Nu Online
Momenteel zijn er 29 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

De Kerk ...Allerlei vragen

  29-10-2008 17:41:56
Hallo,

Wij trouwen op 26/9/09 en hebben nog geen kerk vastgelegd. Mijn verloofde wil graag trouwen in Lillo.
Ik heb ergens gelezen dat je een doopakte moet meebrengen naar de kerk. Waar ergens kan je die verkrijgen en wat hebben jullie als reden opgegeven om te trouwen voor de kerk?
Wij zijn immers niet gelovig maar doen het eerder voor de romantiek. Zou het nog lukken om een kerk vast te leggen voor volgend jaar? We hebben onderling afgesproken dat hij zou bellen naar de kerk. Heb hem zelfs de nummer gegeven maar hij doet het maar niet!!! Echt frustrerend!

xxx

megamindy
29-8-2009
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 974


Anne
7-8-2009
 Meld misbruik29-10-2008 19:07:51

Hoi,

je gaat nog gemakkelijk een kerk vinden voor volgend jaar die datum hoor.
Je doopakte vind je in het dorp/stad waar je gedoopt bent.
Wij moesten geen reden opgeven waarom we willen trouwen voor de kerk.

grtjs
Anne



Kristel

 Meld misbruik29-10-2008 23:49:43

Hoi Megamindy,

Als je niet gelovig bent moet je niet in een kerk trouwen. Zoek iets alternatiefs dan. Rent a priest ofzo.
De kerk is niet gewoon een stenen gebouw gelijk een feestzaal.
Je kan 1001 andere plaatsen vinden die romantisch zijn.
Het getuigd van weinig respect naar diegenen die er wel in geloven!

Groetjes
Kristel



Stephanie
4-10-2008
 Meld misbruik30-10-2008 0:28:42

wij zijn ook voor de kerk gedoopt al ben ik niet katholiek (wel opgevoed)dit vooral uit respect voor onzer ouders
heb dit eerlijk aan de pastoor gezegd en heb met hem besproken dat ik niet ten comunnie zou gaan
alles is onderling geregeld
doopakte vraagt de parochie zelf op dus hier moeten jullie normaal gezien zelf niet voor opdraaien
xxx Stephanie



Caroline M.
12-9-2009
 Meld misbruik31-10-2008 10:13:15

Ik sluit mij aan bij Kristel.

Trouwen voor de kerk doe je vanuit je geloof en niet voor de romantiek! Je legt daar bepaalde geloften af en niet alleen naar elkaar toe, maar naar een grotere gemeenschap. Als je allebei niet gelovig bent, denk ik dat je beter van een kerkelijk huwelijk af ziet. Het is anders als de ene wel gelovig is en de andere minder of niet...
Ik zeg hierbij niet dat ik elke week naar de kerk ga, maar als wij volgend jaar voor de kerk huwen is dat met een overtuiging naar ons geloof toe.
Ben je dan van plan om eventuele kinderen te laten dopen of niet? Een logisch gevolg van huwen voor de kerk is namelijk dat jullie jullie kinderen ook laten dopen zodat ze ook in de kerkgemeenschap worden opgenomen. En een doop is natuurlijk niet romantisch...

Caroline



Katrien
8-9-2008
 Meld misbruik6-11-2008 9:33:11

Trouwen voor de kerk, omdat het romantisch is, vind ik nu ook niet bepaald de juiste reden. Wij wilden ook een sfeervol, symbolisch huwelijk, maar niet voor de kerk, omdat wij beiden niet geloven. Uiteindelijk zijn wij in een (ontwijde) kapel getrouwd, met een vrijzinnige plechtigheid.



Liesbeth
17-5-2008
 Meld misbruik6-11-2008 11:45:11

Hey!

Met een kerk vastleggen kan je relatief lang wachten, er wordt minder en minder voor de kerk getrouwd, dus de kans is reëel dat je dag wel vrij zal zijn.
Hoe sneller je erbij bent hoe beter natuurlijk, want in sommige parochies moet je verlovingsdagen of weekendsvolgen en daar word je geacht op aanwezig te zijn.
Je moet ook drie keer bij de pastoor gaan en daar gaan ook al snel een aantal maanden over.
Je moet uw doopakte niet meehebben, maar wel weten waar je gedoopt bent. De pastoor vraagt dan zelf je akte op.

Trouwen omdat het romantisch is zal in ieder geval geen goed antwoord zijn voor de pastoor hé. Bereid dus een overtuigend antwoord voor, want er wordt effectief gevraagd of jullie vol overtuiging voor de kerk trouwen en dat moeten jullie ook ondertekenen. Je tekent ook dat jullie kinderen gedoopt zullen worden etc dus het is wel een romantische dag met een heel erg kerkelijk gevolg :-)
Een pastoor kan trouwens weigeren van jullie te trouwen als jullie niet overtuigd zijn, maar goed, ik denk niet dat dat veel voorkomt.
Veel succes met de voorbereidingen!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...