TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Cindy
12-9-2008
|
11-2-2008 22:38:03
hoi wij trouwen niet voor de kerk gewoonweg omdat we er beiden geen fluit van geloven. en we willen niet voor schone schijn daar gaan staan. voor ons was het direct neen. iemand die kiest voor de kerk, weet waarom hij dat doet.
de familie is er ok mee. eerst wat rare reacties gekregen erop maar uiteindelijk is iedereen blij dat ze niet in de mis moeten gaan zitten...
grts cindyu 12.09.08
|
|
Tamara
|
11-2-2008 22:47:05
Héhé, dat had ik ook geschreven kunnen hebben.
|
|
sarah
17-5-2008
|
12-2-2008 7:07:08
wij trouwen op bali. als we dat niet hadden gedaan had ik wel iets van een ceremonie gewild (schijnt dat huwelijken die iets meer hebben gedaan meer kans op slagen hebben.. heb ik ook maar uit de krant he mensen)
de goede herder of iets dergelijks ipv kerk
ik heb het liever wat persoonlijker
|
|
Laurie
|
12-2-2008 8:24:57
Hey,
Wij trouwen voor de kerk. We zijn beiden niet supergelovig, maar we zijn wel christelijk opgevoed en zouden ook graag onze (toekomstige) kinderen de christelijke waarden meegeven. We willen ze dus ook laten dopen, maar als ze groter zijn kunnen ze dan zelf kiezen hoever ze daar in mee willen gaan. Deels is het ook uit traditie. Ik denk dat het een heel mooie viering gaat zijn. Bovendien hebben wij ook een priester in de familie en laat hij ons redelijk vrij.
Groetjes,
Laurie
|
|
Nina
16-8-2008
|
12-2-2008 8:37:34
Wij trouwen niet voor de kerk omdat ik niet gelovig ben en ik niet hypocriet wil doen. Mijn vriend is opgevoed door een ex-priester en heeft veel meer voeling met de kerk, maar ook hij is niet praktiserend. Hij heeft even getwijfeld, maar we gaan het dus niet doen.
Ik vind niet dat je moet trouwen voor de kerk omdat het 'hoort', het 'mooi' is of omdat de familie het wil. Uiteindelijk gaat het erom of je gelovig bent of niet.
groetjes,
Nina
|
|
Kim
28-6-2008
|
12-2-2008 8:42:44
Hey!
Wij trouwen niet voor de kerk! We gaan er anders ook niet dus ik zie niet in waarom we er dan wel zouden gaan.... Ieder beslist dit voor zichzelf natuurlijk....
Groetjes, Kim
|
|
Katrien
9-8-2008
|
12-2-2008 9:28:44
Hey,
Wij trouwen ook niet voor de kerk. Wij zijn beiden wel gedoopt en hebben onze communies gedaan, maar als volwassen hebben we niet echt de nood aan het trouwen voor de kerk. Onze kinderen zullen we daarentegen wel laten dopen, dan hebben zij net zoals wij later de vrijheid om zelf te kiezen wat ze willen doen. We hebben een uur in het gemeentehuis voor onze trouw en we gaan er door een persoonlijke ceremonie van maken. Hebben hier geen negatieve reacties over gekregen, integendeel.
Groetjes, katrien
|
|
Sandra
25-7-2008
|
12-2-2008 9:57:15
Wij trouwen wel voor de kerk omdat we dit een intiemer moment vinden dan de trouw voor de gemeente, uiteraard zijn we ook beiden gedoopt geweest, communies gedaan... Voor ons was er geen twijfel, het was direct het enige dat we wilden doen. Het maakt het voor ons wat spiritueler, wat intiemer om onze gevoelens voor elkaar te uiten, we gaan er ook een persoonlijke viering van maken met muziek die ons persoonlijk raakt, met tekstjes die we elkaar gaan voorlezen, ... Daarnaast is het ook het traditionele wat ons aanspreekt, een beetje een meisjesdroom ook om door papa nr het altaar gebracht te worden. Redenen genoeg dus...
