Nu Online
Momenteel zijn er 126 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

ik moet dit effe kwijt

  16-3-2012 21:37:54
Ik kreeg vandaag mijn ontslag op het werk: ik was te lang ziek...

We staan nu op 3 maanden van ons huwelijk en ik weet totaal niet meer wat doen. Ik denk een beetje stilletjes in mijn hoofd dat het beter is om alles af te lassen, we gaan er toch niet meer van genieten.

Kirsten
16-6-2012
Meld misbruik



Reacties: 16 | Gelezen: 2038


sven
10-8-2012
 Meld misbruik16-3-2012 21:42:10

hey

kop op he , je maakt je dag zoals jezelf wilt en als er iets dwars zit stel dat uit tot na de dag van jullie huwelijk je vindt wel iets anders en op je trouwdag zal je zeker genieten geloof me maar.
Je zult stralen op je dagje

grtjs vanessa



Chantal
16-6-2012
 Meld misbruik16-3-2012 21:57:51

Ontslag omwille van ziekte mag absoluut niet in België! Heb je hierover de vakbond al gecontacteerd? Zij kunnen je helpen bij wat je rechten zijn en wat de plichten hierin zijn van je werkgever....indien ze je toch willen ontslaan moeten ze je alleszins een fameuze opslagvergoeding geven en moet het volgens mij ook nog eens in onderling overleg zijn! Maar de vakbond weet hier zeker het fijne van...Ik zou dit toch zeker eens nachecken!

Lieve groetjes

Chantal



Chantal
16-6-2012
 Meld misbruik16-3-2012 21:58:41

Oei, ik bedoel dus 'ONTslag vergoeding en niet opslagvergoeding' ...



Leen
5-5-2012
 Meld misbruik16-3-2012 23:13:09

gewoon maandag opzoek gaan naar werk en dan komt het wel in orde
ja ik weet niet hoe of wat maar er is ergens een regel bij mijn werk langer dan zeven dagen ziek in proefperiode en dan kunnen ze je ontslagen en moeten ze maar 5 dagen uitbetalen dus het kan wel
er zijn altijd poortjes
maar echt kop op je vind wel een andere job



Claire
25-2-2012
 Meld misbruik16-3-2012 23:30:08

@ Kirsten : laat de moed niet zakken ! Het is nu misschien even moeilijk, maar ik ben er zeker van dat je snel een andere baan vindt. Gelast de trouw niet af, zo heb je een lichtpuntje om naar uit te kijken in de nabije toekomst. Ik ben er zeker van dat jij en je toekomstige zullen genieten van jullie trouwdag! Neem even de tijd om te bekomen van je ontslag, en vlieg er dan met hernieuwde moed in.

Bovendien raad ik je net als Chantal aan om de vakbond te contacteren om te horen waar je precies recht op hebt. Ontslag in onderling overleg mag je zeker niet aanvaarden, dan heb je geen recht op een werkloosheidsuitkering. Informeer jezelf goed over je rechten en plichten, en over die van je (voormalige) werkgever. Doe dit zo snel mogelijk, zodat je weet waar je voor staat.

@ Chantal : ontslag omwille van ziekte kan wel degelijk in België, maar alleen onder bepaalde omstandigheden. Zo moet je als werknemer minstens 6 maanden aan één stuk afwezig zijn wegens ziekte. Bovendien moet je werkgever je dan wel een normale ontslagvergoeding geven en hoef je geen ontslag met onderling overleg te aanvaarden.



WWW.DISCOVIDEO.BE

 Meld misbruik17-3-2012 2:47:02

Beste Kirsten, direct knop omdraaien en niet teveel bij dit euvel blijven stilstaan. Gedane zaken nemen geen keer. Al gedacht aan het feit dat je bij je zoektocht naar ander werk, wel eens op een veel betere werkplek kunt terechtkomen?

grtz www.discovideo.be



Tania
14-7-2012
 Meld misbruik17-3-2012 8:41:37

Vollebak solliciteren en voor je weet heb je een andere job!!!!

En net zoals Chantal al zegt --> Onslag nav ziekte mag niet!



Marijke
6-7-2012
 Meld misbruik17-3-2012 9:33:47

Ontslag na ziekte mag niet, maar het gebeurd wel, als ze iets anders op je c4 zetten, bvb reorganisatie of iets, dan sta je gewoonweg nergens.
Ik heb m'n ontslag gehad tijdens een zwangerschap en kon er ook niets aan doen, ook al kan het wettelijk niet...

