Nu Online
Momenteel zijn er 84 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Tussen twee vuren, pfff...

14-5-2011 8:42:20
Mja, zoals ik het hier bij verschillende lees, is ook hier het tweede vallen-van-de-roze-wolk aangebroken...

Het eerste euvel van de huurkostuums heb ik perfect kunnen pareren. De ene familie wou wel, de andere niet. Ik heb het tot vreugde van mijn verloofde met succes tot een 'wel' kunnen ombuigen. Oef nummer 1!

Het tweede aangebroken euvel - geloof het of niet - gaat over een vlag. Mijn verloofde is een overtuigde Vlaming en wil op onze huwelijksdag aan het huis van mijn ouders een Vlaamse Leeuw ophangen (dit zonder link naar het ganse politieke zootje en de racistische ideeën die er soms mee worden geassocieerd - maar daar zal nu net het pijnpunt liggen bij de andere partij: lees gerust verder)...

Je voelt het al komen zeker?
Voor mijn ouders is dit not done, voor mijn verloofde is het een must.
Wat gisteren een gezellige avond uit moest worden met mijn ouders, is dus uitgedraaid op een fiasco. Beide partijen streven voor hun hoger doel en ik hang er, letterlijk en figuurlijk, tussen. Tot overmaat van ramp vind ik het zo'n onderwerp waar je twee weken voor een trouw toch geen ruzie zou moeten over maken? Grrrr...

De reden waarom mijn verloofde dit wil, heb ik al aangehaald: bij een feestdag hoort de vlag, symbool van vreugde.
Mijn ouders respecteren zijn overtuigingen, maar vinden de trouwdag geen dag om dit in de verf te zetten, zeker al niet om bepaalde andere mensen mogelijks voor het hoofd te stoten met iets waar ze zelf niet achter staan.

En ik? Mja, ik ben met geen van beiden akkoord. Het ene moment denk ik: OK,wie de vlag liever niet ziet, doet maar zijn/ haar ogen dicht. Hij is tenslotte mijn verloofde en ik heb graag dat hij gelukkig is. Maar ten koste van wat? Het andere moment denk ik: verdorie, dit is toch 'onze' trouwdag, wat komt de leeuw daarbij doen? (zonder afbreuk te doen aan de fierheid op mijn sterrenbeeld :-)) Heeft mijn verloofde dan echt die vlag nodig om die dag in een feestelijke stemming te zijn? Ik wil onze foto's ook niet doorspekt zien van de vlag: als mijn verloofde mij komt ophalen bij mijn ouders, als we er 's middags terugkeren om te lunchen.

Dus ja, de gesprekken evolueerden al snel in de richting van: 'Oh, maar mijn ouders willen die gerust ophangen - we zullen het vertrekpunt naar de feestzaal moeten wijzigen' (verloofde) en dan 'Ja, dan moet je dat maar wijzigen' (moeder) en dan bla bla bla. Tot ik er genoeg van kreeg en zei: 'wat een kinderachtig gedoe'.

Voilà, nu zit ik hier: vlag of geen vlag? In principe wil ik zelf geen vlag, maar soms moet je eens kunnen toegeven. Het feit dat mijn ouders het zeker niet willen, brengt mij zogezegd in hun 'kamp', wat ik dan ook weer niet fair vind tegenover mijn verloofde, omdat hij het uiteindelijk is waarmee ik trouw.

Verdorie, kunnen jullie mij advies geven? Aan de twee vuren waar ik tussen sta, kan ik het deze keer niet vragen ;-). Voorstellen tot compromissen zijn ook welkom!

Alvast bedankt om me de 'Oef nummer 2' te helpen bezorgen!

Een RADELOOS bruidje x (man man, ik zie op tegen dit weekend - wat een leuk voorbereidingsweekend moest worden, lijkt me op dit moment precies een nachtmerrie...)

Charlotte
1-6-2011
Meld misbruik

Reacties: 10 | Gelezen: 1323

Joke
21-5-2011
 Meld misbruik14-5-2011 8:54:49

Dit is echt een dilemma ik begrijp ook echt beide standpunten.

Ik zou persoonlijk mijn verloofde proberen te overtuigen (met heel goede argumenten) om het niet te doen.

Nu alleen nog argumenten vinden die overtuigend genoeg zijn en die hem niet kwetsen.

Dat het niet mooi zal zijn op de foto's vind ik al een goeie. Zwart en geel zijn nu eenmaal geen echt feestelijke kleuren en zullen een beetje vloeken met de rest. Dit zorgt ook niet echt voor een feestelijke sfeer.

Het kan voor bepaalde mensen misschien wel een domper op de feestvreugde zijn voor bepaalde mensen die eerder Belgisch gezind zijn ipv Vlaams. Dit zou echt provocerend kunnen overkomen en ik denk dat je discussies daarover best kan vermijden op je trouw. Wees blij dat het nu bovenkomt en niet de dag zelf of de dag ervoor. Nu kan je er nog iets aan doen.

