TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Sandra
25-7-2008
|
18-5-2008 13:06:52
Het is wel een heel leuk idee dat hij je pas ziet als je de kerk binnenkomt, maar praktisch is het niet echt. De reden die je zelf aanhaalt: het voor de wet trouwen gebeurt al voor de kerk. Bovendien zijn er ook heel veel die hun fotoreportage 's morgens doen als ze 's namiddags trouwen (wij ook), je kan dat moeilijk in andere kleding doen hé... Ik vind het sowieso ook super romantisch als hij bij het ouderlijke huis vd bruid komt aanbellen om het boeket over te maken hoor.
|
|
els
28-6-2008
|
18-5-2008 13:14:50
hier in de streek is het al zovele jaren (minstens 60, want zo ging het bij mijn oma's) dat de bruidegom de bruid oppikt bij haar ouderlijk huis.... ik denk zo in de kerk dat dat Amerikaans is hoor....
|
|
karolien
8-8-2008
|
18-5-2008 13:19:58
Laks? Is dit niet wat overdreven? Chapeau voor de koppeltjes die durven afwijken van het klassieke of hetgeen de omgeving van hun verwacht! Klassiek, romantisch, hip, alternatief, ....het belangrijkste is dat de bruid en bruidegom er zich goed bij voelen. Zoals Metallica het zo mooi zingt: life is ours,we live it our way and nothing else matters.
|
|
cien
9-5-2009
|
18-5-2008 13:23:14
mjaaa,met laks bedoel ik eerder het aanpakken met als hoofdgedachte, tis nen dag gelijk een ander,we moeten gwoon ons wa opkleden,papierke gaan tekenen en daarna gaan eten met de familie... zo zijn er koppels en da begrijp ik echt ni..
|
|
Meilan
3-7-2008
|
18-5-2008 13:56:47
Wij trouwen op z'n Brits. Twee dagen voor de ceremonie trouwen we voor de stad, maar ik heb een iets meer casual kleed aan dan. De avond voor de 'echte' trouw gaat hij op hotel met zijn 'best man', terwijl ik in ons huis blijf met mijn bridesmaids. 's morgens gaat hij met de best man en de ushers naar de ceremonie om gasten te ontvangen, en ik kom op het laatste moment met mijn bridesmaids. Dus hij zal vanvoor staan, en zich omdraaien wanneer ik het gangpad opkom en dat zal de eerste keer zijn dat we elkaar zien. Ik denk dat dat moment echt heel speciaal moet zijn. Het is ook het moment waar we beide het meest naar uitkijken.
|
|
Cathy
24-5-2008
|
18-5-2008 14:03:35
Elkaar voor het eerst zien in de Kerk is inderdaad een Engelse/Amerikaanse gewoonte. Het is inderdaad romantisch, maar het is toch ook leuk als je verloofde je ziet 's morgens vroeg? Hij komt je ophalen aan het huis van je ouders, op die manier vraagt hij om je hand, om de zegen van de ouders. Dat is toch ook romantisch? Dit is de traditie in belgië, zo 'hoort het' hier.
Ik ben er zeker van dat ik al heel nerveus ga zijn dan smorgensvroeg & dan voor ik de kerk binnenga opnieuw want dan is het echt zover!
Alleszins, als jij graag je gaat omkleden e.d is dat natuurlijk jouw zaak, ieder vult zijn trouw in zoals hij/zij wilt hé. GEniet nog van het voorbereiden!
Cathy (nog 6 daagjes!!)
|
|
Kim
7-5-2013
|
18-5-2008 14:04:23
Dag Cien,
Ik vind het toch maar triestig dat je zo reageert op wat de meesten van ons hier doen hoor. Jij mag jouw huwelijk aanpakken zoals jij wil maar daarom is het niet "dé correcte manier"... De enige goeie manier is de wijze waarbij de bruid en bruidegom zich het beste voelen. Als dat nu betekent om samen te slapen, apart te slapen, mekaar te zien of niet te zien...
