TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Delphine
12-9-2008
|
13-5-2008 10:57:27
Niks van aantrekken, wij zijn al 5 jaar samen. Sinds laatste juli zijn we afgestudeerd (altijd samen op school), daarna direct co-ouderschap :) (telkens 2 weken afwisselend bij zijn en mijn ouders inwonen) Over 3 weken starten we met onze bouw, en in september gaan we trouwen.
We zullen dan pas samenwonen als onze bouw is, over anderhalf jaar... Tot dan zullen we dus altijd bij de ouders gewoond hebben
|
|
sandra
22-9-2007
|
13-5-2008 11:16:51
wij horen ook bij dat groepje! als ge van elkaar houdt dan heb je geen proefperiode nodig, wat is dat nu voor iets raar! wij zijn getrouwd in september en hebben de eerste nacht als getrouwd koppel in ons nieuwe huis doorgebracht... superfijn! ondertussen hebben we onze zogenaamde proefperiode van 8 maanden toch al doorstaan dan ;-) Trouwens, vroeger werkte dat toch bij iedereen zo?!
|
|
Amber
9-8-2008
|
13-5-2008 11:23:22
Hey Sofie, Hoeveel je ook van iemand houdt, je leert elkaar pas echt kennen als je samenwoont, getrouwd of niet getrouwd. Maar er zijn veel koppels die de eerste periode dat ze samenwonen veel probleempjes en tekortkomingen bij de andere ontdekken. De boodschap is te praten met elkaar, telkens wanneer je je stoort aan de ander. Wij wonen 4.5jaar samen als we trouwen, en in het begin hebben wij vele nachtjes opgebleven om te praten. Je komt er wel uit, maar het is niet meer dan logisch dat mensen eerst even een "proefperiode" inlassen voor ze trouwen. Je kan de tijden met "vroeger was het ook zo" niet meer vergelijken met onze samenleving nu. Veel succes en dikke proficiat! xxx www.thierry-amber.bruiloftsite.nl
|
|
Naomi
12-12-2008
|
13-5-2008 11:25:24
Hiere hetzelfde, wij kijgen ook soms die reactie maar gaan ook pas in ons nieuwe huisje gaan wonen na onze trouw...
xxx
|
|
Laura
9-8-2009
|
13-5-2008 11:35:05
Niks van aantrekken. Wij krijgen van de oude garde wel eens te horen dat onze trouw niet meer "echt" is, aangezien we al 3 jaar samenwonen tegen onze trouw... 't Is dus altijd wel iets.
veel succes!
|
|
sandra
22-9-2007
|
13-5-2008 11:41:11
wij trouwen binnenkort en gaan ook dan pas samenwonen. dat is natuurlijk ieder persoonlijk... maar ik ben het niet eens met de mening 'je leert elkaar pas kennen als je samenwoont'. ik denk dat dat van koppel tot koppel afhangt, en niet van de tijd waarin we leven, of van elkaar tekortkomingen te leren kennen. want als het over tekortkomingen gaat, die moet je nu eenmaal aanvaarden van je partner. en dan mag je eignelijk zogezegd ook pas trouwen als je al kinderen hebt want dan leer je ook nog een hoop tekortkomingen kennen en ga zo maar door! dit is dus een persoonlijke keuze mijns insziens. dus trek je niks aan van de anderen... ik ken een koppel dat al 10 jaar samenwas, toen getrouwd zijn en na 3 maanden ging scheiden... die proefperiode is dus echt zo belangrijk niet!!
|
|
Matthias
6-9-2008
|
13-5-2008 11:52:27
Wij ook hoor ! :)
Lekker " the old fashioned way " ...
|
|
Heidi
13-9-2008
|
13-5-2008 12:01:51
Sofie, en alle anderen die na het trouwen pas gaan samenwonen,
Ik woon al meer dan 2 jaar samen als we trouwen. Maar ik vind het zeker meer dan ok als jullie dat anders zien.
Ik hoop alleen dat jullie inzien dat het niet altijd rozegeur en maneschijn is. Leren samenwonen is niet altijd makkelijk, en misschien lukt het beter in je wittebroodsweken, misschien niet. Niemand zal je dat kunnen vertellen. Maar begin het avontuur allebei met een positieve ingesteldheid, en je komt al ver. Samenwonen heeft iedereen moeten leren...
