Nu Online
Momenteel zijn er 138 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijkscontract?

  26-6-2008 10:38:24
Hoi bruidjes en bruidegommen,

Toen we aan de notaris bij een eerste gesprek zeiden dat we waarschijnlijk scheiding van goederen zouden nemen, brak hij dat stelsel helemaal af. Hij zei: als je trouwt, wil je toch samen aan iets bouwen, als je mekaar graag ziet bouw je toch samen aan een toekomst, ook financieel, blablabla. Hij zei ook dat bij scheiding van goederen als de vrouw thuisblijft om voor de kinderen te zorgen, ze uiteindelijk geen inkomsten heeft en dus niks krijgt als het koppel ooit zou scheiden. Hij deed daar ook een uitleg over dat je als partner minder voordelen hebt bij de erfenis, maar hij ging daar zo vlug over dat ik het nu niet meer weet waarom juist. Scheiding van goederen was volgens hem alleen voor koppels waarvan een of beide zelfstandige zijn.

Feit blijft dat hoe wij nu leven het beste werkt voor ons: elk zijn eigen rekening en een gemeesnchappelijke voor onkosten. Het is ook zo dat ik een spaarder ben, en mijn vriend helemaal niet. Dus als wij onder wettelijk stelsel trouwen en ik spaar goed van mijn loon, maar hij doet het zijne op, dan wordt het deel dat ik gespaard heb bij scheiding (hopelijk nooit!) netjes 50/50 verdeeld... Maar langs de andere kant, wij willen heel ons leven samenblijven, en dan vind ik het maar normaal dat als een van beide komt te overlijden, de langstlevende alles erft van de overledene (dus dat het niet naar die zijn ouders/broers gaat als er geen kinderen zijn) en zo weinig mogelijk erfenisrechten moet betalen. We betalen hier al genoeg aan de staat hé!

Kan iemand me soms uitleggen wat het verschil is op gebied van erfenis bij wettelijk stelsel en scheiding van goederen?

Vind dit nog het moelijkste aan heel het huwelijk, de geldzaken regelen :-)
Van zodra je begint over scheiding van goederen doen mensen precies alsof je al van plan bent om te scheiden, wat dus absoluut ni zo is. Maar ik dacht dat het gewoon verstandig zou zijn om ons financieel in te dekken als dat toch ooit zou gebeuren...

Alvast bedankt om mijn lange uitleg te lezen :-)

Groetjes,
Jenny

Jenny
12-9-2008
Meld misbruik



Reacties: 13 | Gelezen: 1799


Ines
3-10-2008
 Meld misbruik26-6-2008 11:03:52

fiogf49gjkf0d
Hey Jenny,

Ik denk er net zo over als jij hoor. De situatie is dan ook redelijk vergelijkbaar: ik ben ook de spaarder van de twee. En dan te weten dat hij degene is met het economiediploma... :-)!

Nu is het wel zo dat mijn verloofde ooit met een zaak wil beginnen en dat we ons daarvoor willen beschermen. Want als je dat achteraf nog moet gaan regelen, dan is dat veel ingewikkelder en kost het ook meer.

Bovendien vind ik het persoonlijk ook niet zo abnormaal dat je zo'n dingen al regelt op het moment dat je goed overeenkomt (daar ga ik toch van uit: anders zouden we niet trouwen, nietwaar?) en niet als je met getrokken messen tegenover mekaar staat als het fout gelopen is. Lijkt inderdaad misschien niet romantisch, maar wel heel rationeel.

Laat je dus niet afschepen door de notaris die er blijkbaar zelf een nogal romantisch wereldbeeld op na houdt: kies gewoon een andere notaris die jullie wel objectief te woord kan staan. Sta maar eens op je strepen: het gaat per slot van rekening niet zomaar over een bagatel!

