Nu Online
Momenteel zijn er 105 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Financiële kant... opletten!

  15-9-2011 7:34:13
Dag bruidjes ,

We zijn nog steeds gelukkig getrouwd en dit is waarschijnlijk het enige wat ons overeind houdt.

We hadden altijd gezegd: we doen ons droomhuwelijk (want we hadden ervoor gespaard, kregen vrij weinig van onze ouders) en voor ons huis lenen we gewoon het bedrag en de kosten.

Na een hele hetze, kregen we gisteren te horen dat onze lening is afgekeurd omdat "we er zelf moeten kunnen € 10 000 in steken". Ik zei dat dit gewoon onmogelijk was, dat we echt alle kosten moeten kunnen meelenen, maar ze vinden het raar dat "een koppel dat al 4 jaar werkt geen spaargeld heeft".
Na proberen uit te leggen dat wij onze trouw dit jaar zelf hebben betaald, dat we eens naar Amerika zijn geweest en dat we sinds het begin samen wonen (en dus niet lang thuis hebben gezeten om te sparen), dat we ieder jaar meer dan € 2000 belastingen moeten afgeven, was dan het antwoord: "moet je het maar vragen aan de ouders. Jullie zijn een risico voor de bank.".
Ik zie heel mijn droomhuis aan mij ontglippen natuurlijk ...

Had ik het allemaal geweest, dan was mijn huwelijk mij die hele miserie niet waard...

Ik heb zaterdag een afspraak met onze bank, en als deze dan moeilijk doen, mag ik van mijn mama voorstellen om de autolening in één keer af te kopen zodat we echt helemaal clean zijn ... Maar kom zeg! Wij zijn een risico ? We hebben nog nooit enige maand/dag betalingsachterstal gehad ofzo ... Ze hebben toch een huis als waarborg moesten we niet betalen.

En ja we werken alle twee vast hé, met contract onbepaalde duur ja!

Dus mensen die het niét meekrijgen van thuis en die voor hun huwelijk hard aan't sparen zijn maar voor hun huis niet, doe maar vlug andersom ......

Aurelie
13-5-2011
Meld misbruik



Reacties: 24 | Gelezen: 4027


Jessica
7-7-2012
 Meld misbruik15-9-2011 7:51:03

Hey Aurelie,

Ik begrijp je frustratie het is zeker niet fijn als je dat te horen krijgt. Maar spijtig genoeg is het tegenwoordig zo. Daarom ook dat wij hebben gewacht met trouwen en eerst ons huis hebben gekocht. Zowat elke bank vraagt dat je de notariskosten zelf betaald (je kan ze mee lenen, maar dan doen ze inderdaad behoorlijk moeilijk). Hopelijk komt alles nog inorde!

veel succes



Annelies
7-8-2010
 Meld misbruik15-9-2011 8:13:12

Hallo,

Het is dikwijks zo, maar niet altijd. Ik zou wat bank-shopping gaan doen... Er zijn altijd banken waar je het volledige bedrag kan lenen. Ze doen dit liever niet, maar je zal er heus wel vinden hoor. Heel veel succes.

Kan je geen lening bij je ouders of familie aangaan? Dat je gewoon "onofficieel" een lening hebt? Je kan aan hun evenzeer interest betalen en er een termijn opkleven... ook met maandelijkse aflossingen...

Wij hebben voor de kosten een soort overbruggingskrediet (interimkrediet) genomen. Dan kan je nu over een bepaald bedrag beschikken en dat bedrag moet je dan één jaar later terugbetalen (over terug openemen). Bevraag je hierover goed bij de bank!!!

Groetjes
Annelies



sylvie
3-9-2011
 Meld misbruik15-9-2011 8:25:43

Wij hebben het ook meegemaakt. Ze bekeken ons alsof we klaplopers waren. Altijd full-time gewerkt, mooi betaalde job en geen lening kunnen krijgen voor ons huis. Mijn man had nog een kleine lening lopen voor een auto die bijna afbetaald was en daarom kregen we geen lening! Nooit schulden gehad, alles netjes betaald...Ik ben naar een andere bank geweest en daar was het geen probleem om aan 110 % te lenen, dus schrijfkosten ook. Het voorschot voor het huis (normaal 10%) hebben we kunnen herleiden naar 5 % via de immo. Als ze willen kunnen ze dat hoor zonder problemen. Deze hebben we wel zelf betaald maar die krijg je toch terug als de verkoop doorgaat bij de notaris.
Hopelijk heb je hier iets aan

Dada
Sylvie



Melissa
30-6-2012
 Meld misbruik15-9-2011 9:00:50

Hey Aurelie

Wij hebben ook heel wat banken afgelopen... je moet er heel wat tijd insteken, maar uiteindelijk zal je er zeker wel eentje vinden die boven 100% wil lenen!

