Nu Online
Momenteel zijn er 122 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Domicilie bruidegem

  16-5-2008 11:48:12
Goeiemorgen iedereen,

hebben jullie ook soms het gevoel dat je maar eindeloos blijft regelen en organiseren tot de trouw? Op dit moment hebben wij het adres van mijn vriend terug verandert naar zijn geboortedorp zodanig dat we daar kunnen trouwen. Aangezien we daar volgend jaar ook gaan wonen leek ons dit persoonlijker en het zal ook een familielid zijn die de wettelijke cermemonie zal leiden.
Nu is mijn vraag of mijn vriend onmiddelijk na ons huwelijk dan terug zijn adres moet veranderen naar onze woonplaats want dit betekent dat hij vier keer moet 'verhuizen' vooraleer we in ons nieuwe huis wonen. Ik ben het hier een beetje ingewikkeld aan het uitleggen: Wij zijn vorig jaar gaan samenwonen in Kaprijke, hij heeft zijn adres nu naar Zomergem verandert om daar te trouwen. Na de trouw moet hij terug naar Kaprijke verhuizen om 'zogezegd' bij mij te wonen. En dan in 2009 gaan we naar ons nieuwe huis in Zomergem en moet hij dus terug zijn adres veranderen. Ik dacht dat er ergens een bepaalde termijn is vooraleer je officieel moet samenwonen na het huwelijk.
Is er hier iemand van op de hoogte?

Mercikes é!
Annelies

Annelies
26-7-2008
Meld misbruik



Reacties: 4 | Gelezen: 1497


Marjan
6-9-2008
 Meld misbruik16-5-2008 12:28:40

Waarom heb je de domicilie van je verloofde veranderd? Volgens mij maakt het enkel uit waar de bruid officieel woont...

Marjan



An
28-6-2008
 Meld misbruik16-5-2008 13:20:06

Hallo,

Je kan je vraag best stellen aan de burgelijke stand van je gemeente. Volgens mij maakte het niet zo veel uit wanneer je wettelijk samenwoont na je huwelijk, maar daar ben ik niet zeker van.
Het is wel zo dat één van de twee, bruid of bruidegom moet gedomicilieerd zijn in de gemeente waar je wilt trouwen. Dat weet ik wel zeker, want ik heb mijn domicilie ook moeten herzetten naar de gemeente waar ik wou trouwen.

Succes.
Groetjes,
An



Annelies
26-7-2008
 Meld misbruik16-5-2008 14:29:54

Op de burgerlijke stand wisten ze het ook niet. Maar wie weet staat het wel in ons trouwboekje:-) En ze lezen dat naar het schijnt voor tijdens de wet. Ben benieuwd maar zou het eigenlijk graag eerder weten.

@ Marjan: Wij wilden per se in Zomergem trouwen omdat we daar aan het bouwen zijn en omdat hij dan zogezegd terug bij zijn ouders woont. Als je elk in een andere gemeente je domicilie hebt mag je kiezen waar je trouwt.

Annelies




Bregtje
30-8-2008
 Meld misbruik16-5-2008 16:15:07

Dag Annelies,
In het burgerlijk wetboek staat het volgende: "echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht". Ik denk dat deze verplichting onmiddelijk ingaat. De termijn die je krijgt om je adreswijziging aan te geven aan de gemeente hangt misschien van gemeente tot gemeente af (hier ben ik niet zeker van), bij ons is dit 14 dagen (je moet anders eens kijken op de website van je gemeente, toen wij gingen samenwonen heb ik dat op de website van onze nieuwe gemeente gevonden). Ik herinner mij van een vriendin die ook terug bij haar ouders is gaan 'wonen' voor haar huwelijk, dat zij haar adreswijziging (terug naar waar ze dus echt woonde) ook binnen de 14 dagen na haar huwelijk moest aangeven. En dan komt de wijkagent nadien controleren of het allemaal wel klopt :-)
Groetjes!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...