En dan nog... Vlaming ben je in je hart en in je gedachten, daar zal een vlag niets aan veranderen.

Ik hoop dat jullie er uit komen! Veel succes en hou ons op de hoogte!

jeff
27-8-2011
 Meld misbruik14-5-2011 8:59:29

een héél moeilijk onderwerp.

Zeker de Vlaamse leeuw, velen associeren dit met onze politieke inpasse, mensen ziijn zo kortzichtig he!
En aan de andere kant, we zijn allemaal fier, allemaal gelukkig die dag...en waarom geen vlaggen om dit in de kijker te zetten! Moet toch kunnen!

Vrije meningsuiting is toch zo mooi! Het stemt iedereen gelukkig! En "de vlag" hoeft toch niet op elke foto, dat kan je afspreken met de fotograaf.

Wij zijn een homokoppel, dikwijls met de vinger gewezen door jan en alleman...vandaag gay pride is brussel met als thama solidariteit en respect......
en wij zetten het ook in de kijker op de onze trouw...op onze auto staat een klein, regenbllogvlagje erop, de vlag van de holebi in belgie en op de feestlocatie hangt er een grote!
Voor al die genen die het niet kunnen zien....oogjes dicht dan. Het zegt meer over hen dan over ons!
Beetje water in de wijn, beetje toegeven.....in dat geval ook voor je mama....het wordt tenslotte haar schoonzoon voor hopelijk héél veel jaren! En is een eerste stap naar een goeie relatie.

Hopelijk vindt je de oplossing! in een discussie die eigenlijk geen waard is.....

Brenda
10-9-2011
 Meld misbruik14-5-2011 10:31:50

mmm een bijzonder moeilijke inderdaad en ik zou niet goed weten hoe ik dat moest oplossen als ik ertussen zou zitten.
Voor de foto's zal het door de kleuren idd niet echt interessant zijn...
Als je die vlag hoog hangt en hij staat op geen enkele foto, is dat dan ok voor hem of wil hij die ook op de foto's zien ?

Misschien moet je de rollen eens omdraaien ? En hem vragen wat hij ervan zou vinden als iemand een Belgische vlag op zou willen hangen aan jullie huis ? Dan snapt hij misschien waarom jouw ouders die Leeuw niet zo zien zitten ?

Ook al ben ik zelf a-politiek, ik denk dat ik als ik daar op 1 juni voorbij zou wandelen en die vlag zou zien hangen ik er toch automatisch een politieke uiting in zal zien voor een bepaalde partij, ook al is ie er niet opgehangen met die partij in het achterhoofd.

succes meid, ik hoop dat jullie eruit geraken...

sonja

Meld misbruik14-5-2011 11:21:48

Met alle respect maar jouw verloofde onderschat de symbolische betekenis toch wel heel erg.
Als in mijn buurt zo een vlag te zien is zijn dat rasechte V.B.'ers.
Dat hij dit aan zijn ouderlijk huis of eigen huis wil hangen, ok maar mijn schoonzoon zou het me ook niet moeten vragen.
Ik vind het heel erg dat jij daar tussen staat en nu verwachten ze misschien allebei dat jij gaat bemiddelen.
Ik hoop dat het snel raakt opgelost want dit is anders een domper op de feestvreugde en dat is zo'n vlag toch niet waard !!!

Marijke
9-7-2011
 Meld misbruik14-5-2011 11:53:41

Oh dit zal zeker een water in de wijn geval zijn...

Je kan hem de vlag laten ophangen, bij zijn thuis, niet bij jou thuis. Traditie wil toch dat hij jou bij jouw thuis komt ophalen...Daar is de vlag dan al niet te zien. Als hij de vlag op een foto wil, dan kan je zeggen dat dit ook de afspraak is, een en één...klein verschil, maar 1 is voldoende dan, niet waar? Geel en zwart vloeken toch beetje met de stemming ;) tis een wit-zwarte dag ;)

Hij mag vlaming zijn en trots zijn daarop, maar de vlag heeft jammer genoeg een bijklankje gekregen...Als hij het echt echt echt wil, dan zou ik hem laten doen...Het is ook zijn speciale dag...En uiteindelijk telt het toch dat hij zijn vrije meningsuiting mag hebben. De afwezigheid van de vlag brengt natuurlijk niet dé domper op de dag, maar hij kan zich er slecht bij voelen, gevoel krijgen alsof hij "niet begrepen" wordt...