Groetjes en veel succes nog!
Ines
3/10/2008



Mieke
1-8-2008
 Meld misbruik26-6-2008 11:22:24

fiogf49gjkf0d
Hoi Jenny

Wij zijn vorige week ook naar de notaris geweest en het is inderdaad geen lachertje maar het moet gebeuren. Wij hebben gekozen voor het wettelijk stelsel uiteindelijk, we hebben samen 6 jaar geleden een huis gebouwd en hebben ook samen 2 kinderen. Dus van een spaarboek is er niet scht sprake. Onze eigendom is onze spaarboek. Toch zei hij dat al het geld dat jou is, gekregen of verkregen via erfenis, dat dat van jou blijft. Je moet dit op een rekening apart plaatsen op jou naam. Ik hoop nu wel dat hij gelijk heeft!

Veel geluk in elk geval en we zullen maar het beste denken ;-)



Cathy
24-5-2008
 Meld misbruik26-6-2008 11:41:43

fiogf49gjkf0d
Hoi,

die notarissen denken soms toch dat ze alles beter weten! Bij ons was het net omgekeerd. Wij wouden een volledige gemeenschap (dus nog meer dan het wettelijk stelsel) en de notaris zei: ah, nee dat is veel te naïef, dat moogt ge niet doen, weet ge wel hoeveel huwelijken er niet uit elkaar gaan!

Wij hebben onze redenen het zo te doen en die mens heeft zich daar niet mee te moeien, hij mag u adviseren en zeggen: 'ik denk dat dat niet zo een goed idee is' en de redenen zeggen, maar deze stuurde me dus gewoon een voorbeeldcontract met volledige scheiding van goederen. Ondertussen had ik natuurlijk al lang een afspraak bij iemand anders. Deze meneer zei ook dat dit minder gedaan was, hij heeft ons de voor-en nadelen van elk stelsel gegeven en dan het contract gemaakt zoals wijd at wouden.

Ge betaalt er toch voor ook zeker!

Als je beiden achter het stelsel gaat en je weet goed wat het betekent, moet je doen wat jij wil!

Succes

Cathy
33 dagen getrouwd



Kelly
9-9-2009
 Meld misbruik26-6-2008 11:57:20

fiogf49gjkf0d
Hallo,

Wij zijn getrouwd met beperkte vennootschap en scheiding van goederen (hoe het precies noemt weet ik niet). Hierbij kan er gekozen worden om bepaalde goederen gemeenschappelijk te maken, al de rest van voor en na het huwelijk blijft apart. Dat kan je doen door het in de akte te schrijven (bij ons ons huis) en de facturen op beide namen te zetten. Dan is het van de twee. Qua erfenis, geloof ik niet dat het een verschil uitmaakt (misschien als je zelf erft van een familielid dat het dan gemeenschappelijk wordt omdat het na het huwelijk verworven is bij wettelijk stelsel- maar dit best even navragen).
Bij het wettelijk stelsel blijft alles van jou wat voor het huwelijk van jou was. Alles na het huwelijk, wordt gemeenschappelijk.
Bij de twee stelsels geldt dat ieder dient bij te dragen in het huishouden naargelang de mogelijkheden.

Dit is wat ik onthouden heb.

Succes,
Kelly



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik26-6-2008 12:43:52

fiogf49gjkf0d
wij hebben zelfs zuivere scheiding van goederen..
we waren eerst bij de zoon van de notaris en die zei juist hetzelfde als jouw notaris..

achteraf was ik bij zijn pa die ons goed kent en hij zei dat ze het idd afraden want er zijn al rechtzaken tegen notarissen aan de gang ivm vrouwen die vb niks of weinig krijgen na het huwelelijk en die nu de notaris aanvechten..

je kan al die stelsels perfect op het internet vinden. ik vind scheiding van goederen de meest eerlijke constructie. maar ja, dat is echt persoonlijk.



