Nu Online
Momenteel zijn er 143 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

huwelijkscontract

  12-11-2008 15:37:37
Hallo Bruidjes,

Eventjes de saai kant van onze mooie dag.... de notarisformaliteiten!
Trouwen jullie met een huwelijkscontract of niet? Wat zijn de nadelen en voordelen hiervan? Wij zijn er namelijk nog niet uit wat we gaan doen. Ik hoop dat ik na het lezen van jullie reacties al een beetje wijzer ben.

Lindsey
13-6-2009
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 932


Arianne
1-8-2009
 Meld misbruik12-11-2008 16:21:37

Wij hebben besloten om niet met een huwelijkscontract te trouwen. We hebben ongeveer evenveel spaargeld en verdienen ongeveer evenveel. Deel van de idee van trouwen is alles delen. Daarbij komt nog dat geen van beiden zeflstandig is. Anders moet je jezelf wel beschermen, vind ik.
Daarenboven zijn er nogal wat kosten verbonden aan de notaris...



Leen
16-5-2009
 Meld misbruik12-11-2008 16:32:50

Wij gaan zeker voor huwelijkscontract. We hebben beide een huis en een lening lopen. We wonen in mijn huis en zijn appartement wordt verhuurd. Ook heeft hij meer moeten lenen dan ik. Dus vind ik het dan niet 'eerlijk' als we getrouwd zijn dat ik mee moet betalen in zijn zwaardere lening. We gaan dit alles op papier zetten namelijk scheiding van goederen maar gemeenschap van 'winst' na trouw. Is eerlijkste oplossing. We prijzen ons beide gelukkig dat we het goed hebben en eigendom hebben maar is niet gemakkelijk om dan tot een eerlijke oplossing te komen. We hebben hier al redelijk veel discussie over gehad. Maar ik weet dat ik hierover niet mag klagen want velen hebben dit 'luxeprobleem' niet. Dus ik raad je aan zeker te gaan voor huwelijkscontract tenzij jullie alle twee niks kunnen inbrengen en samen nog een start moeten maken.



Janick
9-5-2009
 Meld misbruik12-11-2008 16:40:26

Je kan altijd vrijblijvend bij een notaris terecht voor bijkomende informatie. Dit is zelfs gratis. Mijn schoonmoeder is onlangs overleden. Mijn schoonvader is 7 jaar geleden overleden. Door een "slechte" keuze van hun huwelijkscontract moet er nu voor de tweede keer op hetzelfde deel (zogezegd het deel van mijn schoonvader) successierechten betaald worden. Dit kan echter vermeden worden. Wij trouwen op 09/05/09 en zullen hiermee zeker rekening houden bij het afsluiten van ons huwelijkscontract.
Groetjes,

Janick



Nele
10-10-2009
 Meld misbruik12-11-2008 16:51:26

Als het erop aankomt, kan je altijd achteraf nog wijzigingen aanbrengen.

Wij trouwen in gemeenschap van goederen, maar later zal mijn toekomstige een gigantisch bedrag krijgen van zijn ouderz, waarmee we een (groot deel van een) huis kunnen kopen. In dat geval zullen we nog eens naar de notaris gaan om ervoor te zorgen dat ik niet ineens de helft van dat huis bezit.

Dus als je later voor zo'n situaties komt te staan (of als vb. een van de twee beslist om toch zelfstandige te worden, of wat dan ook), kan je nog altijd een contract laten opstellen.

Groetjes
Nele



Inge
14-7-2009
 Meld misbruik12-11-2008 17:10:20

wij gaan ook trouwen met scheiding van goederen, omdat mijn vriend nu al veel meer geld heeft dan ik en hij gaat zeker het driedubbele verdienen van mij. We gaan dus overal in betalen in verhouding tot ons loon. Het komt er dan wel op neer dat mijn vriend bv 3/4 van ons huis gaat betalen en ik maar 1/4, dus zou het niet logisch zijn dat ik overal de helft van krijg moesten we uit elkaar gaan.
Heb ondertussen gelezen dat het goedkoper is om naar de notaris te gaan voor het huwelijk want dan betaal je "maar" ongeveer 300 euro en als je na het huwelijk gaat dan zien ze het als een wijziging van je contract en betaal je het dubbele.

Er bestaan nog heel wat verschillende mogelijkheden binnen het stelsel van scheiding van goederen, we gaan ons ook nog goed moeten informeren...

Op dit forum staat ook al vrij veel uitleg als je zoekt op juridisch bij onderwerpen...

Groetjes
Inge (1/8/2009)



Géralidine
19-9-2009
 Meld misbruik12-11-2008 19:18:23

Wij zijn overlaatst naar een notaris geweest (de tweede, want de eerste was niet duidelijk!). We zijn gewoon gaan informeren om te weten wat het best voor ons zal passen. Mijn vriend heeft een eigendom (waar ik nu ook in woon). Gezien we zullen trouwen, zal alles van ons beide worden. Als we ooit uit elkaar zouden moeten gaan, dan is er een speciale clausule in ons contract rond het huis (zoals we het zelf willen). In principe kan je je eigen contract opstellen zoals je dat wil: dit zijn gewoon 'clausules' die bij het normale contract gevoegd worden.

groetjes,
Géraldine



Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik13-11-2008 18:15:47

Hey,

als jullie zouden trouwen zonder contract, is alles wat jullie voor het huwelijk zouden bezitten nog steeds van jullie en niet van jullie samen. Ik bedoel dus: wat voor het huwelijk van jou is, blijft ook tijdens (en -hopelijk niet- na) het huwelijk van jou. Zonder contract worden enkel de aanwinsten tijdens het huwelijk gemeenschappelijk.

Groetjes,
Lieve



isabelle
16-9-2009
 Meld misbruik22-2-2009 23:09:09

@ Inge: Jij hebt het over een verschil in loon van jou en je partner. Ik begrijp eigenlijk niet waarom jullie het 'eerlijk' of rechtvaardig vinden dat hij/zij een baan heeft die meer verdient en dat hij/zij daardoor meer aanspraak maakt op het huis (betekent: als het ooit slecht zou gaan, kan jij haast niet in het huis blijven wonen, en als je kinderen hebt is dat een groot nadeel). Ik denk dat er ook iets oneerlijks zit in het feit dat jij een lager loon hebt, daar kan jij toch niets aan doen?



isabelle
16-9-2009
 Meld misbruik22-2-2009 23:09:12

@ Inge: Jij hebt het over een verschil in loon van jou en je partner. Ik begrijp eigenlijk niet waarom jullie het 'eerlijk' of rechtvaardig vinden dat hij/zij een baan heeft die meer verdient en dat hij/zij daardoor meer aanspraak maakt op het huis (betekent: als het ooit slecht zou gaan, kan jij haast niet in het huis blijven wonen, en als je kinderen hebt is dat een groot nadeel). Ik denk dat er ook iets oneerlijks zit in het feit dat jij een lager loon hebt, daar kan jij toch niets aan doen?


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...