Nu Online
Momenteel zijn er 75 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

huwelijkscontract

  13-7-2009 19:28:57
we gaan trouwen maar mijn man heeft een BVBA. is het dan echt nodig dat er een contract opgemaakt wordt?
zorgt de bvba er dan niet voor dat mijn inkomen en onze woning beschermt zijn moest hij ooit in de problemen komen?

sara
22-8-2009
Meld misbruik



Reacties: 5 | Gelezen: 2017


Katrien
22-8-2009
 Meld misbruik13-7-2009 21:32:21

Als de bvba failliet gaat gaat alleen alles wat in de bvba zit failliet. Dat is net de bedoeling van een bvba. Meestal zit in een bvba: een auto, gsm, pc, ed., normaal gezien geen woning, gemeenschapsgeld, erfenis. Dus daarom moet je geen huwelijkscontract opstellen. Wat wel nuttig is: als je trouwt zonder huwelijkscontract en je man sterft en jullie hebben geen kinderen gaat de bvba naar zijn ouders (voor een stuk). Je kan dan naar de notaris gaan en laten opmaken dat als hij sterft dat de bvba naar jou gaat. Je kan dit bespreken met een notaris of met je boekhouder van de bvba.
Ik heb ook een bvba en heb met dit vorige ook laten bevragen wat we het beste doen.
Veel succes!



s
1-6-2007
 Meld misbruik13-7-2009 21:36:03

Notaris gaat je daar beter uitleg over kunnen geven.

Wij zijn nu een bvba aan het oprichten. Ik ben ook venoot voor een heel klein deel, maar we gaan ons huwelijkscontract ook laten herzien.
bvba wordt volgende week verlijdt (of hoe heet dat?) en daarna wordt contract herzien.
Veel kennen we er nog niet van, maar hopelijk helpt de notaris ons daarmee.

Gewoon info vragen is normaal gratis. En een telefoontje plegen om effe info daarover te vragen kost nu ook niet echt veel, he.
Voor zoiets haal je je informatie beter rechtstreeks van de bron dan via een forum zoals dit. Niet dat niemand je wil helpen, maar stel dat het foutieve of onvolledige info is? Dan sta je daar later bij een eventuele scheiding. Ok, totaal niet romantisch, maar ik persoonlijk, vind het naief om daar niet over na te denken.

Wij zijn ondertussen heel gelukkig getrouwd, maar toch gaan we ons huwelijkscontract aanpassen zodat later bij een eventuele scheiding alles netjes en eerlijk kan verlopen.
Niet leuk, maar het hoort erbij.

Ook de boekhouder van je verloofde kan misschien al wat info geven. Onze boekhouder heeft daar toch het een en het ander over verteld.



s
1-6-2007
 Meld misbruik13-7-2009 21:37:41

Katrien, je hebt gelijk. Een bvba is een rechtspersoon. En inderdaad dan wordt enkel de bvba in fout gesteld en niet de eigenaar, maar wat als je later met die bvba een huis wil kopen ofzo? Da's namelijk ons doel binnen 5 jaar.



Katrien
22-8-2009
 Meld misbruik14-7-2009 13:10:47

Je kan best nooit een huis kopen met de bvba. Als er iets gebeurt ben je je huis als eerste kwijt. Ook als je van plan bent je zaak te verkopen en je huis zit in de zaak dan wordt die automatisch mee verkocht ofwel moet je ze overkopen. Als je je zaak en huis dan verkoopt aan de koper van de bvba is het veel moeilijker om je zaak te verkopen want een huis is toch persoonlijke smaak en het moet dan al juist lukken dat ze dat ook nog willen. Best niet doen. Wat je wel kan doen is een andere venootschap oprichten "managementvennootschap" zonder activiteet en die je huis laten zetten. Dat is safe. Maar voor die details echt naar een 'goede' boekhouder gaan . Een echt hele goede want een doorsnee boekhouder vertelt je dat niet.



s
1-6-2007
 Meld misbruik14-7-2009 14:22:49

Bedankt voor de info Katrien.
Veel kennen we er nog niet van, dus dat huis is nog niet voor direct.

Het gaat wel om een managmentvennootschap. Dus onze bvba wordt waarschijnlijk nooit over gekocht, wel kunnen wel elkaar uitkopen. Blijkbaar is dat bij dat soort vennootschappen vaak voorkomend dat je daar een huis mee koopt.
Onze boekhouder heeft vooral mensen als klant met magagmentvennootschappen, dus ik hoop dat hij ons daar later eventueel mee kan helpen.
Ach, we zien nog wel.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...