TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Ki
13-5-2011
|
30-6-2011 10:06:36
Hey Sharon, een hele boterham met vragen. Ik ga een poging doen om je te helpen...
- De openingsdans: we moeten hem nog bijna helemaal in elkaar steken en dan nog veel oefenen. Ik was maar aan't denken wat ik er allemaal in wil en hoe enzo... Geen paniek over openingsdans, komt wel goed. Je hebt nog twee maanden de tijd. Denk goed na over wat je wil en wat je niet wil. Als het niet lukt om iets voor te bereiden kan je altijd terugvallen op een slow of zo. Dus hier hoef je zeker niet voor te stressen. - De financiën: we gaan nog op onze tanden moeten bijten, het gaat nog nipt worden om rond te komen (een trouw kost toch veel geld ja) Financieel is een trouw niet goedkoop. Ik denk dat iedereen dat weet. De meeste facturen (bij ons toch) komen na de trouw. Dus dan kan je een deel van de centen die je cadeau gekregen hebt, hiervoor gebruiken. - De tafelindeling: daar was ik gisteren al een eerste opstelling van aan't maken Voor de tafelindeling zou ik als raad geven begin hier niet te vroeg aan. Er zijn altijd mensen die op de laatste moment nog toezeggen of afzeggen (al dan niet met een gegronde reden). Maar je kan wel al aan het globaal concept beginnen denken. Ronde of vierkante tafels, hoeveel mensen max/min aan tafel, hoe wil ik eretafel, welke mensen dichtst bij ons, wie dichter/verder bij dansvloer (dB), ... - Tafelnamen: ik weet al hoe ik de tafels wil noemen, maar hoe maak ik daar iets moois van en hoe zet ik die op tafel? Hoe kan ik iets handig maken waardoor de mevrouw van het onthaal van de zaal de mensen naar de juiste tafel kan sturen? Hoe doen jullie dat? Maken jullie kaartjes? Hoe groot zijn die? Hoe steken jullie die, hoe kan men die gemakkelijk terugvinden? Schrijven jullie de naam van de genodigden daarop? Ik dacht dus idd een kaartje te geven waar de tafelnaam opstaat en dan kunnen ze nadien naar die tafel gaan. We gaan niet met liedjes werken. Ik wil gewoon dat wanneer ze binnenkomen ze weten welke tafel ze zullen hebben en dat ze dat op papier hebben zodat ze het niet kunnen vergeten tijdens de aperitief. Wij hebben met kleine kaartjes gewerkt. 9 of 12 per A4 blad, ik weet het niet meer precies. Zelf afgeprint en daarna gelamineerd. Dat was heel praktisch vond ik zelf. Wij hadden per tafel zowel verschillend kleur als verschillend 'thema'. Op de voorkant stond thema en op achterkant naam. Eén kaartje per koppel. Wij hadden daar altijd familienaam en voornaam op staan. We wouden het niet al te formeel maar het moest haalbaar zijn voor onze traiteur. We hadden lijst met alle mensen op alfabet met welke tafel en welk thema zodat traiteur kon doorstrepen wie al gepasseerd was. De tafelkaartjes zaten allemaal op alfabet (dus niet per tafel of zo) en dat is ook het makkelijkste voor de traiteur. Die weet immers niet wie nonkel x of tante y of z is... Als je ze kaartjes geeft, kunnen ze niet vergeten aan welke tafel ze zitten en hebben ze ook klein aandenkentje... Hopelijk help ik je hiermee.. Als je wil kan ik altijd voorbeeld van onze doorsturen ik denk dat ze hier nog ergens op computer staan (mail maar naar kirstenenwillemtrouwen @ gmail.com) - Een plan van Venetië om aan de muren te hangen...
