Nu Online
Momenteel zijn er 119 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

praktische kant trouw

  20-12-2008 12:39:00
hallo,

Ik had graag geweten hoe jullie alles regelen qua financiën, contract,...
We weten niet hoe we alles het best regelen.

Mijn vriend werkt al veel langer dan ik waardoor hij een veel grotere spaarboek heeft. Hij wil dit voor zichzelf houden als er ooit wat mocht mislopen en ik versta hem daar ook in. Ik had gedacht van ons loon samen te gooien maar langs de andere kant: ik verdien 1/3 meer dan hem, als hij zijn spaarcentjes liever apart houdt... zou ik dan niet beter evenveel storten op onze rekening en de rest (1/3) houden om zelf te sparen?
We komen erg goed overeen, zien elkaar doodgraag maar je weet nooit als er iets gebeurd...

We weten niet goed hoe er uit te komen, vandaar hoe pakken jullie dat aan?
bedankt voo jullie reacties.

liesbeth

Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 1584


Géralidine
19-9-2009
 Meld misbruik20-12-2008 13:45:06

bij ons is het een beetje hetzelfde: mijn vriend heeft al een eigendom waar zijn ouders heel veel geld in hebben gestopt. hij werkt ook al veel langer.
wij trouwen met gemeenschap van goederen (alles één pot), maar met een aantal clausules. Vooral naar later toe, je weet nooit wat er kan gebeuren.
het komt er op neer dat je eigenlijk alles kan aanpassen zoals je zelf wilt. bv. stel dat je uit elkaar gaat: het deel dat je er voor de trouw in hebt gestoken volledig terugvragen, de rest eerlijk verdelen. of zoveel procent vh huis is voor de oorspronkelijke eigenaar, de rest eerlijk verdelen. je moet zelf eens bekijken wat je precies wilt en daarna alles vermelden in je trouwcontract zodat er later minder discussie kan zijn...
je kan gerust naar de notaris gaan, ze geven gratis uitleg. wij hebben er twee bezocht, omdat de eerste absoluut niet duidelijk was.
succes!



Kim
1-8-2009
 Meld misbruik20-12-2008 16:23:19

Hoi,

bij ons is het ook niet echt evenredig verdeeld. Dus wij trouwen ook met gemeenschap van goederen, maar de waarde van bv. de grond (die van mij is) wordt wel appart opgenomen in het contract. dat bedrag, samen met eventuele spaarcenten die je vooraf mee "inbrengt" krijg je eerst terug als er ooit een scheiding mocht komen. daarna wordt de rest verdeeld.

Wat dat loon betreft, dat wordt moeilijk, het is namelijk zo dat je na je huwelijk(met gemeenschap van goederen) alle loongelden automatisch gemeenschappelijk zijn. Dus het deel dat jij meer verdient is dan ook van hem eigenlijk. Niet echt eerlijk misschien...maar je kan het ook anders bekijken. wat als er kindjes komen en jij beslist om minder te gaan werken? Dan breng jij weer minder in, dus dan geniet jij weer van zijn loon... Het is maar hoe je het bekijkt.

Groetjes, hopelijk kom je er uit. Niet zo simpel allemaal.
Kim



Vicky
7-8-2010
 Meld misbruik20-12-2008 16:26:00

hoi,

Ik begrijp 'het probleem' waar je mee zit. En je moet vooral doen waar je je het beste bij voelt. Ze zeggen altijd wel 'als je trouwt met gemeenschap van goederen is het ECHTE liefde, maar tegenwoordig denk ik dat de mensen wel ruimdenkender zijn geworden hoor.

Bij ons is het eigenlijk heel gemakkelijk. Wij hebben sinds kort 1 gemeenschappelijke rekening. Wij hebben 2 jaar geleden een bouwgrond gekocht en aangezien ik toen net van school kwam en mijn vriend al even werkte, heeft hij daar wel meer centjes ingestoken dan ik. Toch staat daar niets van op papier. Ik werk namelijk in de bouwsector waardoor ik mijn steentje heb bijgedragen door bij alle onderaannemers kortingen te verkrijgen...
Ondertussen is ons huisje af (en onze centjes ook zo goed als op :-)) en wonen we voor het eerst samen. Daarom hebben we sinds kort die gemeenschappelijke rekening. Ik moet zeggen, ik heb het er in het begin wel moeilijk mee gehad. Ik heb namelijk sinds ik werk nooit echt MIJN CENTJES gehad, begrijp je? Eerst was er de bouw die al het geld vroeg en nu..tja is het wéér niet echt van mij. Ondertussen heb ik mij er bij neergelegd. Mijn vriend verdient ongeveer 150 euro netto meer en we hebben eerst wel de vraag gesteld: 'zet ieder een deel op een gemeenschappelijke rekening en de rest voor zich houden?' maar stel dat je dan binnen 5 jaar een nieuwe wagen nodig hebt. Zo'n bedrag haal je toch van de spaarrekening dus tja...komt het weer op hetzelfde neer.
En aangezien ons grootste vermogen (het huis) toch al volledig gemeenschappelijk is, kiezen wij ook voor gemeenschap van goederen. Maar ik begrijp volledig jou visie en die van je vriend.
Het is belangrijk er samen over te praten en tot een regeling te komen die jullie beiden ligt.

succes ermee!



Karolien
23-5-2010
 Meld misbruik21-12-2008 14:45:24

Hey

wij wonen sinds 2,5 jaar samen en hebben toen samen een gemeenschappelijke rekening geopend waar we maandelijks hetzelfde bedrag op storten. De rest van ons loon & spaarcenten 'beheren' wij op onze eigen rekeningen, en dat werkt perfect voor ons.
Nu we gaan touwen willen we dat principe eigenlijk behouden, wat dus neerkomt op 'scheiding van goederen'. Om de voor- en nadelen van alle stelsels te kennen gaan we begin januari naar de notaris (eerste gesprek is altijd gratis). Wij redeneren "goede afspraken, maken goede vrienden".
Hoe je het financiële gedeelte aanpakt, staat voor ons compleet los van onze liefde voor elkaar! En voor de rest betaalt diegene die geld bij heeft de rekening, je moet 'scheiding van goederen' ook niet tot in t extreme doortrekken he :-)

Het belangrijkste is dat jij en je partner overeenkomen, en de mening van anderen doet er totaal niet toe.

Succes ermee!!

Karo.



annemie
4-8-2007
 Meld misbruik21-12-2008 20:53:36

Hoi
wij zijn getrouwd met gemeenschap van goederen, maar we hebben onze eigen rekeningen behouden en hebben een gezamelijke rekening voor de lening en alles wat met het huis en het huishouden te maken heeft waar we maandelijks hetzelfde bedrag op storten. Officieel vormen onze inkomens één pot, maar we houden dus elk een stuk over voor persoonlijke uitgaven naar eigen voorkeur.



Joke
30-5-2009
 Meld misbruik22-12-2008 9:55:25

Wij hebben enkel 1 gezamelijke zichtrekening en 1 gezamelijke spaarrekening. Wij hebben in 2007 samen een appartement gekocht. Ondertss staat dat te koop en hebben we samen een bouwgrond gekocht. We hebben in de tijd bij ons appartement ongeveer evenveel geld ingebracht dus bij een eventuele scheiding word alles gewoon eerlijk verdeeld.

Voor ons leek dit de gemakkelijkste oplossing, omdat we geen van beide al een eigendom had.

Groetjes

Joke


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...