Nu Online
Momenteel zijn er 81 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Kostprijs huwelijkscontract?

  18-5-2011 8:10:49
Dag bruidjes,

Wij zijn maandag naar de notaris geweest daar wij trouwen met een huwelijkscontract. Hebben daar een uur bij die mens gezeten. Tien keer probeert hij ons precies te overtuigen om toch voor een ander stelsel te kiezen. Op den duur dacht ik van: wie is het die hier trouwt??? Ik voelde mij er op een bepaald moment enorm ambetant bij. Het is al niet leuk om zoiets te regelen voor in geval het tussen elkaar niet meer zou gaan. En dan exact na een uur (hoorden nog een ander koppel binnenkomen in de gang) is het opeens geklonken en in orde.

Vragen wij ons af. Heeft meneer ons een uur aan het lijntje gehouden om toch een uur ereloon te kunnen aanrekenen.
Enfin, hij ging het contract doormailen. Heeft hij gedaan. Kostprijs 275 eur. Ik vind dit eigenlijk heel veel. In dat contract staat er bijna niks.

Is dit de normale prijs?

Nathalie
2-7-2011
Meld misbruik



Reacties: 17 | Gelezen: 6000


Filipa
23-7-2011
 Meld misbruik18-5-2011 8:12:36

Hoi Nathalie,

Wij doen geen huwelijkscontract, maar ik heb hier al vaak gelezen: 100, 150 €... 275€ lijkt mij inderdaad veel te veel.

Groetjes,
Filipa



Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik18-5-2011 8:19:17

Wij betaalden 200€ voor ons huwelijkscontract. Hij heeft ons in een voorgaande afspraak alle stelsels uitgelegd en ons aangeraden voor welk stelsel te kiezen. 'Gelukkig' was dit ook het stelsel dat wij in ons achterhoofd hadden...

275€ is inderdaad ook één van de hoogste die ik al heb gehoord. Maar ik denk eerlijk dat ze forfaits aanrekenen en niet zozeer per uur voor zoiets. Misschien wou hij de prijs 'verantwoorden' door het zo lang te rekken ? Maar veel zal je er niet kunnen aan doen denk ik, vooral gezien hij het contract nu al heeft opgemaakt. Ervoor (na het gesprek) konden jullie gerust nog de boel bij hem afblazen, want zo'n informatiegesprek is normaal gezien gratis.



Joke
21-5-2011
 Meld misbruik18-5-2011 8:22:18

Dat zijn standaard bedragen hoor, afhankelijk van wat in het contract wordt opgenomen. Wij betaalden zelfs 395€.



liesbeth
6-8-2011
 Meld misbruik18-5-2011 8:29:04

wij dachten ook dat we een huwelijkscontract nodig hadden, maar onze notaris was zo eerlijk om te zeggen dat bij wat wij wilden, alles al wettelijk bepaald was, dat het niet nodig was voor een contract. Er zijn er die een contract opstellen, terwijl het eigenlijk niet nodig is... Wij waren natuurlijk wel aangenaam verrast... weer een uitgespaarde kost :)

groetjes



Nathalie
2-7-2011
 Meld misbruik18-5-2011 8:47:26

Ik weet niet of we de boel nog kunnen afblazen. Het is gewoon een standaarddocument met onze namen ingevuld en that's it.
Er staat bij als we akkoord zijn dat we een afspraak moeten maken om het te tekenen.



marjan
16-7-2011
 Meld misbruik18-5-2011 8:49:51

wij laten ook een contract opstellen (260 eur) maar ik ben er helemaal niet van overtuigd dat dit nodig is in onze situatie..Maar ja, better safe than sorry he :-)



Nathalie
2-7-2011
 Meld misbruik18-5-2011 9:02:47

Dit lees ik op notarisinfo:

7. Wat kost het?
Naargelang de gekozen formule, voorziet u best ongeveer 198,32 euro, taksen en administratiekosten inbegrepen, tenzij in heel bijzondere gevallen. Voor dit bedrag krijgt u deskundige uitleg en een aangepast contract. Let wel: als u later een contract wenst of een wijziging wil aanbrengen, kunnen de kosten beduidend hoger liggen.





Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik18-5-2011 9:25:12

Als jullie het akkoord nog niet hebben gegeven op zijn voorstel, denk ik dat jullie zonder probleem nog kunnen zeggen dat jullie er niet wensen op in te gaan!



Melodie
4-6-2011
 Meld misbruik18-5-2011 9:50:40

Hoi,
 
wij hebben het geluk gehad de notaris te kennen. Hij is ook gevraagd op onze receptie en heeft daardoor het contract cadeau gedaan en niks aangerekend. Normaal moesten wij hier € 300 voor betalen. Normaal is het 100 euro maar wij hebben vlak voor onze trouw eigendom gekocht en dit vergde meer werk om het contract op te stellen, daardoor bedroeg het € 300. hebben jullie misschien ook reeds een eigendom? 



Melodie
4-6-2011
 Meld misbruik18-5-2011 9:59:19

oei, sorry heb me vergist. Normaal koste het contract 200 euro en voor de extra beschrijving over onze gezamelijke eigendom kwam er 100 euro bij (zijn getrouwd met scheiding van goederen, maar ons appartement is gemeenschappelijk).



Kelly
4-6-2011
 Meld misbruik18-5-2011 10:48:42

Ons contract kost 450 euro. Hangt echt af van stelsel, hangt ook af van of je reeds eigendom hebt. Wij nemen scheiding van goederen met gemeenschappelijk deel (onze woning) met extra clausule dat de langslevende volledige eigendom krijgt, dus dan moet er hypothecair ook iets veranderd worden, daarom deze hoge kost. MAAR door dit nu te betalen vervallen er bij overlijden wel de succesierechten en dergelijks... Dus veel goedkoper!



Charlotte
21-5-2011
 Meld misbruik18-5-2011 11:52:22

Wij hebben ook €300 betaald. Denk dat dit nu wel standaardprijzen zijn.



vanessa
2-7-2011
 Meld misbruik18-5-2011 12:01:16

Wij betalen ook 300 euro.
Het hangt inderdaad af van het stelsel.
Wij trouwen met scheiding van goederen en een gezamelijk deel waaronder ons huis en een gezamelijke rekening.
Mijn vriend is zelfstandige, dus was dit voor ons de beste oplossing.
Hij raadde ons ook een bvba aan waardoor de zaak wettelijk ook helemaal geregeld is en ze nooit aan ons huis en dergelijke kunnen raken.



Ineke
18-6-2011
 Meld misbruik18-5-2011 15:22:04

Wij betalen ook rond de 400 euro en hebben ongeveer hetzelfde als Kelly. Als één van ons komt te sterven hebben wij ook nog een keuzebeding.
Wijzelf verschoten ook even van de prijs, maar zijn toch gerustgesteld moest er met één van ons beide iets gebeuren.



Evelien
4-5-2012
 Meld misbruik18-5-2011 20:51:30

Hey

Ik werk bij een notaris ... Eerst en vooral, notarissen mogen niet zomaar vragen wat ze zouden willen. Is echt wel van hogerhand vastgelegd. 200 en 300 euro zijn zeker standaardprijzen.
Zoals hier al gezegd hangt het af van de keuze die jullie maken. Keuze van stelsel speelt niet de grote rol, maar wel het feit of er al dan niet onroerende goederen (huis, grond, appartement) moet ingebracht worden in de huwgemeenschap). Voor dat laatste moeten er opzoekingen gebeuren en die moeten ook vergoed worden.

Hoop dat dit misschien een en ander verduidelijkt.

Groeten
Evelien



evelien
11-5-2011
 Meld misbruik19-5-2011 20:38:46

Bij ons was het standaard 350euro om het wettelijke stelsel gewoon wat aan te passen aan onze noden. Dit was eerst 300 maar pas opgeslagen. Dit was de standaard prijs bij ons in de buurt



Sara
20-8-2011
 Meld misbruik19-5-2011 20:57:45

Hangt idd af van het gekozen stelsel. Bij ons zal het 450€ kosten aangezien we reeds een eigendom hebben. Daarnaast als we bijkomend een testament zouden opstellen zou ons dat nog eens 200€ kosten per testament :-) dus één ding weet ik zeker, die mensen verdienen goe hunne kost!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...