Nu Online
Momenteel zijn er 89 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijkscontract of niet - partner heeft reeds een kind

  18-8-2010 9:51:24
Hoi iedereen,

Ik wil even iets navragen.
We zijn gisteren bij de notaris geweest, hebben een heleboel info gekregen waar we nu even moeten over "bezinnen"
Het is zo dat wij een huis gebouwd hebben voor ons huwelijk.
Dat huis is 50/50 van elk.
Nu is het zo dat mijn toekomstige reeds een kind heeft uit een vorige relatie.

Als we gewoon het wettelijk stelsel nemen blijft het huis voor 50% in het eigen vermogen van mijn toekomstige en voor 50% in het eigen vermogen van mezelf.
We kunnen het huis ook laten opnemen in het gemeenschappelijk vermogen, dit zou dan in een contract moeten gegoten worden.
Maar wat is het verschil als het huis in het eigen vermogen blijft, of als we het in het gemeenschappelijk vermogen laten opnemen?
Is dit "beter" voor een van de partijen?

Als mijn toekomstige sterft erft zijn kind zijn deel, dus de blote eigendom van zijn deel van het huis, ik het vruchtgebruik van zijn deel.
Voor het huis vinden we dit normaal, maar het geld dat we samen verdienen, zouden we dan ook willen houden.
Dus als er iemand van ons sterft, dat de langstlevende dit dan mag "houden".

Wat is de beste oplossing voor ons? Heeft iemand raad aub?
Iemand in een gelijkaardige situatie?

Bedankt!
Groetjes,
Babs





Barbara
18-9-2010
Meld misbruik



Reacties: 7 | Gelezen: 2095


Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik18-8-2010 10:24:51

Wij zijn getrouwd met een contract en hebben dus elk ons eigen vermogen, maar we hebben wel een testament geschreven zodat het geld en de helft van het huis naar de langstlevende partner gaan. Is misschien een oplossing?

Lieve



Milena
4-9-2010
 Meld misbruik18-8-2010 10:44:53

Wij hebben een contract genomen, dat ons huis en alles in de gemeenschap komt, maar dat de langslevende een keuze heeft aan wie wat toekomt... (het keuzebeding dus)



marta
23-7-2011
 Meld misbruik18-8-2010 11:34:55

de link hieronder is wel een masterproef van een rechtenstudent maar ik denk dat je het als "leek" ook kunt lezen. er staat een heleboel interessante informatie in!

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/391/799/RUG01-001391799_2010_0001_AC.pdf



Daan
27-8-2010
 Meld misbruik18-8-2010 12:36:58

Mijn vriendin heeft ook 3 kinderen.
Wij hebben het standaard huwelijkscontract genomen.
Een eigen huis hebben we (nog) niet, dus dat is al geen probleem.
Naar wat ik begrepen heb, is dit contract voldoende als er nog geen huis is.

Ik veronderstel dat bij eigen vermogen, het deel van de echtgenoot reeds naar de kinderen gaat en jij jouw deel in vruchtgebruik krijgt.
Terwijl bij gemeenschappelijk vermogen het volledig huis naar jou zou gaan en pas daarna naar de kinderen. Denk ik..

Waar je wel voor moet oppassen, is als er nog een kindje bijkomt.
Jullie zouden dan allebei de 'echte' ouders zijn, waardoor dit kind dan voorrang krijgt in de erfenis op de andere(n).
Een ver van je bed show, maar er zijn al voor minder familieruzies ontstaan.

Don't shoot me, als ik verkeerde veronderstellingen maakte...



Yves

 Meld misbruik18-8-2010 12:51:30

Beste Barbara,

Je kan steeds GRATIS bij een notaris terrecht om inlichtingen.
Stel je vraag aan meerdere notarissen.

Zo bekom je zeker de juiste informatie!

Vriendelijke groeten,
Yves



Jessy
18-9-2010
 Meld misbruik18-8-2010 19:45:49

Wij gaan ook met een contract trouwen. En wij hebben voor een clausule gezorgd waarin staat dat we een "gift" doen aan de andere wanneer er één van beide overlijdt.

Zo kan je niet door je eigen kind bvb 'uit je huis gezet worden'. Klinkt misschien heel cru, maar je weet nooit hoe je kinderen zullen zijn :-)

groetjes




isabelle
1-8-2010
 Meld misbruik23-9-2010 8:37:52

bij ons was dit hetzelfde probleem en de notaris heeft aangeraden dat ik een eigen rekening zou hebben idien iemand ziek wordt ik de centen op mijn eigen rekening zou zetten en ook de spaarboek staat op mijn naam dan kan je hier geen probleem mee hebben . We hebben dan nog een gezamenlijke rekeneing voor de betalingen.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...