TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
sarah
17-5-2008
|
14-4-2008 15:34:24
yep... dat heb ik me ook al dikwijls afgevraagd.. maar ja, op zo'n momenten zegt mijn aanstaande dan 'je trouwt maar 1 keer he'
en dan ben ik dat tijdelijk weer vergeten.
|
|
Liese
9-5-2009
|
14-4-2008 15:38:42
Hoi Tine,
ik ken het gevoel maar al te goed! Ik droom al van trouwen sinds ik een klein meisje was en ik wil er écht een prachtige dag van maken, maar aan de andere kant pieker ik mij ook suf over hoe we alles gaan betalen (en dan hebben we nog een vrij kleinschalige trouw vind ik, budget: 15 000 euro inclusief huwelijksreis).
We zijn echt heel hard aan het sparen want we hebben ook enkele weken geleden bouwgrond gekocht en onze ouders hebben vooral daar aan bijgedragen en gaan dus niet meer zoveel financieel steunen bij de trouw. Het is dus even op de tanden bijten, maar dat hebben we er wel voor over! En als het even moeilijk is, dan kijk ik naar een foto van mijn favoriete trouwkleed ofzo, en dat helpt!
Je hebt gelijk als je zegt dat het véél geld is voor 1 dag, maar het is wel één van de mooiste dagen van jullie leven samen!
Veel geluk en succes!
Liese 09/05/2009
|
|
Daphne
20-9-2008
|
14-4-2008 15:58:53
Hey Tine,
Ik heb dat ook gehad. Mijn vriend heeft mij, compleet onverwacht, ten huwelijk gevraagd. We moeten dus op iets meer dan een jaar tijd alles bijeen zien te sparen.In het begin vond ik het dan ook een zinloos groot bedrag, waarmee we vele andere dingen zouden kunnen doen. Maar ondertussen zie ik het toch enigszins anders. Het is misschien cliché, maar je leeft maar 1 keer en zo een dag zorgt er toch voor dat je eens een tof feest ter ere van jezelf, je partner en je liefde voor elkaar kan geven. Bovendien kan je het allemaal zo duur maken als je wilt! Groetjes, Daphné
|
|
Tine
1-1-2017
|
14-4-2008 16:04:54
Ik zeg dezelfde dingen tegen mezelf: je hebt maar 1 keer die speciale dag, je trouwt maar 1 keer, enz. maar toch blijf ik erover piekeren. Nu moet je weten dat wij jaren geleden niet veel centjes hadden en nu we eindelijk wat konden sparen zouden we het bijna allemaal uitgeven... We kunnen nieuwe meubelen gebruiken, mijn auto is aan vervanging toe, we kunnen een vakantie goed gebruiken. Maar dat alles zal moeten uitgesteld worden dan.. Tja ik weet het niet. Aan de ene kant wil ik een tof feest maar aan de andere kant kunnen we dat geld goed voor andere dingen gebruiken.
|
|
Patricia
14-2-2009
|
14-4-2008 16:25:27
Je moet het ook een beetje praktischer bezien: als je aan je gasten centjes vraagt ipv een zoveelste vaas of stoomkoker of weet ik veel, dan zal je na je feest ook veel geld terugkrijgen. Ik ken wel wat mensen die veel gekregen hebben (vooral veel van ouders) en waarbij het een 0-operatie geworden is. De grootste hap uit ons budget is de zaal + eten, en dat moeten we achteraf betalen. Voordeel: als we willen kunnen we dat deel niet op voorhand sparen en betalen van onze cadeaus...
|
|
Daphne
20-9-2008
|
14-4-2008 16:58:41
Hey Tine,
Je kan misschien eerst eens proberen inschatten hoeveel hetgeen je wilt allemaal zou kosten en op basis daarvan eventueel knopen doorhakken. Ik probeer mijn huwelijk ook zo budgetvriendelijk mogelijk te plannen en op sommige posten kan je echt wel besparen, als je althans duidelijk bepaalt wat voor jou prioritair is of niet. Groetjes, Daphne
|
|
Inge
14-7-2009
|
14-4-2008 18:27:04
Ik ken dit gevoel ook goed. Ik woon nog maar vier jaar alleen en ben zonder iets thuis vertrokken. Ondertussen is mijn auto kapot gegaan, heb ik een nieuwe gekocht en stond er niet veel meer op mijn spaarrekening. Nu probeer ik elke maand 250 euro voor onze trouw opzij te zetten. Dat is dan voor de grote kosten (zaal, eten enz). We proberen alles ook zo goedkoop mogelijk te houden maar ik ga er toch van uit dat we elk zeker 5000 euro gaan kwijt zijn (volgens onze voorlopige berekening). Van mijn ouders moeten we niets verwachten, ik ga al blij zijn als we iets krijgen van hen... Maar 't is zoals de meeste bruidjes hieronder ook zeggen: je trouwt maar 1 keer en waarschijnlijk krijg je toch ongeveer de helft van je uitgaven terug van de mensen... Als je maandelijks hetzelfde bedrag opzij zet, ben je dat vervelende gevoel toch kwijt. Bij mij helpt dat toch, ik lag vooral wakker over hoe ik aan zoveel geld moest geraken tegen onze trouw... Bij ons is het nog een jaar en vier maanden. Dus probeer zoveel mogelijk dingen vast te leggen, dan weet je waaraan je je kan verwachten! Nog veel succes!
