Terug naar overzicht
Wij hebben 300 EUR betaald, de eerste afspraak was gratis. De akte is verleden op 10 juni en we zijn getrouwd op 5 juli. Let er wel op dat de akte minstens een week op voorhand op de gemeente moet zijn.
fiogf49gjkf0dWij zijn gisteren bij de notaris gaan tekenen en voor eens huwelijk via het gewone wettelijke stelsel met inbreng van ons huis hebben wij 350 euro betaald. Groetjes, Wendy 14/08/2008
fiogf49gjkf0dBeste CarolinaHet hangt er vanaf welk huwelijkscontract jullie willen en of er speciale dingen aan moeten gewijzigd worden. Wij hadden het wettelijk stelsel mits enkele aanpassingen en de inbreng van een onroerend goed in de huwelijksgemeenschap. Zonder de inbreng had ons huwelijkscontract 300 euro gekost. Met de inbreng was het 600 euro. Een zware dobber maar het is een heel belangrijk document mocht ons huwelijk om de één of andere manier ontbonden worden.Het eerste consult is altijd gratis.GroetjesClaudia08-08-08
fiogf49gjkf0dWij kozen voor het wettelijk stelsel maar met de inbreng van een onroerend goed - waar mijn man voor het huwelijk de enige eigenaar van was - in de gemeenschap. Kostprijs: € 350.
wij laten een volledig "op maat gemaakt" contract opstellen en notaris heeft ons gezegd dat dit ongeveer 300 à 350 € zal kosten
wij trouwen niet met een contract maar hebben samen (elk voor de helft) een huis gekocht enkele jaren geleden. Dan moet ik dit toch niet laten opnemen he in een huwelijkscontract?
@Ester: het hangt ervanaf. Jullie hebben toen wellicht in de akte iets laten opnemen omtrent overlijden enz? Maar in principe ben je altijd beter met een huwelijkscontract met inbreng, afgesloten voor je huwelijk (erna kost het meer). Dit heeft enkel gevolgen voor de successierechten. Als je samen iets koopt, ben je geen familie van elkaar. Als je huwt wel (min of meer). Als 1 van beiden overlijdt, dan betaal je veel meer successierechten als je geen inbreng in de huwgemeenschap gedaan hebt, dan wanneer je dit wel gedaan hebt. Als je iets koopt voor je huwt, dan zit deze eigendom bij beiden voor de helft in het 'eigen vermogen' en daar betaal je als langstlevende een pak meer successierechten op dan wanneer je het na je huwelijk koopt of via huwelijkscontract inbrengt. Maar misschien informeer je best eens bij je notaris? Die weet het natuurlijk het beste.
hey,wij hebben 2jaar terug ook huis gekocht elk de helft maar notaris had dan raad gegeven als we trouwden zeker terug te komen voor eenhuwelijkscontract.want wat er op akte staat vervalt bij huwelijk op zich misschien geen probleem maar dan heb je wel risico als er later kindjes komen en 1 van de ouders gaat dood dat de kinderen deel kunnen opeisen en al van die toestanden, en kweet het wel kindjes maar tijden veranderen en gebeuren veel zo een dingen dus wij wilden dat risico niet. dus 300e is ons niet teveel om te laten schrijven misschien wel geld op straat maar ergens toch een zekerheid. na het huwelijk is dit 1000e.groetjessandra
Hey,Ik hoor hier telkens prijzen tussen 300 à 350 euro. Ook wij hadden reeds voor ons huwelijk een huis aangekocht en nu diende dit in de gemeenschap gebracht te worden.Ons kost dit 700 euro? het ereloon van een notaris is normaal toch wettelijk vastgelegd? hoe komt het dat wij dan zoveel meer moeten betalen? weet iemand raad??
@ElsMijn vriendin werkt bij een notaris en heeft me aangeraden om dit ook te doen. De prijs is 300euro. Je kan ook kiezen om een keuzebeding te laten opnemen in je huwelijkscontract. Zo heb je als je alleen komt de staan, de keuze wat je gaat doen. Dit kost 200euro.700euro is een schandalig hoog bedrag en volgens mij klopt hier iets niet aan dan, best eens informeren bij een andere notaris!Groeten,Inneke 13sept08
Hoi Carolina,Wij hebben voor ons huwelijkscontract € 300 betaald bij de notaris.Enkele weken voor je huwelijk is tijd genoeg, het stadhuis vraagt dit meestal om een ten laatste 1 week op voorhand binnen te brengen.