Nu Online
Momenteel zijn er 47 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Vraagjes ivm cadeaus & speech

  12-8-2008 12:48:30
Hoi,

Ik heb zojuist een lijstje opgemaakt met wat we nog allemaal moeten doen en de stress begint hier bij mij nu toch een beetje zijn kop op te steken.

Aangezien ik nog niet naar veel trouws ben geweest kan ik daar niet veel inspiratie uit halen, en ik had bij enkele puntjes toch nog vragen dus stel ik ze maar hier:

Cadeautje voor kindjes aan de kerk:
dit is een gebruik waar ik eerlijk gezegd vroeger nog nooit van gehoord had, maar dat ik hier toch al een aantal keren ben tegengekomen. Is dit iets streekgebonden, of doen jullie dit allemaal en wordt er echt wel verondersteld dat je hiervoor iets voorziet?

Cadeau voor de getuigen:
Is dit eigenlijk de gewoontje om te geven en wanneer geef je dit dan?
Heeft er iemand leuke ideeën? Het gaat hier om jonge mensen (broer van 19 en zus van 21) dus een genaamtekende pen vind ik niet echt passen - en cinematickets ofzo vind ik een beetje raar om te geven. "Bedankt om je handtekening te zetten, hier een paar cinematickets voor de moeite", maar dit kan ook aan mij liggen hoor :-)

Cadeau voor de ouders. Wanneer geven jullie dit? Hoort er daar een speech bij (we zijn alletwee geen speech mensen)? En vooral: wat kunnen wij onze ouders nog geven...

En om op die speech terug te komen: is het de gewoonte om tijdens het avondfeest een speech te geven? Of is het voldoende om als iedereen aan tafel zit iedereen te bedanken om te komen en smakelijk eten te wensen?

Alvast bedankt, alle reacties zijn welkom!
Griet
(nog 25 dagen)


Griet

Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1893


Kathleen
4-7-2008
 Meld misbruik12-8-2008 13:10:41

Hey, dit zijn heel wat vragen ik ga proberen ze duidelijk mogelijk te antwoorden.
Normaal gezien wordt er een kleine attentie voorzien voor de kinderen die bloemetjes komen afgeven aan de kerk. Wij hadden bijvoorbeeld snoepsaté's laten maken.
Bij het begin van het avondfeest (net voor het eten) hebben wij een korte "speech" gegeven en hebben we onze getuigen, ouders en enkele helpende handen bedankt met een cadeautje en enkele lieve woorden. Voor de moeders hadden we een metalen "handtasje" met daarin een blokkaars en we hadden er danku op laten graveren. Voor de vaders en de mannelijke getuige een fles wijn in een houten bootje en op de fles een gepersonaliseerd etiket. Voor de vrouwelijk getuige een obelisk met kaars in en danku op. Voor de helpende handen een bong bon. Tijdens de speech werd iedereen bedankt om te komen en nadien werd het buffet door ons geopend.
Zo hopelijk heb je iets aan deze uitleg.
Nog veel geluk met de voorbereidingen en vergeet vooral niet te genieten van je dag.

Groetjes
Katje
www.dirkenkathleen.bruiloftsite.nl



Ines
3-10-2008
 Meld misbruik12-8-2008 13:42:20

Hey Griet,

Bij ons kennen ze dat gebruik om aan de kerk iets uit te delen ook niet hoor! Dus geen paniek.

Wij trouwen niet voor de kerk, maar zelfs als we dat wel zouden doen, zou ik nog niets voorzien.

Misschien kan je voor je getuigen een Bongobon kopen: je kan ze kiezen naar gelang de interesses van de persoon in kwestie.

Wij denken er aan om de ochtend na de trouw een ontbijtmand te laten afgeven bij de ouders (misschien ook bij de getuigen).

Je vraag over die speech kan ik niet echt beantwoorden: dat weet ik zelf eigenlijk niet zo goed...

Groetjes
Ines
3/10/2008



Lientje
8-11-2008
 Meld misbruik12-8-2008 13:57:17

Ik kan je hier helaas niet mee helpen maar de tips van Kathleen vind ik wel de moeite waard. Mag ik weten waar je die 'handtasjes' en die obelisk vandaan had?



s
1-6-2007
 Meld misbruik12-8-2008 15:17:22

Ik vind dat je vooral je eigen goesting moet doen!! Traditie allemaal leuk, maar vaak zorgen die toch ook voor extra stress en druk.

