Nu Online
Momenteel zijn er 149 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

contracten??

  23-8-2005 23:12:47
Trouwen de meesten onder jullie zonder contract (wettelijk stelsel) of met een contract.

En misschien ook waarom.

Groeten,

Patrick

Patrick
8-10-2005
Meld misbruik



Reacties: 23 | Gelezen: 1551


Nadia
1-7-2006
 Meld misbruik24-8-2005 0:20:26

Hey Patrick,

Wij trouwen zonder contract.

Groetjes,

Nadia



Nadia
1-7-2006
 Meld misbruik24-8-2005 0:21:49

Oei Sorry had de waarom niet gezien.
Omdat wij met een positieve gedachte willen trouwen en niet met de gedachte, wat als...



Christophe en Joyce
2-7-2005
 Meld misbruik24-8-2005 7:25:24

wIJ TROUWEN MET CONTRACT! Het is niet zo romantisch om dat te bespreken maar ... indien jullie een goed koppel vormen zullen wederzijdse pleziertjes toch blijven bestaan ten aanzien van elkaar zolang jullie huwelijk in goede baantjes loopt! En indien er ooit een dag komt dan weten we nu al op voorhand wie recht heeft op wat! Met de nodige aangepaste clausules natuurlijk!
Veel succes!
Joyce



Els
7-5-2005
 Meld misbruik24-8-2005 7:37:02

Wij zijn ook met contract getrouwd. Het is een aanpassing van het wettelijke stelsel, waarbij we ons huis (gekocht voordat we getrouwd zijn) in gebracht hebben in de huwelijksgemeenschap.
Hoofdreden: moest 1 van beiden overlijden dan komt deze helft van het huis de overlevende partner toe. Anders zou dit naar de ouders van de overledene gaan.
Door het opstellen van het contract hebben we nog een paar extra clausules toegevoegd, die ook nog andere voordelen geven.

groetjes,
Els



Els
1-4-2006
 Meld misbruik24-8-2005 7:57:55

Wij zullen ook met contract trouwen. Heb bij het overlijden van mijn vader gemerkt dat mijn moeder heel blij was met het contract dat ze gekozen had. Bovendien weet je niet hoe jullie als koppel over 5 of 10 met elkaar omgaan. Ik vind het een beetje een bescherming voor beide partners!!



Gaëlle
16-9-2005
 Meld misbruik24-8-2005 9:08:41

hoi

wij trouwen zonder contract omdat we eigenlijk weinig tijd hebben om dat eens echt goed te bekijken. Ik heb wel wat teksten gedownload waarin informatie te vinden was, als je wil dat ik die eens mail? Mijn moeder is advocate en heeft me ervan verzekerd dat je een contract op elk moment kan maken/aanpassen, dus wij gaan het achteraf eens op ons gemakje bekijken. Veel hangt bovendien van jullie situatie af; je hoort bvb vaak dat zelfstandigen een bepaald huwelijkscontract hebben enz.

Succes ermee!
Gaelle



Valerie
3-9-2005
 Meld misbruik24-8-2005 9:18:12

Maak eens een afspraak met een notaris. Wij gaan morgen. Ik wil wel eens horen hoe dit allemaal in elkaar zit. En net zoals Els zou ik graag aangepast zien dat ons huis niet meer naar de ouders gaat bij overlijden. Mijn vriend is ook zelfstandige, dus is het mss wel interessant? Nu hebben wij zo al op papier staan dat alles fifty/fifty is. Dat zal dan waarschijnlijk aangepast worden zodat ik het materiaal van de zaak niet krijg in geval van.

groetjes
Valerie



Valerie
3-9-2005
 Meld misbruik24-8-2005 9:18:15

Maak eens een afspraak met een notaris. Wij gaan morgen. Ik wil wel eens horen hoe dit allemaal in elkaar zit. En net zoals Els zou ik graag aangepast zien dat ons huis niet meer naar de ouders gaat bij overlijden. Mijn vriend is ook zelfstandige, dus is het mss wel interessant? Nu hebben wij zo al op papier staan dat alles fifty/fifty is. Dat zal dan waarschijnlijk aangepast worden zodat ik het materiaal van de zaak niet krijg in geval van.

