Nu Online
Momenteel zijn er 62 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Traditionele gebruiken

  7-4-2013 19:39:29
Hallo iedereen!

Ik lees hier vaak dat de man de vrouw komt ophalen thuis, ook als je al samenwoont/samen kinderen hebt. Ik vind dat zelf altijd een beetje raar, het komt op mij altijd een beetje over als 'voor de show'. Ik blijf om praktische redenen de dag ervoor bij mijn mama slapen (zij woont een half uur dichter bij de kapper dan ik en we moeten daar redelijk vroeg zijn ;)), maar m'n vriend komt gewoon tot daar als ik terug ben, niet met het boeketje en met foto's erbij enzo. (ik kan me niet altijd even goed uitdrukken, maar jullie snappen het verschil dat ik bedoel wel).

Dus ik vroeg me af, mensen die dat doen, doen jullie dat dan omdat dat bv. voor de foto's mooi is/omdat jullie ouders dat verwachten/omdat het zo 'hoort'/...

Ik wil zeker niemand aanvallen, ik ben bij sommige dingen gewoon benieuwd! Ik ben zelf nog nooit naar een trouw geweest, dus sommige dingen zijn voor mij echt een mysterie!

Zoals bv. kousenband gooien op het avondfeest, ik dacht dat dat eerder iets Amerikaans was? Maar dat zie ik hier toch ook regelmatig voorbijkomen! Of het binnenkomen op muziek (wij gaan samen met de mensen naar de zaal, dus dan lijkt me dat nogal raar om te doen).

Dus, ik ben benieuwd hoe jullie dat soort zaken aanpakken, en wat jullie kijk daarop is!

Ann
18-5-2013
Meld misbruik



Reacties: 12 | Gelezen: 1548


Ann
18-5-2013
 Meld misbruik7-4-2013 19:43:23

Oh ja, er zijn nog wat dingen die ik mij afvraag, maar simpelweg niet weet omdat ik nog nooit op een trouw geweest ben..

Bij 't binnengaan in de kerk lopen ik en m'n vriend naast elkaar, de bruidskindjes voor ons. Nu in mijn idee strooien de bruidskindjes dan bloemblaadjes, en dat wilde ik ook heel graag! Maar mijn ouders en broer vinden dat precies raar, en zeuren alleen over wie daarna de rommel moet opruimen.. Hoe gaat dat meestal?

M'n broer is nogal van de etiquette, en hij zei dat normaal het bruidspaar en de ouders de mensen bij de receptie groeten. Wij zouden dat dan twee keer moeten doen, bij het begin van het diner, en als de avondgasten komen. Ik vind dat zelf zo'n beetje, ja wij staan hier omdat we hier moeten staan, en ik zie mijzelf daar na een kwartier al wel staan wiebelen :p



Sofie
6-7-2013
 Meld misbruik7-4-2013 19:49:03

Hier zullen we niet apart slapen de nacht ervoor maar 's morgens zal mijn vriend zich wel ergens anders gaan klaarmaken en mij dan komen halen.

Mooi voor de foto's.. Ja dat is waar.. Maar ik wil wel het verrassingseffect hebben want hij weet natuurlijk niet hoe ik er zal uitzien.



Silke
4-5-2013
 Meld misbruik7-4-2013 19:54:53

Hihi ik begrijp al die vragen wel. Ik zou zeggen: doe zeker niets tegen jullie zin, doe gewoon zoals jullie het het beste aanvoelen, dat zijn allemaal tradities, maar als jullie dat liever niet doen, dan doen jullie dat gewoon niet. Jullie moeten van jullie dag genieten. Wij slapen wel apart, gewoon omdat dat iets praktischer is, omdat de bruidskapper al vroeg naar daar komt en ik vind het gewoon spannend als mijn toekomstige mij op voorhand nog niet gezien heeft en mij dan komt ophalen. We hebben besloten om samen met de ouders naar binnen te gaan omdat we nog niet zo lang samenwonen en omdat we onze ouders graag zien en het speciaal vinden dat ze ons "weggeven". Maar als ik kinderen zou hebben dan zou ik ook met mijn "man" en kindjes naar binnen gaan.. Die bloemenblaadjes strooien. Zoals rijst smijten, vroeger werd dat vaak gedaan maar heb het ergens liever niet, zit daarna toch maar in uw haar en kleren. ;) Kousenband en boeket wegsmijten is ook niet zo mijn ding, we zien het op het moment zelf nog wel.. Ergens hou ik het liever zelf bij als herinnering. ;)
De meeste beginnen tegen mij over dat begroeten.. Ok als ze binnenkomen moet je wel tegen iedereen dag zeggen maar het is toch ook niet mijn ding om daar zo allemaal op een rijtje te blijven staan, ik loop liever wat rond.. :) En mijn broer zei ook van dat je regelmatig tijdens het eten moet langsgaan bij je gasten maar ik zou graag ook zelf een beetje genieten van al dat lekkere eten. :) We zullen wel eens rondgaan maar niet te overdreven, we zullen dan eerder een korte speech geven voor iedereen en na het eten met de mensen gaan praten.. Gewoon je gevoel volgen en alles komt wel goed. :)



