Nu Online
Momenteel zijn er 95 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Misboekje

6-2-2008 21:55:09
Hoi bruidjes,
Even een praktisch vraagje. Wij zijn bij onze pastoor geweest en hij heeft ons een opsomming gegeven van alles wat er in een trouwmis "moet" zitten. Moet je ook weten dat de pastoor in kwestie al 72 jaar is en reeds 11 jaar geen parochie meer heeft en enkel missen doet in rusthuizen.
Wij dachten dat we ons misboekje (althans de teksten) zelf mochten maken maar op alles heeft hij aanmerkingen. Om enkele voorbeelden te geven: het openingsgebed moet volgens hem echt een gebed zijn en niet een of andere "melige" tekst. De eerste lezing moet uit "De Schrift" komen... Er zou ook een tweede lezing in moeten zitten. Ons vergevingsmoment moet echt een gebed zijn om vergeving (wederom geen eigen tekst) en aan de huwelijksgeloften mochten we niet raken. Hij vond die goed zoals de kerk die voorschrijft (neemt gij... tot uw echtgenoot... bla bla). Ik wilde graag nog iets persoonlijk tegen mijn ventje zeggen maar hij vroeg mij wat ik dan nog meer zou willen zeggen dan hetgeen in de huwelijksgeloften staat... (ik wilde het enkel maar personaliseren) en zo gaat het nog wat verder. Op het einde van het gesprek zei hij: maak maar eens een voorlopig ontwerp en ik zal wel zien of ik het goedkeur??????!!!!! nu vraag ik je... Is dit niet wat erover allemaal? Gaat het bij andere mensen er ook zo aan toe. Want als ik andere misboekjes bekijk, zijn het stuk voor stuk emotionele en persoonlijke teksten. Hij was ook heel kritisch op alles (ex-godsdienstleraar trouwens ook nog eens). Wat kunnen we hieraan doen? Ik wil geen mis vol met "heer ontferm u over ons-en" enz. Natuurlijk moet het religieus getint zijn maar bezinningsteksten zijn dit toch ook.
Een andere priester is geen optie want de meeste parochiepriesters hebben op onze dag (02/08/2008) reeds 1 of 2 trouwmissen.
Graag raad, please.
Nog een ander vraagje: Sinds mijn vriend weet dat we dit allemaal in de mis moeten steken, heeft hij gelijk geen zin meer om eraan te beginnen. En ik kan het hem niet kwalijk nemen. Maken jullie bruidjes het misboekje zelf? Of krijgen jullie toch hulp van jullie verloofdes? Ik zou er niet zo heel erg veel mee inzitten om het zelf te moeten maken...
Groetjes
Kim
02/08/2008

Kim
2-8-2008
Meld misbruik

Reacties: 22 | Gelezen: 1542

Kirsten
19-7-2008
 Meld misbruik6-2-2008 22:11:01

hallo,
ik denk echt dat dat van de pastoor afhangt want wij hebben 2 dikke boeken mee gekregen waar we zelf uit mogen kiezen en samenstellen.en daar staat van allesin.meer persoonlijk en niet zo kerkelijk!de pastoor zei da het onze dag is en dat we mochten doen wat we zelf graag wilden
alvast veel succes

Eva
14-6-2008
 Meld misbruik6-2-2008 22:12:35

Hallo Kim
Amai, dat zou ik ook absoluut niet fijn vinden. Ik zou zeggen, gewoon een andere priester nemen. Maar aangezien dat dat niet mogelijk is vrees ik er een beetje voor. Vraag het anders nog eens na???
Ik zou het heel erg vinden als ik ons misboekje niet persoonlijk mag maken. Wij moeten in maart ook nog langs de pastoor om de goedkeuring van het misboekje te krijgen. Ik heb wel allemaal hele persoonlijke teksten genomen. Hopelijk keurt ie het niet allemaal af want er steekt heel veel werk in en zoveel tijd hebben we ook weer niet meer. Ik heb mijn misboekje ook helemaal alleen gemaakt want mijn vriend heeft daar ook geen zin (en tijd) voor. Groetjes Eva 14-06-2008

Kim
2-8-2008
 Meld misbruik6-2-2008 22:20:29

Hm, bizar, wij hebben niets meegekregen.
Dat is wel spijtig want dat zou ons zeker geholpen hebben.

