Nu Online
Momenteel zijn er 140 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

welk wettelijk stelsel

  25-6-2008 18:21:32
fiogf49gjkf0d
Hoi lovers!

Ik zit nog met enkele vragen ivm wettelijk stelsel. Situatie: ik bezit een appartement en mijn vriendin is bij mij komen wonen. Volgend jaar trouwen we. Nu wilt mijn verloofde trouwen onder gemeenschap van goederen. Dus dat het appartement ook op haar naam staat. Ik betaal maandelijks het app'ment af en zij betaalt de maandelijkse rekeningen (elektriciteit/tv/internet..)Ik ben daar wel toe bereid, maar heb m'n twijfels... Wat als het huwelijk misloopt en zij iemand anders leert kennen en het spel hard wil spelen?
Zijn er nog mensen in deze situatie en wat zouden jullie doen?

Bert
20-6-2009
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1668


Conny
12-7-2008
 Meld misbruik25-6-2008 18:30:10

fiogf49gjkf0d
Ik denk dat je je best laat inlichten bij notaris . Die heeft ons ook goed geholpen met onze keuzes . Wij zullen huwen met een contract elk behoud zijn eigendom, da's wel veiliger natuurlijk . Maar daar is er bij ons nog een testament bijgedaan zodanig dat bij een overlijden we toch wat meer zekerheid hebben .



els
28-6-2008
 Meld misbruik25-6-2008 18:43:04

fiogf49gjkf0d
Dag Bert,
Het is zo dat wanneer je trouwt, alle bezittingen van vóór het huwelijk bezit blijven van de oorspronkelijke eigenaar. Dat wil zeggen dat het appartement van jou blijft. Moest er jou iets overkomen dan krijgt je vrouw wel het vruchtgebruik van de woning op voorwaarde dat het de gezinswoning is. Moesten jullie scheiden dan blijft het appartement jou bezit aangezien je dit al bezat voor het huwelijk. Dit geldt dus ook als je trouwt met gemeenschap van goederen, omdat het maar gaat over de goederen die na het huwelijk zijn aangekocht.
Hopelijk begrijp je mijn (waarschijnlijk niet zo duidelijke) uitleg.
Groetjes
Els



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik25-6-2008 18:44:21

fiogf49gjkf0d
idd best informeren bij de notaris...

normaal is eerste gesprek gratis.




Lien
16-2-2008
 Meld misbruik25-6-2008 19:31:53

fiogf49gjkf0d
That's my cup of tea...
Vooreerst: elk gesprek bij de notaris voor louter inlichtingen is gratis.
Daarna: Els heeft gelijk: het appartement zal onder het wettelijk stelsel (alles van voor het huwelik is eigen, alles van na het huwelik is gemeenschap) van jou blijven.
Eigenlijk is er maar 1 addertje: je appartement zal eigen blijven MAAR als je het ooit zou verhuren onder het wettelijk stelsel, dan zijn de afbetalingen eigen schulden van jou maar de huuropbrengsten baten van de gemeenschap. HEt is dus best om dat bij huwelijkscontract uit te sluiten van de gemeenschap. Anders kan je voor volgende situatie komen te staan: jullie wonen samen in jouw appartement. Jullie huwen onder het wettelijk stelsel. Een jaar later verhuizen jllie naar een huis gekocht door jullie twee en jullie verhuren het appartement aan 650 euro per maand, laat ons hypothetisch stellen dat de hypothecaire aflossing 600 euro per maand is. Worst case scenario: je vrouw verlaat je na 3 jaar. Resltaat: jouw eigen vermogen moet dan aan haar vermogen 'vergoeden':
600 euro x 1/2 = 300 euro x 36 maanden = 10.800 euro. De rekening is din dat geval vlug gemaakt.
Het is dus logischer dat je de eventuele huuropbrengsten uitsluit uit het gemeenschappelijk vermogen zodat de afbetalingen en de eventele huuropbrengsten elkaar compenseren.
Hopelijk heb je wat aan deze uitleg...
Lien



marleen
30-8-2008
 Meld misbruik25-6-2008 19:41:34

fiogf49gjkf0d
Dag Bert

Wij zijn in april al voor de wet getrouwd en hebben het zo gedaan.