sara
7-6-2014
 Meld misbruik7-4-2013 20:27:35

mijn vriend zal mij maar pas zien vanvoor in de kerk. Hij mag mij niet komen halen. En dat gewoon omdat hij zou verschieten hoe ik eruit zie en wil zijn gezicht goed int oog houden :-)
maar voor de rest hebben we niet echt tradities denk ik.

iedereen doet idd waar em zelf zich goed bij voelt .

groetjes
sara



Ann
18-5-2013
 Meld misbruik7-4-2013 20:56:57

Oh Sara vooraan de kerk is superromantisch! Hier geen optie omdat we van te voren foto's gaan maken, en als hij me dan toch al gezien heeft vind ik dat we evengoed samen de kerk kunnen ingaan.



Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik7-4-2013 21:46:59

Hey hier ook geen grote fan van de tradities maar enkele vinden we wel leuk en die doen we dus ook:
wij zijn al 14 jaar samen en hebben 2 kinderen. Zullen gewoon samen slapen maar hubby gaat zich wel klaarmaken bij onze buren-vrienden en komt mij dan halen. Beetje voor verrassingseffect maar ook wel omdat we het een mooie herinnering en speciaal momentje vinden in ons huisje dat we zelf gebouwd hebben.
Mijn papa zal mij naar voren brengen omdat ik een hele speciale band heb met hem en dit met onze 2 kindjes voor ons. Denk dat dit ook wel een ontroerend moment is voor mijn manneke als hij ons ziet afkomen :-)
Op het avondfeest bruidsboeketje weggooien. Vind ik gewoon leuk hahaha.
Gewoon doen wat je zelf tof vindt. Ik ken er ook nie veel van ;-)



Kirke
6-7-2013
 Meld misbruik7-4-2013 21:47:54

Wij zijn bijna 11jaar samen en hebben een kind.
Het apart slapen maakt het gewoon wat spannender.
Je ziet elkaar dan terug wanneer je er super mooi uit ziet.
Pure magie





Veronique
24-8-2013
 Meld misbruik8-4-2013 8:10:57

Wij blijven ook gewoon samen slapen en 's morgens ontbijten we samen met de onderbuurvrouw waar ik mij ook klaar maak en mijn toekomstige gewoon thuis.. Wij wilde ook niets steeds aan het traditionele vasthouden.. Bij het binnengaan in de kerk ga ik op dit moment wel aan de arm van mijn papa maar misschien eer het zover is dat ik toch zeg, dat ik liever samen met mn vriend binnenkom.. :)
Je moet inderdaad doen, waar jullie zich het gemakkelijkste bij voelen, het is jullie dag...
Grtjs



Sophie
18-5-2013
 Meld misbruik8-4-2013 8:19:38

Wij slapen samen maar ik ga me bij mijn ouders klaarmaken. Ook weer omwille van het verrassingseffect... En omdat het klaarmaken leuker is onder vrouwen denk ik :-) (met mijn zus/mama/andere bruidsmeisjes). Voor tradities ben ik niet zo te vinden, maar ze zijn soms wel leuk :-)



Valerie
26-7-2014
 Meld misbruik8-4-2013 9:10:19

Hoi,

Wij trouwen door de week voor de wet en in het weekend doen we een ceremonie (aan de vijver van onze feestzaal) en het feest. Bij ons zou het zo zijn:

- Wettelijk huwelijk: Wij slapen samen, de kapper is schuin tegenover ons appartement dus we maken ons samen klaar. Dan foto's en vervolgens tegen trouwen en eten met de "kleine" familie.

- Ceremonieel huwelijk: We slapen samen maar mijn vriend gaat 's middags al naar de zaal met het "bruidspersoneel" om alles klaar te zetten voor de ceremonie. Ondertussen ga ik naar de kapper en visagiste. Aangekomen in de feestzaal trek ik me terug in onze bruidssuite voor de afwerking en om mijn kleed aan te trekken. Om 16u is het dan zover: Mijn vriend staat vooraan bij de ceremonie, de bruidskindjes strooien eerst bloemblaadjes (het is buiten dus geen rommel) en dan komen mijn vader en ik en geeft mijn vader me weg (dus op zijn Amerikaans). Maar het is pas dan dat mijn vriend me terug ziet...