Kan je dit niet op google afbeeldingen vinden of aan een reisbureau vragen? Of anders naar toeristische ding van Venetië mailen en die sturen dat ook wel gratis op... - De versiering in de zalen... Je hebt nog tijd om hierover na te denken. Kijk of je met thema wil werken of niet. Een zaal moet ook niet te overdadig versierd worden. Een paar bloemetjes op tafel, ietsje bij het gastenboek, ... maar de zaal moet niet volledig vol staan. - De bedankjes... Denk na welk budget je hebt, wat je leuk zou vinden om zelf te krijgen. Wij wouden ook bedankje dat niet meteen in schuif verdwijnt... Een bedankje is ook nog altijd geen must. - De reis... Desnoods eens langs gaan in een reisbureau... - Een tekening van de opstelling van onze ceremonie... Hier kan ik niet meteen bij helpen of goede raad geven... - Heb ik helpers allemaal goed genoeg geïnformeerd. Hoe zorg ik ervoor dat ze alles goed begrijpen en goed weten wat ze wanneer moeten doen? Zijn mijn draaiboeken duidelijk? Ik denk altijd nog aan iets extra dat ik er nog zou moeten opschrijven.
Geen paniek, alles komt goed. Al verloopt niet alles vlekkeloos, weet dat het meestal alleen jou opvalt. Mensen rondom jou weten niet hoe alles gepland is. Ik zou niet te veel opschrijven of uitleggen, het moet nog spontaan zijn. Geen paniek als mensen vragen hebben, zouden ze die wel stellen... - Mijn boekje 101 redenen waarom ik van je hou... Dat gaat meestal wel snel vooruit. Als je voorbeeldjes zoekt van redenen, stuur gerust een mailtje ik heb hier nog een lijst liggen. Ik heb bij foto.com boek gemaakt met redenen en foto's bij... - Wanneer en hoe drank bestellen? Hoe geraakt die drank op de juiste plaatsen? Nadenken wat je van de zaal krijgt en wat je zelf moet halen. Drank bestellen kan altijd op laatste moment. Wij hebben minder dan maand op voorhand onze wijn in Duitsland gaan halen. Hoe die op juiste plaats geraken: door jezelf of door iemand om hulp te vragen. Verschiet niet veel mensen zijn bereid om jullie te helpen... - Is alles in orde voor de zalen? Wanneer krijgen we sleutel? Krijgen we meer informatie? Hoe kunnen we in die zalen koffie en thee zetten? Stuur gewoon een mailtje naar de zaal met wanneer je sleutel mag verwachten en stel zoveel vragen als je wilt. Die mensen zullen jullie met veel plezier helpen... - Gemeentehuis? Moet ik nog informeren? Ik weet eigenlijk niets van hoe dat gaat gaan? Kunnen we een liedje doorgeven om op te zetten als we binnen komen? Moeten we geld meenemen?... Het gemeentehuis gaat heel makkelijk. Alles gaat volgens regeltjes en je moet op bepaald ja zeggen. Als je daarvoor moet betalen heb je dat al gedaan bij vastleggen (dat is toch wanneer wij betaald hebben). Als je twijfelt belt nog eens en vraag of je nog geld moet meehebben. Ook voor liedje en dergelijke bel en vraag wat je mogelijkheden zijn. Die mensen zullen je met veel plezier helpen... - Lijst met muziek voor DJ moeten we nog aanvullen. Vraag desnoods aan je goede vrienden een aantal liedjes die ze zeker willen horen... - Ik moet nog enkele teksten krijgen voor ceremonie... En dan nog de stukjes van diegene die alles aan elkaar praat. Als je dat van mensen moet krijgen, desnoods herinneringsmailtje sturen of zeggen van ik zou teksten liefst hebben voor die datum... - Nog een CD maken met de liedjes... Dit is niet veel werk. Komt wel goed! Dus even paniek over alles wat we allemaal nog moeten doen en vooral omdat we dus gekozen hebben om zo veel zelf te doen en niet voor een zaal met alles in te kiezen. Sharon, komt allemaal goed. Geen paniek! Je gaat prachtig trouwfeest hebben. Is inderdaad misschien wat meer werk als je niet voor zaal kiest met alles in. Maar het zal sowieso anders zijn en uitstralen wie jullie als koppel zijn. Nog eventjes en je mag genieten van je dag... Als je vragen hebt, mag je me altijd mailtje sturen... Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen... groetjes, Kirsten
|
|
Filipa
23-7-2011
|
30-6-2011 11:42:07
