Nu Online
Momenteel zijn er 267 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Dilemma

  15-11-2012 11:01:00
Dag mede-bruidjes!
Ik zit een beetje met een dilemma... Hopelijk kunnen jullie reacties wat verlichting brengen! Sorry alvast voor de lange tekst :).
Zijn er nog onder jullie die beslist hebben om ipv een groter feest te gaan naar een klein?
Het zit zo: van het begin af hebben onze beide ouders beloofd dat ze zouden bijleggen aan ons trouwfeest. We kwamen dan ook overeen dat het allemaal niet te groots of te duur zou worden. Nu ben ik daar waarschijnlijk wat naïef over geweest maar na deze week te zijn gaan kijken bij een juwelenontwerpster voor onze trouwringen en het reisbureau voor onze honeymoon naar Punta Canaf, zijn we letterlijk achterover gevallen van wat die dingen kosten.
Op zich waren we voor het feest van plan een 70 mensen uit te nodigen voor het avondfeest. Met de locatie en feestzaal die we wilden en uitgebreid buffet met drank inbegrepen tot 2 uur 's nachts zou dit al boven de € 5000 gaan kosten.
Dit opgeteld met de ringen die we willen laten ontwerpen en de honeymoon, de uitnodigingen, bedankjes, jurk en kostuum van mijn vriend wordt het totaal bedrag gewoon te hoog voor ons... Ik zou liefst ook niet mijn volledige spaarrekening plunderen vermits we in de toekomst nog een huis willen kopen.
Nu zei mama gisteren dat ik op iets drastisch moet gaan besparen want alles hebben, dat kan niet zegt ze. En toen vroeg ze me wat ik het belangrijkste vond: de ringen, de huwelijksreis of het feest.
Mama heeft zelf nooit een huwelijksreis gehad en ze zegt dat als we niet onze droomreis naar de Punta Cana maken, dat we daar achteraf veel meer spijt van gaan hebben dan dat we geen groot feest gehad hebben. Nu moet ik wel toegeven dat er onder die 70 personen die ik zou uitnodigen een aantal mensen zitten die ik zou laten komen omdat ik daar 'verplicht' toe was. Bijvoorbeeld al mijn collega's (18 personen) in plaats van enkel de personen waar ik band mee heb omdat het een familiebedrijf is. Of familieleden die ik al lang niet meer gezien heb of bijna geen contact mee heb of de partners van de collega's van mijn vriend.
Gisteren heb ik dus op aanraden van mama eens met mijn vriend gekeken om de genodigden te beperken tot naaste familie en heel goede vrienden en dan komen we op 40 personen. Ik heb contact opgenomen met de feestzaal om te kijken wat de mogelijkheden nu zijn maar ik neem aan dat met zo'n aantal het eerder een 'etentje' wordt met muziek op de achtergrond ipv een feest met dj?
Zijn er nog bruidjes die zo'n klein groepje genodigden hadden?
Maar nu zit ik dus met zo'n dilemma: ga ik voor het kleinere feest om dan het geld dat overblijft te gebruiken voor de honeymoon en de zelf ontworpen ringen. Of ga ik toch voor het grote feest want het idee van zo'n grote zaal binnenkomen, de openingsdans, aansnijden van de taart, 's avonds op de dansvloer, spreekt mij ook aan. Dat is een traditie he zo'n feest.
Alle tips/meningen zijn meer dan welkom!
Groetjes