Veel succes alvast!

Melissa



Veronique
16-6-2012
 Meld misbruik15-9-2011 9:11:41

Zeg bruidje, wat voor een bank is dat zeg? Zelf werk ik in het notariaat en ben dus wel wat vertrouwd met aankopen en kredieten maar wat voor een stomme opmerkingen zijn me dat : "risico voor de bank.... geen spaargeld hebben staan.... 10.000 moeten insteken", dat vind ik echt zo zot als wat. Mijn raad is bruidje: ga naar een andere bank en je zal er veel beter bij geholpen zijn. Ik was normaal bij KBC klant, sinds jaar en dag maar toen ik voor een woonkrediet keek, konden ze me dat niet geven (wij werken ook alle 2 en betalen ook ons trouw zelf). Dan ben ik naar ING gegaan en daar kon t wel. Veel succes !



Patrizia
2-6-2012
 Meld misbruik15-9-2011 9:29:18

Hey ik begrijp het helemaal! Wij hebben 4 jaar geleden ons huisje gekocht, maar het heeft ook "even" geduurd voordat we ergens een lening kregen!
We huurden daarvoor een ander huisje en waren nooit te laat met de betalingen, met alles in orde en toch waren we een risico!!
Uiteindelijk hebben we de lening bij de Axa gekregen, maar hebben daarvoor wel onze autolening volledig moeten terugbetalen! We zaten eigenlijk wel heel erg boven ons toegestaan bedrag want tegenwoordig rekenen ze zo dat je maximaal 1/3 van je totale loon mag afgeven aan een huislening... mja na wat gezeur van onze kant hebben we die uiteindelijk toch gekregen! Dit jaar hebben we de lening opnieuw laten herzien en betalen een dikke 100euro minder per maand! wel de moeite nu!

Ik zou nog wat banken afgaan als ik jullie was! Kan je niemand laten mee tekenen als waarborg? Dat helpt ook een heel deel! Als iemand dat tenminste wil doen voor jullie...

Ik duim alvast mee voor jullie!! Groetjes Patrizia x




Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik15-9-2011 9:36:38

Hey Aurélie!

Wat erg zeg! Wij hebben ons huisje al kunnen kopen met een lening, maar misschien helpt deze post.
Vrienden van ons hebben een lening aangegaan en die hadden ook nog geen spaargeld. Het enige verschil voor tussen ons en hen is dat hun percentage van lening hoger ligt dan het onze...
Ik vraag me af bij welke bank je bent gaan kijken... misschien toch maar even andere banken doen... en ga je bij het hoofdkantoor? De kantoortjes in een dorp gaan minder risico's nemen, en dat is misschien net het probleem. Ga langs bij een hoofdkantoor en dan zullen ze je wel verstaan en helpen!

Ook een opmerking: als je bv bij kbc in je dorp bent geweest en je gaat bij kbc in Kortrijk, dan kan je nog altijd een ander percentage krijgen! Het is niet omdat het kbc is, dat ze hetzelfde geven... speel ze tegen elkaar in, dan krijg je de beste deal :)

NIET OPGEVEN!



Joeri
28-7-2012
 Meld misbruik15-9-2011 9:52:51

Hey Aurelie,

Wij hadden ons ook eens gaan informeren bij een immotheker, wij waren ook van plan de kosten gewoon bij te lenen.
Maar de immotheker heeft ons met beide voeten op de grond gezet, er waren 2 banken die dit zouden willen doen maar dan aan een peperdure interest.
Het probleem is dat je meer leent dan je huis waard is.

Wat je wel kan doen is een apparte lening bij een andere bank afsluiten speciaal voor die kosten te betalen, dus 2banken met 2 apparte leningen en dan is er normaal gezien geen probleem.

Groetjes
Joeri



Jana
17-9-2011
 Meld misbruik15-9-2011 10:23:10

Oei dat is helemaal niet leuk. Maar heb het nog vaker gehoord.
Wij moesten zelf 30.000 € hebben om te kunnen lenen. Vind het ook allemaal schandalig want niet iedereen heeft rijke ouders en krijgt zomaar alles in de schoot geworpen. Wij hebben 5 jaar (!!!) ingewoond bij mijn ouders om ons droomhuis te kunnen zetten.
Kop op, probeer nog wat banken en zoek nog wat rond. Ze doen heus niet allemaal zo moeilijk.



