Nu Online
Momenteel zijn er 127 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Niet in gemeenschap van goederen: waarom?

  14-5-2009 10:24:00
Zijn er koppels die niet in gemeenschap van goederen gaan trouwen? Mag ik ook zo vrij zijn om te weten waarom?
Wij weten het nog niet.

isabelle
16-9-2009
Meld misbruik



Reacties: 20 | Gelezen: 2144


Inneke
19-9-2009
 Meld misbruik14-5-2009 10:30:10

Om een scheidint te brengen wat van hem is en wat van mij.
Als je in gemeenschap van goederen trouwt is altijd alles van elkaar maar wat als het niet goed gaat tussen jullie en jullie ooit uit elkaar gaan? Ik weet het dat is niet de bedoeling maar wat als.
Iemand die onze familie kent zijn vrouw heeft hem verlaten echter is ze bij hem gebleven tot de erfenis helemaal geregeld was. Gevolg ze krijgt de helft van deze erfenis omdat ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.
Wij trouwen niet in gemeenschap van goederen en zullen tevens reeds een aantal belangrijke zaken vastleggen voor het geval als we ooit uit elkaar zouden gaan. Wat we geen van beide hopen ooit nodig te hebben maar je weet nooit!



Marieke
18-4-2009
 Meld misbruik14-5-2009 10:38:34

Wij trouwen volgens een huwelijkscontract "wettelijk stelsel".
Dwz, al wat je verwerft van erfenissen tijdens je huwelijk, blijft eigen vermogen.
Alles wat je verdient, komt in je gemeenschappelijk vermogen.
Persoonlijk vind ik dit wel een goede oplossing voor ons toch, want m'n ouders en grootouders hebben nogal wat vastgoed...

Scheiding van goederen wordt ook aangeraden als je zelfstandig bent.

Succes

Marieke



tami
26-6-2010
 Meld misbruik14-5-2009 10:45:50

Hallo Isabelle,
ik kan geen enkele "slechte" reden bedenken om mèt scheiding van goederen te trouwen.
In de eerste plaats is het veilig indien één van jullie op een dag een zelfstandige zaak wil starten. Mocht dat op een faillissement uitlopen, kan wat van de andere partij is (en bij notarisakte dus bewezen kan worden) onmogelijk in het faillissement ingebracht worden om openbaar te verkopen. Dus wat van de andere partij is, blijft van hem/haar.
Ook in een echtscheiding. Enkel wat TIJDENS de huwelijksjaren samen vergaard is (dwz een zitbank bv., of een zwembad in de tuin, een wasmachine, e.d.) zal in tweeën worden verdeeld maar wat bij notarisakte is vastgesteld als van jou zijnde en van hem zijnde, daar kan geen van beiden aanspraak op maken ingeval van een scheiding.
Concreet voorbeeld : jij krijgt van je ouders VOOR je trouw een huis kado. Dat wordt per notarisakte dus vastgelegd en je echtgenoot kan daar nooit aanspraak op maken, ook niet voor de helft. Mensen vinden vaak dat huwelijkscontracten beledigend zijn voor de andere partij omdat dat ze een blijk van wantrouwen zijn maar beter beledigend dan berooid !
Hopelijk is dit een antwoord op je vraag ?
Groetjes.



nathalie
18-7-2009
 Meld misbruik14-5-2009 10:48:43

hallo

indien je het wettelijk stelsel neemt, wordt - buiten erfenissen - practisch alles gemeenschappelijk. Bijvoorbeeld: het geld op jouw spaarboekje wordt gemeenschappelijk - ook al heb je die rekening al 100 jaar en staat die ingeschreven op enkel jouw naam.
wij hebben voor scheiding van goederen gekozen en ons huis als gemeenschappelijk ingevoerd. Indien je scheiding van goederen kiest, dan kan je elke afzonderlijk item benoemen dat je gemeenschappelijk wenst.
Ik raad je aan naar een notaris te stappen: informatie vragen is gratis (eerste afspraak, net zoals bij advocaat)
Indien je niet voor wettelijk stelsel kiest, moet je wel notariële akte hebben alvorens je in te schrijven bij de gemeente. Het kost ook wel wat geld (wij moesten 350euro betalen!)


nathalie



Sofie
19-9-2009
 Meld misbruik14-5-2009 10:53:19

Hoi,

Wettelijk stelsel is idd : al wat je reeds voor je huwelijk had blijft van jou, alles wat tijdens je huwelijk van je ouders/erfenis komt blijft ook van jou.
Alle "aanwinsten", zijnde inkomsten ed zijn gemeenschappelijk.
Dus jouw loon en het zijne zijn zowiezo van de twee, of je dat nu op een aparte rekening laat storten of niet maakt niet uit.
Trouwen in scheiding van goederen wordt meestal alleen gedaan als één van de partners een beroep uitoefent waarbij ze hoofdelijk en persoonlijk kunnen aansprakelijk gesteld worden.
Bvb een arts. Als die een kapitale beroepsfout maakt kan men aanspraak maken op zijn gehele vermogen, als je dan in het wettelijk stelsel bent getrouwd kan je dus alles kwijt raken. In het andere stelsel blijft dat van de andere partner van hem/haar en daar kan dus niet aan geraakt worden.