Groetjes Heidi 13/09/2008
|
|
Rebecca
|
13-5-2008 12:26:52
Inderdaad, laat je niet onzeker maken door negatieve reacties! Wij gaan ook pas samenwonen als we getrouwd zijn. Veel succes met jullie voorbereidingen!
|
|
Laura
11-7-2009
|
13-5-2008 12:38:19
Hey,
Wij wonen nog niet samen maar in de week wel op kot maar dat is nog niet hetzelfde als samen een huisje hebben he. Wanneer we zullen samenwonen weten we nog niet. Allesinds als we trouwen dus volgend jaar rond deze periode zullen we iets aan het zoeken zijn. Dus je bent zeker niet de enigste
Groetjes, Laura 11 juli 2009
|
|
Kelly
9-9-2009
|
13-5-2008 12:52:17
Hallo Sofie,
Dit is ooit onderzocht geweest: welk huwelijk heeft het meest kans op welslagen: voorheen samenwonen of niet? Wat bleek: het huwelijk had meer kans op welslagen als je voorheen nog niet samenwoonde. De reden daarvoor ken ik niet meer, ik heb alleen dit feit onthouden. Dus...
Ergens hoop ik dat het niet uitmaakt, want ik woonde al twee jaar samen voordat we trouwden :-)
Groetjes, Kelly
|
|
Sandra
25-7-2008
|
13-5-2008 13:01:23
hallo ik wil hier niemand ontnuchteren of zo en respecteer ieders mening, maar je mag niet zo naïef zijn te denken dat jullie anders zijn en dat het bij jullie wel zal gaan...
Ik vind het wel degelijk juist dat je elkaar pas echt leert kennen eens je samenwoont en 24u op 24u samenleeft, dat is iets heel anders dan 's avonds eens gaan stappen of gewoon enige uren samen per dag door te brengen. De tijd die je nu voor jezelf neemt, die moet je dan ook leren delen en dat is niet altijd zo eenvoudig. Er zijn dingen waar je je aan zal ergeren, waar je nu totaal geen weet van hebt. Verkeren en samenwonen is een gigantisch verschil!
Ik ken een koppel dat verkeerde, hadden nog nooit samengewoond en ineens van de ene dag op de andere besloten een huis te kopen. Ze zijn er gaan wonen en nog geen 6maand later zijn ze uit elkaar. Dat was heel dom van hen om iets te kopen zonder vooraf na te gaan of het hen wel lukt om alle dagen bij elkaar te leven. Nu zitten ze uiteraard in de miserie met het huis en zo.
Ikzelf woon nu al 4jaar samen met mijn ventje, we zijn al 10jaar een koppel en nu pas zetten wij de stap om te gaan trouwen.
Ik begrijp dat ieder er het zijne over denkt, en met alle respect voor ieders mening, maar ik zou toch ook aanraden om eerst een tijdje te gaan samenwonen. en wat dat 'old fashioned way' betreft, dat is gewoon omdat het vroeger zo 'hoorde', maar veel van die huwelijken zijn uiteindelijk wel gestrand omdat bleek dat ze hun partner helemaal niet kenden...
|
|
Sofie
12-9-2009
|
13-5-2008 13:12:13
Bedankt voor alle eerlijke reacties! Blij te horen dat er nog anderen zijn die ook niet eerst samenwonen. Maar langs de andere kant kunnen we nog iets leren van diegene die ons zijn voorgegaan en nu samenwonen.. Ik ben er ook van overtuigd dat als je samenwoont je partner op 'n andere manier leert kennen.. Je bent ook altijd bij elkaar en kan niet bij 'n ruzie 'weglopen' ofzo.. Vrienden van ons waren 8 jaar samen, getrouwd en gebouwd en na 4 maanden beseft dat het niet lukte.. Maar er zijn gelukkig veel andere gevallen ook hé! Ik geloof heel hard in onze relatie maar weet ook dat je niet alles in de hand kan hebben en we daardoor wel 'n risico nemen.. But that's a risk I love to take :)!
Liefs Sofie 12/09/2009
|
|
Lieve
1-9-2006
|
13-5-2008 13:26:32
Hey,
weet je, iedere persoon, ieder koppel is anders. Wij zijn meteen de eerste maand dat we samen waren gaan samenwonen. Iedereen verklaarde ons gek. We zijn nu bijna negen jaar verder en bijna twee jaar getrouwd. En ja, nog steeds gelukkig.
Er zijn inderdaad ook koppels die jaren samenwonen, trouwen, bouwen en/of kindjes krijgen en dan pas uit elkaar gaan.
Elke situatie is anders en hoe het loopt hangt van de omstandigheden af. Er zijn geen garanties, geen vooraf vastgelegde richtlijnen.
