Nu Online
Momenteel zijn er 32 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Naam wijzigen

  20-10-2010 22:36:30
Hoi Allemaal

Mijn partner en ik vroegen zich net af hoe het nu zit met mijn naam als wij gehuwd zijn.
In veel landen neem het meisje de naam van de man over, maar hoe zit dat nu in België?
Kan je kiezen of behoudt je zowiezo de meisjesnaam?

Grtjs

Sara

Sara
20-8-2011
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 2167


M.
18-6-2011
 Meld misbruik20-10-2010 23:15:43

ik denk dat je je meisjesnaam behoudt, en die van je partner "erachter kleeft"






Bieke
2-9-2011
 Meld misbruik21-10-2010 8:17:24

In België houd je op je identiteitskaart zowiezo je eigen naam. Als je die van je partner wilt overnemen moet je dit aanvragen en ook een redelijke som voor betalen. Het is zoiets als je familienaam veranderen.




joke
1-8-2009
 Meld misbruik21-10-2010 13:16:03

hey!

uiteraard behouden wij moderne vrouwen officieel onze eigen naam ;)

wat wél mag, is met toestemming van je man, een handelszaak openen waarbij je zijn achternaam gebruikt :) ik heb eigenlijk geen idee of je je officieel kan verbinden door met jouw voornaam en zijn achternaam te tekenen... vraagje voor gemeentehuis?

groetjes!

joke



Eva
10-7-2010
 Meld misbruik21-10-2010 16:14:50

wettelijk gezien behoudt je je eigen naam, maar er is niets dat je tegenhoudt, als je dat wilt natuurlijk, om je vanaf dan te laten aanspreken als mevr. ... of als mevr. ... - ...
wettelijk gezien kan je je achternaam ook laten wijzigen, maar zoals Bieke zegt, hangt daar ook een redelijk som aan vast




Sara
20-8-2011
 Meld misbruik21-10-2010 21:46:13

Bedankt voor de reacties, ik was een beetje aan het opzoeken op google en kwam op de site www.huwelijk.be en vond hier onderstaande info... Nu kan ik helemaal niet meer volgen... Mss toch maar eens een mailtje sturen naar het gemeentehuis of de notaris...

Burgerlijke stand

Alhoewel geen enkele wet het hen verplicht, neemt het merendeel van de vrouwen de naam van hun echtgenoot over.
Wanneer een meisje trouwt, biedt de wet haar drie mogelijkheden:

  1. De naam van haar echtgenoot overnemen.
  2. Haar naam en de naam van haar echtgenoot samenvoegen.
  3. Haar meisjesnaam behouden.

Wanneer het pasgetrouwde meisje één van de eerste twee mogelijkheden kiest, moet zij verschillende administraties op de hoogte brengen zoals de sociale zekerheid, het ziekenfonds en haar werkgever.

De identiteitskaart, het paspoort, het rijbewijs, het inschrijvingsbewijs en andere documenten moeten ook allemaal worden aangepast.

Sociale zekerheid

Wanneer de echtgenoten allebei werken, genieten ze beiden van hun sociale zekerheid. Wanneer één van de echtgenoten daarentegen werkloos is, is die persoon toch nog verzekerd dankzij de sociale zekerheid van zijn/haar wederhelft. Diegene die werkt moet gewoonweg hun huwelijksstatus bewijzen door middel van het trouwboekje opdat zijn/haar wederhelft verzekerd zou zijn.

Werk

Deze stap kan je misschien minder belangrijk vinden maar toch… Het is noodzakelijk dat je jouw werkgever op de hoogte brengt van je naamsverandering door hem een duplicaat van je huwelijksbewijs te bezorgen.

De bank

Er bestaat geen enkele wet die de echtgenoten verplicht om hun inkomsten met elkaar te delen. Je kan dus nog steeds twee aparte en gescheiden rekeningen hebben. Wanneer je verenigd wil zijn in elke betekenis van het woord is het openen van een gemeenschappelijke rekening mogelijk en het vraagt niet veel moeite.

De belastingen

Een aantal maanden na je huwelijk zal je drie aangiftes ontvangen die je moet invullen. Iedere echtgenoot moet er één invullen voor de periode toen hij/zij nog ‘vrijgezel’ was. De derde aangifte is gemeenschappelijk en gaat over je leven als koppel.





veronique
13-9-2008
 Meld misbruik22-10-2010 10:26:55

Hmm Sara, ik stel mij toch vragen bij de juistheid van die tekst...
Bijvoorbeeld het deeltje van de bank klopt al niet: als je in het
wettelijk stelsel trouwt, is alles wat jullie verdienen voor alletwee, of het nu jouw of zijn rekening is of van beide...
In de praktijk gebruik ik dikwijls zijn naam omdat die gemakkelijker is dan de mijne, mijn bazin is er vanuit gegaan dat ik zijn naam aanneem (loonfiches), hoewel ik officieel niks laten veranderen heb. Het maakt ook niet uit, want alles is (nu nog) gemeenschappelijk...




Sara
20-8-2011
 Meld misbruik22-10-2010 19:59:14

ja twijfel ook aan de juistheid, maar ga toch eens informeren op het gemeentehuis.




Katrien
13-12-2008
 Meld misbruik1-12-2010 14:15:52

hoi Sara, is er ondertussen al meer duidelijkheid gekomen in deze situatie?
Ik had bij mijn huwelijk ook graag mijn naam laten wijzigen maar vond dat ik daarvoor e veel geld diende neer te tellen.
Ik heb zelf dan verder niet meer geïnformeerd dus ben wel benieuwd naar de juiste uitleg door de mensen van de burgerlijke stand.



kelly
24-6-2011
 Meld misbruik10-12-2010 1:31:53

Hey ,

mja ik ga zelf niet mijn naam laten veranderen in die van mijn aanstaande want dan zou het te verwarrend worden reden : mijn toekomstig schoonzus heet ook Kelly .

Alletwee de namen vind ik dan weer té lang , dus behoudt ik gewoon ook mijn eigen naam.
hierdoor heb ik dus geen verdere informatie bekomen maar hopelijk ben jij ondertussen wat wijzer geworden !


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...