Karen
13-9-2008
 Meld misbruik7-2-2008 8:53:23

Hey Kim!

Ik zie hier regelmatig reacties staan van de Goede Herder of zo, ik ben verbaasd dat ze hier nog niet gereageerd hebben :-)
Ik denk dat dat priesters zijn die trouwen doen waar en hoe jij dat wilt. Ik denk dat er hier twee actief zijn: goede herder en rentapriest. Kijk anders eens bij andere topics over misvieringen, daar zal je ze zeker tegenkomen.
Ik zou het toch doen zoals jullie willen, hoor, want jullie daar een uur of meer staan vervelen tijdens jullie eigen huwelijksviering is ook niet de bedoeling! Ik vind het heel jammer voor jou dat je zo'n rigide pastoor hebt. En je hebt gelijk, bezinningsteksten zijn ook religieus en trouwens veel effectiever dan de 'God-zal-u-straffen-als-je-zondigt'achtige teksten ...
En ik ga ons misboekje helemaal zelf maken, zonder hulp, net zoals ik al het andere al heb geregeld zonder hulp (hmmm, klinkt gefrustreerd, is niet de bedoeling; mijn verloofde is -net zoals het overgrote deel van de mannelijke bevolking- niet geïnteresseerd in de voorbereidingen). Ik ga de tekstjes en liedjes natuurlijk wel laten goedkeuren door mijn verloofde, maar da's alles wat hij moet doen :-)
Ik hoop dat je een oplossing vindt voor dit probleem.

Groetjes,
Karen
13/9/2008

Kim
24-5-2008
 Meld misbruik7-2-2008 9:06:58

Hey,

Ik heb het boekje ook grotendeels zelf ineen gestoken (dus zonder verloofde) en heb me gebaseerd op voorbeelden die ik vond op het internet. Ik en mijn verloofde waren van mening dat we teksten wilden die op ons van toepassing waren. Als de typische teksten genomen worden denken we immers dat de meeste mensen niet echt aandachtig volgen aangezien ze het al dikwijls gehoord hebben. Onze priester heeft alles goedgekeurd, hij heeft ook al lang geen parochie meer. Zo hebben we als eerste lezing helemaal geen tekst uit de Bijbel. Voor het evangelie had ik een mooi tekstje gevonden op het internet, maar dat bleek geen evangelietekst te zijn. Hij heeft het toch toegelaten dat tekstje te nemen maar heeft er dan gewoon nog een bijpassend stukje dat wel uit het evangelie komt bijgezet. Wij hebben eigenlijk overal geprobeerd het zo persoonlijk mogelijk te maken. Natuurlijk zitten hier en daar wel de vaste stukken tussen. Ik bedoel maar dat je gewoon wat ongeluk hebt met je priester en vind het spijtig voor je dat je niet kan veranderen. Hoor toch nog eens goed rond of er echt geen andere priester beschikbaar is.

Groetjes,

Kim

J
19-4-2008
 Meld misbruik7-2-2008 9:09:49

Als je echt die priester wil houden en hij doet zo moeilijk, wordt het geen gemakkelijke opgave... Aangezien hij op het einde zei: maak iets en ik zal zien of ik het goedkeur, kan je altijd eens proberen om het overdreven on-godsdienstig te maken, zodat hij hier en daar opmerkingen kan maken om het wat meer "kerkelijk" te maken, maar misschien niet alles kan afbreken? (weet niet of dit logisch klinkt, ik ben blijkbaar kampioen in dingen moeilijk uitleggen :-D). Langs de andere kant is dit wel heel jammer, want het is toch leuker als je je pastoor een beetje kan begrijpen en een goede band met hem hebt. Ik hoop dat je eruit raakt!