Ik zou gewoon doen meid zoals de meesten hier zeggen, vollenbak solliciteren, je vind wel iets anders, veel succes!

Groetjes Marijke



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik17-3-2012 9:44:01

@ Kirsten: zeker niet annuleren! Het zou je een pak geld kosten voor niets. En die dag ga je vast niet denken aan het ontslag, met een beetje geluk heb je zelfs al ander werk tegen dan ;-) Ik duim voor je!

@Marijke: het is een veelvoorkomende misvatting dat je tijdens je zwangerschap niet ontslagen kan worden. Dat kan dus wel, alleen mogen ze niet ontslaan omdat je zwanger bent. Maar bewijs maar eens dat je daarom aan de deur gezet bent (geen enkele werkgever gaat dat als reden opgeven natuurlijk).



Lies
7-7-2012
 Meld misbruik17-3-2012 10:58:28

Mijn verloofde is eind januari ook heel onverwacht ontslagen op zijn werk. Ik snap dus hoe hard dit aankomt. Maar na twee weken intensief zoeken (ik heb hem aangemoedigd om elke dag 5 brieven te schrijven), had hij na zijn eerste gesprek al een nieuwe job. Hij is ondertussen al een maand terug aan de slag. Ik ben dus heel blij dat we niets afgeschaft hebben, want dat zou achteraf natuurlijk wel heel stom geweest zijn. En zelfs al zou je tegen dan niet iets nieuws vinden, ik denk dat het erg jammer zou zijn om je grote dag op te geven voor de grillen van je ex-werkgever.
Alleszins heel veel succes met je zoektocht naar nieuw werk! En je zal wel snel merken dat werkwillende jonge mensen nog steeds gewild zijn op de arbeidsmarkt!



Eline
7-7-2012
 Meld misbruik17-3-2012 12:53:34

Zeker niet afzeggen, je huwelijk is uiteindelijk veel belangrijker dan zo'n stomme job! Maar ik snap zeker wel hoe moeilijk het is, ben momenteel ook op zoek naar ander werk en heb ook last van gezondheidsproblemen. Dat doet een mens wel piekeren... Maar op je trouwdag zal alles om jou en je man draaien!

En inderdaad, toch eens checken bij de vakbond. Zeker niets tekenen in onderling overleg. Zomaar ontslaan wegens ziekte klinkt niet in orde.



Kirsten
16-6-2012
 Meld misbruik17-3-2012 13:38:00

Allemaal heel erg bedankt voor jullie bemoedigende woorden. Ik heb even een hele nacht in zak en as gezeten en ga nu gewoon de knop omdraaien:

1. Zoveel mogelijk uit mijn ontslagvergoeding halen. Ze mogen mij pas binnen 2 maanden ontslaan omdat ik dan pas 6 maanden ziek ben, dus ik ga het rekken zo lang ik kan en hen zoveel mogelijk geld aftrochelen als ik kan (zij hebben liever dat ik in onderling akkoord ga dan dat ze mij naakt moeten ontslaan, want het gaat om een zeer bekende financiële instelling die momenteel nogal mediagevoelig is en het zou slecht staan moesten ze nu naakte ontslagen doen).


2. Ik ga volop solliciteren voor een nieuwe job: ik ben nog jong, heb verdorie 2 universitaire diploma's én 5 jaar ervaring.

3. Ik begin een eigen zaakje in bijberoep: The Little Papershop. Dus als er nog bruiden zijn die op zoek zijn naar uitnodigingen: www.mijnwebwinkel.be/winkel/thelittlepapershop




jane

 Meld misbruik17-3-2012 13:49:18

klinkt beetje raar hoor! mogen pas binnen 2 maanden ontslaan omdat ik dan pas 6maand ziek zal zijn;weet jij nu al dat je binnen 2maand nog ziek zal zijn?
en intussen volop solliciteren????
Hallo ik zoek een job,maar zal wel nog 2maand ziek zijn.je zal veel respons krijgen!!!



Kirsten
16-6-2012
 Meld misbruik17-3-2012 16:30:25

1. Ik lag plat met gescheurde gewrichtsbanden... een kwetsuur die nogal lang kan aanslepen en aangezien ik een fysieke job heb kon ik dus 4 maanden lang niet gaan werken.

2. Ik zou normaal gezien hervatten op 2 april, maar ik moest ineens gisteren op gesprek komen om te praten over die hervatting. Ik ben op mijn krukken naar ginder gesukkeld om te horen te krijgen dat ze eigenlijk zouden willen dat ik in onderlinge overeenstemming vertrek maar dat als ik dat niet doe zij mij zouden ontslaan zo gauw ik terug hervat...

