Nu Online
Momenteel zijn er 156 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Notaris - huwen onder welk stelsel?

  26-5-2011 8:25:43
Goede morgen!

Aangezien mijn vader moeilijk deed, me onterft en niet naar de trouw komt omdat we trouwen en nog niet bij de notaris geweest zijn en we wonen in mijn huis, dat ik van mijn moeder heb gekregen toen haar vader stierf, vonden we het interessant om eens te gaan horen bij de notaris hoe we best trouwen.

Hij raadde ons het wettelijk stelsel aan, dat zou in de loop van ons leven via een contract kunnen aangepast worden naargelang de veranderingen in ons leven (kinderen, ander huis, andere grote aankopen,...)
Hij vond trouwen via scheiding van goederen niets voor ons, omdat we 'nog een patrimonium moeten opbouwen' en hij de indruk heeft, als hij ons verhaal aanhoort, dat we dat eigenlijk niet willen, scheiding van goederen, omdat we nu al met een gezamenlijke rekening zitten en elk zijn eigen 'maandelijkse zakgeld' daarvan heeft om dingen voor zichzelf te kopen/doen.
Het was allemaal vrij verwarrend.

Ik ben opgevoed met de boodschap: bescherm jezelf goed want je weet nooit! Mijn ouders zijn zelf gescheiden en hebben hier altijd wat beschermend en waarschuwend over tegen mij gedaan.Ik denk dus ook aan de 'wat alsen...'. Wat als bijvoorbeeld alles keert en het echt niet goed meer gaat tussen ons, ik weg wil en spaar om ergens anders te kunnen gaan wonen, en als we scheiden mijn gespaarde potje met hem moet delen? Ik vind ook niet dat ik in het omgekeerde geval aanspraak kan maken op zijn aparte spaarpotje. En zo denkt hij ook, geld interesseert hem eigenlijk niet zo, als we maar gelukkig zijn. Hij investeert zelfs in een huis dat nooit van hem zal zijn, om maar te zeggen...

We zijn nu wel een supergoed koppel, kunnen goed praten en hebben in die vijf jaar redelijk wat watertjes goed doorzwommen. Maar mag je er dan van uitgaan dat dat zo zal blijven? Ik trouw met hem om de romantiek, omdat ik hem zo graag zie en we het goed hebben, het 'klopt'. Maar is het romantische 'wettelijk stelsel' ok? Verzorg ik mezelf en ons goed genoeg op deze manier?
Trouwen met scheiding van goederen lijkt me zo drastisch. Hoe zit het dan met erven? Want ieder heeft zijn eigen potje, dan kan je niet erven van elkaar...?

Hoe doen jullie het?

Groetjes,

Tinneke

Tinneke
9-7-2011
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 2117


Patricia
2-6-2012
 Meld misbruik26-5-2011 8:32:09

Hallo,

Wij zitten in hetzelfde schuitje en weten ook nog absoluut niet wat en hoe we tewerk zullen gaan. Het enige wat je in het achterhoofd moet houden is ... een contract maak je op in GOEDE tijden om extra problemen te vermijden in slechte tijden.
Het is nl altijd zo dat als alles goed gaat, geld niet belangrijk is. Tot er iets gebeurd, dan hoor je de meest ongelooflijke verhalen. Zo hebben we er zelf al meegemaakt en ook veel van dichtbij meegemaakt.
Vandaar dat wij zeker ook een huwelijkscontract gaan opstellen, maar 't is verdorie niet leuk om die gesprekken te hebben hé.
Maar inderdaad, bescherm je tegen het negatieve, 't is even doorbijten en nadien zal je veel geruster zijn.

Succes.



caroline
20-8-2011
 Meld misbruik26-5-2011 8:34:24

Wij trouwen ook met het wettelijk stelsel.
Lijkt mij de beste oplossing eigenlijk. Ieder heeft een apart potje en dan is er het gezamelijk potje eh!! Je huis zal wel extra opgenomen worden in de akte en blijft van jou. Alles wat je na de trouw erft blijft ook van u persoonlijk (hetzelfde voor je toekomstige)

Dit zit wel goed in elkaar hoor. En je hebt toch niets te verliezen wel? (ook niet als je ooit zou scheiden)

Ons huis zit in de gemeenschappelijke pot. 2aparte rekeningen en één gemeenschappelijke.

Groetjes Caroline



Celesta
22-10-2011
 Meld misbruik26-5-2011 8:41:15

Hoi,

Hier beetje zelfde probleem...
Wij zullen in scheiding van goederen moeten trouwen gezien mijn vriend zelfstandige is.
Dit is erg vervelend wat erven betreft, want mijn vriend wil absoluut niet dat zijn moeder ooit iets van mij zou kunnen afnemen. En hij kan dan blijkbaar wel in een testament laten opnemen dat alles voor mij zou zijn, maar de successierechten die ik erop zal moeten betalen zouden dan precies zijn alsof er geheel niets is tussen ons.
Ook zijn we bang vanaf dat er kinderen komen. Je behoud dan wel het vruchtgebruik, maar kan je dan je huis ook nog verkopen en een appartementje nemen op je oude dag? of mag dat helemaal niet gezien je geen echte eigenaar zou zijn enz....