Hoi Sharon, Ook ik ga hier een poging wagen om je een beetje te helpen. Met 22 dagen en 13 uur op de teller heb ik ook een beetje zenuwen hoor! Maar probeer die zenuwen je niet te laten verblinden! - De openingsdans: Ik had daar zelf ook problemen mee. We hadden een liedje maar waren bang dat een "slow" erop dansen op sommige momenten gewoon te moeilijk zou worden. We hebben het hier een avondje samen gezellig gemaakt en wat plaats gemaakt in de living, lichten uit, kaarsjes aan.. om een beetje de romantische sfeer te creëren. We hebben dan naar dat liedje geluisterd en dan een dansje gewaagd. Alle een poging. Dan nog een poging. Uiteindelijk wordt het een gewone "slow" met hier en daar een speciaal pasje voor de spektakel. Gewoon een keer draaien ofzo. Maak je niet teveel zorgen, de mensen willen vooral zien dat jullie samen dansen en dat je verliefd bent, ze zijn er niet om je danskunde te beoordelen! ;-) - De financiën: ook hier krijgen we soms een punthoofd van. Alles kost zoveel, en ik heb (tegen mijn zin) een tijdje zonder werk gezeten (tussen juli en oktober vorig jaar) en daar voel je een paar maanden achteraf toch nog wat van. Maar alles komt goed, zoals Ki zegt, kan je inderdaad een deel van de centjes die je cadeau krijgt gebruiken om enkele dingen te betalen... - De tafelindeling: hier hebben wij persoonlijk niet veel tips over, omdat wij een "los" feest geven, met staande tafels en enkele zitjes, hapjes.. het is 's avonds geen uitgebreid eten... wij eten samen met onze ouders, naaste vrienden en getuigen eerst en dat is maar 25 man dus zitten we samen aan één grote tafel! Maar ook zoals Ki zegt, zou ik daar niet te vroeg aan beginnen omwille van last minute "afbellers" :-) - Tafelnamen: ook hier heb ik dus niet veel tips over, maar ik denk dat het handig is om met kleuren te werken? Verschillende kleuren kaartjes en dan op de tafel iets wat ook die kleur heeft? Als je tafelnamen hebt, kan je ze misschien op een klein schildersezeltje plaatsen (ikea)? - Een plan van Venetië om aan de muren te hangen: http://mappery.com/map-of/Venice-Tourist-Map-2
- De versiering in de zalen... aangezien jullie thema Venetië is kan je natuurlijk die maskers gebruiken, maar dat ging je al als bedankje geven als ik me niet vergis? Waar denk ik nog aan: posters van venetië (piazza san marco, de leeuw, carnaval), of zo van die plastieke transparante foto hoesjes die zo samen een groot geheel vormen als je snapt wat ik bedoel? met foto's van jullie in Venetië en van Venetië zelf... Wat je ook kan doen is een carnaval vereniging contacteren, of een theater, die hebben soms tussen hun rekwisieten wel een kartonnen/houten/piepschuim gondel die ze gebruikt hebben voor op hun carnaval kar of op hun podium... misschien kan je die lenen of huren.. Ah ja en niet vergeten, de vlag van Venetië! - De bedankjes...waren dat niet die maskers? - De reis...wij gaan zelf niet op huwelijksreis, of dat is tenminste niet het plan... misschien wel een last minute ofzo... maar misschien is het voor jullie toepasselijk om terug naar Venetië te gaan? Of wil je naar nieuwe oorden trekken? - Een tekening van de opstelling van onze ceremonie... dit begrijp ik niet zo goed, wat bedoel je ermee? - Heb ik helpers allemaal goed genoeg geïnformeerd. Vraag het aan hen wat ze verstaan hebben, wat ze denken dat ze die dag moeten doen. Zo kan je zien of de boodschap bij heb duidelijk aangekomen is. - Mijn boekje 101 redenen waarom ik van je hou...ben ik nog altijd mee bezig... ik maak deze met de hand (schrijf ook alles met de hand en versier de pagina's met beelden en foto's), met een fotoalbum van bij hema. Als je wil, wil ik je wel mijn redenen doorsturen :-) - Wanneer en hoe drank bestellen? Hoe geraakt die drank op de juiste plaatsen? drank is over het algemeen makkelijk te bewaren, dus kan je dit gerust op voorhand al doen en misschien al een paar dagen op voorhand op de juiste plaatsen leggen? vraag dat misschien eens na bij de locaties? Ik zou zeggen, ga naar een paar drank verdelers en vraag een offerte voor wat je moet hebben. Vraag erbij de kosten voor eventuele levering. Dan kan je nog beslissen wat je gaat doen, met of zonder levering, etc...
