Nu Online
Momenteel zijn er 62 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijkscontract

  17-3-2009 16:09:20
Hallo,

Zijn er onder jullie koppeltjes die trouwen met een huwelijkscontract? Wij hebben geen van beide eigendommen, of iets dergelijks. En weten niet of dit zinvol is voor ons om te doen.

Ankatrien
11-9-2009
Meld misbruik



Reacties: 18 | Gelezen: 844


Ans
8-8-2009
 Meld misbruik17-3-2009 16:22:38

Hey,

Wij weten het ook nog niet goed wat te doen. Mijn vriend heeft echter wel eigendom, zijnde het appartement waarin we wonen, maar met dat verschil dat ik daar ook mee woon vanaf de eerste dag. Hij betaald de lening en ik AL de rest (vaste kosten, eten, drinken, uitstapjes, vakanties, weekends, hobby's,.. echt alles dus) waardoor ik dus eigenlijk meer betaal dan hij aan zijn lening.
We weten dus ook niet hoe we dit het best gaan oplossen.
Hij wil eigenaar blijven van het appartement, wat ik uiteraard bergijp, maar langs mijn kant wil ik ook wel een beetje zekerheid... Suggesties zijn dus steeds welkom!

Thx



Annelies
17-4-2009
 Meld misbruik17-3-2009 17:05:26

Een huwelijkscontract dient ook om erfenissen tussen gehuwden vast te leggen hé. Erfenisrechten naar de partners en naar hun kinderen toe spelen een rol. Stel dat er geen kinderen komen, dan erft de ene echtgenoot in een standaard systeem maar de helft van de bezittingen van de andere, en de andere helft gaat naar de ouders van de overledene partner. Een morbide gedachte, maar het is mogelijk.

In het geval van Ans zou ik het toch eens allemaal goed bespreken met mijn verloofde. Als er iets gebeurt (hopen dat dat er niet van komt, maar ja), dan heeft hij een appartement en zij niets, ondanks het feit dat ze zo veel geld in alle andere dingen heeft gestoken... beetje onevenwichtig zou ik zeggen.

Wij hebben elk de helft van ons huis en we gaan dat inbrengen in ons huwelijkscontract. Kost een paar honderd euro meer (800 ipv 200), maar als er ooit een erfenis moet geregeld worden is de woning op die manier gevrijwaard van erfenisrechten die tot duizenden euro's kunnen oplopen!

Ga eens langs bij een notaris met jullie vragen hierover. De consultatie is gratis, en het kan jullie alleen maar helpen om de beslissing te maken van wat en hoe.

Veel succes ermee!



an
14-8-2009
 Meld misbruik17-3-2009 17:14:56

hey,
mijn vriend had ook een appartement gekocht toen we net iets begonnen samen.
ik heb toen gezegt ik niet bij hem wou komen wonen omdat er dan ook geld van mij gaat zijn dat ik in onze relatie en goederen stop.klinkt hard maar als mijn vriend zou zeggen dat ik eruit moet sta ik daar zonder iets ook al zit mijn geld bv in de badkamer of vloer ik zeg maar iets dan ben ik mijn geld kwijt je kan dan de goederen die vasthangen aan het gebouw zoals keuken tegel enzo op jou naam laten zetten maar daar ben je niets mee wel bij de dingen die los staan van het gebouw zoals zetel eetkamer enzo.
Ik heb mij dan ingekocht en betaal nu ook mee voor de lening.
wij zijn langs de notaris geweest enal maar dit heeft dus wel veel geld gekost.
maar liever dit dan binne 2 jaar later opstraat te staan zonder iets.
wij trouwen zonder huwelijkscontract.
dit is moeilijk he maar je moet zien dat je jezelf toch een beetje bescherm.
groetjes,an