Misschien kan je bij je ouders dit ook aanhalen? Dat het toch jullie dag is en als uw verloofde dit wil, dan kan je het toch maar respecteren, niet waar? Hij zal ook wel al dingen toegestaan hebben die hij misschien ook niet nodig vond. Dat is toch ook zo bij ons voorbereidingen :-)

Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik14-5-2011 12:05:51

Poeh, dit is een moeilijke. Je kan misschien als compromis voorstellen dat er een vlag in de feestzaal komt? Ergens discreet ;-) Of een vlag(je) aan de auto?
Ik vind alleszins dat je verloofde de wens van je ouders moet respecteren. Als zij liever geen vlag aan hun huis willen, is dat hun volste recht. Het is tenslotte hun huis. En om dan het vertrekpunt te willen wijzigen, vind ik inderdaad kinderachtig. Zoals je zegt, je moet af en toe toegeven... Maar misschien is het eerder aan hem om toe te geven: jij hebt liever geen vlag, je ouders willen liever geen vlag aan hun huis. Laat zijn ouders de vlag uithangen, zorg ervoor dat daar ook foto's van zijn. Vertrekt hij van bij zijn ouders? Ideaal :-)

Of ken je eventueel mensen die kunnen "vlaggen"? Bij het huwelijk van mijn schoonzusje zijn er een aantal vrienden komen "vlaggen" in de tuin. Ik wist niet wat ik zag, vond het eerlijk gezegd nogal stom, maar zij vonden het geweldig. Ze zijn ook heel erg vlaamsgezind (zonder de negatieve VB connotatie). (Mijn partner is gelukkig niet geïnteresseerd :-p)
Maar dat was dus een kwartiertje of zo dat er feestelijk gezwaaid werd met enkele vlaggen (op muziek). Misschien is zoiets ook een optie. Ideaal moment om foto's te maken, het is feestelijk en je bent er snel vanaf ;-)

Alleszins, ik wens je snel een oplossing waar iedereen zich in kan vinden, zodat je snel terug naar je roze wolk kan om van de laatste voorbereidingen te genieten.
-x-

Filipa
23-7-2011
 Meld misbruik14-5-2011 19:12:20

Hoi Charlotte,

Het is inderdaad een moeilijke he... ik begrijp beide standpunten en ook het feit dat je het eigenlijk niet wil, maar dat je ook je verloofde zijn wil wilt respecteren...

Ik zou toch proberen een compromis te vinden tussen iedereen, maar welke dat dan moet zijn weet ik nog niet zo direct...
Misschien kan je jouw verloofde overtuigen door hem (en eventueel zijn kameraden) bijvoorbeeld voor het stadhuis een heel "sjieke" foto met een Vlaamse vlag laten trekken door de fotograaf, maar dat die vlag dan ergens gevouwen en opgeborgen wordt? Zo hoeft je deze niet op te hangen maar is die vlag dan toch bij de trouw betrokken...

Ik weet het niet hoor, eerlijk gezegd zou ik in jouw plaats ook een beetje mijn geduld verliezen, het gaat tenslotte "maar om een vlag"...

Ik hoop voor jou dat dit snel opgelost is zodat je toch terug naar jouw roze wolk kan gaan ;-)

Groetjes,
Filipa

iris
30-6-2012
 Meld misbruik14-5-2011 22:41:59

Kan je niet nog snel ergens een vlag of banner laten maken met jullie namen of initialen of zo?
Dan is het feestelijke aspect van de vlag aanwezig, maar zonder eventuele connotaties.

Succes ermee!

Elisabeth
31-3-2012
 Meld misbruik15-5-2011 16:46:19

Dit lijkt mij een frustrerende discussie voor jou.
Ik ken jullie niet en iedereen is anders. Maar misschien heb je iets aan de volgende gedachtegang.
Ik denk dat je voor jezelf een beslissing nemen wat jij echt wilt.
Het is misschien het makkelijker voor hen als jij een standpunt inneemt en zegt hoe jij het wil.
Ik veronderstel dat je ouders en je vriend je graag gelukkig willen zien.
Het lijkt mij als ouders makkelijker om toe te geven aan de wens van je eigen dochter.
En het zelfde geldt voor je vriend. Ik denk dat je je makkelijker kan neerleggen bij iets wat je partner wil.

Persoonlijk zou ik er niet mee kunnen lachen moest mijn vriend met dit voorstel afkomen.
Volgens mij gaat trouwen maar om één ding en dat de liefde tussen jullie twee. Twee mensen die willen tonen dat ze voor elkaar kiezen.
Ik vind dit niet het moment om te tonen dat je Vlaming bent. Het is jullie moment.

Ik hoop dat jullie er aan uitraken.
Veel succes

Jos
11-6-2011
 Meld misbruik16-5-2011 10:22:52

Ik vind het ook een beetje vreemd om daar op die moment mee uit te pakken. Je zou denken dat hij die dag toch eerder trots is om met jou naar buiten te komen dan met een leeuwenvlag...

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...