We zijn getrouwd volgens het wettelijk stelsel. Mijn man had ook een appartement, dit hebben we dmv ons huwelijkscontract in de gemeenschap gebracht met de clausule dat als het ooit tot een scheiding komt het appartement terug naar hem gaat. Hij zou mij dan alleen moeten vergoeden voor het deel van de lening dat ik mee heb terugbetaald (als je niet met scheiding van goederen trouwt betaal je altijd de lening met twee terug - zelfs al ben je geen eigenaar van het appartement -want inkomsten zijn dan gemeenschappelijk.

Daarna hebben we de lening op twee namen laten zetten. Hierdoor kunnen we in de toekomst beiden de lening inbrengen in de belastingen en hebben we dus een extra fiscaal voordeel. (deze volgorde is belangrijk: eerst trouwen en zo je verloofde medeeigenaar maken van het appartement, daarna lening aanpassen! Als je het in omgekeerde volgorde doet kan je problemen krijgen met de fiscus)

Zo hoop dat ik je wat verder heb kunnen helpen

Marleen
30/08/08



Sofie
16-8-2008
 Meld misbruik25-6-2008 19:45:14

fiogf49gjkf0d
Hey,

wij zitten in hetzelfde geval! Mijn vriend had al een appje van voor we samen waren en gaan nu in augustus trouwen. Wij hebben onze notaris gevraagd hoe we dat best oplossen.
Bij ons is het nu zo geregeld:
1) Bij overlijden van mijn vriend gaat het appje naar mij, maar ik moet bedrag dat hij van zijn ouders gekregen heeft om het appje te kopen aan hen terugbetalen (ze mogen ook weigeren).
2) Bij scheiding: het appje blijft van hem, maar vermits we voor de rest alles samen betalen (hebben slechts 1 rekening waar beide lonen op gestort worden), is er een schuldbekentenis van hem aan mij en dat moet uitbetaald worden op het moment van scheiding.
3) Let op: bij ons is het zo dat dit onze "gezinswoning" is op dit moment en dat hij het niet mag verkopen zonder mijn toestemming. Eens we in een huis wonen en het appje verhuren, mag hij het wel verkopen zonder mijn toestemming.

Best is toch om dit met de notaris te bespreken hoor!
Wij hebben gekozen voor scheiding van goederen (kwestie dat als 1 van beide aansprakelijk wordt gesteld, men maar aan 1/2 van jullie gezamelijk vermogen kan, bij gemeenschap kunnen ze aan alles zitten), maar met een aantal clausules, zodat het voor ons neerkomt op gemeenschap van goederen.

Het beste is met alle info langs de notaris gaan en dan geeft hij jou het beste stelsel in jou specifiek geval.

Veel succes!
Sofie
16-08-08



Annelies
3-7-2009
 Meld misbruik25-6-2008 22:03:50

fiogf49gjkf0d
ik zit in hetzelfe geval, ik bezit een huis en mijn vriend eigenlijk niets, ook geen meubels of zo. cru gezegd is alles van mij. Ik weet ook niet precies wat ik moet nemen. zeker geen gemeenschap van goederen, maar ik twijfel nog tussen scheiding van ...of wettelijk stelsel. Ik begrijp het verschil tussen die twee niet zo goed



dorien
4-10-2008
 Meld misbruik26-6-2008 8:53:44

fiogf49gjkf0d
Hallo Bert,

Wij vonden het ook niet gemakkelijk om te kiezen. Op aanraden van de notaris hebben wij gekozen voor 'scheiding van goederen' met gemeenschappelijke pot'. Dwz dat alles wat voor en na het huwelijk gekregen, gekocht of verdiend is van ons zelf blijft. Maar in onze gemeenschappelijke pot zit de grond, woning, meubels, alle lichamelijke goederen die we samen kopen. Ik heb naast een hoofd- ook een bijberoep, vandaar dat het ons beter leek alle financiële middelen te scheiden. Mocht ik met mijn bijberoep in schulden komen, kunnen ze inderdaad alleen datgene aanslaan wat van mij is, en niet onze gezamelijk aangekochte goederen of gespaarde gelden.

