Nu Online
Momenteel zijn er 79 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Contract of niet?

  26-3-2011 22:13:56
Ik heb even advies nodig. We zijn nog niet naar een notaris geweest maar ik ben toch benieuwd wat jullie denken.

Wij wonen momenteel in een huis dat een huurhuis is van mijn partner zijn bomma. Het vruchtgebruik is momenteel bij zijn vader (70 jaar). Wanneer er met hem ooit iets gebeurt wordt het "ons" huis. Mijn vriend en ik wonen hier ondertussen al 2 jaar, betalen geen huur en we hebben al veel verbouwd in het huis: veel werd betaald met de spaarcentjes van mijn vriend, bepaalde dingen ook door mij en met een lening die op zijn naam staat maar die we eigenlijk samen aflossen.

Ikzelf ben grafisch vormgever in bijberoep maar dit is echter een zeer klein bijberoep (gewoon om het toch officieel te doen, ik heb zelfs geen btw nummer (kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling) en ben niet van plan om hier verder in te groeien, het is gewoon een leuke extra.

Mijn vriend wil eigenlijk geen contract maar het gewone wettelijke stelsel. Hij vindt dat het huis van ons samen mag worden later. Ikzelf vindt het vooral belangrijk dat ik wel rechten heb moest er met hem ooit iets gebeuren en zou ook niet graag plots op straat staan als het tot een scheiding zou komen (wat we uiteraard niet hopen!).

Wat denken jullie?

Kim
21-5-2011
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1179


Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik26-3-2011 22:47:36

Mja, dit is inderdaad het 'leukste' onderwerp aan de trouwvoorbereidingen hé ...

Ik denk dat jullie perfect met een wettelijk stelsel kunnen trouwen. Als je wil vermijden om financieel gehavend uit de situatie te komen mocht er ooit iets tussen jullie gebeuren (sterfgeval voor er kinderen zijn, scheiding) voor het huis aan je vriend (+jij) wordt overgedragen, dan zou ik je wel aanraden om het duidelijk ergens neer te pennen wat jij persoonlijk al hebt geïnvesteerd in het huisje van je vriend zijn bomma (en later van hem) en wat jouw aandeel in de lening is; als ik het bij de notaris goed heb begrepen, dan volstaat een handgeschreven (!) papier door jullie beiden ondertekend.

Hopelijk heb je hier iets aan .



M.
18-6-2011
 Meld misbruik27-3-2011 12:07:01

Dit is inderdaad een "vervelende" kwestie, maar..... toch belangrijk om dit even samen te bekijken. Natuurlijk ga je ervan uit dat alles goed blijft tussen jullie, dus daarom is het even "raar" om erover te praten.
Maar stel dat er met 1 van jullie iets moest gebeuren, dan zit de ander wel veilig, en dat is toch wat je elkaar toewenst hé.
Ik zou dus nu iets op papier zetten, als het goed gaat moet je het nooit bovenhalen, maar als het fout gaat dan zal alles eerlijk verlopen.

Als je met een wettelijk stelsel gaat trouwen, dan is alles 50/50, willen jullie dit anders, dan moet je iets op papier zetten. Als jullie niet naar de notaris gaan, dan gaat de wet ervan uit dat jullie alles 50/50 regelen mocht er iets gebeuren. Dus enkel bij scheiding van goederen moeten jullie dit bij de notaris laten vastleggen.

Nog veel succes met de voorbereidingen !





Sylvie
8-7-2011
 Meld misbruik27-3-2011 14:15:17

Ik ken er zelf niet zo veel van, maar ik dacht dat wat je erft, altijd van jezelf blijft, zelfs als je getrouwd bent. Dat je partner daar met andere woorden geen recht op heeft. Tenzij je het anders laat schrijven. Maar nog eens, ik ben zeker geen expert...



