hij op vrijdag ofzo getrouwd zijn wel. In ons personeelsbeleid vind je nl terug dat klein verlet enkel op een weekdag kan opgenomen worden... moest ik nu zelf trouwen in mijn werkend weekend, moet ik ook verlof nemen... Er zijn echt wel wat regels waar je aan moet voldoen om klein verlet te kunnen krijgen. Eventueel eens nakijken op personeelsdienst ofzo.



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik24-4-2013 17:19:30

Iris,

ik vrees dat wat ze bij jou op het werk doen, onwettig is. Als jij op een zaterdag werkt, heb je wèl recht op klein verlet als je broer op zaterdag trouwt. Er zijn slechts vier voorwaarden waaraan je moet voldoen om recht te hebben op klein verlet:
Voorwaarden
Om recht te hebben op klein verlet moeten vier voorwaarden gelijktijdig vervuld zijn:
Het moet gaan over een gebeurtenis die recht geeft op klein verlet
De werknemer zou normaal gezien gewerkt hebben
De werknemer moet de werkgever zo snel mogelijk verwittigen
De afwezigheidsdagen moeten gebruikt worden voor het doel waarvoor ze werden toegestaan

Er mag enkel in positieve zin vanaf geweken worden. Dus extra voorwaarden stellen voor de toekenning van klein verlet is niet wettig. Misschien toch eens die link naar je personeelsdienst doorsturen om hen daarop te wijzen...



Christ

 Meld misbruik24-4-2013 17:38:46

Oei wat een jammerlijke situatie... via de vakbond zal hij wellicht wel zijn gram halen, maar dan... dan nemen ze hem misschien wel op een andere manier achteraf...



Martine
14-6-2014
 Meld misbruik24-4-2013 20:13:10

Je zus moet bij mijn weten wel getrouwd zijn of wettelijk samenwonen met haar partner.

Als hier morgen iets zou gebeuren in mijn schoonfamilie (een overlijden ofzo), heb ik nergens recht op omdat we niet wettelijk samenwonen. En omgekeerd bij mijn verloofde ook.

Maar als ze getrouwd zijn of wettelijk samenwonen moet je schoonbroer op zijn strepen staan en heeft hij recht op die dag. Hij kondigt het nu aan, ze hebben op zijn werk nog een maand om een oplossing te zoeken.
Als hij morgen een begrafenis zou hebben van familie hebben ze meestal maar 3 dagen ofzo om 't afwezigheidsprobleem op te lossen.



Mieke
27-4-2013
 Meld misbruik24-4-2013 20:28:36

Amaai, zo te horen zijn er werkgevers die echt wel profiteren van de onwetendheid van hun werknemers. Wat Gitte schrijft, klopt volledig. Klein verlet kan niet geweigerd worden maar moet wel gestaaft worden met de nodige papieren.
Jullie dus zeker niet laten doen en tonen dat je echt wel op de hoogte bent van de wetgeving hieromtrent.



Debbie
25-5-2013
 Meld misbruik25-4-2013 8:45:05

Het is opgelost, hij heeft het hogerop gevraagd en ze gaan een regeling treffen zodat hij er kan bij zijn
Ik heb juist vernomen dat hij niet met de dag stond (zoals eerst gezegd), maar met de nacht (van vrijdag op zaterdag). Dus als hij de nacht had kon hij wel op het avondfeest zijn, maar er niet overdag bijzijn...



frida
6-2-2010
 Meld misbruik25-4-2013 16:29:41

Hey Debbie,

Blij dat er toch een regeling is getroffen...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...