- Is alles in orde voor de zalen? Wanneer krijgen we sleutel? Krijgen we meer informatie? Hoe kunnen we in die zalen koffie en thee zetten? Bellen zou ik zeggen! En als ze geen thee en koffie kunnen voorzien: misschien ken je iemand met een koffieapparaat of heb je zelf eentje? Samen met een waterkoker zou het probleem opgelost moeten zijn? - Gemeentehuis? Moet ik nog informeren? Ik weet eigenlijk niets van hoe dat gaat gaan? Kunnen we een liedje doorgeven om op te zetten als we binnen komen? Moeten we geld meenemen?... heb je nog geen akte van aangifte gedaan? Ik zou zeggen, eens langsgaan of (aangezien die dingen bijna nooit open zijn) misschien eens bellen? Noteer alle vragen en hang niet op voor je daar alle antwoorden op hebt. Dit varieert van gemeente tot gemeente! Bij ons staan er een paar dingen uitgelegd op de site, misschien kan je ook op jullie gemeente hun site kijken? - Lijst met muziek voor DJ moeten we nog aanvullen. Ben ik ook mee bezig. Telkens als ik ergens aan denk schrijf ik het op. Ik heb een notitieboekje in mijn handtas gestoken, dan heb ik het sowieso altijd bij. Soms sta ik spontaan midden op straat te schrijven haha :o) - Ik moet nog enkele teksten krijgen voor ceremonie... En dan nog de stukjes van diegene die alles aan elkaar praat. Achter de mensen zitten die dat moeten regelen! Een klein beetje bridezilla uithangen kan geen kwaad! ;-) - Nog een CD maken met de liedjes... Da's op 5 minuutjes gebeurd eh. Koop wat cd's als je dat nog eens tegenkomt in de winkel, desnoods kan je dat de dag ervoor nog maken :-) RELAX, alles komt goed hoor meid! xxx
|
|
Sharon
20-8-2011
|
30-6-2011 13:25:55
Hey dames,
Heel erg bedankt voor jullie fijne en lieve reacties. Ik zie dat ik misschien niet zo duidelijk ben geweest in mijn bericht :)! De meeste van die dingen hebben we al hoor. Ik was er gewoon over aan't piekeren hoeveel ik daarvoor nog moet doen.
Dus we hebben onze reis al geboekt, we moeten ze trouwens volgende week al helemaal gaan betalen... Maar we moeten daarvoor nog valiezen kopen, planning wat we daar allemaal willen zien en bezoeken, auto huren, ... Allé nog veel voorbereidingswerk.
We hebben idd maskertjes als bedankjes, maar nu moet ik nog allemaal stickertjes daar op plakken. De bedankjes voor de kindjes die komen moeten nog gekocht/besteld en gemaakt worden...
De tafelnamen weet ik ook: allemaal plaatsen en/of gebouwen in Venetië, de eretafel zal Canal Grande zijn :)! Maar het is veel werk om dat mooi te maken: ga ik kaartjes gebruiken? Ga ik dat in kadertjes steken, foto's erop?
Merci Kirsten voor het idee van die geplastificeerde kaartjes. Dat ga ik dan misschien ook gebruiken. Waarin heb je die gestoken zodat de alfabetisch blijven zitten en gemakkelijk op naam te zoeken zijn. En waar heb je ze laten plastificeren.
We hebben echt een zaaltje achter een volkshuis, dus ik kan die niet bellen en/of mailen. We krijgen gewoon de sleutel en de rest moeten we zelf regelen. Er is wel bier en frisdrank dat we van daar afnemen, maar de traiteur hebben we zelf gezocht. De tappers zijn kennissen die we iets geven, de tafels moeten we zelf allemaal gaan zetten en nadien ook terug afbreken...