|
|
Natacha B
|
18-5-2008 14:07:39
Tja kijk Cien, allemaal heel mooi dat jij het wel superromantische vind enzo, maar wij hebben dat allemaal niet nodig. Wij zijn samen thuis opgestaan en ik heb me hier in de badkamer aangekleed en zelf mijn kapsel wat gedaan. Ik heb me de hele dag op mijn gemak gevoeld. Wij zijn gewoon voor het stadhuis getrouwd en hebben een bbq en avondfeest gegeven in het Fabriekspand. Er waren genodigden in jeans en daar trekken wij ons niets van aan, zolang ze zich maar amuseren! En iedereen was vol lof en er waren geen rare toestanden met overdreven dronkaards dus feest geslaagd! Iedereen doet op het zijn manier hé.
|
|
Marie
13-6-2009
|
18-5-2008 15:07:34
Ik moet me toch aansluiten bij een paar anderen hier: aan elkaar pas zien in de kerk is in mijn ogen niets 'klassieks'. Het is pas de laatste jaren dat gebruiken uit Engeland / Amerika / 'de film' / ... hier overgenomen worden. Met onze (Vlaamse / Belgische / Keltische? / ...) traditie heeft dit niets te maken.
Dat hoeft daarom niet te betekenen dat het voor jullie niet de ideale manier kan zijn. Doe waar je je goed bij voelt. En als er mensen nog eens verschieten hoe klassiek jullie het doen, kan je misschien eens aanhalen dat dat helemaal niet zo klassiek is ;-)
|
|
San
12-4-2008
|
18-5-2008 15:14:42
Wij zijn op 12 april enkel voor de wet getrouwd. Wij hebben de avond voor de trouw samen in ons bed geslapen. Ik ben smorgens naar de kapper geweest en van daaruit rechtstreeks naar mij ouders gereden. Mijn ventje is mij daar komen ophalen en dan zijn we samen foto's gaan maken. Toen wij op het stadhuis aankwamen stond iedereen ons daar op te wachten en ik kan je verzekeren dat was een vrij emotioneel moment. Ik zou dit alleen niet gekunnen hebben en was heel blij dat mijn ventje bij mij was. Ik zou het niet aangekunnen hebben als dat emo moment samen zou vallen met mijn ventje voor het eerst te zien. Dat zou te veel geweest zijn op 1 moment.
Tja, ieder op zijn manier hè. Ik vind dat je in je uitspraken toch een beetje hard bent.
Sandra 12/04/2008
|
|
Elke
7-3-2009
|
18-5-2008 18:34:00
Wij wonen al een hele tijd samen, en onze ouders wonen 100km hiervandaan (allebei de andere richting uit), dus is het praktisch gezien onmogelijk om thuis te gaan slapen. Maar ik vind hier helemaal niets laks of onromantisch aan. Mijn verloofde mag me ook niet zien tijdens het aankleden, pas als ik helemaal klaar ben, en dan rijden we samen naar stadhuis en kerk. Uiteindelijk doet toch iedereen waar hij/zij zich best bij voelt, niet?
|
|
veronique
13-9-2008
|
18-5-2008 18:38:51
Hey... 'zo hoort het'??? Ik heb het nog nooit gezien (en toch al veel trouws meegemaakt)... ik denk dat je te veel amerikaanse films gezien hebt...
|
|
Hanne
30-8-2008
|
18-5-2008 20:01:32
Ieder doet het op zijn manier, volgens zijn eigen goesting! punt.
|
|
maja
25-10-2008
|
18-5-2008 21:33:31
Hey
Het is toch de traditie van ons "apenlandje" dat erom vraagt dat de bruidegom de bruid gaat ophalen bij haar ouders thuis? En er zullen altijd wel goede redenen zijn om het anders aan te pakken. Mijn ventje komt mij halen bij het hotel.
En de bruidegom die in de kerk wacht op de bruid, da's een amerikaanse traditie.