Inge
21-6-2013
Meld misbruik



Reacties: 17 | Gelezen: 1832


Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik15-11-2012 11:27:33

Goh Inge, die keuzes zijn allemaal zo persoonlijk. Die kan niemand in jouw plaats maken denk ik.
Ik kan alleen zeggen op welke dingen ik zelf het liefst wil besparen.
De ringen moeten voor ons niet door een ontwerper gemaakt worden en hoeven al helemaal niet duur te zijn.
Wij eten alleen met onze suite (25 man) en doen daarna een dansfeest met zo'n 200 personen met drank a volonte en broodjes later op de avond. Want voor 200 mensen een diner betalen, dat kunnen wij niet. Da's misschien een idee, alleen eten met de dichtste mensen en bvb dessertenbuffet voor de rest? Dat hoor je toch wel veel.
Onze huwelijksreis wordt 5 dagen Rome omdat wij 2 kindjes hebben en ik niet naar de andere kant van wereld wil reizen om zonder hen aan het zwembad te liggen.
Dus het wordt een citytrip waar we goedkoop kunnen logeren bij mensen die we kennen.
Mijn ventje zal zijn kostuum huren.
Uitnodigingen kan je zelf maken via internet maar daar wil ik dan weer niet op besparen.
Ceremoniemeester, daar twijfelen we nog over.
En zo kan je nog op kleinere dingen besparen: lingerie, accessoires... Hoeft niet allemaal duur te zijn, is daarom niet slechter. Alle kleintjes bij elkaar maken ook weer groot he.

Hopelijk heb je er wat aan.
groetjes



Lynn
1-6-2013
 Meld misbruik15-11-2012 11:28:29

Hi Inge

Ik betaal zelf ook een heel groot deel van ons huwelijk en moet dus ook alles wikken en wegen.. Niemand kan voor jou die beslissing nemen uiteraard, daar moet je met je ventje zelf uitkomen.. Maar om te moeten kiezen tussen mooie ringen en een huwelijksreis vs een prachtig feest, persoonlijk zou ik dan wel voor het feest kiezen.. Je feest kun je niet meer opnieuw doen.. Je kunt nog steeds simpele trouwringen kopen en bv na 5 jaar deze vervangen door originele ontwerpen (dan heb je ook al direct iets om naar uit te kijken). Je huwelijksreis kun je al dan niet nog uitstellen - of kijken naar goedkopere alternatieven. BV bij het reisbureau CIC travel heb je op alle reizen steeds -3% korting (dat scheelt ook al wat) en dat gecombineerd met de huwelijkskortingen scheelt toch ook al wat.. Of kijk gewoon naar een andere locatie. Italië is prachtig en kost veel minder.

Nog 1 tip: jij beslist over de genodigden hé, laat je echt niet beïnvloeden om mensen te vragen omdat het hoort.. Je moet je afvragen wie de meeste ambiance op je feest brengt, wie je er echt bij wilt en waarom.. Ik heb veel mensen geschrapt net omdat ze direct na het eten nr huis zouden gaan, en sorry maar dan betaal ik niet zo veel geld om ze enkel tijdens het diner aanwezig te hebben

Succes



Tina
19-7-2013
 Meld misbruik15-11-2012 11:45:05

Ik zou ook eerder gaan voor simpelere trouwringen en als jullie dan 7 jaar samen zijn iets duurdere - zelf ontworpen - ringen te zoeken. En verder zou ik gewoon even je gastenlijst overlopen. Ik nodig ook al mijn collega's en hun partners uit. Ik wil ook graag een groot feest. Verder gaan wij een spaarpotje voor onze droomreis laten bijeenleggen door de gasten., ipv een cadeaulijst hebben wij een reislijst. En zo kunnen de gasten kiezen voor welk deel van onze reis zij betalen.



lorena
27-7-2013
 Meld misbruik15-11-2012 12:22:06

Hoi Inge,

gelijk hier al meermaals gezegd is geweest ,is deze keuze enorm persoonlijk!
Ik heb het zo opgelost, want wij krijgen alleen maar economische hulp van mijn schoonouders.

Het feest hebben we echt alleen naaste familie en vrienden uitgenodigd. mensen waar we echt contact mee hebben, die we daadwerkelijk zien door het jaar en die het beste met ons voorhebben.
Dus toen mijn ouders zeiden van ja die hadden we der toch graag bijgehad hebben wij ook resoluut nee geantwoord.want het zijn wie die betalen. Plus wij zijn er zeker van dat het een spetterende feest word,want het zijn net onze naaste geliefden die het zo speciaal maken! dus denk ik dat het eigenlijk niet uitmaakt als je groepje maar 40 man groot is!!

