Nu Online
Momenteel zijn er 167 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

receptie aansluitend op kerkelijk huwelijk of niet?

19-5-2008 10:35:45
Hallo medetrouwers

wat lijkt het best - ikzelf ben maar aan het afwegen tegen elkaar
1) wet om 10.30u, kerk erna rond 12u, broodjes met de suite, foto's, even rusten, .... receptie 16u en aansluitend avondfeest.
2) wet om 10.3u, broodjes gaan eten met de familie, ... kerk om 15u, receptie 16u en aansluitend avondfeest.

Het heeft alle twee z'n voor-en nadelen.. Bij 1 heb je echt RUST na de kerk.. het is 'voorbij' (helemaal niet verkeerd bedoeld he! :)) en je kan 's middags al heerlijk nagenieten en met familie bijkletsen, en dan in namiddag receptie en feest. Maar la mama vreest dat er dan veel minder volk in de kerk zal zitten (receptiegangers die van ver komen gaan niet in mis zitten dan) en dat de sfeer gebroken is.
Bij optie 2 heb je dan weer twee keer een 'gat'.. dat vrienden die naar wet én kerk én avondfeest willen komen moeten zien te overbruggen. .. en ik zie me al zenuwachtig aan een sandwich prullen 's middags, wachtend op de misviering. :) Alleen geef ik mijn moeder groot gelijk wat dat 'mooi aansluiten van kerk en receptie' betreft..
Hmmm... iemand eigen ervaringen?
We gaan wel het beste uitkiezen hoor, maar meningen van anciens of toekomstige trouwers, altijd welkom! alvast bedankt!

lieve

Meld misbruik

Reacties: 9 | Gelezen: 948

nele
2-8-2008
 Meld misbruik19-5-2008 11:00:59

wij doen om 11u trouw van de wet (bij ons is dit niet de gewoonte dat vrienden enzo hiernaartoe komen)
dan erna (rond 11u30 foto's tot rond 12u30 - 12u45)
dan eten tot rond 13u30 - 13u45 (echt veel meer tijd heb je niet nodig om te eten)
en dan om 14u de mis
en om 16u de receptie (toch opletten als je om 15u de mis doet en al om 16u de receptie dat je zelf als bruidspaar tijdig aanwezig bent op de receptie, want een misviering -zeker een huwelijksmis duurt al gauw een uur!)

groetjes,
nele

Ilka
7-6-2008
 Meld misbruik19-5-2008 12:26:10

Hoi

en waarom de burgelijke trouw niet op een andere dag? Heb je minder stress en kan je daarna ook gezellig met de suite gaan eten?

We hebben het ook zo gedaan, we zijn twee weken geleden voor de wet getrouwd. Nadien hebben we een drink/pick-nick gehouden in de tuin van mijn moeder. 7 juni geven we dan een groot feest met aansluitend receptie en avondfeest op de ceremonie.. We spreken rond de middag bij mijn moeder af en dan hebben we tijd genoeg om foto's enzo te trekken. Ceremonie is bij ons om 14.30 en receptie begint om 16.00...

Bovendien is het leuk dat je dan twee keer een feestje hebt :-). En niet zo een rush op één dag.. Dus hoewel wel al getrouwd zijn is het nog niet allemaal voorbij..

Tenslotte als je het niet op twee dagen wil.
Mensen die graag naar de mis komen gaan zeker komen hoor. Tenslotte zullen ze zich wel weten bezig te houden. Maar het is inderdaad zo dat een receptie houden na de kerk wel leuk is omdat iedereen dan nog zo een beetje in een bepaalde "euforie" is..

Groetjes
Ilka

Sandra
30-8-2008
 Meld misbruik19-5-2008 13:43:56

Hallo Lieve,

We hebben ervoor gekozen om de receptie aansluitend op de kerk te houden. Bij ons komen er namelijk toch wat mensen van redelijk ver, en we vonden het niet kunnen om hen tussen de viering en de receptie te laten wachten. We horen ook van mensen die al veel trouwfeesten hebben meegemaakt, dat het niet leuk is om zolang te moeten wachten tussen de viering en de receptie. Hoe je het draait of keert, mensen zullen afhaken wat de viering betreft. Terwijl je meer mensen in de viering zal hebben als de aansluit op de viering.
Als je het te druk vindt allemaal, kan je misschien toch overwegen om het op 2 dagen te doen. Wij doen dat ook: gemeente, kerk, receptie en avonddiner met familie op een dag. De week erna avondfeest.

Succes ermee!

Hanne
30-8-2008
 Meld misbruik19-5-2008 13:55:23

Wij trouwen ook de week ervoor voor de wet. Dan achteraf een tuinfeestje bij de ouders van mijn vriend. Rustig met de dichte familie.

