Nu Online
Momenteel zijn er 54 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

@karen ivm huwelijkscontract

6-2-2008 14:47:22
dag karen,

je zegt in een topic hieronder dat een stelsel met scheiding van goederen vaak problemen ziet bij echtscheiding. wat bedoel je daar juist mee?

Wij gaan namelijk wel trouwen met scheiding van goederen.

groetjes

sarah
17-5-2008
Meld misbruik

Reacties: 4 | Gelezen: 311

Lien
16-2-2008
 Meld misbruik6-2-2008 15:49:39

Zal ik even antwoorden?
Probleem is dan dat er een eigen vermogen man en een eigen vermogen vrouw is... Aan het einde van de rit - dus in een geval van echtschedioing - blijkt echter dat er steevast samen goederen aangekocht werden, meer zelfs, dat er gezamenlijke rekeningen waren enz... Dan moeten er dus eindeloze vergoedingsrekeningen opgemaakt worden om na x aantal jaar huwelijk eigenlijk vast te stellen dat het merendeel van de goederen in onverdeeldheid is aangezien ze niet kunnen worden toegewezen (aan de hand van bewijsstukken) aan het eigen vermogen van man of dat van de vrouw.
Je moet onder dat stelsel immers van elke aankoop de factuur én de betalingsbewijzen bijhouden. Geen enkel koppel doet dat (want ze zijn in de overtuiging dat ze 's levenslang zullen samenblijven). Wettelijk stelsel is op dat vlak gemakkelijker. alles van na het huwelijk is gewoon van alletwee, dus enkel van zaken van voor het huwelijk moet je bewijzen bijhouden...
Groetjes,
Lien
16.02.2008

Karen
13-9-2008
 Meld misbruik6-2-2008 16:41:31

vwalla, dat was wat ik bedoelde :-)...bovendien staat in veel contracten van scheiding van goederen dat echtgenoten geacht worden dag na dag af te rekenen...dit wil zeggen dat je bij wijze van spreken elke avond met uwe man aan tafel moet zitten en zeggen "ok, wie heeft wat betaald vandaag?" en beginnen verrekenen. Doe je dat niet dagelijks (wat niemand uiteraard doet...) dan heb je bij een echtscheiding zelfs geen poot om op te staan of gelden terug te krijgen, zelfs indien je én facturen én betalingsbewijzen hebt. Het is een gevaarlijk systeem als je je niet consequent houdt aan de "scheiding van goederen". Het levert ook enorme problemen op als een partner een huis heeft en de andere mee verbouwingen enzo begint te betalen...niet doen! (dit alles wil niet zeggen dat het systeem niet kan dienen in bepaalde omstandigheden) groetjes!

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik6-2-2008 19:39:00

ik heb met een vrederechter cursus gevolgd. Volgens hem was dit een goede constructie. Hij heeft het mij aangeraden...

pfff...

dat is dus echt de minder leuke kant aan trouwen.. maar ja, uiteindelijk wel de belangrijkste he

Anja
13-9-2008
 Meld misbruik7-2-2008 20:37:04

Dit is anders een leuk probleem bij wettelijk stelsels waarbij alles van beide echtgenoten is:
partner maakt diverse schulden (aankopen op krediet, ongeval, ...) zonder dat jij hiervan weet. JIJ draait op voor de schulden als de andere niet betaald. Daar gaan je zuur verdiende centen.
ALs er dan toch een scheiding van komt, heb je tenminste je eigen inkomen nog zonder dat dat in gemeenschap komt. Geld problemen zullen er toch zijn op zo'n moment.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...