Ook de receptie is door vrienden van mijn ouders, de ceremonie steken we zelf in elkaar, ook praktisch gezien, stoelen, geluid, loper, ... Dus ik heb mezelf veel werk op mijn dak gehaald.
En nu met de zomer die er aan komt, hebben we elk weekend bijna iets te doen van BBQ, met vrienden weg, verjaardag van mijn ventie komt er nog aan, ... Ik panikeer vooral omdat ik niet goed weet, wanneer ik het allemaal nog ga moeten doen.
Ik ga misschien ook wel eens horen bij vrienden en familie welke liedjes zij graag hebben dat er gespeeld worden...
Allé, merciekes voor de lieve berichtjes
Groetjes
Sharon
|
|
Chloë
3-9-2011
|
30-6-2011 13:55:11
Dat boekje met 101 redenen vind ik geweldig leuk idee, had nog niet gedacht iets aan mijn toekomstige te geven, klein detail natuurlijk ;) Voor liedjes enzo weet ik het ook helemaal niet, wij zitten met het probleem vrij uiteenlopende vriendengroepen te hebben (lees mijn partner is zanger van een deathmetal-groep... en dus veel vrienden uit dat wereldje) dus voor hen zou ik af en toe van die rockklassiekers moeten hebben, maar wat ben ik daar slecht in :) Maar goed ideeën en liedjes enzo altijd welkom op chloeve@hotmail.com
|
|
mieke
7-7-2012
|
30-6-2011 13:58:39
Goh Sharon,
Geloof me, alles zal wel los lopen hoor. Je hebt toch nog wel tijd hé.
Juli moet nog beginnen 
Zeg, ik wilde jou nu graag eens iets vragen.
Ik zag het woordje venetië opduiken in je tekst. ben jij ook daar ten huwelijk gevraagd misschien? Wel, ik ook en ik wou dat ook als thema eventueel gebruiken (omdat ik er anders echt geen weet).
Hoe ga jij het praktisch aanpakken en waar haal jij je maskertjes als bedanking?
alvast bedankt voor je tips en doe gewoon 1 ding tegelijk. 
veel groetjes
|
|
Sharon
20-8-2011
|
30-6-2011 14:17:37
Wel, idd hij heeft mij in Venetië ten huwelijk gevraagd en dat is ook ons thema.
We hebben op de uitnodigingen een mooie foto met een masker en die komt overal terug, in de boekjes van de ceremonie, op de bedankinskes, ...
We hebben Venetiaanse maskers gekocht in Huis Baeyens, een carnavalwinkel in Wijnegem (Wommelgem): http://www.huisbaeyens.be/
We hebben een gondel gehuurd bij alter ego op de Boomse Steenweg. Van waar ben jij afkomstig?
We hebben Italiaans eten: pizza, lasagna, pasta met vis, tomaat mozarella, ... En we hebben Martini Brut als cava (geen andere prosecco, omdat we hier het makkelijkste kunnen aangeraken). We zullen ook Italiaanse wijnen kiezen, maar die hebben we nog niet gekozen.
Voor vervoer hebben we mini's, die zijn Brits en niet Italiaans. Maar ik ben zo'n erge fan van mini's (echte oude mini's) dat ik dat perse wou... Ik heb dan de link gelegd met 'The Italian Job', de oude, originele film...
Die maskers zijn de bedankjes, maar we leggen ze ineens op de tafels zo kunnen ze die ook al opzetten tijdens het feest :)! Op de receptie hebben we nog niet zo veel Italiaans, buiten de hapjes en de cava. Maar ja, dat is wel al voldoende denk ik.
We dekken de tafels in de kleuren van de Italiaanse vlag... Ook onze ceremonie zal rood, wit en groen te zien zijn...
We hebben ook in Huis Baeyens zo'n gondeliershoed gekocht :)!
En we zijn in VenetiË naar het museum geweest van die verzamelaarster (wiens naam ik nu kwijt ben)... En ze had een Wish Tree van Yoko Ono staan. Die zit ook in onze ceremonie.
Veel planplezier
Ciao
Sharon
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|