Saskia
8-6-2012
 Meld misbruik15-9-2011 10:55:38

ik zou ook nog andere banken gaan bevragen en zeker niet direct je hoofd laten hangen. vrienden van ons hebben bij DEXIA gaan lenen en kregen er ook hun kosten bij. het hangt natuurlijk wel af van wat je verdient samen.

aan patrizia, jullie hebben jullie lening laten herkijken. was dit bij dezelfde bank? hoeveel kosten waren hieraan verbonden? ik zou de onze ook is willen laten herbekijken.

groetje
saskia



Fredie
26-6-2010
 Meld misbruik15-9-2011 11:05:16

In tijden van crisis dijken banken zich langs alle kanten in, mogen van hogerhand niet meer alle soorten leningen afsluiten en eisen handenvol garanties. Daardoor worden jonge mensen nu dus 'risico's'. Als je weet dat de schuldenlast van Griekenland door de overige EG lidstaten wellicht zal worden kwijtgescholden omdat die bijna onmogelijk terug te betalen is -Griekenland is failliet-, weet je ook wat je in de eerste decennia te wachten staat (ivm belastingen). Ben er niet van overtuigd dat het moment goed gekozen is om nu een huis te kopen waarbij je tegen 110 % moet lenen. Hiermee wil ik geen dromen kapot maken, hoor maar ik zou toch goed nadenken. Want maak je geen illusies, de bank die jullie wel zo'n lening toestaat, dekt zich op een andere manier in maar zal ook geen verlies lijden, hoor. Lees goed de voorwaarden alvorens te tekenen, zou ik zeggen.



Claudia
26-5-2012
 Meld misbruik15-9-2011 11:08:30

Wij hebben bij Fortis kunnen lenen aan 110% aan een redelijk goede rentevoet. Er is wel een schatting gebeurd op ons huis door de bank (door ons zelf te betalen maar dit was een 500 euro denk ik) om te kijken of we niet meer leenden dan ons huis waard was. Ons huis werd zelfs 10000 euro duurder geschat dan de kostprijs en alle kosten in.
Dus het kan wel degelijk hoor.

Succes ermee!



Veronique
16-6-2012
 Meld misbruik15-9-2011 11:15:35

ps wij hebben trouwens voor ons woonkrediet ook alles geleend: voorschot, kosten notaris en kosten huis



Aurelie
13-5-2011
 Meld misbruik15-9-2011 11:22:45

Dank voor alle reacties!

Moest ik dan serieus een lening van € 15.000 open doen als ik het bedrag had staan om onze trouw te betalen? Sorry maar dat vind ik pas dom ...

En niet iedereen krijgt zomaar mee van mama en papa!

We gaan dus deze middag naar ING. Daar hadden ze gezegd dat we konden gaan tot 200.000 (is onze eigen bank en zijn eerst gaan praten ivm budget) en nu hebben we 175.000 nodig. ... (wat nog niet overdreven is hé!)



deddy
15-9-2012
 Meld misbruik15-9-2011 12:46:59

Ga zeker en vast ook langs bij Immotheker. Onafhankelijk advies waar je nog het best mee bent. En dan goed nadenken over wat je wilt en je voet stijf houden. Vroeg of laat vind je wel een bank die akkoord gaat. Maar ook blijven bankshoppen. 5 keer teruggaan naar dezelfde bank is echt geen rariteit.

Veel succes!



Hanne
1-10-2011
 Meld misbruik15-9-2011 13:22:42

Hey Aurelie,

vanuit financieel oogpunt gezien is het interessant om te overleggen met jullie ouders, of andere mensen waar je heel dicht bij staat, om het bedrag van de kosten van hen te lenen (eventueel met intrest). Als je voor 110% leent bij de bank, zal je hoogstwaarschijnlijk op het volledige bedrag meer intrest betalen (procentueel) dan wanneer je 100% leent.

Wij hebben ook eerst een huis gekocht voordat we trouwden. We hebben 100% geleend, zelf 10,000 euro op tafel gelegd en dan nog eens 10,000 euro geleend van onze ouders voor de notariskosten en registratierechten.

Ik geloof ook dat je een bank zal vinden die jullie het volledige bedrag wil lenen, maar houd er rekening mee dat die bank daar zeker z'n broek niet aan zal scheuren: jullie zullen hen meer dan compenseren door de intrestbetalingen.