groetjes
Valerie



sonja
30-9-2005
 Meld misbruik24-8-2005 10:03:04

Wij trouwen zonder contract. Wij wonen nu in mijn appartement en het zal mijn appartement blijven, dit werd zo al beschreven toen ik het kocht. (Is een huis met twee appartementen, wij boven, mijn ouders beneden) Wij zijn beide van principe als er iets misloopt houd ik het appartement en hij de auto :o) Of er nu een contract is of niet, als het niet gaat om overeen te komen tijdens een scheiding, zal het met een contract ook niet lukken.



Barbara
4-11-2005
 Meld misbruik24-8-2005 10:21:08

Hallo Sonja,
Daar ben ik het niet mee eens! Je contract vormt juist de houvast tijdens een scheiding, het enige waar je zeker van bent. Zolang alles goed gaat, maakt het helemaal niet uit wat voor contract je hebt (of geen contract hebt). Dus als je wil beslissen welk contract je neemt, moet je uitgaan van de slechtst mogelijke afloop. Dat gaat trouwens niet alleen over scheiden, maar ook over de erfenis als een van de twee sterft of zo. Ik vind het heel belangrijk hier serieus bij stil te staan, het tegendeel is gewoon naïef. Wij hebben nog niet beslist welk contract we zullen nemen. Elke formule heeft voor- en nadelen. Waarschijnlijk gaan we voor een volledige scheiding van goederen en aanwinsten, maar laten we bepaalde zaken (zoals onze loft, die we reeds kochten voor ons huwelijk, en onze bankrekeningen waar ons loon op gestort wordt) in een soort van kunstmatige gemeenschap brengen.
Het is wel ingewikkelde materie allemaal, vind ik. Maar dus wel heel belangrijk! Groetjes,
Barbara



Dimitri
4-8-2006
 Meld misbruik24-8-2005 10:52:33

In het leven ben je van 1 ding zeker...dat we allemaal moeten sterven ooit. Ik ben van mening dat je niet alles moet bekijken alsof het niet kan of mag foutlopen. Je moet durven denken...'wat als'. Een contract beschermt je niet alleen tijdens een scheiding(en geloof me een scheiding verloopt zelden op wieltjes en niet geschreven afspraken zijn geen afspraken dan) maar ook tijdens een overlijden ed. Ik was 2 jaar geleden verloofd...en plots werd mijn verloofde ziek en nog geen 8dagen later was ze al overleden. Dat fabeltje van 'je kan alles later nog maken. Beter voorkomen dan genezen. Maak gewoon een afspraak met een notaris en bespreek het rustig.

Dimi



Gerlinde
2-8-2008
 Meld misbruik24-8-2005 11:01:19

Hey,

Wij zullen waarschijnlijk ook met contract trouwen. Mijn ouders zijn ook met contract getrouwd en dat heeft een heel simpele reden.

In dat contract staat dat wanneer er één van beiden sterft dat alles naar de andere gaat. Zelfs de kinderen kunnen geen aanspraak maken op het deel van de overleden ouder. We kunnen dat pas wanneer biede ouders overleden zijn.

Vind ik op zich een heel goede regeling.



els

 Meld misbruik24-8-2005 11:34:17

Toch oppassen met alles gaat naar de ander. Mijn nonkel (is aangetrouwd, met de zus van mijn moeder) zijn broer heeft ook zo'n contract waarbij alles naar de langstlevende gaat. Zij hebben geen kinderen wat wil zeggen dat als hij eerst sterft niet alleen zijn huis en alles wat hij heeft gespaard (is ook maar logisch), maar ook zijn erfenis die hij krijgt van zijn ouders en alleenstaande zus naar haar zal gaan en uiteindelijk (wanneer zij sterft) naar haar nichtjes en neefjes !!!!! Dus naar volslagen vreemden. Het omgekeerde geldt dan natuurlijk ook.
Dat wil dus zeggen dat een deel van wat uw ouders nu sparen uiteindelijk naar uw vrouw haar familie kan vloeien en niet naar uw bloedverwanten (zussen, broers,...).

