TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Nathalie
23-6-2012
|
17-1-2012 12:21:47
Hoi Veronique,
Ik zou de papa naast jou zetten en je mama aangeven dat je dit doet omdat het aan de eretafel gebruikelijk man - vrouw - man - vrouw is. Je mama kan dan misschien recht tegenover jou zitten met haar nieuwe vriend (dan heeft ze een nog beter zicht dan als ze naast jou zou zitten en kan ze je de hele avond bewonderen)? Enfin, weet niet hè, is maar een tip.
Veel liefs,
Nathalie
|
|
Evelien
1-9-2012
|
17-1-2012 12:31:18
Heyhey,
Hier zijn mijn ouders ook gescheiden en dat zorgt inderdaad voor veel problemen!
Na lang zoeken, zuchten en wegen doen wij het zo:
Ik vertrek normaal smorgens van bij de mama en aan de eretafel zit de papa naast mij. Zo hebben ze elk iets en bovendien is dit "volgens de regels" dus hebben ze er, wat mij betreft, nog weinig over te zeggen :-).
Aan tafel zit dan naast mijn papa zijn vriendin en daarnaast de getuigen (we hebben er 4). Langs mijn ventje zijn kant zit dan zijn mama + papa en daarnaast mijn mama en haar nieuwe echtgenoot die dan aansluit bij de getuigen (het is een ovale tafel :-)). Zo zitten de ver genoeg uit elkaar om veel discussies te vermijden. Deze volgorde gaan we ook min of meer doortrekken in de "erehaag" bij aanvang van de receptie. We gaan dit laatste, samen met de zitplaatsen in wet en kerk, wel nog eens bespreken met onze ceremoniemeester, eens zien of hij nog tips heeft :-).
Groetjes!
Evelien
|
|
Claire
25-2-2012
|
17-1-2012 12:34:46
Vrienden van ons hebben dit opgelost door lak te hebben aan etiquette en traditie en de getuigen naast zich te zetten. Zij hadden langere tafels voor 12 personen, en hebben de gescheiden ouders met nieuwe partner aan de uiteinden gezet. Zo werd geen van beiden bevoordeeld of benadeeld, en zaten ze even dicht bij hun zoon.
|
|
Ann
28-9-2012
|
17-1-2012 12:58:37
Ouders van Koen zijn ook gescheiden, maar hij heeft met zijn moeder geen contact meer!
Anders had het bij ons ook een probleem geweest!
Groetjes
|
|
tima
8-9-2012
|
17-1-2012 13:09:45
papa naast mij met stiefmoeder mama en nieuwe vriend zitten over ons in de suite loopt mijn stiefmoeder met mijn mama haar nieuwe vriend int binnen komen kerk buiten komen elk met zijn eigen partner
|
|
Sandra
7-9-2012
|
17-1-2012 13:34:31
Hoi hoi!
Bij ons zijn de ouders van mijn verloofde gescheiden en dat heeft eigenlijk gans onze dag vanaf het begin een beetje bepaald...zo hebben wij geen klassiek diner - om de eenvoudige reden dat wij als koppel al discussie hadden over een tafelindeling nog voor er echt sprake was van een diner :-). Dus, de tafelproblemen hebben wij al niet...maar ik vind Evelien haar oplossing wel goed!! (Go Evelien!!)
Een erehaag willen we ook niet in de zaal...beetje stijfjes :-) maar zou dus ook problemen opleveren...gezien schoonmama en schoonpapa niet meer tegen elkaar spreken (enkel goeiedag). Dus wij staan als koppel alleen om de mensen te verwelkomen... Mijn mama vond dit wel een beetje jammer, want ze zal toch 'zoooo fier zijn op haar dochter...'. Heb haar dan maar gerust gesteld dat ik de mensen wel zal tonen waar mijn ouders zitten, als ze hen willen feliciteren :-).
Dus je ziet...zelfs zonder klassiek diner levert het soms nog problemen op! Anyway...laat het niet aan jullie hartjes komen!!
groetjes
Sandra
|
|
Ann
29-6-2012
|
17-1-2012 14:21:28
Ook ik zit met gescheiden ouders. Mijn vader is alleen en mijn moeder heeft al een tijd een andere partner. Wij hebben er voor gekozen om rechthoekige tafels te gebruiken. Niet omwille van traditie maar puur omdat ik het zo graag wilde zal mijn vader naast mij zitten. Mijn moeder laat ik tegenover me zitten. Denk persoonlijk dat dit een goede oplossing is, op die manier zitten mijn beiden ouders op hun eigen manier in de buurt.