Voor de ringen hangt het een beetje af wat je precies wilt en bij wie je gaat ?! ik zou vooral heeeeeeeel veel offertes aanvragen en kijken wie dat je goedkoper uitkomt! plus als je trouwbeurzen bezoekt en daar al een afspraak maakt dan geniet je meestal ook nog eens van een serieuze korting! dat kan toch ook al tellen!!!

Ik zou persoonlijk niet besparen op mijn huwelijksreis. ik zou mischien een paar dagen minder gaan om de kosten te drukken, maar ik zou mijn droom bestemming niet opgeven ook omdat (mijn persoonlijke mening) this een huwelijksreis en dat kun je niet overdoen... het zal nooit hetzelfde zijn of aanvoelen...
en ook hier weer enorm veel offertes aanvragen,mischien een naar de komende vakantiebeurs gaan(kortingen) en wat ik ook veel lees is dat vele koppels niet zeggen dat het om een huwelijksreis gaat en zo opeens aan een heel ander tarief zitten terwijl dat ze dezelfde reis,excursies enzo geboekt hebben!!

Mischien nog een tip als jullie al samenwonen kun je mischien je huwelijkslijst opstellen in het reisbureau.... dat scheelt zich toch ook wel wat in kosten dan dat je alles zelf moet betalen!!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!!
groetjes



Michèle
24-8-2013
 Meld misbruik15-11-2012 13:31:27

Hoi! Wij hebben max 60 genodigden volgend jaar in augustus. Wij hebben ook beslist om het wat kleiner te houden om het geld voor de verbouwingen niet in 1-2-3 te "vergooien" aan 1 dag. Wij hebben een buitenlocatie van familie gevraagd en gaan deze wat leuk aankleden met versiering en tent enz. Dan hebben we een bbq (dit scheelt ook al wat in prijs!) bij ons hoeven de trouwringen niet zo duur te zijn en de huwelijksreis gaat naar Sardinië (Italië) prachtig witte stranden en leuke appartementjes om te huren zodat je echt onder z'n 2 kunt zijn. Maar dit is natuurlijk ons droomsenario, je moet kijken wat jij en je partner willen he want het zijn allemaal persoonlijke keuzes! Veel succes!



Katrien
20-4-2013
 Meld misbruik15-11-2012 13:42:04

Hey,
wij houden het ook klein. Voor ons hoeft een dansfeest niet, dus dat hebben we al weggelaten (hebben dus ook geen dj).
Wij doen wel een uitgebreide receptie, en dan het avondeten met onze dichte familie (ouders, grootouders, broers/zussen) en onze allerbeste vrienden.
De rest van de genodigden (mensen die we minder zien, tantes en nonkels die we toch ook maar 1x/jaar zien) komt dus op de receptie.
Onze familie is niet zo groot en zo komen we op +/- 50personen receptie en 40-50personen avondeten.
Dat is voor ons de ideale formule, maar dat wil niet zeggen dat dat voor jullie een goed idee is.
Het is al enkele keren gezegd, maar het is echt wel persoonlijk.
Wat je ook kan doen, is een simpele ring nemen, en dan bij elke belangrijke gebeurtenis (geboorte van jullie kind(eren), 5j getrouwd, 10j getrouwd, 25j getrouwd) er telkens een steentje laten bij inzetten. Dan is de kost nu lager.

Succes!
Katrien



Inge
21-6-2013
 Meld misbruik15-11-2012 13:53:30

Ok meisjes, heel erg bedankt voor jullie!

Ik had het even nodig om verschillende meningen en tips te horen .
Op zich zijn er ook al uit dat het niet per sé een ring moet zijn die ontworpen is door een ontwerpster. Ik zou toch al nooit een heel dure ring kiezen, zou te veel schrik hebben dat ik hem zou verliezen. Kwestie van 'ken jezelf' . Met het geld dat ik daar mee uitspaar kan ik misschien op zoek naar een fotograaf. Eerst zou een vriend van mijn papa dit doen maar heb daar precies toch niet zo'n vertrouwen in...
Volgende week gaan we nog naar een huwelijksbeurs voor ideeën op te doen en dan kunnen we hopelijk snel de knoop doorhakken



Inge
21-6-2013
 Meld misbruik15-11-2012 13:54:51

* jullie reacties moet dat zijn natuurlijk



Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik15-11-2012 14:14:13

Nog veel succes Inge.
En probeer voor ogen te houden wat je echt wil, laat je hoofd niet gek maken.
Alleen zo maak je de juist beslissingen en krijg je achteraf nergens spijt van.
Schrijf het desnoods eens allemaal op: de musts en de maybes. Dan kan je daar altijd naar teruggrijpen.