|
|
Lieselot
5-7-2008
|
14-4-2008 21:00:18
Hey, ik zit daar ook soms mee.. Onze ouders betalen wel alles, maar des te meer dat ik het soms zo erg vind hoeveel het allemaal kost. Het feest alleen al zal al een ferme boterham zijn... Maar ja, dat zijn keuzes he.. Langs de andere kant zijn mijn partner en ik de enige die trouwen voor onze ouders (geen broers of zussen) en weet ik wel dat onze ouders er daarom ook zullen van genieten en er niet zo naar kijken dat het zoveel kost...
|
|
Patricia
|
15-4-2008 9:32:05
In eerste instantie dachten wij ook, jeetje trouwen kost veel geld. Maar we gingen het lowbudget doen. Daar is ondertussen nog weinig van overgebleven, doordat we keuzes gemaakt hebben om toch niet een simpel huwelijksfeest te geven, maar wel een feest met redelijk veel erop en eraan. Ons budget komt in totaal nu ongeveer op een 8500-9000€. Als je hier sommige bedragen ziet, valt dat precies nog mee, maar voor ons is dat veel geld.
Wij sparen in totaal ongeveer twee jaar voor ons huwelijk om aan het budget te geraken. Ondertussen hebben onze ouders laten weten dat ze toch nog wat zullen bijsponseren. En we hopen dan met de cadeaus een klein potje over te houden om in ons huis te investeren. Maar van cadeaus mag je niet verwachten dat je heel je feest eruit haalt.
Je zou moeten afwegen wat je het belangrijkste vindt, dat feest, of sparen en in andere zaken steken. Als je met je partner op die vraag kan antwoorden, heb je beslist wat jullie graag willen doen en kun je daar vrede mee hebben.
Wij willen het graag aan ons feest geven, want wij willen graag man en vrouw zijn. De rest komt dan later wel.
Als je het puur verstandelijk bekijkt, is het idd veel geld dat je voor iets anders kunt gebruiken, maar ik denk dat je het beter ook een stuk met je hart bekijkt. Je moet er tenslotte toch van kunnen genieten.
Ik hoop dat jullie een rust vinden in hetgeen jullie uitgeven en nog een tip, als je goed informeert en uitkijkt, kan je de prijs wel degelijk laag houden, maar dan moet je je idee van een trouwfeest wel bijstellen.
Patricia 01-08-08
|
|
Vi
7-6-2008
|
15-4-2008 11:40:16
Hey Tine,
Ook ik krijg grijze haren als ik ons kostenplaatje bekijk. We zitten dan ook way over ons budget! Ik durf hier haast ons bedrag niet te vermelden. Wij geven dan ook een feest voor 150 gasten, met alles erop en eraan. We hebben geluk mensen te hebben die budgetvriendelijk werken maar toch een zeer goede reputatie hebben op de site, zoals Jef Celen, Theo van Videomanie, Michael de zanger en Myriam mijn kapster... Ook wij bekostigen alles zelf en je krijgt er inderdaad hartzeer van. Wij hebben nog geen eigen woning dus het geld kunnen we zeker en vast goed gebruiken. We hebben er zeker niet teveel ;0)Maar ik volg hierin Patricia's beredenering. Ze heeft het zo mooi geformuleerd.
Uiteindelijk zal ik hier nooit spijt van hebben en das toch het belangrijkste hé, een herinnering voor het leven! x Vi en Tony 07/06/08
|
|
Natacha B
|
17-4-2008 13:45:19
Wij zitten aan een max. 12500 euro (maar het zal minder zijn) en wij betalen alles zelf (krijgen wel cadeaus van ouders op feest). Het is dus eigenlijk véél geld, zeker als je bedenk dat we een huis willen kopen. Ik heb dan ook vaak 'getwijfeld' en me afgevraagd waarom we toch trouwen. Maar het is iets dat we willen doen en moeten doen.
Zie je, ik zei vroeger altijd dat als ik 25 werd, ik een groot feest wilde geven ... en eigenlijk willen we ook trouwen ... en nu heb ik 2 vliegen in één klap hé (25 geworden eind maart en halweg mei trouwen we) ;)
Er zijn veel mensen wsl zo'n periode meemaken (zeker als naasten je dan ook nog eens goe zot verklaren ofzo) maar je moet iets doen met je geld hé :p Je wil deze dag voor jouw tweetjes echt niet missen!
|
|
Ilse
17-8-2007
|
20-4-2008 16:27:17
Hoi Tine, bij ons was het net hetzelfde. We hebben ook alles alleen betaald en het kostte in totaal 6500 euro. Valt nog mee, vond ik. We hebben wel véél moeite gedaan om op vanalles te sparen. Achteraf bezien vind ik het perfect zo: we hebben veel plezier gehad aan onze "creatieve" voorbereidingen (oa uitnodigingen zelf maken) en de dag zelf was toch werkelijk de dag van ons leven. Ik zou het niet willen gemist hebben! Groetjes, Ilse
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|