|
|
veronique
13-9-2008
|
12-2-2008 10:22:51
Ik wil niet trouwen voor de kerk, niettegenstaande de (schoon)familie heel geschokt was. Ik wou al mijn plechtige communie niet doen (de eerste daar heb ik niet veel van beseft), maar moest van thuis. Daarna hebben ze mij wel vrij gelaten. Ik wil mijn kinderen ook niet laten dopen, dat ontneemt hen net de vrije keus, want als baby heb je niks te zeggen... Men laat een baby dopen omdat hij in de hemel zou komen als hij sterft. Als je erin gelooft, kan je je later ook nog laten dopen. Ik vind de hele organisatie hypocriet. Ik heb idd wel al van losse, persoonlijke huweljken in de kerk gehoord, maar altijd komt dat 'voor god' erbij... Ik geloof wel in de waarden die ze meegeven, maar die zijn er ook in andere religies, dus geen katholieke of christelijke dienst voor ons. Gewoon een 'viering', een moment waarop we even stilstaan met onze familie en vrienden, om ons geluk mee te delen. En daar heeft geenenkele god iets mee te maken, enkel 'Moeder Natuur' ;) Het feit dat je twijfelt, zegt ook iets, niet? Ga eens met een pastoor en een moreel consulent praten en vooral: volg je gevoel! Veel plezier, Véro x
|
|
Katrien
9-8-2008
|
12-2-2008 11:16:04
Ik trouw niet voor de kerk en laat mijn papa mij ook wegschenken... Dat kan evengoed vind ik, zo heb ik ook mijn meisjesdroom.
|
|
maja
25-10-2008
|
12-2-2008 12:41:57
Wij trouwen wel voor de kerk. Niet omdat ons geloof zo sterk is. Maar wij geloven wel in de normen en waarden die wij meegekregen hebben door ons geloof. En zijn ook van plan om ons kinderen te dopen. En wat is er hier hypocrietaan?
|
|
Karen
13-9-2008
|
12-2-2008 12:44:36
Hallo Wendy!
Wij trouwen wel voor de kerk, we hebben er niet eens aan gedacht om het niet te doen ... We zijn allebei gelovig, maar niet praktiserend; zijn naar katholieke scholen geweest (behalve hoger onderwijs); zijn gedoopt en gevormd, ... We zijn het wel eens met de christelijke waarden en willen die ook meegeven aan onze kinderen, het zijn enkel de randfenomenen (kerk is tegen homo's en vrouwonvriendelijk, ...) waar we een probleem mee hebben, dus hebben we geen reden om niet voor de kerk te trouwen. Daarenboven duurt de plechtigheid op het gemeentehuis bij ons maar een kwartier, twintig minuten en willen we ook iets persoonlijkers. Onze pastoor is heel ruimdenkend (heeft eens tijdens de Middernachtmis gezegd dat het voor hem niet uitmaakt of mensen homo zijn of niet, voor hem zijn ze wel welkom in de kerk), dus dat valt goed mee! Ik hoop dat jullie eruit komen, doe vooral waar jullie jullie goed bij voelen, niet wat anderen vinden dat jullie moeten doen!
Groetjes, Karen 13/9/2008
|
|
Dorine
|
12-2-2008 13:10:50
Een gelukkig huwelijk hangt niet af van het al dan niet trouwen voor de kerk. Mijn stelling hoe hard die ook mag klinken, je wil wel trouwen, maar niet voor de kerk. Je krijgt kinderen en die je laat je dan toch dopen???? Das voor mij hypocriet, want da klein babytje kan ook niet kiezen. Twijfel je dan nog of je geloofd of niet? Trouwen daar kies je voor, alleen wettelijk of kerkelijk erbij. Voor mijn part een dikke proficiat al alle bruidsparen die toch nog kiezen voor een kerkelijk huwelijk. Commentaar kan heel hard zijn zeker als die van je eigen familie komt. Als die familieleden niet akkoord zijn blijven ze beter buiten( het zijn misschien de eerste die aan tafel zitten). Wendy zoek niet naar redenen bij anderen, zoek bij jullie zelf, wel of niet. Uiteindelijk zijn jullie het paar en de beslissing ligt alleen en alleen bij jullie. Veel geluk volgend jaar een mama van een toekomstige bruid
|
|
Katrien
9-8-2008
|
12-2-2008 13:41:17
Even een reactie op dorine...
Ik vind niet dat we hypocriet zijn omdat we niet trouwen voor de kerk, maar wel ons kindje zouden laten dopen!!! Ik heb als baby ook niet kunnen kiezen om gedoopt te zijn en toch heb ik met plezier mijn communies gedaan en naar een college geweest. Het is nu een keuze van ons allebei om niet voor de kerk te trouwen. Dat maakt ons niet "on"gelovig of wat dan ook en ontneemt ons zeker het recht niet om ons kind te laten dopen. Maar dit was niet het topic van dit bericht.