frank
8-8-2008
 Meld misbruik7-2-2008 9:44:26

Beste,
Wij zijn een homokoppel en houden een mis in antwerpen met een zeer ouderwets pastoor.Iedereen verklaarde ons gek...maar hebben uiteindelijk zijn fiat gekregen en hebben heel veel vrijheid.We mochten zelfs indien we een pastoor kenden die de mis laten voorlezen. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een andere kerk....Zeker je dag niet laten verknallen door zo'n engdenkend man. Groetjes

frank
8-8-2008
 Meld misbruik7-2-2008 9:44:42

Beste,
Wij zijn een homokoppel en houden een mis in antwerpen met een zeer ouderwets pastoor.Iedereen verklaarde ons gek...maar hebben uiteindelijk zijn fiat gekregen en hebben heel veel vrijheid.We mochten zelfs indien we een pastoor kenden die de mis laten voorlezen. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een andere kerk....Zeker je dag niet laten verknallen door zo'n engdenkend man. Groetjes

frank
8-8-2008
 Meld misbruik7-2-2008 9:44:53

Beste,
Wij zijn een homokoppel en houden een mis in antwerpen met een zeer ouderwets pastoor.Iedereen verklaarde ons gek...maar hebben uiteindelijk zijn fiat gekregen en hebben heel veel vrijheid.We mochten zelfs indien we een pastoor kenden die de mis laten voorlezen. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een andere kerk....Zeker je dag niet laten verknallen door zo'n engdenkend man.

frank
8-8-2008
 Meld misbruik7-2-2008 9:45:07

Beste,
Wij zijn een homokoppel en houden een mis in antwerpen met een zeer ouderwets pastoor.Iedereen verklaarde ons gek...maar hebben uiteindelijk zijn fiat gekregen en hebben heel veel vrijheid.We mochten zelfs indien we een pastoor kenden die de mis laten voorlezen. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een andere kerk..

frank
8-8-2008
 Meld misbruik7-2-2008 9:45:22

Beste,
Wij zijn een homokoppel en houden een mis in antwerpen met een ouderwets pastoor.Iedereen verklaarde ons gek...maar hebben uiteindelijk zijn fiat gekregen en hebben heel veel vrijheid.We mochten zelfs indien we een pastoor kenden die de mis laten voorlezen. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een andere kerk..

frank
8-8-2008
 Meld misbruik7-2-2008 9:46:43

Ik zou zeggen ga dringend op zoek naar een andere kerk of kapel(zoals wij).Er zijn zeker nog moderne pastoors die je veel vrijheid geven.Groetjes Frank

frank
8-8-2008
 Meld misbruik7-2-2008 9:46:57

Ik zou zeggen ga dringend op zoek naar een andere kerk of kapel(zoals wij).Er zijn zeker nog moderne pastoors die je veel vrijheid geven.Groetjes Frank

D
8-8-2008
 Meld misbruik7-2-2008 9:47:08

Hoi lieve mede bruidjes,

nu begin ik al stress te krijgen, wij hebben deze avond een afspraak met de pastoor. Wij zijn nog niet zo heel lang geleden verhuisd, en hebben dus nog nooit kennis gemaakt met hem ... hoop echt dat hij toch wel een beetje open minded is.

héél even nog een vraagje, hoe lang zit je juist bij de pastoor voor de eerste kennismaking? 15min, 30 min, een uur?

groetjes
D

Inge
14-6-2008
 Meld misbruik7-2-2008 10:12:46

Toen we bij de pastoor de eerste keer gingen heeft hij gewoon opgeschreven wat er allemaal in het boekje moest staan (Evangelie - vergevingsmoment etc.) dat heeft maar 15 min. geduurd denk ik. Ik heb het dan adhv internet zelf helemaal ineengestoken en dan zijn we teruggeweest naar de pastoor, hij heeft het even doorbladerd, nog 2 opmerkingen bij gegeven, ons wat vragen gesteld om het huwelijkscontract in te vullen, dat laten tekenen en dat is het dan tot de dag zelf (terug zo'n 20 min.). We moeten wel met iemand anders nog contact opnemen ivm decoratie van de kerk en de muziek.

Groetjes,
Inge
14/06/2008

Dany
24-5-2008
 Meld misbruik7-2-2008 12:22:44

Ik ben toch tevreden dat wij dan zo een leuke priester hebben... Hij is toch tegen de tachtig aan. Maar je mag echt compleet je zin doen... Ah persoonlijke teksten, dat is toch altijd leuk hé... Als er maar volk naar mijn kerk komt dan ben ik al heel tevreden... Dat was zijn antwoord...

