Nu Online
Momenteel zijn er 131 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Voorhuwelijks sparen

  3-2-2010 15:34:17
Hey iedereen,

Misschien een beetje een stomme vraag. Maar ik lees hier vaak over voorhuwelijks sparen en weet eigenlijk niet goed wat dit is. Ben al eens gaan googelen naar info, maar vind niet echt concreet wat dit juist is. Kunnen jullie het me even uitleggen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Dorien

Dorien
10-7-2010
Meld misbruik



Reacties: 14 | Gelezen: 1733


Nathalie
17-7-2010
 Meld misbruik3-2-2010 15:47:51

Het voorhuwelijkssparen is een soort van boekje van de Christelijke Mutualiteit.
Mijn ouders hebben dit bijvoorbeeld opgestart toen ik nog een kindje was.
Elk jaar moesten ze dan ongeveer 50 euro storten (was telkens een vast bedrag).
Wanneer je trouwt of 30 wordt, krijg een bedrag, je rente bij wijze van spreken.
Om je een voorbeeld te geven, mijn vriend werd vorig jaar 30. Hij heeft ongeveer 1800 euro gekregen. Altijd mooi meegenomen.
Als je trouwt is dit zelfs meer.

Groeten,
nathalie



lesley
12-6-2010
 Meld misbruik3-2-2010 15:49:40

voorhuwelijkssparen is een spaarmethode die door een mutualiteit (of dergelijke) wordt aangeboden aan ouders van een kind. meestal krijgen je ouders hier in je tienerjaren reclame van en dan kunnen ze een bedrag sparen en die gespaarde som + een deel intresten worden uitbetaald ofwel in het jaar dat je 30 wordt ofwel na je huwelijk ofwel kan je het opvragen wanneer je gaat samenwonen.
mijn vader heeft dit voor mij gedaan, hij spaarde de max dat toegelaten was bij de christelijke mutualiteit ( ongeveer een 48 euro per jaar) hij is dit beginnen doen rond mijn 16 jaar en dit jaar wordt ik 30 en ik huw dus ik heb een berekening laten doen en ik zou rond de 1800 euro krijgen van dat voorhuwelijks sparen.
Bij de christelijke mutualiteit kan je dit wel pas opvragen na je huwelijk want je hebt een uittreksel nodig van je huwelijksakte.
hopelijk vind je dit voldoende informatie.

Lesley
12/06/2010



Dorien
10-7-2010
 Meld misbruik3-2-2010 15:50:26

Bedankt Nathalie! Maar is het dan zo dat je ouders dit moeten opvragen? En dat heeft dus niets te maken met voor je kinderen sparen bij de bank?

Groetjes,
Dorien



Tina
1-5-2010
 Meld misbruik3-2-2010 15:52:28

Dorien,

't ja, ik ken de officiele uitleg niet, maar zo weet ik het.
Dit is een spaarplan dat de meeste ouders al van in de lagere school voor hun kinderen opstarten (dit loopt via de Mutualiteit). Zij sparen dan op jaarlijkse basis een fix bedrag. Dit bedrag wordt dan aan het kind gegeven bij de trouw, dus om gedeeltelijk de kosten mee te dekken. Mocht je niet trouwen voor je 30ste, komt het bedrag zowieso vrij op je 30ste verjaardag.
Dit wordt door heel veel ouders gedaan omdat het hun zo de kans biedt om op rustige basis een som bijeen te sparen voor de trouw van hun kind(eren). Maar dit wordt zeker niet door iedereen gedaan !!!!
Ik heb mijn voorhuwelijkssparen een jaar voor de trouw gekregen van mijn ouders (allé het papier), ben hiermee dan naar de mutualitiet gegaan om te laten bekijken wat het beste was : dan al laten uitbetalen of wachten tot aan de trouw. Op dat jaar scheelde het bij mij meer dan 300 € extra !!!!
Ik heb dus zelf nog een jaartje extra gespaart en nu betalen ze mij tegen een week na de trouw uit !

TINA



Nathalie
17-7-2010
 Meld misbruik3-2-2010 15:53:16

Je ouders hoeven dit zelf niet op te vragen, bij mijn vriend hebben we dit zelf gedaan.
Het heeft inderdaad niets met een bank te maken, wel met de mutualiteit.