M.b.t. een receptie: ik kies ervoor om enkel m'n biologische ouders naast me te hebben staan. Hierin heb ik dan wel het geluk dat ondanks het feit dat m'n ouders niet meer samen zijn dat zij toch nog door 1 deur kunnen gaan. Zij hebben van begin af aan gezegd dat ze 'normaal' tegen elkaar zullen blijven doen omwille van de kinderen en daar ben ik wel héél blij mee want anders zouden bepaalde gebeurtenissen, zeker een huwelijk toch iets lastiger 'plannen' zijn. Toevallig hoorde ik dat mijn ouders afgelopen weekend samen in 1 auto (1,5u) naar mijn zus zijn gereden om te helpen met verhuizen. Op zo'n momenten ben ik dan ook echt blij dat zoiets nog mogelijk is!
Veel succes! Groetjes
|
|
Annelies
7-8-2010
|
17-1-2012 14:35:33
Hallo,
Ik ken je verhaal volledig. Bij mij was het ook zo. Ik moet wel zeggen dat mijn ouders geen ruzie ofzo hebben, ze kunnen nog perfect in dezelfde kamer verblijven. Wij hebben het als volgt gedaan:
Bij het rijden naar het gemeentehuis was er geen probleem, iedereen reed apart met zijn auto. Bij het binnengaan werd er een haag gevormd met de mannen aan de ene kant en de vrouwen aan de andere kant en binnen in het gemeentehuis waren het gewoon rijen dus daar was ook geen probleem voor ons.
Dan de kerk, mijn vader heeft mij naar het altaar gebracht, de suite is samen in één groep naar binnen gegaan. Iedereen zat gewoon op de eerste rij achter mij. Dus hier op zich ook niet echt een probleem.
Bij het binnenkomen van de gasten in de zaal hebben wij ervoor gekozen om enkel mijn vader en mijn moeder in de rij te zetten. Dit eigenlijk omdat mijn vader pas recent een vriendin had, mijn moeder is wel opnieuw getrouwd. Ik heb dit wel met hun besproken en zij vonden dit oké. Mijn moeder haar man en mijn vader zijn vriendin stonden wel achter ons, maar niet in de rij. Ook een kwestie van de erehaag niet te lang te maken...
Aan tafel zit normaal gezien de vader van de bruid langs zijn dochter en daarnaast de moeder. Maar bij ons heb ik mijn mama langs mij gezet, dit omdat ik de vriendin van mijn vader eigenlijk bijna niet kende en ik vond niet dat zij korter bij mij kon zitten dan mijn mama. Niet slecht bedoeld voor de vriendin van mijn papa hoor... Dus langs mij zat mijn mama met daarnaast haar man, dan mijn papa met zijn vriendin en op de hoek mijn broer/getuige. Op deze manier zat wel mijn mama haar man korter bij mij dan mijn papa, maar je moet ergens knopen doorhakken. Mijn mama is ondertussen al langer dan 15 jaar samen met haar man en hij bij ons gewoont heeft vanaf mijn 13e ligt dit toch nog net iets anders dan mijn papa zijn nieuwe vriendin van enkele maanden. Het is zeker niet makkelijk, maar ik zou zeggen, probeer alles met hun te bespreken, desnoods een avondje afspreken dat iedereen samen zit en dat je er samen uitkomt....
Veel succes
Groetjes Annelies
|
|
jamina
31-8-2012
|
17-1-2012 14:45:27
Hoi veronique
Bij ons is het ook heel anders, alhoewel men ouders gescheiden zijn, en dit al meer dan 20 jaar geleden is kunnen ze het nog relatief goed vinden met elkaar, toch heb ik gekozen om langs men schoonbroer te zitten, omdat men zus getuige is, en langs hun komen dan men mama en stiefpapa, langs men ventje komen zijn ouders en daarlangs mijn papa wss, omdat hij het gewoon goed kan vinden met mijne schoonpapa (drinken nogal graag samen) en zo heeft dan iedereen een leuk avondje. en het is ook niet bedoeling dat iedereen de hele tijd op zen stoel gaat blijven zitten :-)
Het is niet gemakkelijk om voor iedereen goed te doen, daar weet ik ondertussen ook al alles van, maar het belangrijkste is dat iedereen plezier heeft en dat vooral jullie je goed voelen... jullie vinden wel een oplossing...
desnoods geen eretafel... en de goede vrienden aan tafel zetten, moest ik echt durven, was dit mijn plan, zoveel meer plezier denk ik dan :-)
xx
|
|
Joeri
28-7-2012
|
17-1-2012 15:29:12
Hey Veronique,
De ouders van mijn vriend zijn ook gescheiden, maar aangezien hij geen contact meer heeft met zijn vader maakt dat de situatie wel eenvoudiger. Alleen zijn nonkel + gezin en grootvader langs die kant wordt uitgenodigd.