Doe dus gewoon waar je je goed bij voelt.
Groetjes, Lieve
|
|
Liese
9-5-2009
|
13-5-2008 13:26:33
Hoi aanstaande bruidjes,
hoe je het ook draait of keert, als je samenwoont leer je elkaar pas écht volledig kennen. Ik geloofde dit ook nooit, maar heb ondertussen ondervonden dat het wel degelijk zo is. Dag in, dag uit met elkaar dezelfde ruimtes delen, samen het huishouden draaiende houden (samen koken is bij ons bijvoorbeeld al geen goed idee, haha), ... het zorgt wel eens voor discussies, maar ik ben ervan overtuigd dat elke goede relatie daar tegen opgewassen is.
In mijn ogen is het zeker niet noodzakelijk om eerst te gaan samenwonen voor je trouwt, maar wij vonden het zelf beter om dit eerst te doen en te kijken hoe dat ging (dat vonden onze ouders trouwens ook). Ondertussen wonen we 2,5 jaar samen en we trouwen op 9 mei 2009. Je moet gewoon beseffen dat samenwonen heel leuk is, maar dat het ook niet altijd rozengeur en maneschijn is!
Veel succes!
Liese 09/05/2009 jurgenenliese.bruiloftsite.nl
|
|
Sandra
30-8-2008
|
13-5-2008 15:38:44
Hey Sofie,
Ik zou het me niet te veel aantrekken. Ik denk dat als je heel zeker van elkaar bent, een 'proefperiode' niet nodig is. Velen zeggen dat je elkaar pas echt leert kennen als je samenwoont. Ik ben daar niet volledig van overtuigd. Wij wonen dan wel al samen, maar we hebben nooit onenigheid (toch niet wat met het samenleven te maken heeft) gehad, of moeilijkheden gehad om te 'leren' samenwonen. Iedereen heeft negatieve kantjes, en als je deze kent voor het samenwonen, zie ik niet in waarom er een probleem is. We kenden elkaar heel goed voor we gingen samenwonen, en ik heb niet het gevoel dat we elkaar na het samenwonen 'beter' hebben leren kennen. Ik bedoel maar dat er voor ons niet veel 'verschil' was, buiten dan dat we gelukkig veel meer bij elkaar waren/zijn. Wij zijn wel blij dat we de stap gezet hebben om te gaan samenwonen, maar dat was meer om praktische redenen (we woonden ver van elkaar en zagen het niet zitten om direct na de studies te trouwen). Niets is een garantie dat een huwelijk zal werken, een proefperiode dus ook niet. Er zijn zoveel koppels die jaren aan een stuk samenwonen, trouwen en na een paar maanden/jaren al scheiden. De echte test komt volgens mij pas als er kinderen zijn...
Veel succes nog!
|
|
Gerlinde
2-8-2008
|
13-5-2008 17:59:17
Hey,
Wij kunnen pas een tijdje na de trouw samenwonen. Het zit zo. Momenteel zijn wij aan het bouwen en in feite moest de bouw nu al af zijn. Maar doordat de bouw 9 maanden later gestart is, is de ruwbouw nu pas af. Dus tegen 2 augustus kunnen we niet in ons huisje.
Mijn vriend mag wel bij ons komen wonen, maar mijn ouders hebben daar jammer genoeg geen plaats voor. Eerlijk gezegd, 'k zou ook niet weten waar ik een vast dubbel bed zou zetten. Bij zijn ouders mag dat niet en 'k zou dat ook niet willen. 'k zou me er niet echt op mijn gemak voelen.
Iets huren zien we niet echt zitten omdat de tijd die we moeten overbruggen max. 2 maanden is. En de eerste weken na de trouw zijn we al weg. Dus alles verhuizen voor anderhalve maand, nee, dat is het ook niet echt.
Nu, we hebben het geluk dat wij maar 10 min. rijden van elkaar wonen. Mijn vriend komt nu al elke avond na zijn werk naar mij en is elke verlofdag bij mij. Ook in het weekend. Dus in feite zullen we samen zijn, alleen niet om te slapen. Mijn ouders hebben er ook geen problemen mee dat hij af en toe blijft logeren op een luchtmatras voor twee!
Groetjes
|
|
Natacha B
|
13-5-2008 18:08:50
Wel wij wonen nu ongeveer 1 jaar en 8 maand samen. Vrijdag trouwen we en dan zijn we kop 4 jaar samen.