De week erna gaan wij om 10 uur foto's nemen, na de middag foto's met de suite. Om 16 uur is onze viering en dan gaan we met iedereen te voet naar de feestzaal (kerk is 300 m van feestzaal). Op onze uitnodigingen staat expliciet vermeld dat de receptie begint aansluitend op de misviering. Geen uur erbij. De mis begint om 16 uur en aansluitend receptie. De mensen "kunnen dus niet anders" dan naar de mis komen.

Iedereen moet een klein uur rijden van ons, dus we kunnen geen "gat" laten tussen de mis en receptie, vandaar. En het grote voordeel is veel volk in de kerk!

We zullen geen rustmoment hebben, maar het begint ook allemaal later.

Geert
26-7-2008
 Meld misbruik19-5-2008 17:02:13

Hey Lieve, 't is inderdaad herkenbaar dat dilemma. Wij gaan ook voor optie 2:
10u30 wet
11u00 fotoshoot in kasteel + Brussel terwijl gasten hapjes en drankjes krijgen in tuin ouders
13u30 einde fotoshoot en dan kunnen we nog wat op adem komen in de tuin
15u00 misviering
16u00 einde misviering + buiten "kletsen"
17u00 start receptie

Zo hebben we inderdaad het nadeel dat de 2 "stressmomenten" uit elkaar liggen maar ook het voordeel dat we dan wat meer volk in de mis gaan hebben en dat is toch altijd leuker he, ook voor foto's en video.
Dus voilà, wij kiezen voor optie 2 :-)

G&A
26/07/08

Elke
7-3-2009
 Meld misbruik19-5-2008 17:42:19

Hallo,

Bij ons ziet het er ook gelijkaardig uit:
10.30u: wet
nadien broodjes voor suite, en foto's
15u: kerk
17u: receptie
Ik hoop ook dat er zo meer mensen naar onze viering komen, want iedereen komt van ver...

Groetjes,
Elke

Ellen
21-6-2008
 Meld misbruik20-5-2008 8:59:47

Hey

Ook wij gaan voor de tweede optie

10h00 wet
11h-12h foto's in mijn geboortedorp
12h-12h30 iets kleins eten
13h-14h15 foto's in zijn geboortedorp
14h30-15h30 mis
15h30-16h00 wat napraten
16h30-... avondfeest

OPM: voor sommige gasten zitten wij toch nog met een 'gat' aangezien we ervoor kiezen om niet met een receptie te werken maar bijkomende gasten uit te nodigen voor het dessertenbuffet. Als zij naar de kerk willen komen moeten ze tussen einde kerk (15h30) en start dessertenbuffet (21h) overbruggen, of komen ze niet naar de kerk.
Je ziet je kan nooit goed doen voor iedereen hoor.

Groetjes
ellen
21-06-08

Hanne
30-8-2008
 Meld misbruik20-5-2008 20:35:20

Zoals Ellen zitten wij ook met een "gat" tussen misviering en avondgasten die om 22 uur komen. Maar dat zijn allemaal jonge mensen en we nemen aan dat die gaan afspreken met anderen die naar de trouw komen en in Gent (trouw in deelgemeente van Gent) iets gaan drinken en eten.

Zo hebben wij het ook nog gedaan bij een vriendin haar trouw.

lieve

Meld misbruik20-5-2008 23:32:52

Hoi allemaal..
bedankt alvast voor de reacties.. blijkbaar kiezen de meesten voor de kerk met aansluitend receptie.. goh... mijn moeder denk - en 't zal wel zo zijn- dat er meer volk gaat zitten in de kerk als we het pal voor de receptie doen.. maar dan denk ik... Die mensen die DAAROM in de mis zullen zitten.. goh.. willen die er dan echt zo gemeend bijzijn? Dan heb ik liever minder volk in de kerk, maar waarvan ik weet dat het echt gemeend is, dan veel volk maar enkel 'want goh, we zijn dan toch in de buurt voor de receptie'.. Fin, ik probeer mezelf maar moed in te spreken hoor :)
Ik blijf met het gevoel zitten van graag 'rust' te hebben na de viering.. van dan tijd te hebben om foto's te laten nemen, een halfuurtje met mijn verse ventje op bed uit te blazen, nagenietend van de viering en uitkijkend naar het feest dat dan over enkel uren nog volgt.. Ik ken mezelf, ik ben nogal een stresskip, en kweet dat ik -als we s middags met de suite broodjes zitten te eten - ik me maar zou bezig houden met si en la voor de viering. :)
Ik zou zo graag horen dat er nog zijn die 's voormiddags/s middags trouwen voor de kerk en dan pas uren later een receptie en feest houden.. maar tot nog toe weinig succes ;)
in elk geval al bedankt voor de reacties. Dit forum is echt handig en tof!
Lieve

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...