Dorien
10-7-2010
 Meld misbruik3-2-2010 15:56:00

Maar als ik niet weet of mijn ouders daar aan hebben meegedaan, kan ik dat toch moeilijk gaan vragen aan de cm? :-) Of aan mijn ouders. Dat klinkt me precies zo ondankbaar "hebben jullie voor mij gespaard" :-/ Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Enorm bedankt van jullie info allemaal!

Groetjes,
Dorien



Brenda
22-5-2010
 Meld misbruik3-2-2010 15:58:31

Even ter info.. elke mutualiteit doet dit, niet alleen de CM.. En bij sommige mutualiteiten kan je het opvragen voor de trouw, dan is een bewijs van ondertrouw voldoende.

Groetjes,
Brenda.



Tina
1-5-2010
 Meld misbruik3-2-2010 16:06:46

Dorien,

Ik zou daar helemaal niet achter vragen.
Dit is uiteindelijk een cadeau van je ouders aan jou. Als ze het gedaan hebben en ze weten dat je gaat trouwen, zullen ze er toch mee afkomen ? zij hebben daar zelf niets aan, want het staat vast voor jou (op jouw naam). Mochten ze het vergeten zijn : je krijgt bij de ondertrouw automatisch een document op de gemeente om al dan niet je voorhuwelijksparen te laten uitbetalen. Geef dit document dan aan je ouders (hang alvast de "ik weet niet wat dit is"-uit). Volgt er niets, dan zal er ook geen spaarplan zijn ...

Succes

TINA



Dorien
10-7-2010
 Meld misbruik3-2-2010 16:09:42

Hey Tina,

Zo'n document hebben wij niet gekregen. Enkel gewoon een attestje waar op staat dat wij gaan trouwen. Voor aan je werkgever te geven of voor getuigen of ouders die een bewijsje nodig hebben.
Maar idd, ik vind ook niet dat wij er naar moeten vragen. Ik vond het alleen zo raar dat ik dat soms op trouwplanners zie staan om dat in orde te brengen :-/

Groetjes,
Dorien



Tina
1-5-2010
 Meld misbruik3-2-2010 16:20:40

Dorien,

Weet je, geef gewoon zo een copietje van dat attest van de gemeente aan je ouders.
Laat het voor de rest voor wat het is.
Als er iets komt is het dan een verassing, komt er niets, heb je er ook geen rekening mee gehouden.

Ik voor jou dat het natuurlijk wel komt ...

Groetjes,

TINA



Dorien
10-7-2010
 Meld misbruik3-2-2010 16:23:33

Bedankt van de tips Tina, lijkt me inderdaad een goed idee.

Gr,
Dorien



Lieve
26-6-2010
 Meld misbruik3-2-2010 20:10:36

Heb je niet inmiddels zelf een lidmaatschap (hoe noem je zoiets) bij de mutualiteit? Dan kan je dat daar toch vragen? Mijn ouders hebben dat niet gedaan, maar toen ik vorig jaar overstapte naar de voorzorg, stelden ze het daar ook voor. Heb toen nee gezegd, dat ene jaartje sparen maakt het dan ook niet meer ;)



Dorien
10-7-2010
 Meld misbruik3-2-2010 23:26:45

Lieve, ja ik ben lid bij de cm. Maar idd is het nu wat laat om zelf nog aan te vragen aangezien we in juli trouwen :-)

Gr,
Dorien



Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik4-2-2010 8:05:16

Zoveel misopvattingen... Huwelijkssparen is GEEN privilige van een mutualiteit, welke dan ook. Beetje gek moest zoiets ni kunnen bij 'n bank. Mijn ouders deden dat bij Delta Loyd. 't Werd ook al aangeboden bij de geboorte. Trouwens, wat zijn groeirekeningen? Ni voorhuwelijkssparen, maar kan er wel die compromis inzetten van huwelijk/samenwonen en dan begunstigde volmacht krijgen.

Bij ons was het zo dat je 't kreeg als je trouwde OF als je op je 24ste nog niet getrouwd was. Beetje tijdsgeest dat allen dan wel zouden getrouwd zijn zeker? Nochtans ni zo oud, van 1984. :) Wel blij om, want was goed voor zo'n 3400 euro.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...