Vera
8-8-2008
 Meld misbruik26-6-2008 12:56:20

fiogf49gjkf0d
Hallo,
waarom trouwen jullie niet "met scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst"? (ik ben inderdaad zelfstandige, maar ook al was ik dit niet, dan zouden we nog voor dit stelsel kiezen, want mijn beroep heeft een zeer laag risico om te falen en met schuldeisers te gaan achterblijven, dus eigenlijk zouden wij best in gemeenschap van goederen kunnen trouwen) Dit wil zeggen dat jullie rekeningen van jullie apart blijven indien jullie hiervoor kiezen, erfenissen blijven van jullie apart, neem eventueel wel een gemeenschappelijke rekening voor gemeenschappelijke uitgaven. Maar eigendommen (dus bijvoorbeeld jullie woonst) gaat van jullie beiden zijn en bij scheiding (uiteraard laten we hopen dat het nooit zover hoeft te komen he) is dit 50/50. Maar dan kunnen jullie beiden sparen of niet, jullie eigen rekening blijft van jullie zelf, ook bij scheiding. En bij overlijden erft de andere partner uiteraard wel van de ander (opgepast: niet alles uiteraard, afhankelijk of er kinderen zijn of niet kan er ook nog een deel naar de ouders en broers en/of zussen gaan!!! maar als partner heb je wel het vruchtgebruik)
Inderdaad absoluut geen makkelijke keuzes allemaal. Vreemd genoeg moet je je safe zetten voor het geval het misgaat, en dat tijdens het plannen van je huwelijk. ???? Beetje contrair maar wel zoooooo belangrijk. Om u te gaan baseren op "en ze leefden nog lang en gelukkig" en ge gaat toch samen aan de toekomst bouwen is (vind ik) uit den boze. Niemand kan in een glazen bol kijken, en we hopen allemaal dat het voor altijd gaat blijven duren, maar dat dachten al die andere koppels die ons voor zijn gegaan in het huwelijksbootje waarschijnlijk ook....

Je kunt ook altijd eens bij een andere notaris te rade gaan he, niets verplicht u om bij 1 advies te blijven en daar uw keuze vanaf te laten hangen.

In ieder geval, ik hoop dat je eruit komt en d ejuiste keuze gaat vinden die het best bij jullie past.

Groetjes
Vera



eline
5-9-2008
 Meld misbruik26-6-2008 13:39:02

fiogf49gjkf0d
Hey Jenny

Eens kijken wat ik nog kan aanvullen.
Als ik het goed begrijp is de enigste reden dat jij voor scheiding van goederen zou gaan dat jij spaar en jouw ventje niet echt en dat je bij scheiding een deel van je gespaarde centjes aan je ventje moet afstaan.

Volledige scheiding van goederen vinden sommige het eerlijkste, omdat wat je binnenbrengt spaart en uitgeeft van geld komt dat jij verdient.
Dit betekend ook dat bij elke aankoop je duidelijk de naam moet vermelden van wie het betaald en bij gemeenschappelijke aankopen je er ook bij uw gedachten moet bij blijven.
Bij erfenissen is het zo dat al jij iets erft van jouw familie dat jouw ventje daar nooit aanspraak op kan maken of enorm hoge erfrechten zal moeten betalen.
Als een van jullie beiden overlijd zal je om te mogen erven erfrechten moeten betalen, wat je erft ligt dan best vast in een testament, maar vruchtgebruik is dacht ik uitgesloten.
Een ander probleem dat zich soms voordoet is een wijziging van situatie (gezinssitatie of andere) waardoor een partij geen inkomen meer heeft dit betekend soms dat die persoon gedurende 10 jaar niets heeft kunnen kopen omdat deze niet verdient heeft en dus bij scheiding bijna niets over heeft.

Het wettelijke stelsel is het meest toegepaste maar dan met aanvullingen van clausules.
Ik vind persoonlijk dit stelsel het eerlijkste de reden hiervoor is dat door de situatie waarin we ons bevinden en door ons samen zijn wij bepaalde dingen doen en keuzes maken die moesten we alleen zijn of met iemand andere verschillend zouden zijn.
Wij hebben we een aantal clausule bij gestoken
Ik denk dat ik jouw geval voor jouw spaarcenten het dus zeker mogelijk is om een rekening op jouw naam te hebben die niet onder de geemnschap valt.

