Nu Online
Momenteel zijn er 162 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huis gekocht voor trouw

  21-3-2013 21:51:40
Ik zit met volgende vraag: we trouwen in juni 2013 en hebben in januari een koopovereenkomst getekend voor ons huisje (jeuuhjj :)). Echter krijgen we de sleutel en wordt de akte getekend op 22 april, dus voor de trouw. In andere topics las ik hier wat over. Nu is mijn vraag, we wilden niet werken met een huwelijkscontract, valt het huis dan onder persoonlijk vermogen? De notaris af aan dt er beter een huwelijkscontract opgemaakt kon worden maar of dat klopt?

evy
15-6-2013
Meld misbruik



Reacties: 4 | Gelezen: 868


Sarai
1-6-2013
 Meld misbruik21-3-2013 22:27:22

Wij tekenen de akte van ons huis ook voor de trouw. En volgens de notaris 'moeten we dan werken met een huwelijkscontract. Omdat het huis in de gemeenschap moet gebracht worden. Maar voor zekerheid vraag je het best even na bij je eigen notaris Groetjes



Saartje
29-6-2013
 Meld misbruik22-3-2013 7:32:04

Dat klopt. Nu is het huis van ieder de helft persoonlijk vermogen.



Debbie
25-5-2013
 Meld misbruik22-3-2013 7:33:37

We zitten met het zelfde probleem en zijn deze week voor het eerst naar de notaris gegaan. Wil je zonder huwelijkscontract werken, dan kan je in de akte 'aanwas met optie' laten opnemen. Als de partner sterft kan de andere binnen de 4 maand na het overlijden de volle eigendom 'opeisen', MAAR dan moet je wel opnieuw registratierechten betalen op de andere zijn deel. Je kan ook met een testament werken, maar daar zit je in de problemen vanaf er kinderen zijn. Dan moet het eerlijk verdeelt worden tussen de partner en kinderen. (Moest de partner genoeg geld hebben kan je de kinderen het geld laten erven en jij het huis, maar dan moet je toch al wel wat kapitaal hebben ) Dan had je nog verschillende huwelijkscontracten, maar daar was hij nogal onduidelijk over. Het gene waar hij heel de tijd over bezig was was een soort van keuzebeding. Bij overlijden kan de langstlevende dan kiezen wie wat erft. Of je alles wilt erven of je een deel aan je kinderen overlaat. Er zouden dan geen kosten zijn op het gene dat je erft, dus ook niet het huis/registratierechten. Zo'n contract zou 600 à 650 euro kosten. We gaan nog naar een andere notaris om wat meer info te krijgen, want had geen goed gevoel bij de deze (was nogal onduidelijk op sommige dingen. Er zijn nog opties maar daar ging hij maar vaag over en heb niet het gevoel dat ik echt alles weet). Dus beste is idd om naar de notaris te gaan!



Evelien
24-5-2013
 Meld misbruik22-3-2013 8:38:04

Hoi!
Wij zijn toevallig gisteren bij de notaris geweest. Een lang verhaal om dat hier uit te leggen. Maar het is inderdaad beter een huwelijkscontract af te sluiten.
1: omdat het Véél goedkoper is voor je wettelijke trouw, dan erna
(wij kochten in 2012 en trouwen in 2013, de prijs van een huwelijkscontract is rond de 500 euro. Nadat je trouwt voor de wet kost dit snel meer dan 1200 euro! )

2: Je weet nooit wat er in je verdere leven gaat gebeuren, maar indien het tot een scheiding zou komen, is het beter dat je vast hebt gelegd in goede tijden aan wie wat toe behoort. Bij ons is dat gewoon elk de helft, omdat onze vermogens ongeveer gelijk waren.

3: Als er later kinderen (en schoonkinderen) zijn, weet je nu nog niet wat de relatie met hen zal zijn. Als je een huwelijkscontract maakt, dan kun je daarin laten zetten dat de langstlevende na de dood van de partner kan beslissen wat de kinderen op dat moment al krijgen, of niet krijgen. Dat wil zeggen dat (schoon)kinderen niks kunnen opeisen, en de langstlevende voor schut zetten.

Het is dus in alle gevallen beter om inderdaad een huwelijkscontract af te sluiten voor je wettelijke trouw.

groetjes Evelien


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...