Nu Online
Momenteel zijn er 140 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Verlovingsfeest?

9-6-2008 13:01:38
Hallo,

Ik heb mij laten vertellen dat het de gewoonte is dat er bij de bruid thuis een verlovingsfeestje wordt gegeven. Wordt dit altijd zo gedaan? Ik was hiervan niet op de hoogte eigenlijk... Wie wordt er dan juist uitgenodigd: ouders, grootouders, nog andere familieleden, vrienden? Wordt dit dan meestal bij de bruid thuis gedaan of in een zaal of restaurant?

Groetjes, Mieke

Mieke

Meld misbruik

Reacties: 12 | Gelezen: 709

Meilan
3-7-2008
 Meld misbruik9-6-2008 13:19:24

Van die gewoonte heb ik hier in België nog nooit gehoord. In Amerika en UK wordt dat wel gedaan. Wij hebben een verlovingsfeest gehad. Normaal gezien word iedereen uitgenodigd: familie, vrienden, collega's, ...

Amber
9-8-2008
 Meld misbruik9-6-2008 13:23:41

Dat is inderdaad en Amerikaans gebruik..
Op de avond dat mijn vriend me ten huwelijk vroeg hebben wij enkele vrienden direct het nieuws verteld. We zijn dan samen een terrasje gaan doen en hebben een fles champagne besteld. Dit was gewoon een spontane ingeving. Maar het was een tof feestje!!
xxx
www.thierry-amber.bruiloftsite.nl

sylvia
9-5-2009
 Meld misbruik9-6-2008 13:26:37

Hallo,
is niet echt in meer maar je kan het wel doen als je dat wil.
en ja het werd dan bij de bruid thuis gedaan, je kan uitnodigen wie je wil.
wij hebben het gewoon op mijn verjaardag gezegd dan waren er toch al heel wat mensen.
groetjes Sylvia

Laura
11-7-2009
 Meld misbruik9-6-2008 13:33:58

hey

Wij waren op reis, we hebben direct naar huis gebeld. Achteraf zijn we ergens gaan eten met beide ouders en zussen!

Groetjes, Laura

lies
5-7-2008
 Meld misbruik9-6-2008 14:25:23

wij zijn als 'verlovingsfeest' gaan eten met ouders, broers, grootouders,... En hebben dit ergens tussen de aankondiging van de trouw (die natuurlijk ook gepaard ging met enkele flessen champagne) en de trouw zelf gedaan. t Is natuurlijk geen verplichting, maar wel leuk, want wat we niet verwachtten was dat we toen ook al cadeautjes kregen!

julien

Meld misbruik9-6-2008 15:29:09

Liesbeth
17-5-2008
 Meld misbruik9-6-2008 15:40:51

hey Mieke

Wij hebben geen verlovingsfeest gehad.
De traditie en etiquette in eer houden lijkt me prachtig, maar dat past gewoon niet bij ons.
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken in hoeverre ze daarin willen meegaan. Doe wat je graag wil doen.

KATLEEN
26-7-2008
 Meld misbruik9-6-2008 18:08:07

Bij mijn vriend in de familie is dat de gewoonte, maar wij hebben dat niet gedaan. Voor de trouw komen de beide families (ouders en broers en zussen) bij ons eens brunchen om elkaar al eens geizn te hebben voor de grote dag.

nele
2-8-2008
 Meld misbruik9-6-2008 18:10:29

hello,

wij hadden een verlovingsfeest ergens begin mei, en we trouwen begin augustus.
Dit was bij mijn ouders thuis, er was een kok aan huis.
De genodigden waren mijn broer en zijn vriendin, de ouders, broers en zus van mijn verloofde.

Het was heeeel plezant :-)super mooi weer, lekker gedronken en gegeten en zelfs met zijn allen in de tuin gedanst!

Een aanrader!

groetjes,
nele

Ellen
11-7-2009
 Meld misbruik9-6-2008 18:15:43

Wij vonden dat nu net zijn charme hebben, die tradities... Wij trouwen volgende zomer 2009. Nu in oktober gaat er een verlovingsfeest door bij mijn ouders thuis. GEnodigden: ouders, broers en zussen, grootouders. De 2 'gezinnen' als het ware.
Dit is gezellig samen eten en babbbelen.

Met de trouw van de wet gaan we daarna naar het huis van mijn aanstaande om daar de 'diner de retour' te houden... Dan organiseren de ouders van de bruidegom een etentje terug, zelfde volk.

Vind het een mooi idee en grijpen daarom graag terug naar die tradities, al is niet alles zo traditioneel aan onzen trouw...

En NEE ik ben sjieke del uit een super rijk nest! Of wat Julien ook insinueert!

Groeten

Karolien
23-5-2010
 Meld misbruik9-6-2008 20:36:18

Een verlovingsfeest is een vrij oud gebruik, mn ouders hebben dit vroeger gehad, en daarom hebben wij ook een verlovingsfeestje gehouden. Wel een aangepaste versie ;-), namelijk bij ons thuis en de grootouders waren niet uitgenodigd. Vroeger was het ook de gewoonte dat dan pas de verlovingsring aan de bruid werd overhandigd... maar zoveel geduld heb ik niet ;-))

Het is zeker geen must, het is vaak ook de officiële manier om de ouderparen aan elkaar voor te stellen. Is zeker geen amerikaans gebruik!!

Groeten,
Karolien.

Heidi
13-9-2008
 Meld misbruik9-6-2008 22:43:59

Bij ons is dit dan precies niet echt nodig. De ouders zijn buren van elkaar (wonen in dezelfde straat) en kennen de wederzijdse familie al. Is ook wel plezant.

Groetjes
Heidi

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...