Dus conclusie ivm erfrechten die je moet betalen zullen die in een wettelijk stels minder hoog zijn daar je op het totale bezit van je echtgenoot aanspraak mag maken
Bij scheiding van goederen zal je meer waarschijnlijk meer erfrecht moeten betalen als je op het totale bezit wilt aanspraak maken daar er misschien een deel afkomstig is van een erfenis die verkregen is van een andere familielid en dit gaat door andere familieleden. Af zal je niet op zijn volledige bezit kunnen aanspraak maken daar het verdeelt wordt onder andere familie leden
Nog een na deel is dat je aan het geld van de overleden niet kunt dit wordt allemaal geblokeerd de fiscus enzo weet precies wat op naam van de overleden staat
Bij wettelijk stelsel gaan ze ervanuit dat alles gemmenschappelijk is en kun je soms nog digen met rekeningen regelen zodat het geld dat je moet betalen op erfrecht minimaal is.

Hopelijk ben je een beetje geholpen
Maar ik raad je aan om misschien eens bij een andere notaris langs te gaan en duidelijk stellen wat jij verwacht dat zo een contract doet voor jullie in alle mogelijke gevallen die jij je maar kunt bedenken.


groetjes ELine
05/09/2008



Meilan
3-7-2008
 Meld misbruik26-6-2008 13:55:26

Wij hebben scheiding van goederen, maar bij overlijden kan de langstlevende zelf kiezen of hij/zij de ouders, eigen kinderen zelfs of zo mee laat erven of niet. Dit systeem is het eerlijkste vinden wij.



Jenny
12-9-2008
 Meld misbruik26-6-2008 13:56:25

fiogf49gjkf0d
Heel erg bedaznkt voor al jullie reacties!

We gaan zeker nog eens langsgaan bij een andere notaris. Denk dat dat echt wel nodig is. Er zijn zoveel clausules bij beide stelsels mogelijk, dat ik er op het moment echt geen overzicht op heb.

Voor mij zijn de belangrijkste dingen:
- als we ooit zouden scheiden wil ik dat wat we allebei verdiend hebben van persoon zelf blijft ( met erfenissen en schenkingen is dat zowiezo) maar ik zou het niet eerlijk vinden om de helft van mijn spaargeld te moeten afgeven terwijl hij rijkelijk geleefd heeft met zijn overschot van zijn loon :-) (sorry, klinkt misschien cru maar is zo)

- bij overlijden van een partner wil ik voorkomen dat het vermogen van de overledene naar broers/zussen/ouders gaat. Zelfs als ik volgend jaar zou overlijden, dan zou ik toch willen dat al mijn bezittingen/geld naar mijn kersverse man gaan, en niet naar mijn mama. Ik heb een heel goede band met mijn mama, maar toch vind ik het normaal dat alles naar mijn man zou gaan. Andersom dus ook, want ik ben wel enig kind, maar hij heeft broers en wij allebei willen niet dat zij van hem erven.
- bovendien zouden we op mekaars erfdeel zo weinig mogelijk erfenisrechten willen betalen (zoals iedereen denk ik :-)

Weet er iemand toevallig welk stelsel dit precies is of welke clausules?? :-))
Dan is mijn probleem direct opgelost :-)