Hilde, groot gelijk. Ieder zijn eigen goesting.
|
|
maja
25-10-2008
|
18-5-2008 21:34:15
Sorry moest Hilde moest Hanne zijn
|
|
cien
9-5-2009
|
19-5-2008 1:27:39
om ff te muggenziften; de traditie schrijft voor dat de bruidegom de bruid niet in haar jurk mag zien voor het eigenlijke huwelijk...en dat was wat ik bedoelde...
zeker niet dat niet iedereen er zijn eigen ding van mag maken..met alle respect zelfs!
wij houden er gewoon van zoveel mogelijk van die lekker oudbakken tradities te onderhouden en dat we verschieten hoeveel mensen dat niet meer doen..
bruidje ophalen thuis is niet echt een traditie of toch niet zo'n heel oude
jah tuurlijk doet iedereen wat die wil maar laat dat dan wederzijds zijn en de mensen die het niet modern aanpakken ook lekker hun ding doen;)
doe het in ieder geval geweldig!!!!:):):)
|
|
Joke
25-4-2009
|
19-5-2008 3:30:06
Ik sluit mij aan bij Maja en Cathy: ik denk dat "bij ons" de traditie wil dat de bruidegom de bruid bij haar ouders thuis komt ophalen. Het "elkaar voor het eerst zien in de kerk" is inderdaad eerder Amerikaans.
Bovendien nog een reden waarom de bruidegom de bruid 's ochtends moet ophalen en niet kan wachten tot zij de kerk binnenkomt: de bruidegom zorgt voor het bruidsboeket. Wanneer ga je dat anders krijgen ? Je kunt toch niet zonder boeket binnengaan ?? Volgens mij schrijft "onze" traditie voor dat de bruidegom het boeket 's ochtends aan de bruid geeft wanneer hij haar komt ophalen. Mijn aanstaande zal speciaal een uur heen én terug rijden om mij te komen ophalen ! Lijkt mij meer dan romantisch genoeg !!
Groetjes, Joke.
|
|
sarah
17-5-2008
|
19-5-2008 8:22:44
grappig hoe je je druk maakt in het huwelijk van anderen...
wat maakt dat nu toch uit???
waarschijnlijk heb je ook een hekel aan bbq, trouwfuiven, enzovoort
Als iedereen het al eens op zijn manier doet, met zijn en haar goestings en middelen, dan zijn we al heel ver hier in ons apenlandje.
|
|
Isabel
11-8-2007
|
19-5-2008 8:24:51
Beste Cien,
ten eerste heb jij helemaal geen reden je op te jagen in hou andere mensen hun huwelijk regelen. Ten tweede heb je al zeker niet het recht het als 'laks' te verooredelen. Ten derde, ik kan je verzekeren dat die grote dag voorbijvliegt. Mijn man is me rond 11 uur komen ophalen en zag me toen voor het eerst en geloof me, dat is meer dan lang genoeg wachten. Wij hebben de nacht ervoor apart geslapan en ik was toch heel blij toen hij aankwam. Het was een heel emotioneel moment. Maar het moment dat hij aan het altaar stond en ik naar hem toe wandelde in de kerk was minstens even emotioneel. Onze trouwdag was zo goed als helemaal traditioneel en klassiek. Wat jij wil is een speciale amerikaanse trouwdag. Als dat jouw ding is moet je dat zeker doen maar haal aub nooooooooooiiiiiittttt meer de belgische traditie naar beneden want die is minstens even romantisch als de amerikaanse. En als je mening over trouwen volgens onze tradities nog steeds zo respectloos is na al deze reacties dan zou ik in jouw plaats toch eens overwegen om naar Amerika te verhuizen en daar te trouwen. En nog even deze levensles beste Cien: Behandel een ander zoals je zelf wil behandeld worden. Misschien een tip om volgende keer je vragen wat anders te formuleren en niet te veroordelen.
Groetjes, Isabel
reeds 282 dagen gelukkig traditioneel getrouwd
|
|
evy
1-3-2009
|
19-5-2008 8:33:23
Nou, geen traditie? Hoe oud moet het zijn om een traditie te zijn? Ik heb gisteren eens geïnformeerd bij mijn grootouders(80+). Mijn grootvader haalde mijn grootmoeder ook op bij haar thuis. En wat blijkt, hun ouders deden jaren tevoren ook al hetzelfde. Dus laat ons zeggen dat het toch al zekers 100 jaar de traditie is om zó te trouwen. En ja, zo trouwen wij ook, wij zetten de traditie verder. Ik denk dat jij beter naar Amerika gaat om daar hun traditie verder te zetten zodat onze bruidjes hier kunnen trouwen zonder laks genoemd te worden. Respect voor iedereen!