Kado'tjes geven aan kindjes aan de kerk wordt vaak gedaan waar mijn ouders wonen regio heist op den berg, maar niet altijd.
Als het bruidskoppel wel kado'tjes voorziet dan verwacht het koppel meestal ook kindjes bijvoorbeeld veel kindjes in de familie of één van de partners werkt met kinderen.
Wij hadden geen kerkdienst en verwachten ook niet zoveel kindjes, dus niet gedaan.

Kado getuigen: had ik persoonlijk ook nog nooit van gehoord. Ik heb onze getuigen dan ook niks gegeven.
Ik ben zelf getuigen geweet voor een vriendin (na mijn trouw, anders kende ik het gebruik wel) en ik heb een fotokader met foto van mezelf gekregen. Al was dat niet specifiek een kado omdat ik getuigen was want aan een andere vriendin en goede vriend heeft ze dit ook gegeven. Dus da's volgens mij toch ook geen gebruik dat iedereen toepast. Getuigen zijn is toch al een eer op zich?

Speech: weer iets dat ik niet kende. Wij hadden een walking dinner en de zaalverantwoordelijk begon dat voor de start uit te leggen aan de mensen. Vond ik lekker makkelijk. Zo wist meteen iedereen wat er verwacht werd met het eten.
Totdat de zaalverantwoordelijke ons naar voren riep om iets te zeggen. Heuh??? Daar heb ik dan ook niet aan meegedaan! Wat dacht hij wel?? Dat had hij wel vooraf kunnen zeggen, vond ik. Mijn man (krijgt wel graag aandacht) is dan maar beginnen lullen en begon de ouders te bedanken enzo... Ik had echt zoiets van: Zwijg Nu! :-)
Dus best afspreken met zaalverantwoordelijke wanneer dit al dan niet gaat gebeuren. Op de feesten waar ik ben geweest (kort na mijn huwelijk) was dit telkens voor aanvang van het eten.

kado ouders: weer iets dat ik niet kende.
ouders hebben dus niets gekregen. :-)
Vriendin van mij had wel een kado voorzien voor haar ouders en grootouders. Vrienden van ons niet (of toch niet op de feest zelf).

Nu was ik zelf wel helemaal geen traditionele/klassieke bruid. Geen wit kleed, geen vervoer, geen fotograaf, geen kerkdienst, geen bruidsboeket,... Al het overbodige (in mijn ogen, he) werd overboord gegooit. En dan blijkt dat we nog veel meer niet hebben gedaan wat anderen wel doen.

Het is jullie trouw, dus jullie beslissen hoe het er moet uitzien.



Anneleen
1-1-2020
 Meld misbruik12-8-2008 15:54:54

hoi,

om op je vragen te antwoorden:

Ik heb de kindjes aan de kerk wel iets gegeven. ik sta in het onderwijs en mijn kleuters waren van ver speciaal afgekomen. ik heb ze allemaal een bellenblazer met gepersonaliseerd etiket + snoepzakje gegeven.

voor de getuigen: ik wist ook niet dat dit de gewoonte was, maar hier op het forum las ik dat dit veel gedaan werd. we hebben dan gewoon een champagnefles gekocht en daarop zelf een etiket met bedankingstekst geprint. Moet wel zeggen dat de getuigen er heel aangedaan van waren. Dus ben wel blij dat ik een kleinigheid heb voorzien.

Voor de ouders had ik ook een kadoo voorzien daar zij een deel gesponsord hadden. Ik had zo het idee van een gouden plaat. ik heb een vierkante kader gekocht, er zat een paspartout in waarbij in het midden juist een cd paste. op die cd stond er geschreven: bedankt lieve ouders + onze naam en datum. Op de cd heb ik het liedje : bedankt lieve ouders gebrand met ook de liedjes die we gebruikten in de kerk en onze openingsdans. In de vier hoeken had ik een foto van mezelf als baby, een foto van mijn man als baby, een foto van wij als koppel (bij ons trouw wet, was voordien) en een foto van de tekst: bedankt lieve ouders. ik had dat weer op die etiketten geprint omdat ik het dan zo gemakkelijk op die paspartout kon kleven. onze ouders waren heel blij met dit gepersonaliseerd kado.

