Terug naar overzicht
hey,Het is zo dat de getuige voor het burgerlijk huwelijk minimum 18j. moet zijn. Voor de kerk daarentegen mag mijn zus van 17j. wel getuige zijn. Ik denk dat de pastoor daar zelf wat over te zeggen heeft.Heb ooit zelfs gehoord dat je vanaf 12j getuige mag zijn voor het kerkelijk huwelijk.informeer je miss best in jouw parochie.Groetjes,Sofie22-07-2006
HelloVoor de wet inderdaad 18 jaar minimum, voor de kerk is het sterk afhankelijk, heb vrienden waarbij de pastoor zei dat de getuige ouder dan hen moest zijn en ook getrouwd omdat hij anders geen voorbeeldfunctie kon zijn, wat de getuige voor de kerk zou moeten hebben... waar gebeurd! Normaal mag alles voor de kerk mits toestemming van de pastoor.groetjesV
hallo,voor de kerk moet de getuige minstens 18 jaar zijn. was bij het huwelijk van mijn zus zelf pas 15 jaar en ik mocht niet. groetenFemke
De getuigen van mijn vriend zijn z'n 2 zussen.De oudste zus is meer dan 18 en is de getuige voor de wet. De jongste zus is iets van 16, zij mocht geen getuige zijn voor de wey (min 18 jaar), maar wel voor de kerk zei onze ceremoniemeester.Groetjes, Silvie27-10-2006
Voor de kerk is volgens mij afhankelijk van de pastoor en dus inderdaad niet in het algemeen te zeggen. Het MOETEN 18 zijn klopt alleszins niet.Voor de wet is 18 jaar idd vereist.