Dik vervelend dus...
Hopelijk gaat en notaris voor ons een degelijke oplossing vinden!

Groetjes,
Celesta



ine
3-9-2011
 Meld misbruik26-5-2011 8:48:09

Als je trouwt met wettelijk stelsel kan je nog altijd je eigen potje houden toch?
De bedoeling is dan om op het moment van je huwelijkscontract te beslissen wat je gemeenschappelijk maakt en wat niet.
Wij houden bijvoorbeeld elk een spaarrekening (met ongeveer zelfde geldsom op, spaargeld van toen we nog niet samen waren) apart. Dit is een spaarpotje dat we zowiezo niet aanspreken (is voor onvoorziene gevallen).
Moesten we uit elkaar gaan dan komt die spaarrekening zowiezo volledig naar mij terug, plus dan de helft van de gezamenlijke dingen.


Volgens mij kan je dan moeilijk benadeeld worden, alleen goed zien dat je nu alles al vastlegt wat je apart zou willen houden en de rest dan gemeenschappelijk.



Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik26-5-2011 9:01:01

Wij trouwen met scheiding van goederen, ons beider jobs 'dwingt' ons er trouwens toe... Maar de notaris zei ons dat als het van hem zou afhangen, hij iedereen dit systeem zou aanraden! Mja, is een theoretiche kwestie, bedolven onder gevoelens, niet makkelijk :-).



lieselot
23-7-2011
 Meld misbruik26-5-2011 10:16:03

Je moet er ook over nadenken wat je doet als er kinderen zijn. Als het enkel allemaal van jou is kan je in je contract laten opnemen dat je man vruchtgebruik heeft als er jou iets zou overkomen. Maar dan kan hij het huis bvb ook niet verkopen zonder toestemming van de kinderen... Tis nogal wat hé, je moet aan zoveel denken...



Ingrid
7-5-2011
 Meld misbruik26-5-2011 11:26:30

Hallo,
Wij hebben bewust gekozen om te huwen met scheiding van goederen. Je kan wel van elkaar erven met scheiding van goederen, mits het opmaken van een testament.
Natuurlijk versta ik wel dat je vader (en moeder) het gegeven huis graag terugkrijgen als er met jouw iets zou gebeuren en volgens mij kan dat enkel met een contrect 'scheiding van goederen' (zolang er geen kindjes zijn)
Voor elk probleem is er echter een oplossing. Bespreek het met je vader en/of moeder. Je hebt tenslotte het huis van hen gekregen.
Vraag de notaris raad. Geef duidelijk aan wat je preces wil (of wat je vader wil).
Voor ons was het na een eerste gesprek ook nog onduidelijk en wij hebben een tweede afspraak gemaakt en al onze vragen genoteerd.
Elk koppel is anders en een goede notaris zal het juiste advies geven; een advies dat je best kan volgen.
Groetjes




Sharon
20-8-2011
 Meld misbruik26-5-2011 13:16:35

Hoi hoi,

Wij moeten binnen twee weken naar de notaris, ik ben benieuwd wat hij zal zeggen. Wij hebben momenteel al alles tesamen. Geen van ons beiden heeft nog een rekening apart... Dus ik denk dat we dan gewoon het wettelijk stelsel zullen nemen. Maar we zien nog wel...
Ni leuk hé, we hebben die dingen ook allemaal al een keer doorsproken toen we de grond kochten en ons huis hebben gebouwd. De notaris heeft toen wel gezegd dat we best terugkwamen als we gingen trouwen of aan kinderen gingen beginnen...
Mijn vriend (verloofde) is ook zelfstandige dus misschien gaat hij toch iets anders voorstellen. Ben benieuwd, maar in ieder geval niet leuk allemaal.

Groetjes



Dorien
9-7-2011
 Meld misbruik26-5-2011 15:05:32

Hey,

Wij hebben hier ook veel over gepraat met de notaris. Wij gaan trouwen met "scheiding van goederen". Voornaamste reden hiervoor dat wij eigenlijk al 10 jaar samen zijn en dus de afgelopen 10 jaar sowieso met scheiding van goederen leefden. Dat heeft tot nu toe goed gewerkt en we zijn allebei nogal gesteld op onze onafhankelijkheid.

We gaan natuurlijk wel een testament opmaken voor elkaar.

Wat betreft het erven van het huis, welk stelsel je ook neemt (wettelijk of scheiding van goederen), de erfenis van je ouders is altijd voor jou en niet voor de echtgenoot. Bij het wettelijk stelsel zijn er nog 2 categorïeën die persoonlijk zijn: alles wat je al voor het huwelijk had (spaargeld, onroerend goed,...) en alles wat je hebt of zult erven.

Laat je goed genoeg informeren bij de notaris, ga desnoods naar een andere notaris als je je niet meteen duidelijk is.

En ten slotte iets wat onze notaris gezegd heeft en wat ik niet snel zal vergeten: "Geen van de stelsels kan ervoor zorgen dat je samenblijft. Dat doe je zelf door te communiceren met elkaar over belangrijke aankopen, financiën,...".




Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...