Het belangrijkste is dat je er voor zelf kiest en er achter staat zonder te kijken wat anderen er van vinden.
Groetjes, katrien
|
|
sarah
17-5-2008
|
12-2-2008 14:32:54
ik ben ook lekker hypocriet dan... mijn zoontje is wel gedoopt en wij trouwen niet in de kerk..
amai nooit bij stil gestaan...
pff dit zijn discussies zonder einde!
ik vind dat iedereen het op zijn manier moet/ mag doen zonder dat anderen daar hun mening over moeten hebben!
Juist zo leuk dat vb soetkin voor iets vrijzinnigs kiest, iemand anders dan weer voor de goede herder kiest, nog een andere op een boot wil trouwen, ...
ik denk vooral het feit was hier is aangehaald dat het in het gemeentehuis zo onpersoonlijk en kort is, dat dat voor sommige ook een reden kan zijn om toch in de kerk te trouwen
|
|
Lore
9-8-2009
|
12-2-2008 17:06:38
Nog even bijvermelden: je hebt voor de kerk trouwen en voor de kerk trouwen (geen typefout). Als je een pastoor hebt die komt aandraven met allerlei regeltjes en heel belerend doet is dat iets anders dan iemand die openstaat voor je ideeën. Dus veel hangt af van de pastoor en dat is ook niet hypocriet. Een vergelijking: bij gemeenteraadsverkiezingen laat je je toch ook niet altijd leiden door wat de partijleider zegt, zolang de mensen uit het dorp maar goede actiepunten hebben. Dus het niet is niet omdat je vindt dat de Paus foute dingen zegt, dat je niet voor de KErk zou mogen trouwen. Ik geloof de verhaaltjes die in de bijbel staan ook niet, maar die zijn ook alleen maar verzonnen om bepaalde waarden over te brengen. Zolang je je goed voelt bij die waarden en probeert volgens die waarden te leven, ben je volgens mij 'gelovig'.
Ik kan je maar één tip geven, denk er lang genoeg over na, maak geen overhaaste beslissingen, je hebt nog tijd genoeg en tijd brengt raad.
|
|
Amaryllis
7-8-2009
|
12-2-2008 17:06:57
Hey Wendy,
Wij trouwen ook pas in 2009 en wel voor de kerk. Wij zijn allebei kaholiek opgevoed en ondanks dat wij niet achter alles wat de kerk beweert kunnen staan, hechten wij inderdaad ook belang aan de waarden die we via ons geloof hebben meegekregen. Mijn vriend is organist in een kerk in Brugge en hij wou oorspronkelijk geen eucharistie, dus enkel een viering. Uiteindelijk hebben we de knoop doogehakt en toch voor de volledige eucharistie gekozen. Een bewuste keuze. Natuurlijk krijg je ook bij andere godsdiensten ook waarden en normen mee, maar wij zijn nu eenmaal katholiek opgevoed en kiezen er nu opnieuw voor om katholiek verder te leven en onze kinderen dat ook mee te geven. Ik zit zeker niet elke week in de kerk, maar als ik in een kerk vertoef is dat voor mij een moment van bezinning, van stilstaan bij het leven. Niet dat je daar een kerk voor nodig hebt, maar voor mij is dat nu eenmaal met elkaar verbonden.
Afgezien van dit alles zijn we beiden muzikanten en zal het bij ons dus een hele muzikale viering worden met koor, orkest, zangers enz...'t wordt volgens ons het mooiste deel van de dag! Even bewust stilstaan bij de keuzes die we samen gemaakt hebben en dat uitbundig vieren met prachtige teksten en muziek, zalig!