Wij opteerden ook om zeker eerst even te proberen samen te wonen. We waren wel al samen op reis geweest, maar da's nog anders hé. Blijkbaar ging dat hier zonder enig probleem! Nu hebben we een sleutel-op-de-deur huis gekocht, en kunnen pas in september 2009 erin. En da's nu wel veel weggesmeten geld aan de huurbaas tot dat moment maar goed ... Meteen kopen vonden wij een veel te groot riciso!
Wel romantisch natuurlijk om het op jullie manier te doen ;)
|
|
Britt
9-8-2008
|
13-5-2008 18:51:34
Hallo!
Hier nog een koppel dat nog niet samenwoont en in augustus gaat trouwen.
Wij gaan tijdelijk samenwonen boven mijn schoonouders. We zijn de bovenverdieping van hun huis aan het omtoveren tot appartement. (Dit op zich is al iets waar we wel eens opmerkingen over krijgen, totdat mensen dan zien hoe groot, tof, ... het is en hoe goed alles geregeld is. Dan zijn er meer die zoiets willen!) Ik hoop dat ons appartement voor het huwelijk klaar zal zijn zodat we al even samengewoond hebben (dit was vroeger wel altijd de bedoeling, maar het is nu eenmaal anders gelopen). Maar als het ons niet lukt om het appartement tijdig af te hebben,dan is dat ook geen ramp.
We hebben dan nog wel niet samengewoond en ik zeg niet dat alles zomaar van een leien dakje zal gaan, maar we kennen elkaar na 8 jaar wel door en door zodat we beiden al weten wat eventueel moeilijkheden kan opleveren en waar we aan zullen moeten werken. Werken aan een relatie moet je toch altijd: of je nu net samen bent, gaat samenwonen of al zoveel jaren getrouwd bent. Ik voel me zonder 'proefperiode' absoluut niet minder zeker om te gaan trouwen.
En ergens heeft het inderdaad wel iets, net 'zoals vroeger'. We zetten zo echt een hele grote stap in ons leven (twee-in-één hé...)
Groetjes, Britt.
|
|
Veerle
|
13-5-2008 21:10:49
Samenwonen geeft volgens mij meer informatie over hoe het is om samen te leven, maar verdorie, dat is dan nog maar één ding dat je voordien (ongeveer) weet. Het getuigt van een mooi engagement om 'zonder proefperiode' in zee te gaan, het klinkt onvoorwaardelijk zoals een huwelijk in mijn ogen toch bedoeld is. Je neemt immers ook niet even een kind op proef of een verbouwing ofzo.. Ik vind het prima als mensen het wel doen (en hebben het ook gedaan) maar ik hou zou niet van de idee dat dat op proef zou zijn, dat klinkt zo wat te losjes voor me, ook al is dat natuurlijk niet de bedoeling van die uitspraak.. Proficiat met jullie niet-alledaagse keuze!
|
|
Britt
9-8-2008
|
13-5-2008 21:16:42
Mooi gezegd Veerle!
:-)
|
|
michelina
23-8-2008
|
14-5-2008 8:33:03
hoi sofie, wij vinden het echt niet raar dat jullie pas na het huwelijk gaan samen komen. we zijn van italiaanse afkomst en voor mijn ouders is dit de normaalste wijze. ik heb ook heel veel vrienden die pas na hun huwelijk zijn gaan samen wonen en met hun gaat het perfect!het zal altijd moeilijk zijn en wat aanpassing vragen maar dat moet je er voor over hebben, niet? ik vind het maar een beetje zever dat ze zeggen dat je eerst moet proberen met samen wonen en zo, want er zijn nu meer scheidingen als vroeger. dus , het hangt niet af als je nu al samengewoond heb of niet. voor een relatie moet je door het vuur gaan. groetjes en veel geluk
|
|
Dirk
14-6-2008
|
14-5-2008 8:40:35
Ik ben al eens getrouwd geweest (4 jaar) en het is idd waar dat je elkaar pas echt leert kennen als je samenwoont. Toch houdt het mij niet tegen om samen te wonen nadat we getrouwd zijn. En wat Kelly aanhaalt klopt: uit onderzoek blijkt idd dat huwelijken na eerst samen te wonen meer kans te hebben op echtscheiding. De praktijk leert dus dat the old fashioned way nog zo slecht niet is. Maar elk zijn visie natuurlijk. Ik wens iedereen hier hoedanook een geslaagd huwelijk toe!
|
|
Evelien
|
14-5-2008 8:44:50
Same here, en idd die opmerkingen komen maar tis aan jezelf om daar rekening mee te houden of ze naast je neer te leggen. Praten is uiteindelijk toch de sleutel tot een goeie relatie dus weet je toch wat je te doen staan?
|
|
Sofie
12-9-2009
|
14-5-2008 8:57:14
Ik kom tot het besluit dat ik echt nog veel kan leren van jullie!
