Terug naar overzicht
Je hebt een volmacht nodig. Wij zijn zaterdag ook langs geweest. Was mogelijk sinds donderdag, maar verlof nemen was voor ons niet mogelijk (toch niet voor ons beiden).
Bij ons -houthalen- zorgen ze zelf voor de documenten, wij worden dan ongeveer 2 maanden voor de dag uitgenodigd voor de ondertrouw. Wij hebben gewoon een mailtje gestuurd met de basisgegevens en zo was onze datum en uur gereserveerd...
Hallo,wij hebben een eindje geleden onze trouwdatum in het stadhuis laten noteren. Normaal kunnen we pas vanaf januari dit officieel doen, maar toch zou raadden ze aan om dit op voorhand al te late noteren dat je zeker bent dat je die dag kunt trouwen.De papieren vragen zij zelf op aan eventueel de andere gemeentes waar jij of je vriend geboren zijn.Met vriendelijke groeten,Aurelia
Ik heb inderdaad al gelezen dat het bij vele gemeentes al mogelijk is om het op voorhand officieus vast te leggen. Bij ons echter niet: ik heb al twee maal gebeld en al geprobeerd een 'lange arm' te gebruiken en zelfs dan kon het niet :). Dus eigenlijk moeten we gewoon ons paspoort bij hebben. Als mijn vriend niet mee kan een volmacht: is dit echt een officieel papier of gewoon iets dat hij zelf opschrijft en ondertekent?
Bij ons was een telefoontje voldoende, zij regelen al de papieren en een maand ervoor moeten we langsgaan.grtsAni
Als jullie in een andere gemeente trouwen dan die waar jullie geboren zijn, kan je eventueel zelf de geboorteaktes al opvragen en meenemen, dan hoeft de gemeente dit niet meer te doen. (Ik heb hier al gelezen dat dat in sommige gemeentes aan te raden is omdat het anders lang kan duren.)
Wij moesten enkele onze identiteitskaart en de rijksregisternummers van onze eventuele getuigen meenemen. We hebben onze datum een jaar op voorhand via e-mail kunnen reserveren en vorige week een brief gekregen van de gemeente met de vraag ons een keer aan te bieden om het papierwerk in orde te brengen (en de 50 euro voor het trouwboekje te betalen). Toevallig hadden wij vrijdag allebei een dagje verlof en we zijn ineens langsgeweest.Is het gemeentehuis niet op een avond in de week of zaterdagvoormiddag open, zodat jullie samen kunnen gaan? En anders bel je gewoon naar het gemeentehuis om te vragen wat en hoe je het moet doen, zij kunnen je het enige juiste antwoord geven, want vaak verschilt dat van gemeente tot gemeente.
Wij zijn in maart bij de burgemeester zelf (op zijn vrij uurtje voor de bevolking) geweest voor onze datum en het uur. vorige maand met onze pas naar de gemeente geweest! daar gingen ze onze geboorteakte opvragen. twee weke geleden formulieren gekregen om in te vullen, volgende week moete we terug gaan met die formulieren en met 9 euro voor ons trouwboekje!groetjes
Om een trouwaangifte te doen moet je je vriend meenemen. Je kan wel al vooraf, wanneer hij dan wel even vrij heeft, de trouwdatum gaan registreren en een volmacht laten geven, zodat je op de dag zelf de trouwaangifte alleen kunt doen. Je kan ook bellen maar als je echt zeker wilt zijn van je datum zou ik langsgaan als ik van u was. Ook heb je jullie geboorteakte nodig. Deze kan de gemeente zelf aanvragen, tenzij jullie buiten België geboren zijn, dan zal je er zelf moeten achtergaan en het laten vertalen door een vertaler. Groetjes, Jessica
dankuwel voor alle informatie :)