Het is niet zo dat mijn nonkel en tante haar dat niet gunnen, maar achteraf gezien (wanneer zij er niet meer is) gaat het toch naar vreemden.

Ik weet niet of je iets kan laten schrijven als scheiding van goederen (want daar vallen erfenissen onder dacht ik) en gemeenschap van aanwinsten, waarbij de aanwinsten wel naar de langstlevende gaan en de goederen niet.

groetjes,

Els



Lindsay
6-5-2006
 Meld misbruik24-8-2005 12:20:33

Wij trouwen ook met contract.

Bij ons wordt namelijk de bouwgrond waarop we aan het bouwen zijn (die mijn vriend geërfd heeft) in de gemeenschap gebracht. Anders zou namelijk het huis dat erop staat (en waarvoor ook ik betaal) enkel van mijn vriend zijn.

Voor de rest laten we nog enkele dingen aanpassen, zoals bv. een clausule waarbij bij een overlijden alles naar de partner gaat, en niet direct naar de kinderen (je weet namelijk nooit wat voor kinderen je krijgt ;-)).

Op zich vind ik het wettelijk stelsel (alles vanaf de trouw samen en van ervoor apart) heel goed, als je ong. met evenveel kapitaal start. Als er te veel verschillen zijn, of er bv. een huis of grond mee gemoeid zijn, zou ik zeker naar de notaris gaan. Ook de clausule bij overlijden vind ik essentieel.



Lindsay
6-5-2006
 Meld misbruik24-8-2005 12:20:39

Wij trouwen ook met contract.

Bij ons wordt namelijk de bouwgrond waarop we aan het bouwen zijn (die mijn vriend geërfd heeft) in de gemeenschap gebracht. Anders zou namelijk het huis dat erop staat (en waarvoor ook ik betaal) enkel van mijn vriend zijn.

Voor de rest laten we nog enkele dingen aanpassen, zoals bv. een clausule waarbij bij een overlijden alles naar de partner gaat, en niet direct naar de kinderen (je weet namelijk nooit wat voor kinderen je krijgt ;-)).

Op zich vind ik het wettelijk stelsel (alles vanaf de trouw samen en van ervoor apart) heel goed, als je ong. met evenveel kapitaal start. Als er te veel verschillen zijn, of er bv. een huis of grond mee gemoeid zijn, zou ik zeker naar de notaris gaan. Ook de clausule bij overlijden vind ik essentieel.



Nathalie
8-10-2005
 Meld misbruik24-8-2005 12:43:03

Een tip, in plaats van de clausule langstlevende erft al te laten opnemen (wat fiscaal gezien meestal niet intressant is) kun je ook een keuzebeding laten opnemen, dat maakt dat je op het einde (dus bij het overlijden van je partner) kan kiezen tussen langstlevende erft al of de gewone vererfing, met andere woorden dan kan je kiezen wat het beste bij jou past

groetjes
Nathalie



sonja
30-9-2005
 Meld misbruik24-8-2005 13:50:07

Blijkbaar heeft men me hier niet goed verstaan. Ik bedoelde of wij nu een contract opmaken of niet, aan mijn appartement kan hij nooit aankomen. Was een speciale clausule in de akte bij aankoop van mijn appartement. Daarom dat wij gewoon via het wettelijk stelsel trouwen. Al wat van mij/hem was voor de trouw blijft zo en alles wat wij samen kopen zal op onze twee namen komen te staan.



An
24-9-2005
 Meld misbruik24-8-2005 14:30:50

Wij trouwen zonder contract. Wij hebben er eigenlijk nooit niet bij stil gestaan. Maar daarom zijn wij niet naiëf zoals Barabara zegt.
Uiteindelijk is het in het slechtste geval een hoop bakstenen of een auto die je kwijt geraakt.
Het enige dat ik nooit zou willen afgeven zijn onze toekomstige kinderen en daarvoor kan je spijtig genoeg geen contract laten opmaken.
Dus naiëf of niet, voor mij zijn er belangrijker dingen in het leven dan het al dan niet erven van allerlei.