Groetjes,
Amaryllis 07-08-2009
|
|
d
7-9-2008
|
12-2-2008 19:42:54
hey
wij zijn nie voor de kerk getrouwd omdat we er echt niet in geloven mijn man ging het nog overwegen maar dat zag ik niet zitten.wij zijn alle twee gedoopt maar daar heb ik nie zelf voor gekozen.onze kindjes zijn niet gedoopt.als je voor de kerk trouwt dan moet je dat doen omdat je gelooft vind ik niet omdat het mooi is of voor de traditie.das mijn mening ieder zijn eigen mening.ik heb respect voor de mensen die wel voor de kerk trouwen maar mij krijg je geen kerk binnen. grtjs
|
|
valentine
27-6-2008
|
12-2-2008 20:46:14
Hallo,
Ik vind niet dat 'twijfelen' iets zegt!!! Ik heb lang gezegd dat ik niet voor de kerk zou trouwen. Mijn reden daarvoor was dat ik de kerk te vaak aan 'slechte' dingen link. Ik heb de laatste jaren echter heel veel mensen van dichtbij verloren. Ik vind het ook wat vreemd om op mijn grote dag op de plaats in de kerk te staan, waar die mensen (oa mijn papa) het laatste moment van zijn leven heeft gestaan in die kerk. Maar veel mensen begrijpen dat gevoel van mij niet. Mijn toekomstige wel en die zegt: 'wordt het niet eens tijd om er verandering in te brengen' Das waar... En ik kan ermee instemmen dat je keuze kan afhangen van de pastoor die de dienst brengt. Want zelfs vele priesters zien de moraal achter het bijbelverhaal niet ... En tot slot: ik gebruik tijdens onze dienst ook niet het woord God. Al zie ik 'God' anders. Ik geloof niet in het beeld dat ze aan God toeschrijven, dat is een grote fout van het christendom. Een god is voor mij een teken dat er 'iets' meer is. Iets dat je overstijgt. Wanneer geluk of verdriet je overvalt en je het niet kan vatten. Het gevoel dat mensen die overleden zijn niet echt 'weg' zijn... Misschien ben je daar iets mee...
Groetjes
|
|
Sandra
25-7-2008
|
13-2-2008 9:23:17
Ik had dit gevoel ook, in de kerk zijn ook enkele dierbaren van mij begraven en ik had ook schrik dat ik hieraan zou herinnerd worden. Daarom hebben wij een andere kerk gekozen waar geen begrafenis heeft plaatsgehad.
|
|
Marie
13-6-2009
|
13-2-2008 14:37:19
Wij trouwen voor de kerk.
Een reden zou kunnen zijn dat je gewoon recht hebt op dat gebouw en een viering met pastoor want je betaalt er ook belasting voor (als je gedoopt bent tenminste).
Meer moet dat eigenlijk niet zijn. Het gaat er niet over of je dan hypocriet bent of niet. De Kerk kent trouwens ook wel wat af van hypocrisie dus is de laatste om dat te veroordelen.
Bekijk gewoon waar jullie je het best bij voelen.
|
|
K
7-7-2007
|
13-2-2008 15:29:53
Niet voor de kerk getrouwd omdat ik het wél hypocriet vind om voor de kerk te trouwen als je zoals ons totaal ongelovig bent. Wanneer we kinderen krijgen, zullen die trouwens ook niet gedoopt vinden, omdat ik niet voor de kerk trouwen en een kind laten dopen nog veel hypocrieter vind dan wel voor de kerk trouwen en niet geloven.
|
|
Katrien
8-9-2008
|
18-2-2008 10:14:22
Wij zijn niet voor de kerk getrouwd, wel in een (ontwijde) kapel met een vrijzinnige plechtigheid. Als ik sommige berichtjes hieronder lees, gaat het haar op m'n armen omhoog staan...
De enige reden waarom je voor de Kerk zou 'mogen' trouwen, is omdat je gelooft. Niet omdat we belastingen betalen (een vrijzinnige plechtigheid is gratis, dus daarvoor moet je't niet laten), niet omdat de communie zo leuk was (ooit gedacht aan een Lentefeest?), niet omdat je katholiek bent opgevoed, niet omdat de familie het wil, ...
De katholieke waarden zijn waarden die je bijna in elk geloof (of on-geloof) terug vindt. Het zijn menselijke waarden op zich (vriendschap, respect, eerlijkheid, trouw, ...).
Ik ben zelf ook katholiek opgevoed, maar zowel mijn man als ik geloven niet. Ja, er is reactie gekomen vanuit de familie, maar toen ze zagen wat een vrijzinnige plechtigheid concreet was, zijn ze helemaal bijgedraaid.
Ik respecteer ieders keuze om te geloven of niet te geloven, maar met drogredenen heb ik het moeilijk ... Er is 1 grote vraag die je je moet stellen: geloof je of niet?
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|