Ik hou me dus wel aan bepaalde - meer Amerikaanse - tradities (something old, something new, something borrowed, something blue) maar we willen bepaalde dingen écht niet (Géén lac de connomera, géén kousenband-toestanden, we slapen samen). En aan andere tradities geven we onze eigen twist, zo laten we vlinders los ipv duiven.



Veva
28-9-2013
 Meld misbruik8-4-2013 9:38:10

Hoi hoi,

leuk om te lezen hoe elk bruidje het anders aanpakt. Zo zie je maar weer: er is geen goede of juiste manier van trouwen. Doe waar je je goed bij voelt. Wij gaan voor het traditionele en zullen dus ook een aantal tradities in ere houden zoals:

- apart slapen: mijn aanstaande blijft bij ons thuis slapen met zijn getuigen (beste vriend) en ik ga bij mijn ouders slapen met mijn getuige (beste vriendin). Ik kijk hier echt naar uit om 's avonds voor de trouw een echte girls-night te hebben met mijn zusje, mama en beste vriendin. De getuige van mijn aanstaande is al de hele tijd aan het zeveren dat ze 'zwaar op stap zullen gaan' maar stiekem kijken zij er ook naar uit om een hele avond in de zetel te hangen met pinten en de playstation :-p Dus we doen dat omdat we dat gewoon leuk vinden :-)

- de dag van de trouw wordt de suite (zijn ouders, getuigen, mijn ouders, broers en zussen) bij mijn ouders thuis verwacht. Zij hebben immers meer plaats dan ons om mensen te ontvangen én ik ben daar omdat ik me daar klaar maak. Daar komt mijn ventje mij ook halen en zal hij me voor de eerste keer in 'vol ornaat' zien. Hier wijken we dus af van de traditie om je bruid voor de eerste keer aan het altaar te zien, maar we gaan foto's nemen voor de kerkelijke viering dus niks aan te doen.

- mijn aanstaande zal met zijn mama naar voren lopen in de mis en ik met mijn papa. Ik vind dit gewoon mooi om echt 'weggegeven' te worden door mijn papa die met overhandigd aan mijn aanstaande.

- op het feest zullen wij effectief in een rijtje staan met de ouders voor de begroeting. Zo zie je iedereen binnenkomen, ben je zeker dat je dag hebt gezegd tegen iedereen en leren de ouders onze vrienden ook kennen. En natuurlijk: dan kan je de envelopje aannemen. Voor de gasten die aansluiten vanaf het dessertenbuffet voorzien we een kleine receptie en daar zullen we geen officiële rij vormen maar meer tussen de gasten zelf wandelen.

- bruidsboeket en kousenband: dit doen we zeker! Al mijn vriendinnen vechten nu al om het bruidsboeket dus dat moet zeker weggegooid worden.

Maar ik herhaal: doe waar JIJ je goed bij voelt en niet omdat het nu eenmaal zo moet...



Tineke
11-5-2013
 Meld misbruik8-4-2013 10:25:43

Wij gaan ook apart slapen die avond. Ik moet met mijn mama naar dezelfde kapper en wij moeten daar al zijn om 7u, dus het lijkt mij gewoon veel handiger. Bovendien kan ik dan vrijdagavond mijn mama nog wat helpen met het huis aan te kleden en alles klaar te zetten.

Wij ontvangen de suite bij mijn ouders om 9.30u met een rode loper! :) Het leek ons wel leuk om het zo te doen en het is ook traditioneel. Ik vind het superspannend om dan mijn toekomstige man te zien, want ik heb zijn kostuum ook nog niet gezien. Hij zal ook verschieten :)

Net als Veva zal ook mijn papa mij 'weggeven' in de kerk. Ik ben katholiek opgevoed en ik heb mijn vormsel gedaan op mijn 17 (Lange Weg, dat is in onze gemeente al heel wat jaren het geval) en ik heb dan ook bewust gekozen om voor de kerk te trouwen.

Wij gaan zowel op onze receptie in de namiddag als op de receptie van ons avondfeest in een rij staan. Ook om dezelfde redenen als Veva :) Wij hebben geen mensen die nog aansluiten bij het dessertenbuffet, omdat wij vonden dat dit ons feest 'breekt'. Ik heb geen zin om ook dan nog eens handjes te gaan schudden :)

Het bruidsboeket ga ik (denk ik) niet weggooien, omdat ik dat zo zonde vindt van het geld... Er schiet dan ook amper nog iets over van het boeket. Een kousenband heb ik wel :)

Maar je moet inderdaad doen waar jij je goed bij voelt!!!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...