groetjes,
Jenny



Ellen
21-6-2008
 Meld misbruik26-6-2008 14:02:15

Scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst is eigenlijk gewoon de oude benaming van wat nu het wettelijk stelsel heet: alles van voor het huwelijk (ook komende erfenissen) blijft eigendom van elke echtgenoot, hetgene van daarna behoort beiden toe.
Wij hebben gekozen voor dit wettelijk stelsel, maar met keuzebeding. Wat jullie betreft zou ik naar een andere notaris gaan, mij goed de verschillen tussen de verschillende stelsels laten uitleggen. Een lijstje opstellen van wat jullie precies willen. Afhankelijk daarvan zal het voor jullie wellicht een zuivere scheiding van goederen, een scheiding van goederen met een aantal aanpassingen (versoepeling) of een wettelijk stelsel met een aantal aanpassingen (verstrenging) worden. Je kan bij wijze van spreke het wettelijk stelsel zo herschrijven dat je bijna in een scheiding van goederen zit. Maar zoals gezegd, alles zal afhangen van wat jullie willen. Denk hierbij ook aan wat je wil dat gebeurt in geval van scheiding, overlijden, naar kinderen toe, indien geen kinderen,...

Groetjes
Ellen
Pas getrouwd



Deborah
4-4-2009
 Meld misbruik26-6-2008 17:01:34

Hallo,

- Ieder van de stelsels heeft zijn voor- en nadelen.

Neem nu scheiding van goederen:
voordelen zijn: ieder behoud zijn eigen rekeningen, alle inkomsten na het huwlijk blijven eigen, dus spaar jij meer dan je echtgenoot moet je niets afstaan, voordeel is ook dat moest je echtgenoot zelfstandige zijn en jij niet, en hij zou "failliet" gaan, ze niet aan jouw vermogen kunnen, tenzij je bepaalde documenten mee tekent...
grote nadelen van het stelsel: je moet van alles bonnetjes bijhouden, wie welke aankopen heeft gemaakt, want kunnen jullie de tiketjes niet voorleggen, vb bij echtscheiding of gfaillissement wordt ervan uitgegaan dat alles wat jullie bezitten voor de helft toebehoort aan je echtgenoot, en dus kunnen ze daar beslag op laten leggen, ander ZEER groo nadeel, als je een huisvrouw, of meewerkende echtgenote bent, je hebt geen inkomen, en alles behoort hem toe, dus de dag dat jullie scheiden, heb je niets....
- je wil natuurlijk ook niet dat je ouders erven, éénmaal je grhuwd bent, 2 oplossingen: één .... als je kinderen hebt, geen probleem... niet je ouders of verdere familie erf maar wel je kinderen, twee.... heb je geen kinderen en wil je toch dat je echtgenott erft, maak dan een testament op...

- bij wettelijke stelsels kunt je ook een verblijvings- of keuzebegingen inlassen,
bij een verblijvingsbeding gaat alls naar de langstlevende partner, bij een keuzebeding heb je op het ogenblik van het overlijden van je partner de keuze hoeveelje je wil toegeëigend zien....

Als je toch liever een stelsel van scheiding van goederen wenst, laat de notaris dan een testament opstellen waarin je je echtgenoot het grootst beschikbaar deel toekent van je nalatenschap.... let wel, jij kunt dit alleen maar voor jouw deel beslssen.... je kan je echtgenoot niets opleggen, en het is steeds herroepbaar wat je doet... je testament kan je altijd laten veranderen....

ik werk voor een notaris, en ik stel hier toch vast dat jullie denken dat zij zich "met jullie zaken meoien" terwijl ze enkel en alleen maar jou belang voor ogen hebben,
wij zien op't kantoor genoeg huwelijken die eindigen met een echtscheiding, en een huwelijksstelsel heeft een grote impact op de verdeling van het vermogen na het huwelijk,
als je huwt denk je niet dat het ooit gaat eindigen in een echtscheiding, je weet als je huwt niet waar je 20 jaar later zult staan, dus de notaris neemt voor iedereen de voorzichtigste oplossing voor ogen.
- bijvoorbeeld: voor een zelfstandige is dat een scheiding van goederen, om voor de handliggende reden vaneen failissement,
- voor een huisvrouw, daarentegen niet.... die komt in gval van echtscheiding op straat te staan met niks,
- zijn er kinderen uit een vorig huwelijk gaat een notaris ook nooit een wettelijk stelsel aanraden, om de eenvoudige reden de kinderen uit dit huwelijk niet te benadelen,
- ook een verblijvingsbeding (waar het hele vermogen naar de langstlevende gaat) gaat hij uit zich nooit aanraden, dat brengt te veel successierechte, met zich mee;