Trouwen met scheiding van goederen "omdat je uit elkaar kunt gaan" vind ik persoonlijk nogal dwaas.
Sorry voor mijn woordkeuze.
In een huwelijk zijn er altijd periodes dat de ene meer in het laadje brengt dan de andere, de vrouw zorgt mss meer voor de kinderen, de man werkt wat harder en omgekeerd.
Beide zijn verdiensten van samen zijn, dus financieel moet dat ook zo zijn vind ik.
Tegenwoordig kan je alles zo al specifiek op papier laten zetten.
Nu ja uiteindelijk beslist ieder voor zich.
Ik kom ook uit een zelfstandig nest en alles wat moet vaststaan zal vaststaan, maar wij gaan wel trouwen in het wettelijk stelsel.
Ik ga echt geen post-itje op mijn potje yoghurt plakken.
Sorry voor de nogal belachelijke voorstelling.

Groetjes



Liesbeth
30-9-2009
 Meld misbruik14-5-2009 10:56:45

Hoi Isabelle,

Wij trouwen met scheiding van goederen want ik ben zelfstandige met een eigen zaak. Ik ga er natuurlijk niet van uit dat ik failliet ga, maar je weet maar nooit he :) Of stel dat ik op een dag één of andere gigantische schadeclaim aan mn broek krijg, dan zou ik niet willen dat we onze persoonlijke bezittingen (die we nu op Jo zn naam laten zetten) moeten verkopen of kwijt kunnen spelen...

Groetjes,
Liesbeth



nele
8-8-2009
 Meld misbruik14-5-2009 10:58:35

We hebben juist bij de notaris het papierwerk opgemaakt. Ik weet de juiste benamingen niet, maar hier hebben wij voor gekozen:
Ons huis, de wagen en inboedel is in een gemeenschappelijke pot. Komt er een erfenis dan gaat die naar een persoonlijke rekening van hem of van mij, maar dus niet in de gemeenschappelijke pot. We kunnen er samen van genieten dan, maar bij scheiding kan hij dan niet mee "profiteren" van de erfenis van mijn ouders bv. Hij heeft een startkapitaal gekregen van zijn ouders toen we ons huisje bouwden en dat startkapitaal is ook enkel van hem. Als we scheiden en het huis wordt verkocht, dan gaat dat budget 1st naar hem en wordt de rest in 2 gedeeld. Er zullen dus 3 potjes zijn: het zijne, het mijne en het gemeenschappelijke. Dit is waar wij ons het beste in konden vinden gezien bep. situaties. Maar elke situatie is natuurlijk anders dus mss is een ander systeem beter geschikt voor jou en je partner.
Het is het nadenken wel waard hoor. Ik ben natuurlijk niet van plan om te scheiden, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

groetjes,
Nele
08-08-09



Nele
28-2-2009
 Meld misbruik14-5-2009 11:06:13

Wij zijn in scheiding van goederen getrouwd omdat mijn man zelfstandige is. Als er iets mis moest gaan met zijn zaak zijn we niet àlles kwijt, dan kan dat deel alleen op hem verhaald worden... Anders zouden ze ons zowat alles kunnen afpakken denk ik...
Dat was de voornaamste reden. Als ie niet zelfstandig zou geweest zijn, hadden we er misschien zelfs niet aan gedacht om een contract op te stellen. Is een beetje 'onromantisch', hé?
groetjes,
Nele



nathalie
18-7-2009
 Meld misbruik14-5-2009 11:22:31

hey

ik vind dat je op dit punt niet moet kijken naar romantisch of niet. Iedereen trouwt voor het leven, maar er kan altijd iets mislopen hé... de cijfers liegen er niet om. Jammer genoeg ;-(



Sofie

 Meld misbruik14-5-2009 11:35:22

Oei meisie,
dat is niet leuk om te horen
Ik ben akkoord met mijn naamgenootje hieronder
Kijk je er nog steeds naar uit om hem te zien? Of is het eerder tegen je zin? Mss helpt het als jullie elkaar een tijdje niet zien (ik weet niet of jullie al samen wonen)
Als je hem dan echt mist weet je dat het de moeite waard is om er voor te vechten. Als het eerder als een opluchting aanvoelt, moet je er mss over denken om toch maar een einde te maken aan de relatie (hoe hard dat ook zal zijn)

toen ik een relatie begon met mijn huidige verloofde, hadden we allebei iemand anders. We hebben echter voor elkaar gekozen en ik ben nog nooit zo gelukkig geweest. mss is er een ander dekseltje dat beter op jouw potje past...heel veel sterkte en hopelijk kom je er (al dan niet samen) uit !
x



Sofie

 Meld misbruik14-5-2009 11:35:55

verkeerde topic!! sorry!



Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik14-5-2009 11:46:19

Wij hebben het wettelijk stelsel maar dan een extra punt in laten zetten. De langstlevende bevoordelen. Als iemand van ons sterft gaat het huis naar de langslevende. Dit was zo al opgesteld in de akte van het huis maar het geld nog niet. Als er dan iemand zou sterven ging het geld naar mijn of zijn ouders. (we hebben nog geen kinderen) Wel klote hé, geld weg waar je zelf hebt voor gewerkt. En aangezien er langs beide kanten wel "geldwolven" zitten wilde we dit zeker voorkomen. Als er nu iemand sterft gaat het geld naar de langstlevende en die kan dan op dat moment beslissen wat doe ik er mee. Alles zelf houden of al een deel aan bv. de kinderen schenken. Ook heb je zo zekerheid als je kinderen hebt dat ze je niet uit je huis kunnen zetten. In principe kan dat nu ook al niet meer maar ze kunnen nog wel geld opeisen. Als je niet genoeg hebt, kun je je huis nog verkopen hé. Voor de rest blijft het hetzelfde als het wettelijk stelsel. Wat je erft blijft van jou bij scheiding.

groetjes, Carolina



Liesbeth
30-5-2009
 Meld misbruik14-5-2009 12:55:32

Wij trouwen met scheiding van goederen omdat mijn toekomstige zelfstandig is...

Groetjes
Lies
29/05/09



Geert
4-7-2009
 Meld misbruik14-5-2009 13:53:40

Wij trouwen met gemeenschap van goederen. Eerst was ik heel hard voor scheiding van goederen, omdat mijn verloofde meer verdient en ik het niet eerlijk zou vinden voor hem.
Tegenwoordig is het zo dat alles eigenlijk gemeenschappelijk aangekocht wordt en er niet meer gezien wordt naar wie wat nu koopt. Ook ben ik van plan om ooit, als er kids zijn, 4/5de te gaan werken en dat is ook werken, maar dan met kindjes :-) Dus wij hebben gezegd: gemeenschap. De meesten zijn daar meer nuchter in, maar ja seg, we waren het beu om alle rekeningskes te blijven tellen en bij te storten en zo en dat zal ook zo zijn als we getrouwd zijn.

Valerie
04/07/09



Geert
4-7-2009
 Meld misbruik14-5-2009 13:57:25

Oh ja, wij gaan nog een testament laten opmaken, dat als 1 van ons beide sterft, alles naar de andere gaat.



Liesbeth
17-5-2008
 Meld misbruik14-5-2009 16:43:51

Hey Isabelle

Wij zijn niet met scheiding van goederen getrouwd omdat wij voor ons huwelijk geen noemenswaardige bezittingen hadden.
Wij hebben ook quasi hetzelfde loon en zijn geen van beide zelfstandig.
Wij zien dus ook geen reden om een huwelijkscontract aan te gaan, het kost ons enkel geld en het eindresultaat blijft hetzelfde: elk de helft.
Als wij binnen ettelijke jaren een enorm verschil in loon blijken te hebben of graag persoonlijk eigendommen aankopen, dan kunnen we dan nog steeds een huwelijkscontract aangaan als we dat willen.

Groetjes!



Cindy
13-6-2009
 Meld misbruik14-5-2009 16:48:55

Hey Isabelle,

Wij gaan in scheiding van goederen omwille van eigendom/zaak.
Mijn toekomstige heeft 2 eigendommen (buiten ons huis) en ik heb 2 zaken. We willen elkaar niet in gevaar brengen mocht er iets gebeuren met één van die dingen.

Ons huis zit wel in gemeenschap, en het is scheiding van goederen, maar schenking bij overleiden. Dat wil zeggen dat de langstlevende de kans krijgt de bezittingen op zich te nemen als de andere overlijdt.

Alles wat natuurlijk op gezamelijke naam wordt aangekocht of onderschreven, blijft gezamelijk.

Groetjes

Cindy
13/06/2009



Karolien
23-5-2010
 Meld misbruik14-5-2009 21:29:02

Wij trouwen met scheiding van goederen maar met een intern toegevoegd gemeenschappelijk vermogen. Is combinatie van wettelijk stelsel en scheiding van goederen. Dit is het stelsel met de 3 potjes zoals iemand hieronder vermeldde ;-)

Wij voelden ons hier het beste mee. Goede afspraken, maken goede vrienden is ons motto.

Groetjes
Karo.



isabelle
16-9-2009
 Meld misbruik15-5-2009 7:34:05

Hoi allemaal
dankjewel voor de vele antwoorden. Ik vind dit regelen erg belangrijk, gewoon omdat je niet weet wat de toekomst brengt (scheiding, overlijden, ...).
Mijn partner heeft een beroep waarbij hij aansprakelijk gesteld kan worden voor beroepsfouten, dus moet ik sowieso eens bij de notaris langs.
Dankjewel!!! Groetjes
isabella



Glen
5-9-2009
 Meld misbruik19-8-2009 10:02:51

Ik lees hier toch een aantal niet erg genuanceerde antwoorden op de gestelde vraag...
Denk dat het best is dat als je gaat huwen je zowieso even langs de notaris gaat.
Zo ben je zeker van een juist antwoord en bovendien is een eerste informatieve bespreking toch gratis.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...