Nu Online
Momenteel zijn er 202 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

SCHEIDING VAN GOEDEREN INFO

  25-5-2011 16:01:33
Omdat ik kinderen heb uit een vorig huwelijk en mijn toekomstige niet, stelde de notaris scheiding van goederen voor.
Momenteel leven wij absoluut zo niet. Alles wat binnenkomt leggen we samen en daar leven we samen van met de kinderen en kopen we ook alles van. Die scheiding van goederen is dan eerder om mijn toekomstige te beschermen tegen mijn kinderen als ik kom te overlijden.
Tot daar vind ik dat ok.
Maar vermits mijn man geen kinderen heeft wil hij wel in het geval hij komt te overlijden alles aan mij schenken zodat ik op mijn 2 oren kan slapen. Ik zou dat dan liefst ineens opnemen in het huwelijkscontract, dan staat het vast en kan het nooit eenzijdig gewijzigd worden.
Nu liet de notaris blijken dat dat niet kan en via testament moet en dat dat testament dan iets is tussen de notaris en mijn toekomstige. Maar volgens wat ik lees op internet kan dat wel in het huwelijkscontract.
We moeten er nu maandag terug naar toe om alles definitief op papier te zetten maar als ik die dingen vraag lijkt het zo raar.
We hebben geen tijd meer om van notaris te veranderen.
Wie heeft meer info?


Mireille
2-7-2011
Meld misbruik



Reacties: 5 | Gelezen: 2050


Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik25-5-2011 16:18:16

http://www.notaris.be/huwen-samenwonen/alles-over-huwen-trouwen/het-stelsel-van-scheiding-van-goederen

"Minder ruime mogelijkheden bij de bevoordeling van de langstlevende echtgenoot

In een stelsel van scheiding van goederen kan men door bedingen van aanwas aan de langstlevende de totaliteit van onverdeelde goederen laten toekomen.

Men kan in een huwelijkscontract een schenking aan de langstlevende van de echtgenoten opnemen. Vermits men hetzelfde resultaat bereikt met een testament of met een schenking buiten het huwelijkscontract om, wordt dit laatste meestal aangeraden. De schenking in het huwelijkscontract is immers niet eenzijdig herroepbaar wat bijzonder onaangenaam kan zijn indien men in echtelijke moeilijkheden komt.

Anderzijds is het in een stelsel van scheiding van goederen wel mogelijk om vrij de bezittingen tussen de echtgenoten te verdelen.
Datgene wat op naam staat van de langstlevende moet bij overlijden niet verdeeld worden, het blijft van de langstlevende.

Wat op naam staat van de eerststervende wordt geërfd (door de kinderen / door de ouders, broers en zusters van de eerstoverledene), weliswaar met vruchtgebruik voor de langstlevende."





karen
31-5-2011
 Meld misbruik25-5-2011 16:53:20

Onze notaris raadde ook aan om dit via testament te doen. Als je het in het huwelijkscontract zet zou dit kunnen beschouwd worden als een tegenstrijdigheid in het contract. Want dan heb je enkel vruchtgebruik. De ervaring leert me helaas dat daar in 90% van de gevallen "vodden van komen". Ook bij wie alles koek en eis met stieffamilie of schoonfamile.... Beter alles via testament heel goed regelen!!!!



jessie
24-7-2010
 Meld misbruik25-5-2011 19:58:52

hey, bij ons was dit hetzelfde geval! wij zijn gewoon getrouwd met het wettelijk stelsel! maar er zijn dan 2 testamenten opgemaakt 1tje van mij naar hem maar mijn dochter krijgt mijn deel en hij mag in het huis blijven wonen zolang hij wilt maar kan het dan ook niet verkopen zonder toestemming van mijn dochter en dan komt mijn deeltje van huis naar haar! nu omgekeerd krijg ik alles van hem want zoals hier boven vermeld je weet het nooit zeker! wat er bij mij ook in staat dat is als ik te overlijden val dan krijgt hij ook het hoederecht over mijn dochter want zij kent haar vader niet hij heeft ons in de steek gelaten toen zij 1 jaar was!
hoop dat je hier iets mee bent!
grtjs jessie



jeff
27-8-2011
 Meld misbruik25-5-2011 22:09:25

Wij trouwen ook met scheiding van goederen en een gemeeschappelijke rekening voor de dagelijkse kosten.

De rest doen we via een testamentje.

Lijkt me eerlijkst tegenover elkaar. Respect voor elkaar.



Tinneke
9-7-2011
 Meld misbruik26-5-2011 8:13:29

Onze notaris raadde ons ook gewoon wettelijk stelsel aan, bij scheiding van goederen zou je niet via een contract aanpassingen kunnen maken, bij huwen via het wettelijk stelsel wel...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...