MAAR het blijft wel jou keuze.... jij moet weten waar je belang aan hecht.
Bovendien..... je kan steeds wijzigen van selsel over de jaren heen, moest je gezinsstiuatie veranderen

Succes
Debbie





San
12-4-2008
 Meld misbruik26-6-2008 18:50:37

Jenny,

Ik zal u even onze situatie uitleggen.
Ik ben werkende en heb een mooie spaarboek.
Mijn ventje is zelfstandige en heeft niet zoveel spaarcenten.
5 jaar geleden hebben wij samen een huis gekocht.
Mijn vereisten waren de volgende :
Bij scheiding moet het huis 50/50 verdeels worden en wil ik mijn persoonlijke dingen (auto) en spaarcenten houden.
Bij overlijden wil ik dat alles naar mijn ventje gaat (materiele dingen alsook spaarboekje).
Ik wil niet dat ze bij falen van mijn ventje zijn zaak aan mijn bezittingen kunnen en ik wil daar financieel ook niet voor opdraven.

Wij zijn in april getrouwd met een huwelijkscontract "scheiding van goederen" en wij hebben beiden een testament opgemaakt dat bij overlijden de persoonlijke bezittingen en gelden naar de langstlevende echtgenoot gaan.

Sandra



Katrien
1-9-2011
 Meld misbruik23-7-2008 16:57:43

Hoi Jenny,

Allereerst proficiat met jullie huwelijk!

Ik vind het erg leuk om te lezen dat je toch rationeel over de geldzaken denkt.

Wat je notaris ook mag zeggen (is hij 100 jaar ofzo???)

Mijn vriend en ik hebben destijds, toen we zijn gaan samenwonen, een samenlevingscontract op laten maken.

We hebben een zeer specifieke situatie (waar ik je nu niet mee ga vervelen, en waarschijnlijk heeft iedereen wel een zeer specifieke situatie) en ja, onze notaris heeft twee keer moeten nadenken vooraleer hij alles netjes in een wettelijk contract kon gieten.

Wij hebben gewoon gezegd: kijk, als we uit elkaar gaan moet het zo en zo verdeeld worden.
Als er een van beide komt te overlijden moet de andere alles erven. (Dat gaat dus blijkbaar niet, je moet je ouders 1/4 nalaten zolang je zelf geen kinderen hebt)

Het is zijn werk om na te denken hoe hij dit wettelijk moet opstellen (en wat wettelijk mag en niet mag)
Daar betaal je tenslotte voor...

Volgens mij (denk ik toch) kan je in je huwelijkscontract eender wat laten zetten (zolang het niet onwettelijk is (bv: als je geen afwas doet mag ik je vermoorden ;- ) ))

Ga naar een andere notaris, desnoods naar twee andere MAAR teken pas iets als jullie er beide in kunnen vinden.

BERICHT AAN DEBORAH

Deborah,
je mag misschien ben een notaris werken meisje, MAAR, je moet toch toegeven dat het antwoord van de notaris van Jenny ronduit belachelijk is. Zij vraagt net uitdrukkelijk aan de notaris om iets op te maken voor als de lieve vrede niet bewaard kan worden. En iedereen bevestigd dat Jenny een andere notaris moet raadplegen zodat ze over een contract kan beschikken waar ze zich in kunnen vinden. Dat is toch het beste?! Vind jij dat die notaris zomaar moet beslissen wat Jenny moet doen of niet? Want dan moeit hij wel degelijk hoor... Ik zeg altijd: als we ooit uit elkaar moesten gaan, we kunnen niet meer discussieren over geld. Dat staat op papier...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...