Peggy
28-9-2013
 Meld misbruik15-11-2012 15:01:00

Wij hebben dure ringen, een dure reis met onze 2 kinderen, wij trouwen daar op locatie, enkel met ons 4.

Dit is voor ons het belangrijkste, dit is mijn droomhuwelijk.

Twee maanden later hebben we na ons burgerlijk huwelijk een uitgebreide receptie 's middags voor 60 personen.

Dus voor ons ook geen feest met 200 genodigden waar je er maar de helft van kent of geen geld aan wil uitgeven.



Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik15-11-2012 15:56:34

Peggy, even verduidelijken dat die 200 mensen allemaal mensen zijn die we kennen en die wij er graag bijwillen op ons dansfeest en waar we dus ook ons geld aan willen uitgeven.
Wij hebben gewoon geen zin om met 200 mensen aan tafel te zitten want daar heb je zelf niks aan. Daarentegen met die mensen bouwen we graag een feestje om onze droomdag te vieren.



joyce
30-4-2011
 Meld misbruik15-11-2012 17:57:07

hoi Inge,

Ondertussen ben ik al even getrouwd en niet meer zo actief op dit forum wegens baby op komst, maar ik wilde toch graag even reageren :-)

Ik zou persoonlijk het meest 'overhebben' voor het feest. Dit kan je nooit meer overdoen, als je hier achteraf spijt van zou hebben. Maar nodig wel die mensen uit die je er zelf graag bij hebt. Dat hebben wij ook gedaan. Wij hebben een diner met de suite gedaan en daarna een dansfeest met familie en vrienden. Voor de verdere familie en buren enzo hadden wij in de namiddag een receptie.

Kijk voor ringen zeker goed rond, er zitten echt grote prijsverschillen! Onze ringen komen van bij Fede di Oro, een echte aanrader! En als je oud goud hebt, neem het mee. Dit scheelt dikwijls al een pak geld! Zij maken van bestaande ontwerpen voor jou een ontwerp op maat en zijn goedkoper dan andere juweliers. Zonder in te boeten op kwaliteit.

En zoek naar alternatieven voor jullie reis. Kijk eens naar vluchten en hotels apart. Of zoek niet speciaal op 'huwelijksreis', alles waar 'huwelijk' voorstaat is gewoon al veel duurder dan 'gewone' zaken. Zo hebben wij bvb een 'gewone' Mini cooper cabrio gehuurd bij Dockx ipv via ceremonievervoer. Dit kostte ons 120 eur voor een weekend (!!) ipv 400 eur voor 4 uurtjes via ceremonievervoer... Op zo'n zaken kan je dus best flink besparen! Onze fotograaf was fotograaf in bijberoep, dus ook maar 1/3e van de prijs van andere fotografen en even professioneel (we kregen ook alle foto's in hoge resolutie op dvd zonder verplichting dus om via hem afdrukken of album te bestellen).

Hopelijk komen jullie er uit! En nog veel succes met de voorbereidingen!

groetjes
Joyce



Mieke
12-7-2013
 Meld misbruik15-11-2012 20:42:56

Hey,

Wij moeten voor de trouw alles zelf betalen, enkel mijn kleding word volledig betaald door mijn mama. onze trouwringen zijn ook eigen ontwerp van de juwelier, maar wij hebben hier het geluk dat we eigen goud mogen inleveren waarvan de ringen gemaakt worden. Schilt hem heel veel in de kosten, wij hadden nu wel redelijk veel, en moeten nu nog 126euro opleggen voor onze ringen. al het goud dat je te veel hebt trekken ze af van het eind totaal.
en voor ons vervoer hebben wij gekozen voor een keverke, nu heb ik een vereniging aan geschreven via mail of zij ons wilden helpen. dit kost ons maar 75euro, alles in ongeacht kilometers en tijdsduur.
en een huwelijksreis die gaan we niet boeken, we zien wel of er nog geld over is. op reis gaan kan altijd nog. maar volgens mij die ene dag die doe je maar 1x die moet fantastisch zijn. wij geven een feest met gans ons familie en vrienden voor de diner en nadien is er dj tot 4u smorgens.