An & Tom 24/09/05



Dimitri
4-8-2006
 Meld misbruik24-8-2005 14:43:27

Kleine opmerking. Een contract kan ook een bescherming zijn tov schulden tov de andere of bij een erfenis ofzo hé. Maar nogmaals...gewoon ten rade gaan bij notaris...die mannen doen niet anders en kunnen je alles piekfijn uitleggen.

Dimi



Barbara
4-11-2005
 Meld misbruik24-8-2005 15:03:39

Natuurlijk mag en moet iedereen dit voor zichzelf uitmaken. Ik vind ook dat er veel belangrijker dingen zijn in het leven dan een huis of een grond, maar een huwelijkscontract afsluiten is geen bewijs van het tegendeel of zo. Het is gewoon iets extra's dat je zonder veel moeite kunt regelen (een afspraak bij de notaris om advies te vragen is trouwens steeds gratis en vrijblijvend, en je kan ook veel terugvinden op www.notare.be ). Zoals gezegd gaat het niet alleen over negatieve zaken, maar ook over hoe je het beste voor mekaar kunt zorgen. Financiële problemen kunnen heel zwaar zijn en zeker niet te onderschatten, dus vind ik het een hele geruststelling dat geen van ons beiden ooit in de kou zal komen te staan. Ik begrijp dat het op zich niet het meest romantische onderdeel van een huwelijk vormt, maar wij persoonlijk hechten er alleszins belang aan. Ik denk trouwens dat het bij mijn vriend (kernfysicus) en mij (stralingsfysicus) een beetje bij onze rationele aard past ;) In ieder geval veel succes gewenst aan allen, met of zonder contract :)
Groetjes,
Barbara



ilse
17-9-2005
 Meld misbruik24-8-2005 21:44:40

Wij zijn hiervoor naar de notaris geweest. We zijn beiden zelfstandig en waren dan ook van plan een contract te nemen. Onze notaris raadde dit af (wat dan eigelijk tegen zijn commerce was!). Hij zei dat dit enkel interessant is wanneer één van beide of allebei een zaak hebben met een risico op faissement. Wanneer je trouwt zonder contract blijft alles wat je voor de trouw had van jou, en wordt alles wat erna bijgekocht word, gemeenschappelijk. Later kan je, indien er bijvoorbeeld probleemkinderen zouden zijn, nog altijd een contract bij de notaris laten maken waarin staat dat alles naar de langstlevende gaat. Het enige wat niet kan, is na de trouw van clausule veranderen (vb van gemeenschap van goederen, naar scheiding van goederen). Wij hebben al deze info gratis gekregen bij de notaris. Zeker de moeite om eens langs te gaan!

groetjes,
Ilse (nog een dikke 3 weken!)



lieve
17-9-2005
 Meld misbruik25-8-2005 10:37:18

Wij zijn gisteren ons contract gaan tekenen bij de notaris. Het gaat niet enkel om erven maar ook om schulden die tijdens het huwelijk kunnenonstaan,... Wij hebben gekozen voor scheiding van goederen (belangrijk wanneer er schulden ontstaan!)maar alles gaat bij een overlijden naar de langslevende (vruchtgebruik). Het is toch belangrijk om hier eens heel nuchter over na te denken. Tip: wanneer je van plan bent een contract te nemen, kan je dit best voor het huwelijk doen, nadien is dit duurder!



Gerlinde
2-8-2008
 Meld misbruik2-9-2005 18:23:03

Bij mijn ouders is het anders dan dat Els zegt. Alles gaat verlopig naar de langstlevende. Hij/zij mag als de ene sterft als het ware gebruik maken van de ander zijn deel tot dat hijzelf sterft.

Dan pas kunnen de erfgenamen van beiden aanspraak maken op hun deel.

Dus stel dat mijn ouders nu geen kinderen hadden, en mijn vader sterft. Dan kan mijn moeder blijven wonen in haar huis en kan ze alles gebruik wat van mijn vader was.

Wanneer zij komt te sterven (en ze hadden bv. geen kinderen) dan heeft haar familie recht op haar deel en mijn vader zijn familie op zijn deel.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...