Nu Online
Momenteel zijn er 188 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Super huwelijksreis naar Bali (tips and tricks)

  19-9-2012 23:46:03
Hallo bruidjes!

Omdat ik op dit forum heb gelezen dat er een aantal koppeltjes een huwelijksreis naar Bali plannen de komende maand, (en ik daar net vandaan kom) dacht ik dat het misschien leuk was mijn ervaringen even te delen (en enkele tips mee te geven).

Ik heb alvast een zalige, supperromantische en absoluut onvergetelijke huwelijksreis gehad! Dus voor de bruidjes onder jullie die nog mogen gaan: het is echt wel een topbestemming.


DE VLUCHT
Het was een lange vlucht en ik heb er van geweten (Amsterdam-Signapore-Denpasar). Dit kwam waarschijnlijk door het barslechte eten aan boord - waardoor ik gedurende de eerste 10 uur van de vlucht enkel twee wafeltjes en een broodje binnenhad- en door de vreselijke jetlag.
Hier dus al twee bruikbare tips:
1) Voor de viesneuzen onder jullie: een broodje of twee meenemen kan geen kwaad, en ze maakten er geen probleem van bij de controleposten
2) Ik ben geen fan van slaappillen en heb er geen genomen, maar in tegenstelling tot mijn man (die een slaappil nam tijdens de vlucht én eentje op de eerste nacht), had ik enkele dagen/nachten last van het tijdsverschil.

HET HOTEL
Wij zaten twee weken 'vast' in het St. Regis in Nusa Dua, maar hebben van daaruit verschillende uitstapjes gemaakt met een privégids en -chauffeur.
Ons hotel was echt superluxueus en bovendien gigantisch. Er was een zwembad van meer dan 3600m²!! (duurde 6min om het over te steken :D), er waren verschillende tuinen waar je gemakkelijk een uur in kon verdwalen en de hotelkamers waren in verhouding (92m² voor de kleinste kamer-de onze).
Ook de service en gastvrijheid waren perfect, al geldt dit wel voor de hele Balinese bevolking-waarover hieronder meer.
Enige minpuntjes waren het dure eten en drinken in het hotel: een cocktail kostte er al snel 12-13 euro en voor een diner van 2 personen was je telkens 80-90 euro kwijt (wel even bij vermelden dat wij meerdere keren foie gras en kreeft hebben besteld) want het hotel bood enkel een 'kamer en ontbijt'-formule. Daarnaast was er een extreem hoge vochtigheidsgraad zodat al onze kleren klam aanvoelden (dit gold echter enkel voor 's avonds en was blijkbaar ook heel lokaal, want de hotels die niet aan het strand lagen hadden er weinig last van).