anja
8-12-2012
 Meld misbruik15-11-2012 23:16:48

Wij hebben ook zelf alles geregeld. 1 hele goede tip. Wij hebben de trouwringen die wij wilden in Duitsland gekocht. dat scheelde ons maar liefst 1600 euro. Ja ja. En wij hebben direct ons goesting gevonden.
ipv een receptie, gaan we op lokatie van onze foto's, na de foto's lekker een pannenkoek eten met de naaste familie.
's avonds hebben we een traiteur gevonden die heel goedkoop en heel lekker een breugheliaans buffet heeft voor 9 euro ppersoon. daar is wel geen bediening bij, maar het is een buffet en wij hebben garcons, waarvan 2 daarvan gaan zorgen voor het eten.
Voor foto's zijn er genoeg hobbyfotografen die geweldige foto's maken, die ook niet veel vragen. Even op FB en gegarandeerd dat je iemand vindt
Als je goed rondkijkt, ga je zien dat je kan besparen op allerlei vlakken en kan je toch een feest hebben met alles erop en eraan.
De wondere wereld van Facebook kan je wel goed helpen.



Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik16-11-2012 8:56:58

Anja,

Scheelt het dan zoveel in Duitsland voor ringen? En is dat dan overal zo?
Misschien kan ik dat wel eens combineren met een kerstmarktje ;-)



Martine
14-6-2014
 Meld misbruik17-11-2012 0:29:51

Wij zijn gisteren de gastenlijst aan 't overlopen geweest en ... komen aan 200 man.
Alleen al mijn tantes, nonkels, neven, nichten en hun kinderen is 140 man ("gelukkig" zijn ze aan de andere kant "maar" met 10 en gok ik erop dat een paar van mijn nichten en neven wegblijven wegens geen tijd). En mijn vriend staat erop om zijn collega's te vragen met partner (en kinderen), dus doe ik dat ook. Voeg daar nog een paar vriendinnen van mij aan toe ...
En nee, ik kan het niet maken om mijn familie niet uit te nodigen. Daarbij moet ik dan toch achteraf een drink geven (kwestie van geen familierellen te laten ontstaan), dus dan liever ineens de hele zooi op mijn trouwfeest.

Ons feest is nog niet georganiseerd, maar wij dromen van een receptie met daarna een barbecue. Iedereen mag bij ons van begin tot eind komen meevieren overigens, geen gedoe met gasten die alleen voor 't dessert zijn uitgenodigd.

Voor mij hoeft een peperdure jurk dan weer helemaal niet. Ik sta niet met jurken, ben niet bezig met kleding en het kan dus goed zijn dat ik gewoon in een mooie tuniek en broek trouw. Ook mijn partner zegt kleding weinig.
't Is niet dat we daar in jeans gaan trouwen, maar op dat vlak "besparen" we dus wel (al zien wij dat zelf niet zo).

De ringen, daar zijn we ook nog lang niet mee bezig ... We willen uiteraard ringen, maar ze hoeven geen fortuinen te kosten voor ons.

Wij trouwen alleen voor de wet, geen kerk bij ons ... Een héél bewuste keuze - wij geloven niet meer en we willen daar ook niet hypocriet over doen - maar bespaart ineens ook op alles van de kerk (misboekjes, suite, bruidskindjes, ...).

Onze huwelijksreis gaat dan weer waarschijnlijk richting Zuid-Europa. Ik droom onder andere van Santorini :). Ik moet niet zo nodig naar 't ander eind van de wereld, een weekje of 10 dagen een Grieks eiland volstaat.