|
|
cien
9-5-2009
|
19-5-2008 11:02:48
amai stelleke ambrasgrage bridezilla's...
ik heb al 10 keer gezegd da wat ik eerst heb geschreven verkeerd verwoord is geweest...
de traditie die ik bedoel heeft langs geen kanten iets met amerika te maken maar daar hebben jullie allang geen oren meer naar want ge zit amaal op ulle paard en kweet ni wa voor stress op mij aant uitwerken..
doe maar mannekes...ma vergeet ni terwijl jullie amaal zitten te zeveren over respect en al heb ik al 10 keer geschreven da ik alles en iedereen zen manieren respecteer ma blijkbaar respecteert niemand van jullie de minder moderne manier en daar bestaat een woord voor beste bruidjes...ent begint met een H
nog steeds met alle respect van de wereld! maar ulle gekakel zo beu als de pest
|
|
eva
26-10-2008
|
19-5-2008 11:46:42
Dag Cien en alle anderen,
ik denk dat het ondertussen duidelijk is dat iedereen veel respect heeft voor elkaars keuze en dat tradities heel persoonlijk zijn. Het is dan ook hoog tijd om gewoon eens antwoord te geven op Cien haar vragen.
Dus Cien, ik ga mijn verloofde ook maar voor de eerste keer zien in de kerk. Maar wij trouwen wel al een paar dagen op voorhand voor de wet. Het feit dat je dan 2 trouwdata hebt nemen we erbij om het op deze manier te kunnen doen. Ik heb trouwens van een aantal bruidjes al gehoord dat ze het in 2 dagen zouden opsplitsen als ze het opnieuw zouden kunnen doen om het wat rustiger te hebben die dag en nog meer te kunnen genieten.
Als je dat niet wil hangt volgens mij alles af van het uur waarop je voor de kerk wil trouwen. Als dat in de namiddag is denk ik dat het best mogelijk is om bv om 9u30 of zo in het gemeentehuis te trouwen (als dat mag van de gemeente). Dan even te toasten of iets dergelijks en je daarna te gaan klaarmaken voor de kerk.
groetjes, eva
|
|
maja
25-10-2008
|
19-5-2008 12:32:27
Cien, als jij respect wilt tonen voor een ander zijn mening doe het dan op een iets zachtaardige manier. In plaats van over gekakel te beginnen. En weet dat je op het ene moment spreekt dat jouw manier wel traditie is en het andere moment spreek je van de moderne ( amerikaanse) manier.
Toch nog een zeer aangename en "romantishe" dag gewenst;
|
|
Kim
7-5-2013
|
19-5-2008 20:09:23
Ik heb een beetje opzoekwerk verricht; hopelijk kunnen jullie Engels :-)
Cien; de Amerikaanse manier lijkt me ook wel leuk :-)
De rest; ik voel me ook aangevallen door het eerste berichtje maar goed, ze probeert het uit te leggen dus niets van aantrekken :-)
Iedereen: have fun and enjoy the party!
The Belgian way: Belgium is a very old country, with a fascinating mixture of old customs and modern laws. Belgium weddings may be performed as a civil ceremony or as a religious ceremony.
An ancient Belgium custom that is designed to unite the two families calls for the bride to stop as she walks up the isle and to hand her mother a single flower. The two then embrace. Then, during the recessional, the bride and groom walk to the groomâ's mother and the new bride hands her new mother-in-law a single flower and the two of them embrace, symbolizing the bride™s acceptance of her new mother.
The American Way: Weddings in Central America tend to be large, boisterous, happy affairs, filled with friends and family—children are always welcomed with open arms at a Central American wedding.
In the beautiful country of Belize, on the Eastern side of Central America, weddings are a very joyous occasion. Fiends and family fill the church while the rest of the villagers peer in through the doors and windows, anxious not to miss a moment. While the groom and his best man stand at the alter, the bride waits outside the church until the moment of her grand entrance.
Unlike a more sedate North American wedding, the bride may waltz or strut or dance to the alter, accompanied by her father or another male member of the family. As is true almost the world over, at the conclusion of a Belize wedding ceremony (almost always Catholic) the bride and groom exchange rings, the universal symbol of never-ending love, and then kiss to seal their union before family and friends.
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|