Nu Online
Momenteel zijn er 74 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

huwelijksviering

  24-4-2006 10:34:48

Beste medebruidjes,


Graag had ik van jullie geweten of jullie een viering mogen geven zonder eucharistie, zonder lam gods, zonder prefatie, ...
Kortom, dat het dus een viering wordt op eigen maat en modern opgevat.
Omdat ik al veel gehoord en gelezen heb dat dit tegenwoordig mag in tegenstelling tot enkele jaren geleden.
Van ons hebben we het misboekje terug gekregen en moeten die stukken die wij persoonlijk te stroef vinden er toch bij!

Graag jullie mening aub...


Bedankt en groetjes,

Kimberly
20 mei 2006

Kimberly
12-8-2006
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 1152


Tina

 Meld misbruik24-4-2006 10:37:26

het kan maar dan moet je kiezen voor een woorddienst ipv een gebedsdienst. Het hangt veel af van je pastoor. Ik heb vorig jaar een mis meegemaakt in ene kerk waar de communie werd vervangen door elk een brandende kaars in een bloembak zetten enz... niets oiver God en zo. Ik denk niet dat daar veel pastoors voor open staan ...



Katrien
18-8-2006
 Meld misbruik24-4-2006 10:44:40

Dat hangt af van pastoor tot pastoor. Velen vinden dat er bij een echt kerkelijk huwelijk eucharistie en zo bijhoort. En een beetje terecht denk ik eigenlijk. De moderne tint kan je in de teksten steken maar ik vind het eerder normaal dat je bepaalde rituelen toch opvolgt.



Skiwi
13-5-2006
 Meld misbruik24-4-2006 11:25:17

als ik u was zou ik gaan voor de viering (wij doen dit ook)

Hierin worden alle belangrijke dingen opgenomen en de minst belangrijke stukken worden achterwege gelaten.

Zo zal de viering ook iets sneller gedaan zijn en niet zo saai zijn :)))

bij vrienden van ons enkele weken geleden nog een eucharistie meegemaakt, allemaal goed .. tot die pastoor daar begint met zijn groot dankgebed etc ... dat is uiteindelijk allemaal zever dat er niet bij moet se ..

't is veel interessanter zonder ( vind ik toch)

groetjes
Mieke
13/05/06



Sylvie
11-3-2006
 Meld misbruik24-4-2006 12:40:33

Hallo,

Persoonlijk vind ik als je voor een kerkelijk huwelijk kiest, dat je dan ook kiest voor die eucharistie. Anders kan je net zo goed ergens een viering organiseren in de tuin of zo. Dat dat allemaal zever is en minder belangrijk, zoals Mieke zegt, daar ben ik niet zo mee akkoord. Dat is één van de basisstellingen van het katholieke geloof! Dan trouw je beter niet voor de kerk, als 't enkel voor de show is! Sorry, als 't wat cru overkomt, maar dat is mijn gevoel. Ik ben zelf ook niet zo supergelovig en zit zeker niet elke week in de kerk, maar toen ik voor de kerk trouwde, was dat wel uit overtuiging.

Groetjes,

Sylvie
Sinds 11 maart zeer gelukkig getrouwd!



lore
20-5-2006
 Meld misbruik24-4-2006 14:15:31

hey kimberly,

wij trouwen ook op 20 mei en wij kiezen voor de huwelijksviering. Dat is niet minder of meer kerkelijke, je kiest gewoon voor 1 sacrament. Want het huwelijk is er 1 en de eucharistie is een tweede, dus ik zou doen waar jij zin in hebt. Ik geloof wel en ik trouw niet voor de show maar kies maar voor 1 sacrament dus, dan kan dat wat extra in de verf gezet worden en is daarom niet spottend of minderwaardig. Dat is mijn mening, maar jij moet natuurlijk doen waar je jezelf het best bij voelt.

lore



Van Daele
16-12-2006
 Meld misbruik24-4-2006 19:49:28

Hallo Medebruidjes,

Kan iemand mij een voorbeeld geven van een viering waar geen dankgebed en communie enzo inzit.
Alvast bedankt

Groetjes

An
16/12/06



Skiwi
13-5-2006
 Meld misbruik24-4-2006 22:04:36

an, gelieve me je mailadres te geven, dan kan ik je ons boekje doormailen.

Mieke
skiwi@yucom.be
13/05/06



Benedikte
14-10-2006
 Meld misbruik24-4-2006 22:12:42

Skiwi,
Kan je ons ook jullie misboekje doormailen? We zouden er héél blij mee zijn! Wij zullen immers ook een viering houden zonder communie en dankgebed, maar je vindt niet veel zulke misboekjes op het internet. Bijna alle misboekjes zijn volgens het vaste stramien opgesteld. Vind ik wel een beetje jammer, want we hebben beiden een iets andere overtuiging, vandaar dat we voor een compromis kiezen: een huwelijksviering (zodat we even echt stil kunnen staan bij de zo belangrijke gebeurtenis), maar eventueel zonder communie en dankgebed.
Het emailadres is:
Benedikte.trouwt@hotmail.com

Alvast bedankt!
Bene
14/10/06



Marjolijn
9-9-2006
 Meld misbruik25-4-2006 12:42:27

Hallo,

zou je dit ook naar mij kunnen doorsturen?

marjojo1hu@hotmail.com

thanks!

marjolijn


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...