Nu Online
Momenteel zijn er 142 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

notaris nodig?

  23-7-2006 15:23:20
Hey

Wij trouwen binnen 2 weken en wij zijn eigenlijk helemaal niet bij een notaris langs geweest. Wij hebben in februari grond gekocht en hij heeft toen wel gezegd dat we voor de trouw langs moesten komen, maar wij zijn niet geweest en snappen eigenlijk ook niet waarom we zouden gaan?
We trouwen gewoon, met gemeenschap van goederen en beginnen volgend jaar met onze bouw. We hebben samen getekend voor de grond, dus waar zouden we problemen mee kunnen krijgen?
Weet iemand dat?

Wendy
05/08/06

Wendy
5-8-2006
Meld misbruik



Reacties: 8 | Gelezen: 1345


Veerle
29-9-2007
 Meld misbruik23-7-2006 15:46:59

Hey Wendy!

ik werk bij een notaris, dus ik denk wel dat ik weet waarom jullie best nog eens langs gaan. De aankoop van die bouwgrond hebben jullie waarschijnlijk gekocht met een "beding van aanwas". Om het kort te houden komt dit erop neer dat als iemand van jullie beiden nog voor het huwelijk zou komen te overlijden, de ander zijn helft naar de langstlevende gaat, in plaats van naar de familie ( lees erfgenamen) van de overledene. Dit is een systeem dat samenwonenden beschermt. Als jullie nu huwen, dan is het beter dat jullie elk jullie helf in het gemeenschappelijk vermogen inbrengen via een huwelijkscontract. Dit kost 300 euro. Waarom is dit beter? Als jullie het beding van aanwas gewoon laten verder lopen na jullie huwelijk en 1 van beiden komt te overlijden, dan zal de langstlevende 10% registratierechten dienen te betalen op de helft van de overledene in de grond. Op die manier bekomt de langstlevende dus wel de geheelheid in volle eigendom maar aan zeer hoge registratierechten. Door een inbreng te doen in het gemeenschappelijk vermogen komt de grond terug onder de "normale" vererving te vallen en bedaal je dus enkel successierechten, welke voor gehuwden veel lager zijn dan die 10 % registratierechten. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk geweest ben. Voor verdere info zou ik toch nog eens contact opnemen met je notaris. Zo een contract kan zeer snel gemaakt worden. Veel succes!

Veerle
29/09/2007



Lies
2-6-2007
 Meld misbruik23-7-2006 16:38:28

Hoi Veerle,

Is het niet zo dat het beding van aanwas automatisch vervalt bij het huwelijk? Wij hebben vorig jaar samen een huis gekocht en toen ook een beding van aanwas in de akte laten opnemen. Onze notaris zei dat dat automatisch verviel bij het huwelijk.
Weet jij soms hoe dat precies in z'n werk gaat om te huwen met scheiding van goederen? Moet je dan van alles wat in je huis staat (bijv meubels, machines,...) kunnen aantonen wiens eigendom het is aan de hand van facturen? Het is namelijk zo dat wij een winkel openhouden, maar deze staat op naam van mijn toekomstige man. Alles wat we daarvoor aangekocht hebben (handelsgoederen, installatiemateriaal, auto, ...) staat uiteraard op mijn toekomstige z'n naam, om dit te kunnen inbrengen voor de belastingen en btw. De winkel is een eenmanszaak, omdat we dit doen in bijberoep, daarom staat alles op zijn naam. Alles wat we aankopen betalen we samen uiteraard, dus in principe is dit ook deels mijn eigendom. Ik vroeg me af of dit als mijn eigendom zal aanzien worden, of als dit automatisch zijn eigendom is omdat zijn naam overal op de facturen staat...

Een ganse uitleg, hopelijk ben jij op de hoogte?

Alvast bedankt!!!