3. Ik ben gaan opzoeken of dat wettellijk wel mag en daar heb ik gelezen dat ze mij mogen ontslaan als ik terug hervat of als ik 6 maanden ziek ben. Dan is het toch beter dat ik een dokter zoek die mij nog 2 maanden ziek schrijft en dat ik me dan pas laat ontslaan? Op die manier win ik meer tijd...

4. Als ik een nieuwe job vind ga ik natuurlijk geen 2 maanden wachten, maar welke andere optie rest me dan dit te doen? Ik zou wel eens willen zien wat jij zou doen als ze je er op zo'n manier bijlappen, het kan iedereen overkomen dat ie tijdens zijn loopbaan zwaar ziek wordt en als je na 6 jaar dienst zonder een dag ziekte plots langdurig ziek bent hoort een werkgever zich fatsoenlijk op te stellen en zich niet te gedragen zoals die van mij: je af te schrijven en je bij het huisvuil te zetten omdat die ziekte hem geld heeft gekost...



Silke
6-10-2012
 Meld misbruik18-3-2012 22:29:37

@jane: bij sommige ziektes kan je uiteraard weten hoe lang je uit,zal zijn! Als je nu een zware revalidatie hebt naar aanleiding van operatie of ongeval, weet je heel vaak van te voren hoe lang het ongeveer zal duren, dus laten we wat respectvol omgaan met de situatie van kirsten! @kirsten: laat het niet aan je hart komen en probeer je ontslag los te zien van je huwelijk! Je zal zeer zeker genieten van die dag! Zeker als je inderdaad al een tijdje thuis bent omwille van ziekte! Ik zou indefdaad ook op zoek gaan naar ander werk en ondertussen thuis blijven op ziekte! Als zij jou zo een dingen lappen... Ik zou wel goed ten rade gaan bij mutualiteit of vakbond wat de mogelijkheden zijn. Vriendin van mij jaar thuis gezeten na ongeluk en na zes maand ontslag obv medische rdenen en dan kon zij aan mutualiteit blijvan maar is ze wel heel,wat verlofdagen voor het jaar er op kwijt omdat ze toen enkel aan mutualiteit/werkloosheid was zonder ergens een contract te hebben... Probeer aub te genieten van je nieuw bedrijfje, je voorbereidingen van het huwelijk en dit niet te linken aan je ontslag! Jij huwt met je partner, niet met je werk ;-)



Claire
25-2-2012
 Meld misbruik19-3-2012 1:33:21

@ Kirsten : That's the spirit! Als zij het zo zitten hebben, zou ik ook proberen om die twee extra maanden nog te krijgen. Als je nu al weet dat je je ontslag zal krijgen bij je terugkeer, kan je die maar beter zo lang mogelijk uitstellen. Zo kan je je terdege voorbereiden en intussen al op zoek gaan naar een nieuwe job. Met jouw diploma's en ervaring moet je snel iets vinden.
Ik heb zelf meegemaakt dat ik de vorige firma waar ik werkte moest verlaten wegens "reorganisatie". Ze wilden gewoon van me af omdat ik erop stond mijn verlofdagen buiten het hoogseizoen op te nemen (er was geen collectief verlof geregeld), en omdat ik teveel kostte (ik was een master in een functie op bachelor-niveau). Ik ben dan vollebak beginnen solliciteren, en binnen een week kon ik al op een andere plaats beginnen. Ik heb dan ook geen opzeg gedaan op mijn vorig werk. Ik werk nu veel dichter bij huis, verdien een pak meer en er is minder gedoe over de verlofdagen die ik wil opnemen. Bovendien vallen de collega's er even goed mee als op mijn vorige werkplek! Wat wil een mens nog meer? Je werkt om te leven, niet omgekeerd.

Ik zou me wel goed informeren over dat zelfstandig zijn in bijberoep. Als je zonder werk valt (je krijgt je ontslag bij je werkgever), dan wordt dat zelfstandige beroep opeens je hoofdberoep. Ik weet niet hoe dit dan zit met eventuele uitkeringen! Als je dan een nieuwe baan vindt en je begint weer te werken voor een werkgever, dan kan je terug zelfstandige zijn in bijberoep. Of je kan er ineens echt voor gaan en meteen full-time zelfstandig beginnen. Als je dan een slechte baas hebt, weet je bij wie je moet klagen


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...