Rik

 Meld misbruik17-3-2009 17:22:08

Zelfs indien je "niet" huwt met een huwelijkscontract huwt, ben je paradoxaal eigenlijk "wel" met een huwelijkscontract gehuwd. M.a.w. bij een mogelijke scheiding, zal hier dus een bepaalde regeling worden getroffen.

grtz DISCOVIDEO



danitsja

 Meld misbruik17-3-2009 17:31:23

als je beiden geen eigendommen hebt dan zou ik dit niet doen. kan natuurlijk nooit geen kwaad. wij trouwen zonder het enigste eigendom die wij hebben is ons huis die we beiden voor de helft eigenaar van zijn. dusja. zonder contract betekend wat je voor het huwelijk bezit blijft jou bezit wat je na het huwelijk bezit is gezamelijk. dit wil zeggen de helft van jou inkomen is zijn inkomen bij wijze van spreken , als je voorbeeld een auto koopt is dit ook van hem... dit is wat ik toch denk en gehoord heb :d en ook geleerd heb



Deborah
4-4-2009
 Meld misbruik17-3-2009 17:35:58

Hallo,

Wij hebben geen van beide eigendommen, maar toch trouwen we met contract. Als je andere erfrechtelijke regelingen wil stellen tussen echtgenoten dan het klassieke, de helft van de bezittingen.

Succes



s
1-6-2007
 Meld misbruik17-3-2009 17:58:19

Gesprekje met een notaris gaat veel verhelderen. (tenminste als het ene is dat het verstaanbaar kan brengen)
Ik dacht zelfs dat dat gratis was.

Eén van jullie twee zelfstandig? Indien ja, zeker met contract trouwen!

Niet romantisch om te regelen, maar mijn mening is dat je je scheiding (daar draait het uiteindelijk om) beter op papier laat zetten als je nog helder denkt zonder wraakgevoelens en erover kan praten.
Ook al trouw je voor eeuwig en altijd, toch blijf ik erbij dat je niet met zo'n zaken moet wachten 'tot als het zover is'. Want als het zover is kom je vaak niet goed over elkaar.
Ieder zijn mening daarover natuurlijk en misschien is het voor jullie helemaal niet nodig om met contract te trouwen.



s
1-6-2007
 Meld misbruik17-3-2009 17:58:21

Gesprekje met een notaris gaat veel verhelderen. (tenminste als het ene is dat het verstaanbaar kan brengen)
Ik dacht zelfs dat dat gratis was.

Eén van jullie twee zelfstandig? Indien ja, zeker met contract trouwen!

Niet romantisch om te regelen, maar mijn mening is dat je je scheiding (daar draait het uiteindelijk om) beter op papier laat zetten als je nog helder denkt zonder wraakgevoelens en erover kan praten.
Ook al trouw je voor eeuwig en altijd, toch blijf ik erbij dat je niet met zo'n zaken moet wachten 'tot als het zover is'. Want als het zover is kom je vaak niet goed over elkaar.
Ieder zijn mening daarover natuurlijk en misschien is het voor jullie helemaal niet nodig om met contract te trouwen.



heidi

 Meld misbruik17-3-2009 18:28:17

wij hebben 3jaar geleden samen een grond gekocht en op gebouwd, wij hebben dit toen al geregeld met de notaris en hadden metteen onze voorzorgen genomen als er kinderen zouden komen (kleine lettertjes waren toen erg belangerijk, eerst stond er bv in dat als mijn partner zou overlijden dat alles naar de eventuele kinderen ging en ik enkel het vruchtgebruik, maar dat wou ook zeggen dat ik dan bv mijn huis niet zou hebben kunnen verkopen zonder mijn kinderen hun toelating en zonder hun metteen hun deel te geven, we hebben dit wel laten aanpassen), we hebben nu 2 kindjes en zijn nu gerust dat als er iets gebeurd het nog steeds van ons is en niet metteen van de kinderen.



Lobke
13-11-2009
 Meld misbruik17-3-2009 20:33:47

wij trouwen ook met huwelijkscontract omdat we net een huis gekocht hebben en dit voor de erfenisrechten beter de regelen.µMoest er iets met een van ons gebeuren, kunnen we dan kiezen uit verschillende optie.
Je kan best eens langsgaan bij een notaris voor uitleg, dit kost je niets en wij hebben er veel aan gehad
Grtjs!
Lobke 13/11/2009



inge
27-6-2009
 Meld misbruik17-3-2009 20:44:10

Nu heb je nog geen eigendommen, maar dat zal waarschijnlijk wel komen. Je weet niet wat de toekomst brengt, misschien wordt 1 van jullie ooit zelfstandig.Ik weet het, dit is een forum voor gelukkige toekomstige bruidsparen en iedereen denkt dat het huwelijk voor eeuwig en altijd is, maar de waarheid is dat er heel veel koppels uiteengaan. Ik spreek uit ervaring,een huwelijkscontract is in deze tijden echt geen luxe ( goh,jammer he, dat ik dat zo cru moet zeggen...)
Groetjes,Inge xxx
27/06/09 jaja, na al mijn miserie durf ik het toch nog aan ;)



Katrien
22-8-2009


Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik17-3-2009 21:07:28

Wij gaan een huwelijkscontract nemen voor de erfenisrechten. Ik wil baas blijven over mijn geld als mijn partner moest sterven en omgekeerd. Met een keuzebeding kan je dan op het moment zelf beslissen wat je doet met je geld, of je naar de kinderen al wat doorgeeft of alles zelf houdt.

groetjes, Carolina



aline
13-6-2009
 Meld misbruik18-3-2009 7:22:17

@ Ans,
Probeer zelf ook iets te kopen (al is het een studio'ke), dan heb je ook iets in de hand en kan je het inbrengen in de belastingen!



Barbara
21-3-2009
 Meld misbruik18-3-2009 9:17:32

Hallo,

wij hebben een contract laten opstellen omdat we samen reeds een huis hebben gekocht. Mocht één van ons beiden vroegtijdig overlijden, kan de andere het huis volledig tot zich nemen ipv enkel vruchtgebruik, ook al zijn er kinderen, omdat we met gemeenschap van goederen trouwen. Dat was bij ons de enige reden.

Groetjes,

Barbara



Karolien
23-5-2010
 Meld misbruik18-3-2009 13:22:51

Wij trouwen met een contract: scheiding van goederen met een toegevoegd gemeenschappelijk intern vermogen... Het heeft de voordelen van beide stelsel, maar als je te overlijden komt dan komt je wederhelft niet in de problemen.
Een gesprek met de notaris maakt alles duidelijk. De eerste consultatie is normaal altijd gratis, maak er gewoon gebruik van. Die mensen weten er alles van, en kunnen jullie het beste bijstaan en raad geven.

Ik zeg altijd "goede afspraken, maken goede vrienden" :-)

Groetjes
Karolien.



inge
27-6-2009
 Meld misbruik18-3-2009 14:35:50

http://www.theweddingplanner.be/wistjedat.php#huwelijks...

Best interessant, en zoals gezegd hier, raad vragen kost geen geld.



isabelle
16-9-2009
 Meld misbruik24-3-2009 22:24:07

Hoi
ik zou toch aanraden om sowieso naar een notaris te stappen. Hij/zij zal dan nagaan wat jullie situatie is, en zorgen dat dingen goed geregeld zijn voor als er iets jullie overkomt. Bvb een scheiding, maar denk ook aan sterfgeval. Plots kan je partner sterven, en kan het zijn dat dingen niet zo handig uitpakken. Alle scenario's worden bekeken bij een notaris.
Wij gaan weldra ook, geen idee of we het gaan doen, maar ik wil wel zeker zijn. Als mijn partner iets zou overkomen, dan wil ik niet het risico lopen dat er nog bijkomende problemen zijn op financieel vlak.
Succes!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...