Ik vond dit de eerlijkste manier. Eigenlijk kun je het zo bekijken: gemeenschap van goederen, uitgezonderd de inkomens van ons beide.

Hopelijk heb ik het hier een beetje duidelijk kunnen formuleren.

Groetjes!



eline
5-9-2008
 Meld misbruik26-6-2008 10:23:13

fiogf49gjkf0d
hey Bert

Wij zitten in een soortgelijjke situatie, maar dan eigenlijk nog een beetje complexer.
Mijn vriend heeft bouwgrond, die volledig is afbetaald, na de trouw gaan wij daar samen ons droomhuisje op zetten en daarvoor samen een lening aangaan.

Moesten wij trouwen zonder specifief contract onder het wettelijk stelsel dan zal de grond en het huis bij scheiding volleidg van hem zijn en niets van mij, want de wet zegt dat alles wat verbonden is met de grond, eigenaar is van de grondeigenaar. en de grond was in zijn bezit voor ons huwelijk.

Ik ben ook zelfstandige maar gewoon een eenmanszaak als architect, ik heb dus geen grote onderneming en loop eigenlijk niet te veel risico.

Wij zelf hadden al beslist dat we de grond in de gemeenschap zouden steken zodat het bouwen van een huisje samen geen problemen zou opleveren.

Wij trouwen onder het wettelijke stelsel met enkel clausules omdat wij ervan uitgaan dat de dingen die wij kunnen vergaren een gevolg zijn van ons samen zijn en ons samen werken en leven.
De clausule is van toepassing bij scheiding zodat mijn ventje meer dan de helft van de waarde krijgt van de grond met woning daar ik dit maar eerlijk vindt hij heeft deze helemaal alleen betaald.
Het voordeel hiervan is dat bij ovelijden van een van de twee we elk de helft erven en het andere deel in vruchtgebruik krijgen, ook hiervoor is een clausule opgenomen bij overlijden van 1 van de twee krijgt de overblijvende de volledige eigenom.

Wij vonden dit belangrijk want et zou jammer zijn moest de grond niet opgenomen zijn in de gemeenschap en mijn ventje overlijd dat ik dan nog een zou moeten betalen om de grond en de woning te kunnen krijgen, erfrechten dus.

Wij hebben op deze manier een contract waarbij we in elke situatie blij zijn met het resultaat en we er allebei een eerlijk gevoel bij hebben, en dat is het belangrijkste volgens mij.

Je kan in de toekomst toe als jullie situatie zou veranderen het contract laten aanpassen, dit zou bij ons misschien kunnen als mijn praktijk als zelfstandige zeer zwaar zou uitbreiden.

Wat scheiding van goederen betreft, dit raadde onze notaris af, daar alles dan ook op iemand zijn naam moet staan of op jullie beiden namen. Dit betekend dat jullie bij elke aankoop van belang zeer goed moeten uitmaken wat van beide is en wat van elk is.

Is niet zo evident want een mens heeft veelal de neiging om na een aantal jaren alles van 'ons' aan te zien en zo worden er soms fouten gemaakt en bij scheiding geeft dit soms zware problemen waarbij de ene gepluimd is en de andere alles heeft.

Hopelijk ben je een beetje geholpen
Maar inderdaad beste is met een notaris gaan spreken en voor jullie zelf uitmaken wat jullie willen en waar jullie zich goed bij voelen
en allerhande verschillende senario's bedenken
scheiden waarbij beide partijen akkoord zijn
vechtscheiding
ovelijden van de ene overlijden van de andere
dit alles gezien met en zonder kinderen
En in jullie geval blijven wonen in het appartement, appartement verkopen en iets nieuws kopen, verhuren van appartement, ...

groetjes ELine
05/09/2008



Kim

 Meld misbruik5-4-2010 21:47:17

Indien je trouwt onder het wettelijk stelsel, worden de inkomens van man/vrouw dan ook op één gemeenschappelijke rekening gestort?


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...