BALI ZELF
-Gastvrijheid: de Balinese gastvrijheid is legendarisch: iedereen (zelfs de mensen buiten het hotel) is altijd heel beleefd en vriendelijk en niemand is opdringerig. Kon geen groter verschil zijn met Europa :). Geen slinkse verkoopstrucjes, en afbieden is bijna een verplichting :D.
-Het klimaat: Tijdens ons 14daags verblijf hebben we geen enkele keer regen gehad. Aan de kust stond wel altijd een stevige wind, maar die was -zeker overdag- welkom vanwege de warmte (het was er elke dag rond de 30 graden). Wanneer je een uitstapje plant naar hoger gelegen gebied (git git of de rijstvelden) kan een dunne trui wel van pas komen.
-Munteenheid: in Bali betalen ze met Rupiahs (IDR) en de koers ervan staat heel laag. Zo is 100 000 IDR nog geen 8,5 euro waard. Altijd wel zien dat je -als je cash betaalt- in IDR betaalt. Zoals overal ter wereld is het nl. ook in Bali duurder om met een buitenlandse munt te betalen. Aangezien het wel een modern land is, kan je in de meeste winkels (pas op, hiermee bedoel ik niet de plaatselijke standjes) en restaurants met VISA betalen.
-Visum: op de luchthaven moet je een visum kopen. Je hebt er geen pasfoto voor nodig. Ik geloof dat dit ongeveer 15 euro per persoon kost (weet de exacte prijs niet meer). Wanneer je Bali verlaat, moet je opnieuw betalen, alleen noemen ze dat dan 'toeristentax'. Ook dit kost 15 euro, maar het was wel goedkoper wanneer je dit in IDR betaalde (in IDR bedroeg dit 150 000 IDR = 12 euro - ik betaalde in euro = 15 euro).
-Verkeer: de meeste inwoners beschikken niet over een auto. Iedereen heeft er echter wel een scooter. Geheel in filmstijl zie je ze soms met vier personen en een halve huisraad op één brommertje over de baan 'sjezen'. Het verkeer is er -zeker in het zuiden- heeeeeeeeel maar dan ook heeeeeeeeeeeel druk. Dankzij de vele wegenwerken is er ook veel file, maar daar wordt niet echt rekening mee gehouden aangezien ze daar allemaal maar wat door elkaar rijden. Bovendien rijdt men er 'aan de verkeerde kant van de weg'. En ja, het is daadwerkelijk zo gevaarlijk als het klinkt. Voor het huren en besturen van eender welk vervoermiddel heb je dus een grote dosis lef nodig :D.
-Kledij: aangezien wij al veel gehoord hadden over het feit dat je niet onbedekt een tempel mocht bezoeken, waren we heel blij toen onze gids ons als cadeau een mooie, nagelnieuwe en vooral propere sarong cadeau deed. Wij hebben echter 4 tempels bezocht, maar hebben deze nooit moeten dragen (ik weet niet of dit te maken heeft met het feit dat je als toerist de binnenkoer van de tempel sowieso niet mag betreden).

