Nu Online
Momenteel zijn er 134 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

misboekje, grrrr!

9-4-2008 12:19:24
Hey brides,
Onze oorspronkelijke pastoor kan onze mis niet voorgaan wegens ernstig ziek. Dus nu zullen we de pastoor van de deelgemeente krijgen. Op zich geen probleem. Ons misboekje was zo goed als af, ik vroeg de mensen van de verloofdenwerking wat ik moest doen hiermee. Een van de organisatoren stelde me voor het al even te bekijken voordat de pastoor het deed. Geen probleem dacht ik. Nu krijg ik een e-mail van die mens, met allemaal commentaar als "redelijk ok", "jammer dat God zo weinig aanwezig mag zijn in jullie viering"!!! Ik kan wel ontploffen! Ik heb dat boekje samengesteld a.h.v. een misverloop van de oorspronkelijke pastoor. En de teksten heb ik letterlijk overgenomen van andere boekjes die ik ook van de pastoor kreeg. Komt er nog bij dat de teksten doorspekt staan met "God, Christus, zegening,...
Ik hoop dat de nieuwe pastoor het wel goed zal vinden. Ik zie het echt niet zitten om alles aan te passen. Het is een heel persoonlijke mis geworden, veranderen zou de "spirit" helemaal "verkrachten".
Hebben jullie dit ook al gehoord of meegemaakt?
xxx
www.thierry-amber.bruiloftsite.nl
09/08/08

Amber
9-8-2008
Meld misbruik

Reacties: 7 | Gelezen: 740

Soetkin
26-4-2008
 Meld misbruik9-4-2008 12:30:34

Neen, gelukkig hoeven we dit niet mee te maken (een van de redenen waarom we dus niet voor de kerk huwen), maar overal heb je mensen die graag het werk van een ander afkraken.

Ik zou zeggen, niet aantrekken. Het gaat er om wat je voelen en dat jullie uit volle overtuiging voor God willen trouwen.
Mocht jullie pastoor moeilijk doen: vraag hem dan wat hij belangrijker vindt: dat de overtuiging er is én dat in jullie eigen bewoordingen of dat hij liever de woorden letterlijk hoort zonder enige vorm van jullie innerlijke overtuiging.

Sofie
3-5-2008
 Meld misbruik9-4-2008 13:48:02

hey,

je moet er wel rekening mee houden dat mensen van de verloofdenwerkkring meestal zeer katoliek zijn...
Ik zou het mij dus niet zo zeer aantrekken. Ik zou het boekje overlopen met de nieuwe priester en eventueel zeggen dat je al stukken had besproken met de oude priester (die gaat dat nooit controleren of dat wel zo is). En dan zal de commentaar wel meevallen.

Bij ons hebben was dat ook zo. We hebben het openingsgebed moeten veranderen omdat dat volgens de priester geen gebed was maar een bezinning enzo... terwijl ik het ook uit een ander boekje had, maarja...
als het dat maar is, we hadden dan toch nog vrije keuze om het te vervangen.

Het komt wel in orde.

groetjes,
Sofie

Gerlinde
2-8-2008
 Meld misbruik9-4-2008 16:16:51

Ik zou het me niet aantrekken en gewoon er mee naar de pastoor gaan. Meestal is een pastoor meer menselijk dan iemand van een verloofdenwerking.

Anneleen
1-1-2020
 Meld misbruik9-4-2008 16:18:05

Ik had een heel leuk prentenboek herwerkt voor de eerste lezing. Mr de priester had toch liever dat de eerte lezing uit de bijbel kwam. Een dag werk, zomaar foetsie. Ik had ook heel wat boekjes gezien met een alternatieve eerste lezing. Heb me er ondertussen wel bij neergelegd. Gelukkig heeft de priester me wel helpen zoeken naar een nieuwe tekst en heb me er nu wel kunnen in vinden. Het is een herwerkte tekst van het hooglied en is wel heel mooi.

Ik zag het ook niet zitten om mijn teksten aan te passen, mr is nu toch gebeurd en al bij al viel het nog mee. Wacht af wat de priester zelf zegt...

valentine
27-6-2008
 Meld misbruik9-4-2008 20:17:19

Hoi,

Ik ga ervan uit dat als jullie beiden heel tevreden zijn over de gekozen teksten jullie die ook kunnen verantwoorden aan de priester en hem met vol enthousiasme kunnen overtuigen.
Ik stuurde vorige week ons boekje door, 1ste probeersel en moest slechts enkele kleine aanpassingen doen. Toch ben ik gelijk zelf niet 100%tevreden en das ni goed mij kennende! Ik had graag wat een rode draad gehad maar heb die gelijk ni
Voorbeelden zijn dus nog steeds welkom: valentinevg@skynet.be

Groetjes en succes ermee
Misschien valt het allemaal net heeeeeeel goed mee!!

Karen
13-9-2008
 Meld misbruik10-4-2008 10:09:14

Hey Amber!

Wij hebben geen problemen met onze pastoor (en ik hoop dat het zo zal blijven). Wij hebben wel gewacht met het samenstellen van het misboekje tot we hem gesproken hadden (dus tijdens de ondertrouw). Hij heeft ons een overzicht gegeven van de misviering en ons een boek gegeven met allemaal teksten in, in dezelfde volgorde als de misviering zelf. Uit dat boek kunnen we teksten kiezen, maar we mogen ook andere teksten zoeken.
Het enige wat echt moest van hem, was dat de Evangelietekst ook effectief uit het Evangelie kwam, wat volgens mij ook maar logisch is. Voor de rest doen wij wat wij willen ...
Er zijn dus ook redelijke en breeddenkende pastoors, wacht dus gewoon af wat de pastoor zelf zegt. Die mensen van de verloofdenwerking hebben geen enkele autoriteit ...

Groetjes,
Karen
13/9/2008

Karen
18-7-2008
 Meld misbruik11-4-2008 11:06:29

@Anneleen

Kan je me die lezing eens doorsturen. Ik ben leerkracht en wil graag dat mijn leerlingen ook iets voorlezen. Ik zou dat dan als extra lezing integreren.
Als je het niet erg vindt natuurlijk ...

Karen

karendeclercq@hotmail.com

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...