Als ik dan zo'n dingen lees ben ik blij dat het bij ons allemaal zo vlot verlopen is... In maart nog eens mijn definitieve versie gaan voorleggen en dan zal eht wel OK zijn...

Dany
24-5-2008
 Meld misbruik7-2-2008 12:22:58

Ik ben toch tevreden dat wij dan zo een leuke priester hebben... Hij is toch tegen de tachtig aan. Maar je mag echt compleet je zin doen... Ah persoonlijke teksten, dat is toch altijd leuk hé... Als er maar volk naar mijn kerk komt dan ben ik al heel tevreden... Dat was zijn antwoord...

Als ik dan zo'n dingen lees ben ik blij dat het bij ons allemaal zo vlot verlopen is... In maart nog eens mijn definitieve versie gaan voorleggen en dan zal eht wel OK zijn...

Patricia
17-2-2007
 Meld misbruik7-2-2008 14:08:56

Je kan je boekje zeker personaliseren, ondanks de beperkingen die jullie priester oplegt. Ik vind het logisch dat openings- en slotgebed echt gebeden zijn en dat 1 van de 2 lezingen uit de bijbel komt. En vergeving vraag je aan de Heer, dus dat moet er allemaal logischerwijs inzitten.
Waar kan je personaliseren: verwelkoming, 1 lezing, bezinning, zending,kaars,...
Kijk even rond op internet en je zal zien: er zijn prachtige teksten waar 'God' in voorkomt. Desnoods plak je voor de tekst 'Goede God' of 'Heer' of zoiets. Dan komt dat allemaal in orde
Groetjes

sarah
18-7-2008
 Meld misbruik7-2-2008 17:56:53

Als ik jou was ging heel snel op zoek naar een andere priester,als hij nu al zo "van de oude stempel" doet,bedenk dat je er heel je huwelijksmis tegenover staat hé,dat loet dan toch wa "klikken" hé.
Wij hadden een boek van 300 pag. mee,moest dat maar eens doorbladeren zei hij,dan zouden we zien.
Grtz

Johan

Meld misbruik9-2-2008 10:14:08

Dag Kim,
veel hangt af van de pastoor/priester die je treft. Als goedeherder.be proberen wij om samen met het koppel een mooie viering in mekaar te steken met veel inbreng: teksten, liederen, beloften, geen schuldbelijdenis, eigen locatie, ... Er wordt dan wel veel inbreng verwacht, zowel van het koppel als van de priester.
Eventueel ... surf even naar goedeherder.be of bel ons gerust

Kim
2-8-2008
 Meld misbruik9-2-2008 12:14:07

Hoi Johan,
Ik heb toch enkele bedenkingen hierbij. Kan ons huwelijk dan nog doorgaan in onze kerk? En wordt het huwelijk, gesloten door een priester van Rent-a-priest aanzien als evenwaardig aan het huwelijk voltrokken door de priester die we nu hebben? Geldt dit sacrament dan nog?
groeten
Kim

Johan

Meld misbruik9-2-2008 17:19:06

Dag Kim,
de vieringen van goedeherder.be zijn katholieke huwelijken (zoals Kim Clijsters getrouwd is), maar geen rooms-katholieke huwelijken; de theologie zegt immers dat man en vrouw mekaar het sacrament toedienen (niet de priester!), dus door uitspreken van jullie persoonlijke liefdesverklaringen zijn jullie getrouwd.
Daarom ook vieren wij liever niet in een kerk, omdat wij dan toch weer (meer) van doen hebben met de pastoor, e.d. en zoals jullie zelf voelen is er dan die constante druk (een constant moéten); wij vieren liever in/aan de feestzaal. De mensen komen naar de viering en direct aansluitend kan de receptie starten: de mensen moeten zich niet meer verplaatsen. Dus ... bijna alle mensen willen wel 'jullie' viering meemaken (mee maken).
Groetjes
goedeherder.be

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...