Groetjes
|
|
gitte
11-8-2012
|
17-1-2012 15:32:04
hey,
ook mijn ouders zijn gescheiden. Dit al van mijn 2 jaar dus echt getrouwd kan ik mij niet meer herinneren :) Ik heb sindsdien ook altijd bij mijn grootouders gewoond. vroeger konden ze het nog redelijk met elkaar vinden tot een paar jaar geleden. Mijn moeder heeft al 19 jaar een nieuwe vriend (ondertussen 10 jaar man) en mijn vader heeft al 9 jaar een nieuwe vriendin. Sinds toen is het echt helemaal mis gegaan tussen mijn ouders. Ik ben ook een aantal jaar niet meer bij mijn vader geweest doordat we ruzie hadden door die vriendin maar dat heb ik voor de trouw omdat ik hem er echt wel bij wou toch langst de kant gezet. En alles opgelost. Maar nu zit ik met het probleem moeder en vader. Hoe ik dit moet oplossen... De vriendin van mijn vader zei al van als ik dat mens zie (mijn moeder) nijp ik haar keel dicht en zo van die toestanden. En nu heb ik er echt wel schrik voor gekregen dat het feest word verpest door zoiets. Mijn moeder is wel niet altijd heel goed geweest voor mijn vader dat geef ik toe maar zoiets zeggen vind ik er toch ook een beetje over. Van mijn moeder weet ik wel dat ze haar gaat inhouden en gewoon vriendelijk gaat doen die dag. Ik heb al gedacht om aan de eretafel te gaan zitten met alleen de getuigen en partners (ik heb er 2 mijn vriend1) maar dan vind ik het ook erg voor mijn schoonouders die redelijk wat spenderen aan onze trouw en ook goed helpen. Alle tips zijn hier ook welkom!
|
|
Veronique
24-8-2012
|
17-1-2012 16:00:16
Ja dat zijn allemaal moeilijke toestanden he, terwijl het eigenlijk niet zo moeilijk zou mogen zijn, dat iedereen die dag voor jullie (voor ons) gewoon eens hun principes opzij zouden zetten. Zodat we ons daarover geen zorgen hoeven te maken. Ik zie "al mijn ouders" even graag, en logisch gezien zou idd mijn pa naast mij zitten, maar mijn ma is dan zo hypergevoelig aan die dingen, omdat ik al niet van bij haar uit trouw. En zet ik toch men ma naast mij zal mijn pa teleurgesteld zijn.... och, ik denk dat het idd geen slecht idee is om mss de getuigen naast ons te zetten en de ouders rechtover ons... Kunnen anders gewoon ook nog ons 2tjes apart aan een tafeltje gaan zitten he, dan zit er niemand naast ons 
Bedankt voor jullie luisterend oor en de goeie raad! xx
|
|
Imke
31-3-2012
|
17-1-2012 16:59:22
Hey veronique,
Bij ons zijn beide ouders gescheiden, maar mijn vriend heeft geen contact meer met zijn vader. Om discussies tussen mijn ouders te vermijden, kiezen wij ervoor om drie lange tafels te voorzien. Een tafel voor mn mama haar familie, een voor die van mn papa en een voor die van mn vriend zijn mama. In het midden van die tafel zijn er telkens twee stoelen over elkaar vrij. Mijn vriend en ik gaan bij elke gang van het diner aan een andere tafel zitten. Zo hebben we bij elke familie even lang gezeten, is er geen kans op discussie en is iedereen blij.
|
|
Evelien
1-9-2012
|
17-1-2012 17:19:42
@ Veronique: ik vind ook dat ze op zijn minst voor 1 dag eens volwassen zouden kunnen zijn en zich gedragen, we hebben al genoeg voorbereidingsstress ;-). Maar spijtig genoeg, in tegenstelling tot de gelukkigen hierboven, kunnen mijn ouders ook niet echt door 1 deur... Wij hadden ook even gedacht om gewoon iedereen bij zijn/haar familie te zetten en bij ons de getuigen & vrienden te zetten, maar dit zagen de schoonouders (die wel nog samen zijn) dan helemaal niet zitten... zij wouden bij "hun enige zoon zitten", wat ook wel begrijpelijk is. Nog veel succes allesinds! :-)
@ Sandra: thx! ;-)
Groetjes!
Evelien
|
|
tatjana
6-4-2012
|
17-1-2012 20:11:37
Wij doen het ook zonder eretafel. Het is tenslotte onze dag en ik heb geen zin om aan een gespannen tafel te zitten. Dus alle ouders zitten bij hun familie aan tafel en wij met onze vrienden. In begin vond mijn mama dat ook niet zo leuk, maar toen ik uitlegde dat ik niet een hele avond bij mijn stiefmoeder aan tafel wou zitten en ik ook schrik had dat de twee stiefouders gingen ruzie maken kon ze zich er wel mee verzoenen. Het is een dag dat je eens lekker egoistisch mag zijn en doen wat jij wil en eens niet naar een ander kijken. Ze geraken er wel weer over maar als jou dag verpest is is hij weg en krijg je hem nooit meer terug. Nog veel succes
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|