UITSTAPJES
De natuur in Bali vond ik niet de meest interessante (wij hebben echter het national park niet bezocht). Zeker in het zuiden was het vooral vuil.
Wij hebben volgende uitstapjes gemaakt:
-Git git watervallen: wel de moeite om te zien maar je moet er een lange autorit voor over hebben (3-4u rijden vanuit Nusa Dua). Omdat het nogal hoog in de bergen ligt, is de weg ernaartoe ook heel kronkelig. Zij die lijden aan wagenziekte kunnen daarom maar beter een paar snoepjes meenemen. Onderweg zeker eens stoppen om een paar aapjes eten te geven of leuke foto's te nemen van het ''tweelingmeer'' op de achtergrond.
-Jatiluwih rijstvelden: leuk om te zien, al die groene terrasjes. Voor de rest weinig te beleven.
-Ulun Danu tempel: mooi en zeker de moeite. Kan er wel fris en vochtig zijn.
-Tanah Lot tempel: heeeeele mooie zonsondergang. Opgepast voor de grote horde toeristen (moeilijk om leuke foto's te trekken)
-Goa Lawah: leuke tempel gewijd aan de vleermuis (bij een bezoek eraan is het aangeraden niet bang te zijn van deze beestjes :) )
-Kuta: zijn we niet geweest omdat het er overstroomd werd door boertige Australiers. Naar het schijnt wel veel leuke restaurants, bars en discotheken.
-Nusa Dua: echt niks, maar dan ook niks te beleven, behalve de allermooiste luxehotels. Hadden wij niet echt last van, omdat we vooral van elkaar wilden genieten :D.
-Ubud: een suuuupergezellige stad met de allerleukste winkeltjes en de allerlekkerste restaurants. Dit is niet voor niets de culturele hoofstad van Bali. Zekerr en vast de moeite!!
-Het Monkey Forest (ook Ubud): heel mooi bos (ik had niet verwacht dat dit zo mooi en groot ging zijn) vol met grappige, maar soms ook agressieve aapjes. Pas op als je hen te eten wil geven!! Binnen de 5 meter voor je de trappen opwandelt ben je al je eten al kwijt. Ze vliegen op je af, en als je niet loslaat wordt je gebeten (ik spreek uit ervaring :D, al moet ik er nadien heel hard om lachen :D). Er was er ook eentje bij die op een bepaald moment naast mij kwam zitten en mijn rok omhoog tilde :D, om te kijken of ik nog meer eten bijhad. Ondanks de beet was het een superervaring!
-Mas, Celuk en het kunstenaarsdorp (vlakbij Ubud): in Mas en Celuk kan je goud- en houtsmederijen bezoeken (ik weet niet meer welke het goudsmederijdorp was en welke het houtsmederij :) ) en in het kunstenaarsdorp kan je de plaatselijke schilderskunsten bewonderen. Klinkt allemaal heel saai en in het begin wilde ik dit niet gaan bezoeken, maar het is echt knap en ik daag je uit om niets te kopen als je één van deze dorpen bezoekt :D.
-Massagesalon: Wij hebben één keer de spa in ons hotel bezocht en één keer een massagesalon buiten het hotel. Man, wat een verschil!! De spa in ons hotel was echt af: heel relax, met lekkere geurtjes, donkere kamers en een relaxerende (doch stevige) massage. Het salon buiten het hotel trok echter op niets: naast het salon stond een jodelende minaret, we moesten gaan liggen op een reeds gebruikte sarong en de massage zelf had naar mijn mening veel weg van een martelsessie. Ok, toegegeven, in het hotel kostte een uur massage ong. 90 euro per persoon, terwijl dit in het gewone massagesalon slechts een fractie van deze prijs bedroeg.
-Jimbaran: last but not least is er Jimbaran. In het hotel komt iemand van een restaurant uit Jimbaran je gratis halen en brengt je dan naar het restaurant. Je doet dit best om 5uur 's avonds, aangezien de zon in Bali ondergaat om 6uur. Je krijgt dan een tafeltje op het strand (wel tussen 100'en andere toeristen, maar dat kon ons niets schelen) waar je kan kijken naar een prachtige zonsondergang. Het eten is er ook superlekker, recht uit de zee-vers en redelijk goedkoop. Voor 1,5 kg tonijn, 500 gram kreeft, 500 gr gekookte rijst, 500 gr gebakken rijst, een bord vol groenten, en grote kom frieten en een kwart meloen waren we een kleine 50 euro kwijt. Jimbaran is eigenlijk mijn allermooiste herinnering aan de hele reis (die op zich al prachtig was) omdat er een bandje kwam spelen op het strand. Zij kwamen langs elke tafel en speelden dan een liedje, en toen zij bij ons gingen staan, vroeg mijn man of ze toevallig onze openingsdans konden spelen (Everything I do). Toen ze de eerste tonen begonnen te spelen, trok mijn man mij recht en hebben we -op het strand, ten midden van 100'en andere toeristen- onze openingsdans nog een keer gedanst. Het was zo intens en ik moest echt heel hard huilen toen mijn man zijn trouwgeloften in mijn oor fluisterde. Ik weet zeker dat ik over 50 jaar nog steeds met tranen in de ogen aan dit moment terugdenk.

Tenslotte ook de link naar enkele fotootjes:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151144491576435.466103.601066434&type=3



Ik hoop hierbij dat mijn lang verslag een beetje dienst heeft kunnen doen, maar ik hoop vooral dat iedereen -waar ook ter wereld je naartoe trekt, al is het je eigen tuin- heel veel mooie herinneringen maakt waarbij je later met een big smile aan kan terugdenken.

Hele lieve groetjes,
Katrien

Katrien
23-6-2012
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 2628


Ellen
25-5-2013
 Meld misbruik20-9-2012 6:24:58

Leuk dat je dit verslag hebt geschreven! Is zeker en vast interessant.
Helaas kan ik de foto's niet zien :-(



Sara
6-10-2012
 Meld misbruik20-9-2012 7:25:55

Super bedankt voor het verslag, veel tips. k ga ze afprinten denkik.



