Nu Online
Momenteel zijn er 161 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijkscontract

  11-7-2012 22:08:32
Lieve bruidjes en gommetjes

Met nog 22 dagen op de teller begon ik plots te denken aan een huwelijkscontract
wie van jullie trouwt met een contract en wie niet?

groetjs

Maika

maika
3-8-2012
Meld misbruik



Reacties: 18 | Gelezen: 2518


An
18-8-2012
 Meld misbruik11-7-2012 22:21:59

Hey Maika,

Wij huwen met huwelijkscontract.
We hebben hiervoor gekozen omdat we vanal moesten regelen met het huis enz..
Groetjes
An



greet
6-4-2013
 Meld misbruik11-7-2012 22:27:00

Dag Maika, Ik ben notarieel jurist en ik raad je aan om voor je huwelijk nog even langs te gaan bij een notaris. Samen met hem zal je de familiesituatie van jullie beiden bespreken, de notaris zal de verschillende huwelijksstelsels uitleggen en jullie zullen zien of een huwelijkscontract vereist is voor jullie. Dit gesprek voer je best met je notaris VOORDAT je gehuwd bent. Na je huwelijk spreekt men immers van een 'wijziging huwelijkscontract' en zullen de kosten hoger liggen. Een louter gesprek met een notaris is bovendien steeds kosteloos en er zijn pas kosten verschuldigd bij het effectief verlijden van een notariele akte. Groetjes, Greet



Alessia
7-9-2012
 Meld misbruik11-7-2012 22:29:55

Wij hebben er geen, heb er zelfs nooit over gedacht...Ik denk dat als je heel veel hebt (alleen) dat ik dat zeker zou doen, maar wij beginnen nog maar pas en alles is van ons beide... Mijn geld is van hem en die van hem ook van mij, ai zo doen wij het alleszins! Groetjes, alessia.



Ann
14-9-2013
 Meld misbruik11-7-2012 22:36:42

Hey Maika,
wij trouwen pas volgend jaar, maar zijn het er nu al over eens dat we een huwelijkscontract zullen nemen. Mijn vriend is immers zelfstandige en begint nog maar pas met zijn zaak waardoor hij een zware lening heeft. Door ons contract zal mijn inkomen altijd safe zijn en moest er iets gebeuren kunnen we hier altijd op terugvallen. Het hangt zodoende een beetje van je eigen situatie af of je er een neemt of niet.
Groetjes!



Evelien
1-9-2012
 Meld misbruik11-7-2012 22:55:44

Heyhey,

Aangezien onze bouwgrond en huis van voor ons huwelijk zijn, nemen wij een huwelijkscontract :-).

Groetjes!

Evelien



Sanne
11-8-2012
 Meld misbruik11-7-2012 23:30:35

wij ook een huwelijkscontract: ook vanwege het huis. We hebben gewoon gemeenschap van goederen maar t huis is gekocht van voor de trouw (wettelijke trouw is morgen yihaa) en als een van de partners dan zou sterven is de helft voor de andere familie of de kinderen. Om dat te vermijden hebben we een contract genomen: het huis is dan 100 procent van de langst levende en niet alleen de naakte eigendom. Je kan hier wel afstand van doen maar dat kan je op zo een moment dan zel beslissen.Wel voor je trouw een afspraak maken: het kan erna maar dan verdubbelt de prijs.



WWW.DISCOVIDEO.BE

 Meld misbruik12-7-2012 0:47:27

Indien je huwt zonder huwelijkscontract, dan krijg je er toch een automatisch: het wettelijke stelsel. Ieder gehuwd koppel heeft dus een huwelijkscontract, gewild of niet.
grtz www.discovideo.be



Vicky
9-6-2012
 Meld misbruik12-7-2012 8:14:19

Is het zo dat als je huis gekocht is voor de trouw dat een stuk terug naar de familie gaat?

Dan moet ik dat precies toch eens laten vastleggen... :-s



Saar
7-9-2013
 Meld misbruik12-7-2012 8:39:57

Wij hebben een samenlevingscontract afgesloten toen we ons huis kochten, zodat de langst levende eigenaar blijft van het huis en niet louter vruchtgebruik heeft. Dit gaan we dan ook laten opnemen in ons huwelijkscontract.

Je kan veel informatie terugvinden op http://www.notaris.be



elke
1-9-2012
 Meld misbruik12-7-2012 8:46:58

@ Saar: wij hebben dit ook gedaan owv dezelfde reden. Maar als je trouwt gewoon zonder contract, geldt dit toch automatisch? dus als 1 van de 2 sterft, gaat het huis volledig naar de andere en niet naar de nabestaanden. Zo niet...moeten wij ook nog naar de notaris :)



elke
1-9-2012
 Meld misbruik12-7-2012 8:55:54

ah ja ik hoor het nu ook op die website. de helft gaat naar de kinderen en het bezit en de langstlevende heeft alleen recht op het vruchtgebruik van het huis. oeoie



tash
21-9-2013
 Meld misbruik12-7-2012 9:04:48

wij trouwen na overleg met de notaris zonder huwelijkscontract, dus inderdaad dan val je terug op het wettelijk stelsel. Maar we hebben wel een testament laten opmaken bij de notaris zodat we de families bij overlijden volledig uitschakelen en mekaar begunstigen



jamina
31-8-2012
 Meld misbruik12-7-2012 9:43:19

Wij trouwen met huwelijks contract, voor de hele simpele reden, we hebben een zoontje, en als 1 van ons beide komt te sterven, hebben we enkel het vruchtgebruik over ons huis, en dit vonden we net iets te vreemd, dus hebben we dit effe anders laten opmaken. Voor derest is alles gezamelijk, we hebben dan ook alles samen gespaard en opgekocht.

Groetjes



lien
4-5-2013
 Meld misbruik12-7-2012 9:52:36

Wij zullen ook met een huwelijkscontract trouwen omdat we de bouwgrond en ons huis gekocht en gebouwd hebben voor de trouw, en zoals hier al gezegd is gaat wanneer ik of mijn vriend overlijdt de helft van het huis naar de andere familie of de kinderen (die er nu nog niet zijn). Wij gaan dus hiervoor een contract aangaan. voor de rest zal alles gemeenschappelijk zijn.



Valerie
24-8-2013
 Meld misbruik12-7-2012 10:06:15

Hallo,
wij zullen ook een huwelijkscontract opstellen.
Dit moet van zijn ouders, daar zij zelfstandig zijn, en hijzelf ook en ze dus hun geld willen veilig stellen ;-)

Groetjes



Manuela
4-8-2012
 Meld misbruik12-7-2012 11:34:49

Wij zijn ook gaan praten met een notaris omdat ik zelfstandig zou willen beginnen, maar uiteindelijk hebben we dan toch besloten om gewoon onder het wettelijke stelsel te trouwen. Huis en grond zijn bij ons erfenissen, dus dat staat sowieso safe bij ons. Maar het zelfstandig worden is ook de enige reden waarom we aan huwelijkscontract dachten, voor de rest zijn we ook van mening: wat van mij is, is van hem en omgekeerd.



Saar
7-9-2013
 Meld misbruik12-7-2012 15:56:47

@Elke: misschien dus best nog eens passeren bij de Notaris dan...



ilse
24-8-2013
 Meld misbruik21-7-2012 21:29:59

ik vind dat het verstandigst...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...