Nu Online
Momenteel zijn er 30 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

grote receptie - vervolg

  23-2-2009 10:12:54
Dag allemaal, voor degenen die mijn berichtje van 06/02 hebben gelezen waarin ik schreef dat ik het niet meer zag zitten door het aantal genodigden dat mijn schoonmoeder wil uitnodigen op de receptie: hier het vervolg. :-)

Om even samen te vatten: als ik mijn schoonmoeder bezig liet, zouden we 600 mensen uitnodigen op de receptie (genodigden van ons, mijn ouders en schoonouders samen, waarvan 430 à 450 genodigden van mijn schoonouders zouden zijn).
We hebben dan het gesprek erover gehad, dat nog sereen verlopen is (goed dat ik hier op het forum eerst mijn hart heb kunnen luchten !). We zijn overeengekomen dat zij 260 personen mag vragen - dan zitten we op een totaal van 450 genodigden. Ze was zelf wel heel zenuwachtig tijdens dat gesprek (ik niet - kun je geloven dat ik hiervoor een kalmeringspilletje heb genomen ??), en bleef maar zeggen dat het een misverstand was, want "die 300 die in het contract stonden waren alleen hun eigen genodigden". Waarop mijn verloofde "dan is er toch geen probleem, want jullie mogen er nu toch 260 vragen ? Op die 40 zal het nu ook niet aankomen zeker ?" (dankje, verloofde :-) ).

Enfin, ze houdt vol dat ze niet jan en alleman vragen, maar ik heb daar toch mijn twijfels bij als ik hoor dat ze mensen vragen van het werk waar mijn schoonvader 15 jaar geleden(!) werkte, en de mensen van wie mijn verloofde in de lagere school(!) een lift kreeg naar en van school. Ik moet mij dus zeker niet schuldig voelen dat ik het aantal heb laten inkrimpen...

Bon, 450 genodigden, waarbij ik hoop dat 1/3e afzegt, want we hebben ons veto gesteld dat we niet alle kleine zaaltjes willen gebruiken en nu kunnen er "maar" 410 in.

Maar ze polste al wel of ze de mensen die ze zou uitnodigen, maar van wie ze weet dat ze niet kunnen komen wegens vakantie ofzo, dan mag "vervangen" door anderen uit te nodigen. Ah nee hé, dat is de bedoeling niet: ik wil dat 1/3e afzegt ! Gelukkig daar wel steun gekregen van mijn verloofde, die zijn moeder duidelijk heeft gemaakt dat ze wel 10 extra mensen kan vragen, maar niet kan blijven vervangen.

Uitnodigingen zijn besteld; zaterdag zijn we de enveloppen gaan afhalen. Komt mijn verloofde zondag af met de mededeling dat mijn schoonmoeder de enveloppen voor haar genodigden zelf wil schrijven. Want "we hebben al zoveel werk en het zijn er zoveel dat ze dat wel voor ons wil doen".
Maar als ik doorvraag, blijkt haar hulpvaardigheid niet de reden te zijn:
1) ze is bang dat wij fouten schrijven. (Huh ??)
2) de gastenlijst is nog niet zo opgesteld dat ik eraan uit kan, maar voor haar is het voldoende duidelijk. (Huh ?? ik zaag al maaaaaanden achter die lijst, dus die zou nu wel klaar mogen zijn en we hebben die sowieso nodig om de dankkaartjes te schrijven achteraf - of wil ze die ook nog zelf schrijven ??)
3) "het is een kwestie van vertrouwen" (met andere woorden: als ik ze zelf wil schrijven lijkt het of ik haar niet vertrouw en denk dat ze stiekem toch meer uitnodigingen gaat versturen).

Inderdaad, ik vertrouw haar voor geen cent.
Moet je weten dat ik die lijst nog altijd niet heb gezien hé; ik weet dus niet wie er wordt uitgenodigd op mijn eigen trouw.
(Ok, veel mensen ken ik daar niet eens van, maar er zijn er 3 die misschien zowel op mijn als hun lijst staan; ik moet toch kunnen controleren waar ze nu worden uitgenodigd - straks krijgen die 2 uitnodigingen, één van mij en één van mijn schoonmoeder !)
En ik heb nu nog altijd geen exact aantal van haar. We hebben haar een maximum gegeven, maar nog altijd geen getal teruggehoord.