Silke
6-10-2012
 Meld misbruik20-9-2012 8:05:21

Super! Wij vertrekken binnen 3,5 weken. Bedankt voor de tips! Hopelijk mogen wij ook zo een reis meemaken.



Julie
22-9-2012
 Meld misbruik20-9-2012 11:22:55

klinkt zaaalig! Wij vertrekken maandag, ik zal je verslagje ook afprinten en meenemen!! Bedankt!

Julie



Veva
28-9-2013
 Meld misbruik20-9-2012 16:05:28

Wauw!!! Ik droom al helemaal weg.

je weet toevallig niet of Bali te doen is in oktober? :-)



Jessie
20-7-2013
 Meld misbruik20-9-2012 21:10:41

Bedankt voor je verslagje! Heb mij niet kunnen houden en ben vanmiddag in het reisbureau al wat folders gaan halen. Daarnet heb ik er in zitten bladeren en waar ik eerst dacht "Italië", ben ik nu toch precies ook verkocht voor Bali... Nu hubbie-to-be nog overtuigen :-)



Katrien
23-6-2012
 Meld misbruik20-9-2012 23:28:04

Hallo bruidjes,

@ Sara, Silke en Julie: Bali is echt echt de moeite, dus het wordt sowieso een fantastische reis. Nog één laatste raad voor jullie: GENIETEN :D!!!!

@Veva: Normaal gezien start het regen/winterseizoen daar in november. Wanneer je dan in de eerste drie weken van oktober gaat, heb je normaal nog schitterend weer (werd ons verteld door onze butler). Echter, ook in het 'winterseizoen' schommelen de temperaturen nog rond de 25 graden Celsius, zodat Bali het hele jaar door een populaire bestemming is.

@Jessie: Hierover kan ik jou helaas geen raad geven. Wij zijn nl de dag na onze trouw een weekje op vakantie in Italie geweest, en dat was ook een absoluut fantastische reis (die twee kan je echter niet met elkaar vergelijken - iets van appelen en peren, weet je wel :D). Hoe dan ook, ik weet zeker dat je de juiste keuze zult maken.
Wij hadden gewoon zoiets van:''Volgend jaar stichten we een gezinnetje, en dan zal het wel enkele jaren duren eer we weer zo ver willen/kunnen vliegen.'' Misschien helpt het om zo je toekomstige te overtuigen ;).

Oh ja, nog vergeten te vermelden: in Bali is het eten sowieso een klein beetje pikanter (in de toeristische regio's worden de kruiden en pepers meestal wel in een apart potje geserveerd, dus daar heb je weinig last van), maar voor de rest is het lekker en heel erg Belgisch. Wij hebben een paar keer frietjes besteld, en die leken recht uit de frituur bij ons om de hoek te komen (ook in de restaurants buiten het hotel). En ze hadden daar zelfs Nutella, wat voor een verslaafde als ik een hele opluchting was :D.


Hele lieve groetjes van een Bali-fan,
Katrien



Wendy
13-6-2015
 Meld misbruik7-10-2012 13:12:32

jammer dat ik de foto's niet kan zien. klinkt fantastisch :)




Katrien
23-6-2012
 Meld misbruik10-10-2012 20:48:41

Hey,

Sorry dat jullie hier zo lang op moesten wachten, maar mijn leven is de laatste twee weken heeel hectisch geweest, en jammer genoeg niet altijd in de positieve zin :(.

Nu, ik heb eindelijk mijn Bali-album op facebook publiek gemaakt, met dank aan mijn lieve echtgenoot, die daar meer verstand van heeft dan ik:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1015114449157...


Lieve groetjes,
Katrien



Jessie
20-7-2013
 Meld misbruik11-10-2012 8:48:41

May I say: Wauwie!!!!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums