Nu Online
Momenteel zijn er 155 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

originele ideetjes

  10-4-2005 22:14:41
Hallo,
Mijn vriend en ik willen graag trouwen in juli 2006. Aangezien we een grote familie hebben langs beide kanten denken we erover om enkel een receptie te geven.
Wie heeft er originele ideetjes om deze receptie toch een persoonlijk tintje te geven?

Tweede vraag: wat moeten we verstaan onder ondertrouw?

Alvast bedankt voor jullie antwoordjes en veel succes aan iedereen.

Ilse
4-8-2006
Meld misbruik



Reacties: 4 | Gelezen: 735


Evi

 Meld misbruik11-4-2005 10:57:37


Voor je kunt gaan trouwen, moet je eerst in ondertrouw gaan. Dit houdt in dat je aangifte doet van je huwelijk. Voor deze aangifte ga je naar het gemeentekantoor in de gemeente waar jij of je partner woont, ook als je hier niet in het huwelijk zal treden. Je kunt op z’n vroegst een jaar en op z’n laatst twee weken voor je trouwdag in ondertrouw gaan.

De ondertrouw wordt vaak al als grote gebeurtenis gezien, omdat het paar zich hierna officieel bruid en bruidegom mag noemen, maar meer dan een administratieve handeling is het niet. Het is niet eens verplicht om samen aangifte te doen. Als je wilt kun je de aangifte soms zelfs schriftelijk doen.

Voor je aangifte kunt gaan doen van het huwelijk, zul je eerst een paar officiële papieren moeten hebben. Bij de gemeente zal men namelijk vragen naar een afschrift van je geboorteakte. Deze kun je halen in je geboorteplaats. Daarnaast wil de gemeente een uittreksel uit het persoonsregister waarop je identiteit en burgerlijke staat staan. Dit uittreksel is te krijgen in je huidige woongemeente.

Ben je al een keer eerder getrouwd, dan wil de ambtenaar op het gemeentehuis ook een afschrift van de echtscheidingsakte of als je weduwe bent, een overlijdensakte.

Hebben jullie al deze documenten verzameld, dan kan er een afspraak gemaakt worden op het gemeentehuis. Zo’n afspraak is nodig omdat de akte van tevoren gemaakt wordt en hierop moet de datum van ondertrouw vermeld moet worden. Als je een afspraak maakt, geef je ook meteen de plaats door waar je gaat trouwen.

Op de dag dat je in ondertrouw gaat, kun je meteen een aantal andere zaken regelen. Zo is dit het moment om je getuigen op te geven. Bij het gemeentekantoor zal de medewerker de naam, voornamen, geboortedatum en meestal ook een kopie van een identiteitsbewijs willen hebben.

Het is gebruikelijk om op de dag van je ondertrouw het trouwboekje en de trouwakte te betalen zodat dit je huwelijk niet meer in de weg kan sta




Lindsay
6-5-2006
 Meld misbruik11-4-2005 13:32:32

In ondertrouw gaan kan nog niet een jaar op voorhand, hoor. Dit kan ten vroegste 6 maand op voorhand.



bruid
26-8-2006
 Meld misbruik11-4-2005 18:38:56

Hoi Ilse,

Proficiat met jullie verloving! Trouwen kost idd een massa geld en als je dan een grote familie hebt, kost het nog véél meer. Misschien daarom dat je het idee hebt om enkel een receptie te doen? Of je vertrekt 's avonds al op huwelijksreis of eender wat. Je hebt al leuke recepties met kleine boterhammetjes en kleine koffiekoekjes bij, heel gezellig vind ik dat.
Nu, je kan ook een eenvoudige barbecue geven of mensen uitnodigen op een "trouwfuif" en enkel broodjes en drank voorzien. Tegenwoordig kan echt alles.

Ondertrouw voor de wet kan idd maar 6 maand op voorhand, maar in veel gemeenten kan je al veel eerder de datum (en het uur) vastleggen. Evi heeft het heel uitgebreid en goed beschreven :-)

Ondertrouw voor de kerk is een gesprek met de pastoor die jullie huwelijk voorgaat. Hij vraagt dan waarom jullie met elkaar willen trouwen en waarom jullie voor de kerk willen trouwen en zo van die dingen. Dat is meestal ongeveer 4 maanden voor het huwelijk, maar ook de kerkelijke plechtigheid kan je al eerder vastleggen.

Veel succes met al je voorbereidingen!
Tinne



Evi

 Meld misbruik11-4-2005 23:36:22

ik heb dit gewoon van een site gekopieerd hoor dus als er foutjes in staan don't shoot me :-)
i'm just the messenger


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...