Ik weet het, het zijn maar enveloppen, en 130 enveloppen schrijven voor haar 260 genodigden is geen cadeau - hulp zou dus welkom zijn, maar niet zo.
Ik heb altijd het gevoel dat wat ik doe niet goed genoeg is. Nu is ze bang dat ik fouten schrijf. Of mijn handschrift niet mooi genoeg is.
In november vertelde ik haar dat ik trouwschoenen heb gekocht met een hakje van 4-5cm. Ik twijfelde om er eentje te nemen met een hak van 5-6cm, maar die andere zaten beter. Ik zag op haar gezicht dat ze liever had dat ik de grotere had genomen. Vraagt ze mij 2 weken geleden "of ik nu die andere schoenen heb gekozen". Heb gewoon ja gezegd; weet zij toch niet.
Liet ik haar een stukje stof zien van mijn kleed, was ze teleurgesteld "oh, het is niet wit". Neen, het is ivoor. En ga zo maar door.
Intussen heb ik dus afgeleerd nog iets uit mijzelf te vertellen. Maar ze blijft zich moeien. Nu doet ze suggesties voor het uniform van de muzikanten in de mis. En ze heeft duidelijk laten voelen dat ze niet opgezet is met spelletjes of zelfs maar een slideshow van foto's tijdens het avondfeest.

Mijn verloofde steunt mij niet in de enveloppen. Misschien heeft hij gelijk, zijn maar enveloppen, maar het is de hele sfeer rond de trouw. Zij vertrouwt mij ook niet, als ze die zelf wil schrijven hé. Ik ben het zo beu beu, ik kijk uit naar de trouw, niet voor de dag zelf, maar omdat ik hoop dat dan alle heisa achter de rug is. Maar dan zal het wel weer iets anders zijn.

Schrijven jullie de enveloppen zelf ? Mijn verloofde zegt dat niemand dat doet.

Als ik mijn verloofde zeg dat ik ze gewoon liever zelf schrijf, is dat geen voldoende reden. En als ik dan zeg dat ik het met dezelfde kleur inkt wil als de kleur van de uitnodiging, dan zegt hij "daar valt over te praten".
Praten ? Ah nee hé, als mijn schoonmoeder de enveloppen zelf schrijft, is het wel zoals ik het wil, toch ?

Ik denk dat ik de gastenlijst ga "eisen" (heb nu een drukkingsmiddel met de enveloppen ;-) ), dan weet ik eindelijk wie er wordt uitgenodigd én weet ik meteen hoeveel personen. En dan krijgt ze net zoveel enveloppen als er personen op haar lijst staan en dan kan ze ze zelf schrijven. In mijn kleur inkt :-)

Ik vrees echt dat die schoonmoeder op lange termijn een breekpunt wordt in onze relatie. Heb er vannacht slecht van geslapen. Niet van de enveloppen op zich, maar de hele sfeer.
Bestaat hier een zelfhulpgroep voor ????

Liefs

Sirene
25-4-2009
Meld misbruik



Reacties: 18 | Gelezen: 1194


Sophie

 Meld misbruik23-2-2009 10:29:46

Lieve Sirene,

Wat goed dat je het aantal hebt kunnen verkleinen. En dat je verloofde je steunde in die beslissing.
Zou het een oplossing zijn om met je schoonmoeder SAMEN de enveloppes te schrijven, 'gezellig' aan 1 tafel. Zo krijgt zij haar zin en jij kan dan de gastenlijst eens zien en als ze niemand extra toevoegd. Het is ook een blijk van goede wil naar je vriend toe. Ze mag toch enveloppes schrijven hé. Je kunt samen met je vriend een voorbeeld enveloppe maken en dat voorbeeld moet je schoonma maar volgen.

Ik weet het niet hoor, maar het lijkt me geen slecht idee?!

Het is niet fijn dat ze zich zo negatief uitlaat over je schoenen, kleed e.d.
Dat is een typische jaloerse reactie.

Ik zou zeggen trek je het niet aan, maar ik vind dat je het al redelijk goed reageert op haar uitspraken, negeren die boel!

vele groetjes
sôphie
31/10/2009



Sirene
25-4-2009
 Meld misbruik23-2-2009 10:51:09

Dankje voor de suggestie, Sophie.

Ik zie mij echter nog niet samen aan een tafel zitten - vind ik ook niet fair tegenover mijn eigen moeder, die er dan niet bij is. Of ik moet ze allebei bij mij uitnodigen om gezellig enveloppen te schrijven :-)

Maar ik heb ze eerlijk gezegd liever niet een hele namiddag over de vloer - zowel mijn moeder als ik zijn dan overspannen.

En het is allemaal relatief, als ik het berichtje van Veerle lees hiervoor...



Evelien
8-8-2009
 Meld misbruik23-2-2009 10:54:30

Miss ist een goed idee om de namen niet te schrijven, maar om ze te typen op pc, af te drukken op stickertjes en ze te plakken op je envelop. Dan kan je deze achteraf ook nog gebruiken voor je bedankjes...



Annelies
17-4-2009
 Meld misbruik23-2-2009 11:03:18

Hey Sirene,

Het is inderdaad een moeilijke situatie, maar ik denk dat het geen nut heeft je erin op te winden. Gewoon kalm blijven, negeren wat je kan en berekend reageren op wat je niet kan negeren.

Wat de enveloppen betreft vind ik Sophie haar voorstel wel een goed idee, een dagje samen enveloppen schrijven, haar duidelijk tonen hoe jij ze wilt en dan heb je ook direct inzage in haar lijst genodigden. Je kan het ook aankleden van "samen eens gezellig eraan kunnen werken en alle misverstanden uit de wereld te helpen". Dan heb je terug een voetje voor ;o)
Persoonlijk heb ik zelf mijn enveloppen geschreven, maar ik heb geluk, de ouders aan beide kanten berusten erin dat ik dat allemaal zelf wil doen.

Wat de kleur van je stukje stof betreft, als ze zo doet zou ik net super enthousiast reageren! Zo van: "ja maar in het puur wit zag ik zo bleekjes maar in ivoor straalde het echt, het is zo super, ik ben zo blij met mijn práchtige jurk!" etc. en haar gewoon wegblazen met jouw over-enthousiaste reactie ;o)

Ze klinkt echt niet makkelijk. Een vriendin van mij zit ook met zo'n schoonmoeder, maar je moet ook voor jezelf onthouden: in haar ogen probeert ze goed te doen. Ze heeft misschien een compleet ander beeld van de wereld dan jij, (en als ik het hier goed lees een zeer vreemd beeld) maar ze reageert op de manier die ze gewoon is en kan zich waarschijnlijk een groot deel van de tijd niet inbeelden wat ze fout doet.

Sterkte!



s
1-6-2007
 Meld misbruik23-2-2009 12:15:12

Wat goed dat het aantal al geminderd is. Ook goed dat ze God en klein pierke uitnodigt, dus hopelijk veel afzeggingen!! Ze overdrijft heel duidelijk met mensen uitnodigen, ze weet gewoon niet waar ze moet stoppen. Collega's van 15jaar geleden? Komaan zeg! Als dat nu nog steeds vrienden zijn, begrijp ik dat. Maar je kan toch niet al je kennissen die je in de loop van je leven hebt leren kennen uitnodigen?
Nu snap ik waarom ze aan 600 man komt.
Maar dat heb je dus goed opgelost door samen met haar te praten!! Puntje voor je verloofde!

Het hele verhaal van je afschrijven door er hier over te komen vertellen heeft je blijkbaar ook geholpen!
Dus als zelfhulpgroep, zal je fora moeten blijven gebruiken. Op elk forum waar veel vrouwen zitten is er ergens wel een schoonmoedertopic. :-) Daar kan je veel van je afschrijven en vaak krijg je ook wel goede raad.
Een redelijk goed forum waar mensen eerlijk tegen elkaar zijn is: www.femistyle.be , doorklikken naar forum. Verwacht niet dat iedereen je meteen gelijk geeft, maar meestal krijg je opbouwende kritiek of steun.

Wat je verloofde zei over: niemand schrijft zijn envloppen zelf, daar ben ik toch niet mee akkoord. Ik zou eerder zeggen, ieder bruidje schrijft of drukt die zelf. (minpuntje voor je verloofde)
Ik vind het heel normaal dat jij aan je ouders en schoonouders een lijst vraagt met namen en adressen en daar dan zelf je plan mee trekt. Zo heb ik dat gedaan.
Ik denk dat dat eerder de gang van zaken is. Niet dat je het niet anders kan of mag goed, maar je wil het blijkbaar graag zo doen. Dan moet zij niet met foefkes afkomen waarom ze dat zelf wil doen... Manman, dat ze zelf een feest geeft, he, dan mag ze alles zelf doen.
Samen schrijven zou een oplossing kunnen zijn, maar dat zie je dus niet zitten. Blijkbaar wil je dat onder andere niet om je mama niet uit te sluiten. Dat begrijp ik. Maar je mama begrijpt waarschijnlijk ook heel goed waarom je eventueel met je schoonmoeder zou samen schrijven, he. Ze snapt best dat je schoonmoeder een beetje (veel) gecontroleerd moet worden omdat ze geen grenzen kent. Ik vind het niet echt beledigend dat je je mama niet zou vragen.
Nu ja, je moet wel het geduld hebben om een paar uur naast je schoonmoeder te zitten. Dat duurt toch snel een paar uurtjes.

Negatieve commentaren over hakken (djezes), kleur kleed,... NEGEREN!! Nog beter om er niet teveel over te zeggen, maar dat doe je al.

Veel geduld met je schoonmama in spe!
Zoek praatkanalen om het van je af te kunnen babbelen want je verloofde kan je daar niet altijd mee lastig vallen. Hoe lastig zijn ma ook is, heb blijft wel zijn ma.
Ik denk dat het je wel goed lukt om met haar bemoeizucht om te gaan!! Knikken, slikken en blijven lachen en achter haar gat het toch op jouw manier doen!!
Succes!



Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik23-2-2009 15:41:43

Ik heb de adressen gevraagd. Langs mijne kant van mijn zus (die heeft die al nodig gehad voor haar geboortekaartjes). Langs mijn verloofde zijn kant van zijn moeder. Heb daar ook wel moeten achter zitten hoor. Maar ik ga onze uitnodigingen wél zelf schrijfen of afprinten. (dit weet ik nog niet zo goed.) Ik heb bij Ava doorzichtige klevers gevonden, als je die dan in bv. zilver of goud kleurke afprint geeft dit ook wel een schoon resultaat. Ik heb helemaal nog niet de vraag gehad of zij dat moeten doen. Of zelfs niet om te komen helpen. Hier is dat helemaal geen gewoonte. Misschien dat dit wat regio gebonden is?
Voor de rest schoonmoeders... Wij zijn ook geen beste vriendinnen. Allé met mijn eigen moeder is't soms al niet veel beter. Mijn verloofde geeft mij meestal wel gelijk maar niet tegenover haar. Hier thuis trekt hij zijne mond open maar niet rechtstreeks tegen haar. Da's soms ook wel frustrerend.
Voor de rest denk ik meestal maar: och jom, zaagt allop. Ik probeer mij van die opmerkingen niet veel aan te trekken. Ik doe toch vooral mijn goesting.

groetjes, Carolina



Sirene
25-4-2009
 Meld misbruik23-2-2009 18:10:01

Dank voor jullie reacties.

Ik denk persoonlijk niet dat dit van de regio afhangt; ik heb nooit anders geweten dan dat het bruidskoppel alle gastenlijsten kreeg en zij alle enveloppen schreven.

Ik heb er nog eens over nagedacht en ga toch Sophie haar voorstel volgen, maar mijn moeder meteen ook uitnodigen. Een namiddag met drie samen enveloppen schrijven. Heb ik inderdaad meteen controle op het aantal uitnodigingen van mijn schoonmoeder en de kleur waarmee ze schrijft. En op dit voorstel kan ze toch niet neen zeggen, hé. (Als ze nu niet wil, was ze echt iets van plan.)

@ s: Bedankt voor de suggestie van het forum femistyle. Ik was ernstig aan het overwegen een dagboek bij te houden om er mijn verloofde niet altijd mee lastig te vallen, maar papier zegt niets terug hé :-)
Mijn verloofde geeft zelf toe dat zijn moeder moeilijk is en vraagt zich af hoe zijn vader dat volhoudt, maar het blijft inderdaad zijn moeder.
Hmm, denk dat ik hier nog wat te leren heb als bijna-getrouwde-vrouw: wat kan ik zeggen tegen mijn verloofde over zijn moeder en wat niet (mijn verloofde vindt dat ik hem alles moet vertellen, maar dat lijkt mij echt geen goed idee) ?
Dat aspect van het (bijna-)getrouwde leven heb ik wel wat onderschat ;-)



Sirene
25-4-2009
 Meld misbruik23-2-2009 20:33:59

jonge jonge....

heb net telefoongesprek gehoord tussen mijn verloofde en zijn moeder.
Die is dus echt niet van plan om mij die gastenlijst te geven, hé !!
Die wil dus echt ook de bedankingskaartjes ZELF schrijven !!!

En zo te horen is het volgens haar "wij" tegen "zij" - versta: de familie van mijn verloofde tegen mijn familie.

Waar begin ik aan ???!!



Barbara
10-4-2009
 Meld misbruik23-2-2009 21:15:57

Amai, da klinkt volgens mij toch echt niet normaal hoor... Het is jullie trouw hé... Ik heb al mijn enveloppen zelf geschreven (waren er wel maar 110)...
Ach neen mag er niet aan denken dat mijn schoonmoeder zo zou doen... Ze zou van mij rap voor de keuze staan... Geen gastenlijst is geen uitnodigingen... Alstublieft zeg, wat denkt die wel!!!
Jullie trouwen, dus jullie beslissen... En dan al zeker wat die bedankkaartjes betreft, geen gastenlijst geen bedankkaartjes!!! Alé zeg daar kan ik echt met mijn gedachten niet bij!!! Vind jou reactie echt 100% rechtvaardig!!!

Barbara
10-4-2009



s
1-6-2007
 Meld misbruik23-2-2009 21:19:18

Pfff, wat vervelend...

Ik vind echt dat je schoonmoeder zwaar overdrijft, maar daar ben je niks mee natuurlijk.

Probeer niet boos te worden, geen ruzie te maken en laat het efkes bezinken.
Geen idee wat je moet doen met haar, maar kalm blijven is altijd het beste wat je kan doen.

Je verloofde zou achter jouw moeten staan en moeten begrijpen dat het jullie huwelijk is en dat jullie het aanpakken zoals jullie het willen.
Nu ja, je hebt een fout gemaakt in het verleden door je schoonmoeder er bij te betrekken, maar je gaat haar echt op één of andere manier duidelijk moeten maken dat jullie (niet enkel jij) de gastenlijst zelf willen afwerken. Zij mag de onderhandelingen met de zaal doen (of wat was het ook alweer?) en een hele hoop volk naar keuze uitnodigen... Da's toch al een hele boel, niet??

Laat je verloofde onze reacties eens lezen, hopelijk begrijpt hij dat jij in een heel moeilijke situatie zit.

Succes meid!



Barbara
10-4-2009
 Meld misbruik23-2-2009 21:22:45

Ps Ik heb de enveloppen zelf bijgehouden alsook de gastenlijst... Familie mocht genodigden aanbrengen, maar wel bij mij... Ik heb dan alle adressen op een lijst genoteerd... Niemand die daar ooit moeilijk over heeft gedaan en alle kaarten zijn perfect geschreven en goed aangekomen!!!

Veel succes nog!!!
Barbara



s
1-6-2007
 Meld misbruik23-2-2009 21:22:49

Neen, toch maar niet van die reacties te laten lezen.
Tenslotte staat hier dat jij een telefoongesprek hebt gehoord en dat kan in het verkeerde keelgat schieten. (afluisteren)

Snuffel hier eens wat rond:
http://www.femistyle.be/ubbthreads/ubbthreads.php
Er zijn een paar schoonmoeder topics te vinden (niet over trouwen) en open eventueel zelf eentje.
Je gaat hopen commentaren en kritieken krijgen, maar veel kans dat je ook raadt gaat krijgen.

