Nu Online
Momenteel zijn er 150 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

huwelijkscontract

  14-4-2010 20:08:28
Hallo hallo,

Vorige week zijn mijn verloofde en ik samen naar het gemeenthuis geweest om aangifte te doen van ons huwelijk.
Wij hebben dan ook de akte enzo moeten ondertekenen.
Ze stelden ons toen de vraag of we met een huwelijkscontract zouden huwen ja of nee.
Ik heb daar algauw nee opgezegd alhoewel mijn vriend zelfstandig landbouwer is.
Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik toch denk dat het beter is dat we een huwelijkscontract laten opstellen.
De vraag is nu of we dat nog steeds kunnen als de aangifte al werd ondertekend of heeft dit er niets mee te maken?

Alvast bedankt voor de antwoordjes!

groeten
Chaèlle

chaelle
19-6-2010
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1963


Myriam
10-5-2010
 Meld misbruik14-4-2010 20:13:54

Hey,

tuurlijk kan het nog! Maar bel ze morgen op. Het is wls maar een aantekening in hun dossier.
Als je verloofde zelfstandig is zou ik wel een contract maken. Mocht er iets gebeuren zijn jullie toch beter beschermd!
Het advies bij de notaris daarover is gratis. Een akte opmaken kost 200€. Als je na je huwelijk van stelsel wil veranderen kost het 2000€ geloof ik. En aanpassingen kosten 300€ na het huwelijk.
Dus best op voorhand doen!

X
Myriam




Sofie
1-5-2010
 Meld misbruik14-4-2010 20:16:57

Hey,

Ja, tuurlijk is nog mogelijk. Dat papier dat jullie nu ondertekend hebben stelt niks voor hoor...
Mijn vriend is ook zelfstandige en wij trouwen ook met een huwelijkscontract.
Ga gewoon zo snel mogelijk even langs het gemeentehuis om te zeggen dat het toch een huwelijkscontract wordt. Ga dan naar de notaris om het te laten opstellen, weekje later (bij een goede notaris) ondertekenen en afschrift binnendoen op het gemeentehuis.
Bij ons op het gemeentehuis zeiden ze dat ze liefst het afschrift een kleine twee weken voor de trouw hadden omdat ze dat in het huwelijksboekje moeten mee vermelden enzo en zodat ze er rustig de tijd voor hebben. (het gemeentehuis bij ons is niet van de snelste)
De notaris zei dat als ze dat afschrift 1 minuut voor je trouwt in handen hebt, ook nog alles geldig is...

Groetjes



Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik14-4-2010 20:19:30

Best nu nog veranderen. De gemeente moet dit weten omdat ze het stelsel waarin jullie trouwen mee moeten 'aframmelen'.

groetjes, Carolina



Eva
10-7-2010
 Meld misbruik14-4-2010 21:34:16

je moet dit binnenbrengen ten laatste ik denk twee weken voor jullie huwelijksdatum, dit inderdaad slechts een aantekening in hun huidig dossier
maar als je wel een huwelijkscontract neemt, moet dit vermeld worden in het dossier van de gemeente/stad



R.

 Meld misbruik15-4-2010 3:05:43

Indien je kiest voor "geen" huwelijkscontract, wil dit (paradoxaal) toch zeggen dat je "wel" voor een bepaald type huwelijkscontract hebt gekozen, nl. het "wettelijk stelsel".
grtz www.discovideo.be



Sabine
24-7-2010
 Meld misbruik15-4-2010 9:52:26

Hey,

Wij zijn beide zelfstandige (2 aparte bedrijven) en de notaris heeft ons aangeraden om te trouwen met scheiding van goederen. Niet direct moest er ooit tussen ons als koppel iets foutgaan maar wel om je veilig te stellen als er professioneel iets misgaat. Als één van ons beide failliet gaat of voor 't één of 't ander zakelijk probleem ooit persoonlijk zou aangeklaagd worden (liefst en waarschijnlijk nooit maar je weet maar nooit) kunnen alleen de bezittingen en gelden aangeslagen worden die op mijn/zijn naam staan. Er werd ons dan ook aangeraden om alle grote aankopen op naam van ons beide aan te kopen.

Hopelijk ben je hier iets mee verder.

Groetjes
sabine



Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik15-4-2010 11:58:19

Hum, mijn aanstaande is ook zelfstandige, net begonnen en zaak draait goed. Vonden een huwelijkscontract niet nodig, omdat hij weinig risico heeft, hij heeft een laptop en internet nodig, echt grote kosten/leveranciers heeft die niet, niet anders dan klein kantoormateriaal ofzo.
Later als zijn bedrijfje groter zou worden, wat goed kan, dan maakt die er een BVBA van, zo is je familiaal/privé-kapitaal ook beschermd. Alles hangt dus voornamelijk af van wat voor soort zelfstandige je bent, want een vennootschap is niet voor iedereen voor de hand liggend.



Sofie
1-5-2010
 Meld misbruik15-4-2010 15:19:16

@ Kathleen:

Toch oppassen want bvba wilt niet altijd zeggen dat ze je privé niets kunnen doen.
Minder kans, maar kan altijd!
Wij gaan na de trouw ook een bvba oprichten, maar trouwen toch met contract...

Groetjes



chaelle
19-6-2010
 Meld misbruik15-4-2010 19:20:10

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie leerrijke adviezen!
Ik bel morgen es naar de notaris om te horen hoe of wat!

thx

Chaèlle



Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik15-4-2010 23:14:15

@Sofie, thx, maar ben wel genoeg op hoogte na al m'n financiële studies en cluster vennootschapsrecht. Geloof me, genoeg beschermd, tenzij we ons financieel plan niet goed opvolgen en er daar de eerste 3 jaar iets mis mee gaat, achteraf kan 't enkel als je zelf enorm slechte daden van bestuur voert, of dus al extreem foute dingen die je had kunnen voorzien als je wel als "goede huisvader" had gehandeld. Maar we stappen dan ook niet in 'n risicovol iets, sowieso is 't 'n sector met weinig instapkosten, en sowieso is hem nu nog enige.


Voeg een reactie toe:

Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...