Nu Online
Momenteel zijn er 128 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Notaris?

  20-4-2013 11:55:33
Ik vroeg me af of iedereen documenten laat maken bij de notaris?
Is dit echt nodig?

Joyce
20-7-2013
Meld misbruik



Reacties: 11 | Gelezen: 1257


Ellemieke

 Meld misbruik20-4-2013 12:00:39

Niet iedereen doet dat, neen, maar naargelang jullie situatie kan het nuttig zijn.

Gezien advies gratis is, kan je misschien eens een afspraak maken om te horen wat de notaris jullie zou aanraden? (een eventuele akte moet dan natuurlijk wel betaald worden)



Karen
13-7-2013
 Meld misbruik20-4-2013 12:33:41

Wij doen dit niet. Geen nood aan. :)



Evelien
24-5-2013
 Meld misbruik20-4-2013 13:19:11

Hoi!
Niet iedereen doet dit. Maar ik vind het wel belangrijk.
Je weet nooit wat er in je leven zal gebeuren. Hoe je band op oudere leeftijd zal zijn met je kinderen en vooral schoonkinderen, .....
Wij hebben het wel gedaan en hebben elkaar veilig gesteld indien er iets moest gebeuren met de ander. Nu minder van belang maar een je grote kinderen hebt wel een zekerheid.
Als je een huwelijkscontract laat maken voordat je trouwt voor de wet is het ook Stukken goedkoper dan nadat je getrouwd bent..... ( +/- 500 euro voor en +/- 1200 na).
Ik vind dat je niet naief mag zijn in het leven, je trouwt met het idee dat het voor altijd is natuurlijk ! Maar tegenvallen kun je nooit voorspellen.
Je kan ook altijd eens naar de notaris gaan voor een gratis woordje uitleg.
Dat hebben wij ook eerst gedaan.

Succes, maar denk er toch eens over na!

groetjes



Mieke
27-4-2013
 Meld misbruik20-4-2013 15:44:08

Hey Joyce,
Wij zijn ook naar de notaris geweest om eens te luisteren wat best is.
In onze situatie (ik heb een zoon uit een andere relatie en samen hebben we 1dochter) was het niet nodig om een huwelijkscontract op te stellen. Het wettelijk stelsel was voldoende voor wat wij wilden. Van zodra er iemand bij ons steft, gaat het deel naar de kids en blijft wel het vruchtgebruik van ons huis.
Je hebt natuurlijk 101 mogelijkheden maar je moet je er vooral zelf goed bij voelen.
Groetjes



Isabelle
13-9-2013
 Meld misbruik20-4-2013 16:17:30

Hey Evelien,
Ik ben ook op zoek naar een situatie waarin je 'elkaar veilig stelt'. Welk stelsel hebben jullie dan gekozen? Want vaak is het zo dat de kinderen het grootste voordeel hebben en niet de partners zelf.



Kim
4-10-2014
 Meld misbruik20-4-2013 17:16:15

ik heb horen zeggen dat als je een huis koopt voor dat je getrouwd bent best wel een contract laat opstellen x



Evelien
24-5-2013
 Meld misbruik20-4-2013 17:37:58

Hoi Isabelle,

Wij hebben bij de notaris wat uitleg gevraagd, om alles nu te herhalen was het wat veel en niet zo simpel. Maar uiteindelijk komt het contract dat we gekozen hebben erop neer dat wij alles wat we nu hebben (eigen huisje en inboedel en auto's) voor ons beiden is. Dus als we zouden scheiden (wat ik natuurlijk hélemaal niet kan inbeelden!) dan zal alle gewoon door 2 gedeeld worden.
Daarnaast staat er ook in dat als één van ons zou sterven en er zijn nog kinderen dat er op dat moment door de langstlevende gekozen zal worden wat er gebeurd met het deel van de partner. Dus op dat moment kan de langstlevende kiezen om geld te verdelen (om op die manier belastingskosten te ontkomen) of kan die kiezen dat geld gewoon te laten staan tot dat die sterft. Het huis blijft zo lang één van de twee leeft voor die langstlevende. Op die manier kunnen geen ruzies ontstaan.
Dit is op dit moment het "slimste"stelsel, omdat niemand weet hoe het later zal zijn met successierechten enzo (die kunnen zeer duur worden door de vergrijzing,crisis,...).

Het is nogal moeilijk om dit hier allemaal uit te leggen, maar hopelijk ben je er iets mee. Groetjes!



Saar
7-9-2013
 Meld misbruik20-4-2013 17:43:57

wij zijn ook bij de notaris langsgeweest om een contract op te stellen. Kan interessant zijn als één van beiden zelfstandig is of zo, of naar je kinderen later toe ivm het huis en inboedel...

Je vindt alvast wat info op www.notaris.be over de verschillende bestaande stelsels



Kathleen
15-6-2013
 Meld misbruik20-4-2013 17:47:51

Wij hebben ook iets gelijkaardigs als Evelien gekozen, gemeenschap van goederen met een keuzebeding. Dat leek ons ook het beste, je weet immers nooit wat er later komt met kinderen en hun partners. Ze moeten je het maar eens moeilijk willen maken als een van de twee sterft (niemand hoopt natuurlijk dat je kinderen je zo zullen behandelen, maar je weet nooit wie ze tegenkomen he). Op deze manier heb je zelf dan nog alle keus... En je kan het dan ook nog altijd op dat moment aan de kinderen geven als je vindt dat zij het beter kunnen gebruiken...



Elien
17-11-2012
 Meld misbruik20-4-2013 21:56:02

Wij zijn gehuwd onder het wettelijke stelsel en hadden geen speciaal huwelijkscontract. Nu hebben we bij de notaris voor een keuzebeding gekozen, zoals de meesten hier en dat kost geen 1200 euro, maar 388.



Jessie
20-7-2013
 Meld misbruik21-4-2013 9:01:09

Keuzebeding is geen optie als je belastingen en successierechten wil ontlopen. De Ontvanger kijkt alleen naar de eigendommen en rekeningen van de overledene op het moment van overlijden. Als je iets verdeelt onder je kinderen gaan ze zelfs drie jaar terug. Alles binnen die tijdsspanne van drie jaar voor het overlijden wordt nog gezien als eigendom van de overledene en daar moet op betaald worden.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...