Nu Online
Momenteel zijn er 178 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Paniek kerkelijke trouw

  14-7-2008 11:02:41
Hey allemaal,

Ik moet eventjes mijn ongerustheid kwijt. Onze pastoor heeft net gemaild dat hij niet aan de doopakte van mijn verloofde geraakt. De plaats waar we dachten dat hij gedoopt was, is het dus niet. Mijn verloofde zijn moeder is gestorven en zijn vader weet het niet meer (zijn ouders waren gescheiden en zijn vader is weinig betrokken als het over zijn kinderen gaat). We trouwen 06/09, het misboekje is klaar, en het aanvangsuur van de mis staat op de uitnodiging. Hopelijk weten de grootouders of één van de tantes of nonkels iets want zonder die akte mogen wij niet trouwen voor de kerk.
Ik begin me zorgen te maken!

Katleen :-(

Katleen
6-9-2008
Meld misbruik



Reacties: 8 | Gelezen: 1055


Marjan
6-9-2008
 Meld misbruik14-7-2008 11:15:56

Normaal moet dat in het trouwboekje van zijn ouders staan...
Anders even checken op het gemeentehuis ofzo?

Onze priester deed hier absoluut niet moeilijk over en weet dat we hier niet over zouden liegen...
Je kan dus misschien even polsen of het toch niet zonder kan

Marjan



sandra
22-9-2007
 Meld misbruik14-7-2008 11:20:09

normaal moet de kerk van het dorp waar je ouders woonden met de geboorte van je man dit wel weten!
vroeger werden er veel in het ziekenhuis gedoopt en werd de akte aan deze gemeente overgegeven



miek
21-3-2009
 Meld misbruik14-7-2008 11:30:07

waar is je vriend gevormd? ("plechtige kommunie") - daarvoor heb je nl gezien je doopbewijs ook nodig, dus mss kan je het op deze manier te weten komen?!



evy
1-3-2009
 Meld misbruik14-7-2008 11:42:16

Informeer inderdaad eens in de kerk van het dorp waar je vriend woonde als baby. Daar moeten ze je zeker kunnen helpen!

Hier nog eentje met paniek. Onze doopafschriften zijn binnen, maar de officiële papieren voor de ondertrouw hebben we nog niet kunnen invullen. Wij trouwen in onze parochie, maar met een andere priester (kennis). Wij moeten van de pastoor van onze parochie de papieren krijgen, maar die doet nogal nonchalant. We hebben nog 18 dagen de tijd...pfff..ik moet niet zeggen dat ik momenteel een stresskip ben zeker?



Katleen
6-9-2008
 Meld misbruik14-7-2008 11:50:36

Bedankt voor jullie recaties. Inderdaad een goed idee om te checken waar hij gevormd is.
Het trouwboekje vrees ik dat we niet meer zullen vinden... We hebben een doos met persoonlijke bezittingen van zijn moeder en daar zit het niet in.
Veel succes ook aan Evy dat alles in orde komt voor jullie!

Katleen



Cathy
24-5-2008
 Meld misbruik14-7-2008 18:57:33

Hoi,

een andere oplossing is het volgende. Je kan ook trouwen met een 'niet katholiek' (hoewel je verloofde dat dus wel is, maar zo kan je het misschien oplossen. MIjn verloofde - nu man - is nooit gedoopt en heeft dan moeten beloven dat hij mijn Katholieke waarden niet gaat schenden en dat hij me gaat toe laten de kinderen katholiek op te voeden. HIj gelooft wel maar heeft door scheidingsperikelen van zijn ouders nooit een doopsel gehad en vond het raar dat nu te doen. Wij zijn voor de kerk getrouwd op deze manier. Anders eens aan de pastoor vragen of je het zo mag oplossen?

Succes alleszins, wees gerust er komt wel iets uit de bus!

Cathy
51 dagen getrouwd



carolien
26-7-2008
 Meld misbruik15-7-2008 14:46:38

grappig,

Wij hadden net hetzelfde probleem.
mijn vriend zijn ouders wisten ook niet meer waar hij gedoopt was..
Na 7!!! verschillende kerken aangeschreven te hebben, en alle familie met vragen te bestoken is het nu 4 weken voor onze trouw 26/07/08 toch in orde gekomen. ik was ook best in paniek en een beetje boos op zijn ouders (je weet toch wel waar je kinderen gedoopt zijn).

Gelukkig is alles in orde gekomen..

Blijven zoeken is dus de boodschap



Katleen
6-9-2008
 Meld misbruik15-7-2008 15:05:45

Bedankt Carolien, ik hoop dat het voor ons ook gaat lukken. Mijn vriend is deze morgen nog naar een kerk gereden waar het zou kunnen zijn en die pastoor gaat het nakijken (hij is nl pastoor van 2 parochies). We mogen donderdag nog eens langs gaan. Duimen dus dat dit de goeie kerk is!

Katleen


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...