En dan heb je nog:
http://www.ik-trouw.org/trouwen-v2/
Hier zijn ook schoonmoeder topics te vinden. Dit is een fijn trouwforum, maar er wordt minder eerlijk commentaar en kritiek gegeven, vind ik.



Sirene
25-4-2009
 Meld misbruik24-2-2009 10:07:57


Ernstige discussie gehad met mijn verloofde, gisteravond. Vanmorgen wat verder gepraat.
Hij denkt dat mijn schoonmoeder dat voorstel van samen enveloppen te schrijven niet wil aanvaarden. Waarom, weet hij ook niet, maar hij denkt dat we haar niet kunnen ompraten om de gastenlijst te krijgen. Hij geeft mij gelijk hoor, maar vraagt zich anderzijds ook af waarom ik hier niet overheen kan gaan.
Volgens hem krijgen we enkel vlak voor het feest een lijst van degenen die hebben toegezegd.
Ben daar echt zwaar in de fout gegaan door haar de receptie te laten doen, ga mij dat mijn hele leven nog beklagen.

We staan op 2 maanden van de trouw (ja, en nog veel te regelen door al die heisa) en beginnen erover te denken om alles af te blazen en gewoon te blijven samenwonen.
Maar wat met alles dat al geregeld is...

Lijkt stom, die enveloppen en gastenlijst, maar het is de druppel hé. Als ik hier doorzet, gaat volgens mijn verloofde mijn schoonmoeder zelf de vraag stellen of het wel moet doorgaan. Misschien niet slecht, dan blaast zij eigenlijk alles op. Maar ik krijg de schuld.
So what, ik ben toch niet goed genoeg.

Enfin, misschien beter op zoek naar een ander forum



s
1-6-2007
 Meld misbruik24-2-2009 12:19:17

Als het enkel over de gasten gaat van de receptie en er een vast aantal op staat én alle dialoog compleet vast zit kan je maar drie dingen doen:
Ruzie maken en da's nog geen garantie dat je wint
Alles afblazen
Toegeven (Alleen voor receptie gasten!!)

Tja, geen drie leuke mogelijkheden, he. Zou ik toch het laatste kiezen.
Ik hoop dat jij en je verloofde hier samen goed uitkomen. Hopelijk is heel dit gedoe een goede les naar de toekomst dat jullie in het vervolg van in het begin beter op 1 lijn staan en weten hoe je familie aangelegenheden moet gaan aanpakken.
Sterkte meid!!

Probeer er met andere mensen over te praten. Geen ja-knikkers die je helemaal gelijk geven, maar ook durven eerlijk zeggen hoe je het moet aanpakken.
Succes!!
Ik hoop echt dat jullie er zonder brokken uitkomen.



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik24-2-2009 15:14:56

sorry dat ik het zo zeg; maar je schoonmoeder is echt een omhooggevallen wicht!

Trouw je misschien met iemand uit de hoogste belgische kringen ofzo???

Ik was persoonlijk zelf heel freaky met mijn gastenlijst. vond het heel belangrijk om dat zelf mee op te volgen enzo

ik zou dat nooit, maar dan ook nooit uit handen willen gegeven hebben

ik leef echt met je mee!!!!!




patricia
26-7-2008
 Meld misbruik24-2-2009 20:14:05

Hey,
Ik zou haar 260 uitnodigingen geven + enveloppen.
Als ze er een paar fout schrijft: das dan pech, ze moet maar correct leren schrijven :-)

Patricia



Joke
25-4-2009
 Meld misbruik25-2-2009 9:25:15

@ sarah:
mijn schoonmoeder zou daar wellicht bevestigend op antwoorden :-)



Sirene
25-4-2009
 Meld misbruik25-2-2009 11:23:15

@Joke : welcome to the club ! ;-)

En voilà, het begin van onze zelfhulpgroep... :-)))


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...