Veel succes,
Hanne



gitte
11-8-2012
 Meld misbruik15-9-2011 16:25:50

Beste,

wij zijn begin dit jaar ook gaan lenen voor ons huisje te zetten en kregen bij onze bank (waar we ook geleend hadden voor een deel van grond 2j geleden) een schandalig hoge rente!
nu ben ik bij dexia, fortis en ing gaan horen en heb die allemaal tegen elkaar uitgespeelt en heb om den duur bij kbc een rente gekregen 1,1 % minder dan vantevoren!!!
dus zeker tegen elkaar uitspelen!!!

mijn zus is ook gaan horen bij die banken voor een lening op 110 % en dit was overal mogelijk alleen was de rentevoet toch 0,7% hoger dan die wij hebben gekregen


veel succes
en blijven dromen zou ik zeggen!!!



gitte
11-8-2012
 Meld misbruik15-9-2011 16:26:37

er is altijd wel een manier om die droom uit te laten komen!!!
ergens vind je wel een bank die ziet dat jullie eerlijke en hard werkende mensen zijn en dit verdienen!!!



Joke
27-7-2013
 Meld misbruik15-9-2011 17:07:37

Hoi,

voor mensen die nu nog huren en binnen enkele jaren een huisje willen kopen:
er bestaat nu "langetermijnsparen" waarbij je op het moment dat je een lening aangaat dit geld kan gebruiken om je schuldsaldo te betalen. Dit kan je inbrengen bij je belastingen. Dit is interessant wanneer je nog geen lening hebt om net zoals bij pensioensparen wat meer te kunnen terugtrekken van de belastingen.
Zo kan je op voorhand al wat bijeensparen voor het schuldsaldobedrag dat je moet betalen bij het aangaan van een lening.
Ik heb gehoord dat je al vanaf 60 euro per maand dit kan doen (of zoiets).
Ik weet er zeker niet alles van hoor, maar ik weet wel dat zoiets bestaat en ik vond het wel het vermelden waard.

Groetjes,
Joke



kim
7-7-2012
 Meld misbruik15-9-2011 19:20:35

Heey!
Heb de reacties van anderen niet gelezen, maar wij hadden ook dit probleem.
Ik had een 'te grote' spaarboek om de kosten bij te lenen. Ik vond dit niet kunnen. Ik ging mijn spaarboek niet plunderen voor de notaris te betalen!
Dus zijn wij naar een andere bank, nl kbc, geweest. En daar ging het perfect!
Zij hebben dit wel moeten voorleggen dat we de extra kosten wouden bijlenen en ze hebben daar totaal niet moeilijk over gedaan!
Met andere woorden: ik heb mijn spaarcentjes nog en die komen goed van pas voor onze trouw.
grtjs!



Aurelie
13-5-2011
 Meld misbruik15-9-2011 20:43:13

Wij zijn deze middag naar ING geweest en daar sprong alles meteen op groen.......... Nu nog wachten op officiële bevestiging en tegen eind volgende week/begin de week erop zou alles moeten volledig in orde zijn

Hoewel we nog terughoudend zijn door onze slechte ervaring, zijn we wel blij want bij de vorige bank waren we al "Oranje"!

De vrouw bij ING zag helemaal geen probleem We verdienden meer dan genoeg om de lening aan te gaan dus zag ze niet in voorwat ze zouden weigeren ...

Ohja die vorige bank was Fortis!



Izzie
17-7-2017
 Meld misbruik15-9-2011 22:04:56

Ik heb nochtans bij Fortis 110% kunnen lenen...

En dit aan een zeeeeeeeer scherpe rentevoet!
Kwam er ook nog eens bij dat mijn verloofde reeds een appartement heeft dat hij verhuurd... maar allemaal geen probleem!
En met een lening voor de auto er ook nog bij...
Het hangt echt niet af van welke bank je neemt, maar van welk kantoor en welke kantoordirecteur ervoor je zit!! Die beslist of hij moeite voor je doet of niet...



dorien
5-5-2012
 Meld misbruik19-9-2011 17:20:39

amai ... dit schudt me wel even wakker!!! wij moeten ook alles zelf bekostigen ... en ik wil oh zo graag bouwen en oh zo graag dit en oh zo graag dat ... maar ik ga er nu toch eens allemaal goed over nadenken!!! bedankt voor de tip!!!



Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik21-9-2011 16:27:42

Hey Aurelie. Ik hoop dat alles ondertussen in orde is gekomen. Omdat wij ook alles zelf bekostigen (huwelijk + huis) hebben wij deze plannen enkele jaren terug uitgesteld om genoeg te kunnen oppotten. Nu is eindelijk het moment aangebroken dat we voldoende reserve hebben om volgend jaar een huis te kopen (zonder 110% te moeten lenen) en een datum kunnen uitkiezen om te trouwen. In de roes van het huwelijksgeluk sta je inderdaad soms niet stil bij wat alles samen kost en welke andere dingen je hiermee kunt doen. Hoe dan ook, bedankt om alle bruidjes hier nog even op te wijzen - zijn we meteen weer wakker geschud!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...