Nu Online
Momenteel zijn er 204 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Langstlevende erft alles?

  24-8-2009 18:21:20
Hoi,
hebben jullie in jullie huwelijkscontract de clause "langstlevende erf alles" opgenomen? En waarom?

Groetjes,

Anne

A
1-3-2010
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 2219


Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik24-8-2009 19:32:34

Ja, een keuzebeding heet dat bij ons.

Wij hebben geen kinderen. Als iemand van ons zou sterven zou het geld terug naar de ouders gaan. Het huis hadden we al naar de langstlevende laten gaan (contract huis).
Geld waar je samen toch voor werkt??? Stel u voor dat iemand sterft en je je spaarboek voor de helft kan afgeven????
Het keuzebeding zorgt ervoor dat de langstlevende op het moment zelf kan beslissen wat hij of zij met het geld doet. Als je dan kinderen hebt kan je een deel of alles al doorgeven of alles zelf houden. Naargelang je eigen mogelijkheden.

Niet meer dan logisch vind ik. Erfdelen blijven wel in de familie. Het gaat om het geld.

groetjes, Carolina




Wendy
28-8-2010
 Meld misbruik24-8-2009 20:05:38

Hallo,

wij gaan ook voor een dergelijk beding. Reden hiervoor is omdat we mekaar willen beschermen voor moest er met één van ons beiden iets gebeuren. Zeker zolang er nog geen kinderen zijn!
Ook bij ons is bij aankoop van onze grond een tontine of beding van aanwas opgenomen in de akte. Hierbij is overeengekomen dat, als een van ons beiden sterft, die zijn helft zal toekomen aan de langstlevende. Bijgevolg kan de schoonfamilie geen aanspraken laten gelden op de woning, wat doorgaans het doel is van een tontine.
Ook voor de aanwinsten binnen het huwelijk kiezen wij voor een dergelijk systeem. Er zijn voorlopig nog geen kinderen. Dit zou dan betekenen dat wanneer mijn verloofde in tussentijd zou komen te overlijden, dat de schoonfamilie daags nadien aan de deur zou komen te staan om hun deel van de centen en de inboedel te komen opeisen. Dit willen wij absoluut vermijden. Het is zo al erg genoeg om je geliefde te verliezen zonder al die discussies en heisa met de eventueel op geld beluste nazaten.
Is natuurlijk iets waar je als koppel over moet beslissen.

Groetjes.



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik24-8-2009 21:47:10

is dat niet zowiezo????



Marc
14-11-2009
 Meld misbruik25-8-2009 11:37:03

Langstlevende erft niet de eigendom maar erft wel het vruchtgebruik als de eigendom niet in de gemeenschap zit. Moest ik na onze trouw sterven mag mijn vriendin zolang ze wil in het appartement, dat op mijn naam staat, blijven wonen zolang ze zelf wil, de eigendom gaat dan naar mijn moeder en vader in eerste instantie en daarna broers of zussen. Eigendommen van de gemeenschap gaan sowieso naar de langstlevende.
Heb je helemaal geen huwelijkscontract voor nodig volgens onze notaris. Het bewijs is mij ook geleverd na het overlijden van een tante, schoonfamilie kan helemaal geen aanspraak doen op de helft van de overledene en zij hadden helemaal geen huwelijkscontract.



Heidi
13-9-2008
 Meld misbruik25-8-2009 12:02:07

Wel opletten als er kinderen mee spelen...
Wij hebben ook de keuze als er eentje van ons 2 sterft...



Bénédicte
24-4-2010
 Meld misbruik25-8-2009 12:21:02

@wendy, best die tontine/aanwas uit je overeenkomst laten halen, is nl. bij overlijden 10% registratierecht over verschuldigd.

Je maakt beter testament op en voorziet in een legaat van de helft van de gezinswoning ten voordele van de langstlevende. De vererving van de gezinswoning is in het Vlaamse Gewest immers vrijgesteld van successierechten (dus 0%)

Best even je notaris contacteren.



Lies
15-5-2010
 Meld misbruik25-8-2009 12:27:15

Vroeger was dit zo dat langstlevende alles erft,nu kan je ook keuzemoment invoegen dwz stel dat je partner sterft, maar zelf ben je nog te jong bv 40j dan kan je kiezen alles voor jezelf te houden, ben je bv 65j dan kan je kiezen om je kinderen hun erfdeel te geven. Mijn ouders hebben dit deze zomer verandert naar die keuze ipv langstlevende erft alles



Lies
15-5-2010
 Meld misbruik25-8-2009 12:28:56

nadeel van langstlevende erft alles is dat jij als partner bij overlijden X % successie moet betalen ... als jij dan sterft, dan moeten je kinderen successie betalen op alles, dus ook opnieuw op het deel waarvoor jij reeds betaald hebt ... eigenlijk beetje dubbel inkomen voor vadertje staat



Wendy
28-8-2010
 Meld misbruik25-8-2009 12:41:01

@ Bénédicte

Heel erg bedankt voor de info!
We zijn al langsgeweest bij de notaris hiervoor en de tontine gaat er idd uit wegens het nadelige fiscale karakter bij overlijden na de huwelijksdatum.
Op het moment dat we zijn overgegaan tot aankoop van onze bouwgrond en bouw van de woning was er echter nog geen sprake van een verloving, vandaar het bestaan van de tontine als tijdelijke "bescherming" tov mijn partner en vice versa.

Gr,
Wendy





Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik26-8-2009 8:25:46

Wij zijn ook met contract getrouwd, en onze notaris heeft ons aangeraden gewoon een testament te maken. Haar uitleg was dat alles wat in het contract staat, ook in geval van een scheiding (je weet maar nooit) blijft gelden. Dus als je erin zet dat de langstlevende alles erft, blijft dat ook gelden indien jullie niet samen oud worden...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...