Lies



Katrien
24-6-2006
 Meld misbruik23-7-2006 18:07:03

als je met gemeenschap van goederen trouwt hoef je niet naar de notaris omdat het wettelijke stelsel automatisch gemeenschap van goederen neemt tenzij je een huwelijkscontract hebt bij de notaris waarin je scheiding van goederen neemt. Scheiding van goederen is vooral handig als 1 van de 2 zelfstandig is, zo kunnen ze nooit je volledige huishouden opeisen bij een schuldeis, maar enkel het deel van de ene partner die in de problemen is gekomen. Je moet dan idd van alles kunnen aantonen wie het gekocht heeft, en Lies, dat betekent idd dat de dingen die op jouw man zijn naam staan als zijn eigendom worden beschouwd. Dus als jullie ooit (hopelijk niet natuurlijk!) in de problemen komen heeft jouw man bij een scheiding wel een voordeel. Dus in Lies haar geval zou ik zeker eens naar een notaris gaan om te informeren, maar Veerle hoeft zich geen zorgen te maken denk ik.



Veerle
29-9-2007
 Meld misbruik23-7-2006 20:37:31

Hey iedereen!

Om eerst te antwoorden op Lies haar berichtje: alles wat beide toekomstige echtgenoten bezitten voor het huwelijk blijven eigen, eender welk stelsel je kiest. Dus alles wat nu op je toekomstige man zijn naam staat, blijft van hem na het huwelijk. Daarin heeft Katrien gelijk.
Wat betreft het beding van aanwas waarover ik sprak is er een onderscheid tussen een beding van aanwas "in vruchtgebruik" of "in volle eigendom". Dat in vruchtgebruik wordt meestal aangeraden aan samenwoners die reeds kinderen hebben. Op die manier kunnen de kinderen ook nog de "blote eigendom" bekomen. Zo een beding van aanwas vervalt inderdaad bij huwelijk, zoals Lies zegt. Dit is zo omdat je via de "gewone" vererving net hetzelfde kunt bereiken, namelijk het vruchtgebruik van het goed. Het zou stom zijn om het beding van aanwas en de hoge registratierechten dan te laten doorlopen. Aangezien Wendy zegt dat hun notaris had gevraagd om nog eens langs te komen voor hun huwelijk, vermoed ik dat zij een beding van aanwas "in volle eigendom" hebben. In dat geval verwijs ik dus naar mijn uitleg hiervoor. Een inbreng is dan aangeraden.
Voila meisjes, ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen!

Veerle
29/09/2007



Wendy
5-8-2006
 Meld misbruik23-7-2006 22:11:44

Hey iedereen! (en vooral Veerle)
Merci voor de antwoorden.. Het is me nu allemaal heel duidelijk, maar zit toch nog met één dingetje. Wij beginnen in februari normaal met onze bouw. Stel nu dat we niet naar de notaris gaan en over 30 jaar sterft een van ons twee. Gaan wij dan problemen krijgen omdat we nu dat beding van aanwas hebben laten doorlopen? (we weten wel dat 't sowieso beter zal zijn om naar de notaris te gaan, maar 't is allemaal al zo duur hè..)

Wendy



Veerle
29-9-2007
 Meld misbruik23-7-2006 22:54:23

Hey Wendy!

Nee, dat is geen probleem. Alleen ga je dan meer betalen om het deel van de eerst overledene te bekomen in volle eigendom (registratierechten versus successierechten).

Groetjes,

Veerle
29/09/2007



Véronique
3-6-2006
 Meld misbruik24-7-2006 19:16:02

hallo Wendy,
misschien even een ideetje geven van de prijs, wij hebben bij de notaris 200 euro betaald voor ons huwelijkscontract;
Het voordeel van een contract is dat je het later eventueel nog kan wijzigen en dit kan niet meer als je meteen voor het wettelijk stelsel kiest, zonder bij de notaris langs te gaan;
groetjes
Véronique (al gelukkig getrouwd op 03/06/06)



Wendy
5-8-2006
 Meld misbruik25-7-2006 5:17:18

Hey, nogmaals bedankt!

Missch dat we best even langs gaan gaan ;)

Wendy


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...