Praten, praten en nog eens praten dat zullen we zeker doen! Ik er nu helemaal van overtuigd dat al diegene die negatieve reacties geven er volledig naast zitten..
Ik ben wel benieuwd hoe het zal zijn, samenwonen en alle dagen van ons leven samenwonen.. Soms schrikt me dat 'n beetje af maar zoals iemand zei: samenwonen moet je leren hé..
Liefs Sofie 12/09/2009
|
|
Amber
9-8-2008
|
14-5-2008 10:10:12
Sofie, Diegenen die negatieve reacties geven zitten er niet helemaal naast... De dingen die hier worden aangehaald zoals "het is hetzelfde als kinderen en verbouwingen op proef nemen" raakt kant noch wal.... Kinderen kun je niet meer vantussen, een huis wordt verkocht na een scheiding... Dit kan je niet vergelijken met gewone relatie waarbij je nog steeds zelf beslist of je er mee doorgaat. Ik vind het heel knap van jullie dat je deze stap zet zonder eerst samen te wonen. Maar zoals velen hier al zeiden: een relatie is elkaar telkens opnieuw ontdekken. En met zoveel koppels die uit elkaar gaan vind ik het niet meer dan logisch dat je eerst samenwoont en dan pas trouwt. The old fashioned way is niet meer van deze tijd, toen was het bijna onmogelijk om te scheiden als het niet meer ging. Mensen moesten toen wel bij elkaar blijven, niet alleen uit fatsoen voor de familie, maar ook de vrouw was toen nog niet financieel onafhankelijk... daarom zijn er veel koppels die uit noodzaak bij elkaar bleven. Ondanks dit alles wil ik even kwijt dat ik voor alle koppels die trouwen veel respect heb, en zeker niet kwestend wil overkomen. Veel succes allemaal op jullie mooiste dag! xxx Amber
|
|
Sofie
12-9-2009
|
14-5-2008 10:20:56
Tja, mss heb ik het te cru uitgedrukt van dat ernaast zitten.. Maar in onze tijd waarin we nu leven is er geen garantie meer op de 'beste manier'. Eerst samenwonen of niet..
Wij zien het als 'n kwestie van vertrouwen en onvoorwaardelijke liefde voor elkaar.. Maar dat zonder naïef te zijn..
Liefs Sofie 12/09/2009
|
|
eline
5-9-2008
|
14-5-2008 10:23:40
Hey Sofie,
Wat een reacties allemaal hé.
Ik kan alleen maar zeggen wat een leuke stap voor jullie En wat samenwonen betreft tja dat leren dat komt vanzelf Jij bent dingen zo gewend van thuis uit en je vriend is sommige dingen anders gewend, als julie gaan samenwonen dan maken jullie daar gewoon een nieuwe mix van die eigen is aan jullie.
Proef of niet elke relatie, man-vrouw, moeder-kind, broer-zus het is voor allemaal het zelfde ze vragen tijd en enegie om te blijven werken, zolang die tijd en energie als iets leuks en aangenaams ervaren worden zijn er geen problemen.
Heel veel succes en voorbereid plezier nog toegewenst
groetjes Eline 05/09/2008
|
|
Gerlinde
2-8-2008
|
14-5-2008 14:18:00
Hey,
Ik heb hier al mijn verhaal verteld en wij zijn elkaar elke dag. Vanaf dat mijn vriend thuis komt na zijn werk tot dat we gaan slapen. Soms 's morgens voor ons werk en elke dag in het weekend. Meestal net na de middag, maar veelal ook al van 's morgens vroeg. Op die manier moet je ook wel elke dag op elkaar "kijken" en geloof me, het is niet altijd even gemakkelijk. Ik heb nog mijn hobby's en hij ook. Ik heb soms een slechte dag, maar hij ook. En zo kan ik doorgaan.
We zijn nu bijna 5 jaar samen en ik kan je verzekeren dat je op zo'n manier elkaar door en door begint te kennen. Of je nu samenwoont of niet voor alleer je trouwt. Het leven is niet altijd wat je zelf wilt of hoe je hetzelf ziet.
Groeten,
Gerlinde
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|