Mijn ouders sponsoren een stuk. Traditie in onze familie zegt dat "de ouders van het meisje" het trouwfeest betalen en mijn ouders staan eigenlijk te springen om daarin mee te gaan (mijn moeder gedraagt zich nu al erger dan een schoonmoeder qua organisatie en zich willen mengen en alles willen beslissen en we zijn nog maar een week verloofd!).
Maar bijvoorbeeld onze huwelijksreis gaat echt wel iets zijn dat echt van ons is en dat wij betalen. En als we dure ringen willen, is dat ook onze zaak.

Qua financiën ga ik overigens een voorbeeld zijn voor mijn jongere zus (wat ze aan mij geven qua feest en de centen die ze erin stoppen, willen ze ook aan haar geven) ... En naast de immense familie, heeft die ook nog es een immense vriendenkring!



anja
8-12-2012
 Meld misbruik4-12-2012 17:56:34

ja dat scheelt enorm de ringen in Duitsland of hier. Ik ga mijn juwelen altijd halen bij goldkraemer in Aken. Dat is een juweliersketen.
Echt wel de moeite om eens te gaan kijken. Wij zijn hier in België op een paar plaatsen geweest. wij wilden graag een combinatie van wit en geel goud; we zaten heel vlug aan 2000 euro hier.
In Duitsland hebben we direct onze goesting gevonden, heel goede service, heel vriendelijke mensen. 320 euro hebben we nu betaald. Voor de 2 he. We hadden wel 20 % korting gehad, zij hadden op de trouwringen een promotie. Dus ja het scheelt enorm. En er is veel meer keuze
Veel succes in jullie verder zoektocht


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Feestzaal nodig?
Kursaal Oostende Trouwen met zicht op zee! in Oostende
Het is opvallend & apart, romantisch & groots maar ook historisch & prestigieus. Je huwelijk krijgt een unieke en onovertroffen allure. Trouwen in Kursaal is een dag zonder zorgen in volle stijl! Meer info
Zalen 138b Beleef uw feest met zalen 138b! in Harelbeke
Zalen 138b biedt u een perfecte locatie voor allerlei evenementen. Van trouwparty's, feesten en recepties tot productpresentaties. Een feest in zalen 138b gaat over meer dan organiseren. Het gaat over samenzijn en fun! Vrij van drank en traiteur. Meer info
Hof Ten Bosse Stijlvol kader, fijne keuken, zorgvuldige bediening in Destelbergen
Wanneer u kiest voor Hof ten Bosse, dan opteert u voor een stijlvol kader, een fijne keuken en een vlotte en zorgvuldige bediening. Wij werken op de meest correcte manier, waardoor u niet voor financiele verrassingen komt te staan. Meer info
Feestzaal SCALA BVBA Feesten in een uniek decor... in Beveren
Wie op zoek is naar een verrassende locatie voor een huwelijk, familiefeest of bedrijfsevent, kan niet om Scala in Beveren heen: een unieke bioscoopzaal met heel wat troeven. Meer info
Den Orchidee Vakmanschap, motivatie, creativiteit en versheid van de producten zijn ten huize onze sterkste troeven! in Lokeren
In Den Orchidee is ieder feest een nieuw totaal evenement waar gelet wordt op de kleinste details, volgens de wensen van de klant. Wij doen maar 1 feest per keer opdat u kan genieten van een perfecte service. Meer info
Hof Van De Putte Uw feest ... onze zorg ! in Zegelsem-Brakel
Langs hobbelige kasseien, kronkelend door de ongerepte Vlaamse Ardennen, ligt de authentieke 16de eeuwse hoeve 't Hof Van De Putte. Verwen er uw gasten in het nostalgische Zegelsem waar Herman Teirlinck inspiratie vond voor zijn 'Maria Speermalie'. Meer info
Feestzaal Liefmans Catering with a heart in Oudenaarde
Ook op zoek naar eens iets "anders" ? Gelegen langs de Schelde te Oudenaarde is onze feestzaal, verbonden aan de brouwerij Liefmans, een unieke lokatie voor uw huwelijksfeest ! Elk feest is maatwerk en volledig naar uw wens. Meer info