Qua speech: mijn man heeft die gedaan. ik zag dit zo niet zitten. maar ik vind het wel normaal dat dit gebeurt: bedanken van de ouders, en de gasten. Kan misschien wel eens een voorbeeld doorsturen.

groetjes
Anneleen



Griet

 Meld misbruik12-8-2008 16:01:15

Hoi,

Alvast bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik deze middag last had van een kleine stress-aanval maar ik ben intussen al wat bedaard :-)

Anneleen, als je een voorbeeldje zou kunnen sturen zou dat super zijn. Je kan sturen naar: stil_watertje[at]hotmail.com.

Bedankt!

Griet
(die al iets meer ontspannen is)



Anneleen
1-1-2020
 Meld misbruik12-8-2008 16:11:44

Hoi Griet

Ik heb een mailke verstuurd met de foto's van mijn champagnefles en gouden plaat.

groetjes
Anneleen



Inge
27-9-2008
 Meld misbruik13-8-2008 9:16:20

Hallo Griet,
Ik zit ook met dat probleem van de kindjes aan de kerk. Moeten we al dan niet iets geven. Ten eerste weten we niet eens of er kindjes zullen komen. Ten tweede hoeveel dan? Ten derde langs mijn kant had ik dit wel al gezien, langs zijne kant zijn ze dat niet gewoon en we trouwen nu bij hem (allé ja, ondertussen wonen we er wel samen maar de gebruiken ken ik nog niet allemaal).
Mijn toekomstige is er niet zo voor om iets te geven.
Langs de andere kant denk ik dat ik een slecht gevoel zal hebben op het moment er kindjes met een bloemetje staan en ik niks kan geven. En dan???
Wat zouden jullie doen in dit geval?
Inge
27/09/08



Griet

 Meld misbruik13-8-2008 9:20:03

Dag Inge,

Wij hebben min of meer beslist dat we niets zullen geven aan de kerk. We gaan het voor de zekerheid nog eens navragen aan onze ouders of zij dit gebruik kennen en wat zij erover denken.

Maar wij verwachten inderdaad ook geen (of toch niet veel) kindjes. Het kost ons alleen maar extra voorbereidingstijd en geld voor iets wat misschien helemaal niet nodig is...

Succes!
Griet



LEEN
6-9-2008
 Meld misbruik13-8-2008 12:50:58

ik denk dat dit niet zo zeer over traditie of gebruiken gaat maar uit beleefdheid en dankbaarheid.

je getuigen hebben meegewerkt aan jullie dag, een hele dag aanwezig geweest en een steun en toeverlaat voor je trouwdag en ook daarna. dus ik vind het niet meer dan normaal dat je heb een aandenken of attentie geeft. je mag er niet van uitgaan dat het allemaal vanzelfsprekend is dat er een hele ploeg rond je draait die dag ☺
wij geven de getuigen een horloge met op de achterkant onze namen gegraveerd.
de ouders krijgen ook een kado (weten nog niet wat) als bedanking voor de liefde en opvoeding dat ze ons gegeven hebben omdat het op je trouwdag toch 'officieel' is dat je het ouderlijke nest verlaat. en ook voor de sponsering van het feest maar dat moet niet iedereen weten dus dat zeg je niet voor een volle zaal natuurlijk. wij geven de kado's voor de getuigen en de ouders tijden onze speech voor het eten. het is maar een korte speech hoor , gewoon de mensen bedanken dat ze er bij willen zijn op jullie feest en samen met jullie willen vieren, is toch het minste wat je kan doen he.

kadootjes aan de kerk hebben wij lang over zitten twijfelen aangezien wij op de uitnodiging hebben staan dat we geen bloemen willen omdat we meteen op huwelijksreis vertrekken had ik bang dat ik er zou staan met een mand kadootjes en geen kindjes die bloemen komen geven . uiteindelijk hebben we het toch maar gekocht , 30 stuks , op = op, het zijn badeendjes met een zakje snoepjes aan. kindjes vinden het toch altijd leuk als ze iets klein krijgen he en het hoeft echt niet duur te zijn.
http://www.doopsuikermatthyssens.be/Doopsuiker%20voorbe...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...