Kim
21-5-2011
 Meld misbruik27-3-2011 14:22:28

Dat ik daar dan geen recht op heb dus ;) Want dan gaat het naar hem eh. Eens even checken ..



evy
2-7-2011
 Meld misbruik27-3-2011 14:49:42

hey,

ik zou het gewoon allemaal eens navragen aan de notaris. als je al een notaris hebt, dan kan je gewoon al eens informatief een belletje doen. de klerk kan u dan verder helpen.



Tine

 Meld misbruik28-3-2011 8:44:51

Zou het inderdaad ook een checken bij de notaris. Erfenissen zijn blijven volgens mij bij de erfgenaam en worden geen gemeenschappelijk bezit. In het slechtste geval (hopen dat dit natuurlijk niet gebeurt) maak je bij een scheiding ook geen aanspraak op het huis, ook al heb je meebetaald met de verbouwingen.
Dus informeer best bij de notaris, better safe dan sorry....



B.

 Meld misbruik28-3-2011 14:53:56

Aangezien het huis niet in naakte eigendom bij jullie zit, kan het zelfs zijn dat als de bomma plots schulden zou maken, het huis verkocht wordt zonder dat jullie er een cent van zien.
Als jullie niets op papier zetten aangaande de investeringen die jullie in het huis gedaan hebben is er zelfs daar al een probleem. Wat je bovendien doet is de erfenis duurder maken. Het huis was misschien 100.000 euro waard, jullie doen 50.000 euro kosten wat op termijn misschien een nog grotere meerwaarde oplevert (doordat jullie misschien alles zelf hebben gedaan). Bomma sterft, jullie erven, schatter schat de waarde van het huis 200.000 ... je betaalt daarop erfenisrechten.

Dus ik zou een notaris raadplegen. Enerzijds om te bepalen wat er nu moet gebeuren om jezelf en je investering in te dekken, anderzijds hoe een mogelijke latere erfenis best kan aangepakt worden.



Julie
16-4-2011
 Meld misbruik28-3-2011 14:58:11

Erfenissen en schenkingen blijven op naam van diegene die het gekregen heeft, ook al ben je getrouwd. En heb je mee betaald in verbouwingen...

Erfenissen gaan bij een sterf geval naar de kinderen met jijzelf als vruchtgebruik indien er geen kinderen zijn gaat dt naar zijn ouders als die er niet meer zijn naar zijn broers of zussen....

Best even naar de notaris gaan, gesprek is gratis en vrijblijvend.

Wij hadden ook gedacht gewoon het wettelijke stelsel te nemen, dit hebben we ook gedaan, maar met extra clausulles, zo dat alles voor ons in orde is.
3 aanpassingen laten doen, 300 euro betaald.

Wij hebben bij sterfgeval voor keuzebeding gekozen en ook enkele zaken laten beschrijven.

Vele succes!





nele
1-7-2011
 Meld misbruik31-3-2011 12:29:56

Ik zou toch ook eens informeren bij de notaris. Je weet nooit wat er later allemaal mis kan lopen ... Dit is inderdaad niet het leukste deel van de trouw maar hoort er ook bij. Zolang er niets op papier staat, ben je ook van niets zeker.
Wij zijn vorige week naar de notaris geweest om ons wettelijk samenlevingscontract te laten omzetten naar een huwelijkscontract en aan te passen. Wij hebben al 2 kindjes en hebben het zo geregeld dat alles onder ons blijft en de familie nergens aanspraak op kan maken tenzij we (en laten we hopen dat dat nooit gebeurd!) alle 4 samen sterven (ongeval ofzo ...) dan wordt alles verdeeld tussen mijn ouders en zijn ouders (ieder de helft).
Ga zeker eens informeren, dat kost niets en je gaat er echt veel wijzer uit worden.

Veel succes!



Kim
21-5-2011
 Meld misbruik31-3-2011 13:51:10

Gaan we doen, ga straks bellen voor een afspraak :)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...